Z Petržalky nepôjde autobus na Šafárikovo nám., ale k autobusovej stanici
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Od 1. mája by mala začať jazdiť nová linka 97.


Ilustračné foto © osa, zbierka


Mestskí poslanci 30. marca napriek nesúhlasu Komisie dopravy a informačných systémov schválili uznesenie, v ktorom žiadajú primátora, aby „schválil novú linku, ktorá plynule naviaže na doterajšiu linku 95 bez prestupov“. Reagovali tak na petíciu, ktorú podpísalo viac ako 3000 občanov. Trasa má viesť zo zastávky Farského cez Bosákovu, Most Apollo, Košickú a Mlynské nivy k Autobusovej stanici a späť cez Karadžičovu, Landererovu, Most Apollo, Einsteinovu, Krasovského a Jantárovú cestu na Farského.

Nová linka má mať označenie 97 a malo by ísť o predĺženie každého druhého spoja linky 95. Jazdiť by mala od 1. mája 2017 na skúšobné obdobie 3 mesiace. Ak linka zostane v prevádzke celoročne, mesto bude musieť zaplatiť dopravnému podniku viac ako 530-tisíc eur ročne. Táto suma by mala pokryť stratu, ktorú linka vyrobí.

Keďže trasa novej linky bude okružná a povedie cez úseky, kde bývajú dopravné zápchy, už nebude možné v smere do Petržalky nadväzovať všetky spoje linky 95 na električku. Nové opatrenie tak paradoxne zhorší situáciu tým, pre ktorých prestup z električky na autobus zostane najvýhodnejším spojením.

Petícia ako následok zlyhaní magistrátu

Linka 95 od otvorenia Mosta Apollo jazdí po približnej trase budúcej električkovej trate v Petržalke. Postupne celú linku nahradia električky. Projekt výstavby električkovej trate do Petržalky bol rozdelený na dve etapy. Jednak preto, aby sa z neho časť stihla zrealizovať v predchádzajúcom programovom období čerpania eurofondov (do konca roka 2015), jednak preto, aby druhá časť trate zohľadnila urbanisticko-architektonickú súťaž na centrálny petržalský koridor. To zákonite viedlo k nutnosti zavedenia dlhodobého provizória, ktorým je prestupovanie medzi autobusovou linkou 95 a električkami na zastávke Farského.

Predchádzajúce vedenie mesta s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom bolo upozornené na budúce problémy cestujúcich pri prestupovaní. Návrh priblíženia električkových a autobusových zastávok napriek tomu nebol akceptovaný. Zlepšenie prestupu sa bude riešiť až v rámci budovania 2. etapy trate, ktorá má byť dokončená v roku 2020.

Po sprevádzkovaní električkovej trate sa potvrdili obavy. Prestup na linku 95 pri smere jazdy na Lúky je neatraktívny a križovatka nezvláda nápory cestujúcich, ktorí zostávajú stáť na úzkych ostrovčekoch. Súčasné vedenie mesta má viaceré možnosti ako tento problém riešiť. Môže urýchliť prípravu a výstavbu finálnej podoby prestupného uzla Farského tak, aby bol dokončený skôr ako v roku 2020. Môže rozšíriť ostrovčeky v križovatke na úkor málo využitých jazdných pruhov tak, aby zvládali pojať všetkých prestupujúcich cestujúcich.

Namiesto využitia uvedených možností prišla petícia za obnovenie trasy linky 95 medzi Petržalkou a Šafárikovým námestím. Petícia nelieči „chorobu“, ale snaží sa eliminovať len jej príznaky. Nesnaží sa o systémové a odborné riešenie, ale chce zaplátať jeden nedostatok.

Komu vlastne pomôže nová linka?

Požiadavky uvedené v petícii podpísali 3 percentá obyvateľov Petržalky a len časť tých, ktorí na Farského reálne prestupujú. Poslanci pritom požiadavkám z petície vyhoveli len naoko. Občania požadovali spojenie na Šafárikovo nám. a nová linka sa mu oblúkom vyhne. Linka 97 miesto toho bude duplicitne obsluhovať spojenia, ktoré v súčasnosti obsluhujú linky 6888.

Zatiaľ nie je jasné, ako sa ku krokom poslancov postaví Európska komisia. Tá spolufinancovala projekt výstavby električkovej trate, ktorá vedie v línii autobusovej linky 95, logicky preto mal klesnúť počet autobusov jazdiacich na druhý breh Dunaja. Magistrát síce na bruselských úradníkov pripravuje „fintu“ s označením linky 97, v skutočnosti však pôjde o predĺženie každého druhého spoja linky 95 bez prestupovania.

Poslanci svojím „kompromisným“ riešením nenaplnia požiadavky občanov a spochybňujú projekt električkovej trate v Petržalke. Po predĺžení električkovej trate v roku 2020 a zrušení linky 95 bude musieť časť cestujúcich na zastávky Nám. hraničiarov až Technopol a Vyšehradská prestúpiť z električky na inú autobusovú linku. Čo ak aj potom vznikne petícia za zachovanie linky 95? Bude ochotná Európska komisia financovať pokračovanie petržalskej električky, ak sa v Bratislave o doprave nerozhoduje na základe dlhodobých stratégií, plánov a odporúčaní dopravnej komisie?


