Preferencia bola zapnutá na križovatkách s Mýtnou a Žilinskou ul.
Hlavné mesto spustilo preferenciu električiek v križovatkách Mýtna – Imricha Karvaša a Žilinská – Štefanovičova na trati na Hlavnú stanicu. Ako informoval magistrát, v utorok 7. februára bol uvedený do testovacej prevádzky nový dynamický režim riadenia cestnej dopravnej signalizácie v týchto dvoch križovatkách. "Očakávaná priemerná časová úspora pre električky v oboch smeroch pri dynamickom režime riadenia je oproti statickému režimu cca 30 - 35 sekúnd. V križovatke Žilinská – Štefanovičova je zakomponovaná aj preferencia trolejbusov, s cieľom dosiahnuť kratší prejazd na linke 203," uvádza webstránka mesta.
Dynamické riadenie križovatiek s preferenciou električkovej dopravy je súčasťou projektu modernizácie električkovej trate na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského – Štefanovičova. Trať bola sprevádzkovaná pred takmer rokom a pol. Zavedenie preferencie električiek na linkách 1 a 2 medzi zastávkami Žilinská a STU má za cieľ zvýšiť cestovnú rýchlosť, zlepšiť pravidelnosť a tým aj zvýšiť atraktivitu cestovania mestskou hromadnou dopravou.
Električky posielajú informáciu o svojej polohe riadiacej jednotke cestnej svetelnej signalizácie pomocou bezdrôtovej komunikácie cez rádiový systém TETRA. Radič následne prednostne zaradí fázu, v ktorej majú električky voľno, pričom pri prejazde križovatkou sa električka opäť „odhlási“.
Počas víkendov a večerov - v časoch slabej dopravnej záťaže a redších intervalov električiek - budú križovatky skúšobne fungovať v režime "kmitavej žltej". Električky, ktoré sa v oboch križovatkách nachádzajú na vedľajšej ceste, si svetelnú signalizáciu „aktivujú“ tak, aby mali zabezpečený plynulý prejazd, pričom v ostatných smeroch bude počas prejazdu električiek svietiť signál s červeným svetlom. Ide o prvé takéto riešenie na Slovensku.
Hlavné mesto v tejto súvislosti upozorňuje vodičov aj chodcov na ostražitosť a sledovanie dopravnej situácie. Nový spôsob riadenia križovatiek bude v nasledujúcich týždňoch priebežne vyhodnocovaný v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava a Krajským dopravným inšpektorátom a bude podľa potreby upravovaný.
lostrail
Nechapem, preco to uz nie je na kazdej vacsej krizovatke a suhlasim, urcite by to vyrazne pomohlo aj na priecestiach riadenych tymto sposobom. Kazdy by spozornel, keby to tam videl odpocitavat a minimalne by sa pripravil na brzdenie, kedze by nevedel, co sa stane, ked naskoci "0".
Ad #37:
K otazke 2: No a? Ide predsa o bezpecnost a semafory maju aj vjazdy na parkoviska. Ci tam uz nevadi, ze nejde o krizovatky?
K otazke 3: Napisal som o moznosti doplnit samostatnu vystraznu oranzovu. O az tak specialny signal zas nejde (navyse by sa papierovo mohlo jednat o dve samostatne zariadenia). Cize navrh tam mas, len ho netreba hned odpalkovat, lebo tebe sa nepaci.
Ad #34:
To je taka typicka policajna veticka (namiesto relevantnej reakcie poucovanie, ako keby to niekedy niekomu realne pomohlo, akoze nikdy nikomu).
Nie, naozaj nemusime vymyslat nic specialne, napokon nemusime nic, len zomriet. Keby vsetci takto rozmyslali, nikdy by sa nic nove nevymyslelo.
Mna nemrzi, ze si niekto rozbije auto, ale na dalsieho pol roka odstavena 30T/29T, to ma zamrzi, kedze ten uzasne transparentny tender asi dava Skodovakom pocit, ze tu im nic nehrozi (on je dokonca mozno aj opodstatneny).
Tvrdit, ze je nieco vyriesene urcitym sposobom, ako ty pises "na celom svete" predpoklada, ze si bol uplne vsade na svete, kde sa prevadzkuju elektricky. Zvlastne, lebo viem, ze napr. vo Francuzsku sa pre jazdu elektricky nepouzivaju bodove, ale "ciarove" signaly (spravny nazov si dopln sam, mne je uplne jedno ako sa to oficialne vola a aj vzdy bude). Signaly v Polsku maju napr. v rezime "Stoj" tri bodky vedla seba (nie dve). Navyse tam uz tiez niekde presli na ten "ciarovy" system. Ked sa pozrieme na USA, kazde mesto to ma inak. Niekde je system modernizovany, inde nie, ale nie su ani len jednotne. Vo Svedsku maju pismenka, podobne v Australii a na Novom Zelande (rozdielne). Priznavam, pre vodicov to musi byt svojim sposobom tiez vyzva, lenze potom ty svojim vlastnym argumentom ides de facto proti sebe, pretoze "kvazi" jednotny system by mal veci vodicom ulahcovat, lenze vsetci vieme, ako to s najvacsou pravdepodobnostou dopadne, kedze Bratislava je cviciskom pre polovicu krajiny a teda aj lokality, kde este nedorazila este ani poriadna cesta, ale autoskolu tam uz dotycny/a spravil/a.
Ak sa takto lisia signaly pre elektricku, preco si myslis, ze preferencia pocas vypnutej CSS je takto (z kmitavej oranzovej na cervenu) riesena na celom svete? tu napisem, ze jednoducho NEVERIM (jedine, ze by ten "svet" bola SR a CR).
Ad #29:
Mozno na Zilinskej sa to da takto vyriesit, ale na inych (najma planovanych) priecestiach to nie vsade bude mozne. Skor mi ide o to, ako to aj do buducna nastavit tak, aby to zarucilo co najmenej kolizii, nie len jasne vymozitelnu pokutu od policajta, ci uz su vozy rozbite alebo nie (lebo tak je to v sucasnej vyhlaske nastavene spolu s dalsimi