11.4.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Ma178rek19.4.2017 16:50 #79 Re:
čo sa týka prestupovania, ešte keď premávala 95 na šafko, išiel som od Ekonomickej univerzity na CSU,
štýlom 68 na Apollo, 95 na Malú scénu, 28 na lafko a následne 31/39, išlo o to že keby na lafku vtedy bol zavedený rovnomerný interval alebo ináč to spravené aspoň nadväznosť tak mi 31 neutečie spred nosa a za niečo vyše 15 minút by som bolv cieli namiesto cca 25

minimálne viacero garantovaných prestupov by sa mohlo cez víkend resp večer zaviesť,,,
Salomon19.4.2017 13:38 #78 Re:
To už kľudne mohli dať číslo 195 aby ich to nemýlilo alebo rovno na číslo 85 lebo oblastné značenie je strašne a stratilo svoj význam a správnosť označovania! Inak je to totálna blbosť predlžovať linku na Nivy
pharel18.4.2017 13:25 #77 Re:
Reakcia na #76 od Jezo:
Presne tak, mohli by vzdy uverejnit nieco ked sa na posudzovani zmeni, pripadne dokedy sa mieni posudzovat a kedy sa zacnu dalsie veci riesit, kedy je naplanovany tender...
Jezo18.4.2017 10:22 #76 Re:
Reakcia na #74 od pharel:
A co by sa malo ozyvat pocas posudzovania EIA? Uradnici maju hlasit do novin kazdy druhy den, ze na ktoru stranu posudku sa dostali?
http://www.petrzalskenoviny.sk/samosprava/04/2017/maraton-elektricky-v-petrzalke/
kecho18.4.2017 10:21 #75 Re:
Reakcia na #74 od pharel:
Dokoncena bude - plus rok po vyfakturovani budu "kolaudovat" - nieco v style Stareho mosta... Hlavne, aby papiere boli ok...
pharel18.4.2017 10:14 #74 Re:
Reakcia na #71 od Error 0x007:
No radsej by som sa na to nespoliehal, Nejak je ticho o druhej etape, urcite nebude dokoncena do 2020.
kecho18.4.2017 9:34  +1#73 Re:
Reakcia na #63 od Infinity:
Kolko vozov odobrali z 84?
Mne sa zbezne zda, ze od 21.4. vypadne po jednom odchode o 8 a 18 a pribudnu odchody v int 15 az do cca 22:50 (nerataju dojazdy z Dubravky, co koncia v meste)
Infinity17.4.2017 23:23 #72 Re:
Reakcia na #71 od Error 0x007:
3 meisace je skusobka cize verim tomu ze uz tam to padne stoho dovodu ze bude nova linka furt meskat hlavne na svetlach kosicka smer nivy..ten semafor pusta 4 auta na tom semafore aj linka 68 nabera vzdy meskanie
Error 0x00717.4.2017 22:41  +4#71 Re:
Najneskôr po vybudovaní druhej etapy by celá táto sračka mala skončiť na hnojisku...
Infinity17.4.2017 15:09 -1#70 Re:
Reakcia na #68 od S499.1023:
Infinity17.4.2017 15:04 -1#69 Re:
Reakcia na #68 od S499.1023:
Nerus ma uvedomujem sa
S499.102317.4.2017 12:45 -2 +2#68 Re:
Reakcia na #67 od Infinity:
Predpokladám, že ani netušíš, na čo som narážal, však ?
Infinity17.4.2017 9:47 -1#67 Re:
Reakcia na #66 od S499.1023:
od teba normal
S499.102317.4.2017 8:49 -2 +3#66 Re:
Reakcia na #65 od Infinity:
Veru tomu nechápeš. Mal by si sa uvedomiť.
Infinity17.4.2017 2:01 -1#65 Re:
mozno tomu nechapem len aj mozno aj viacery ved petrzalka ma 180tisic obyvatelov a daaky pripecenec s kravatou vyzbiera 3000 podpisov a robi sa zmena nepoviem keby ich bolo 80000 som ticho ale 3000ved to je na smiech
IK435_FAN16.4.2017 20:48  +1#64 Re:
Reakcia na #63 od Infinity:
Pan Kriz, dakujeme.
Infinity16.4.2017 12:32  +4#63 Re:
som rad ze tymto hlupym napadom zobrali poradia s 84 a 83 na tu pripecenu linku ..len tak dalej podakujte sa panovi Krizovi
Mirtschi14.4.2017 6:23  +4#62 Re:
Reakcia na #54 od Valec:
Ano to je pravda, od leta to od tej L68 bude dostupnosť lepšia. O tom, že po dobudování novej AS bude vstup to zastávky Svätoplukova neviem, nežijem už v Bratislave, tak mi kde čo ujde. Pravda zase i je, že trend je taký, že autobusové stanice už nemajú taký význam, ako kedysi, aspoň v ČR: V Ostrave i v Prahe prímestské linky sú zakončené v prestupných termináloch na okraji mesta a na dialková dopravu prevažne slúžia vlaky.
Mirtschi14.4.2017 6:08 #61 Re:
Reakcia na #45 od david1:
Teraz aspoň je už ten plánovač ciest. O žiadnej priamej linke ani nepíšem, píšem o rýchlom spojení. Nemám problém prestúpiť i 2x, keď nadväzujú spoje. OK, bude potreba viac autobusov a vodičov na to, ak sa chce šetrit, tak presmerovať do tej trasy L50 a nemusel by byť ani žiaden nový spoj. Z konca Petržalky L90/91: Lenže z takej Lietavskej ulice boli tie linky na dve veci. Ano dali sa využiť cestou domov, ak mal človek čas, vystúpil u HM Carrefour a prešiel cca 10min pěšo. Pravda z takej Jasovskej je to spoj ideálny, ale L70 z pod mosta tiež nie vždy má dobrú nadväznosť. O L90 s intervalu spojov raz za uherský rok sa netreba ani baviť.
MatejBA13.4.2017 22:37  +2#60 Re:
Reakcia na #57 od Melange:
A kto kona v zaujme DD uz 20 rokov? A mi chces povedat, ze elektricka a L95 je jediny spoj z Petrzalky do mesta?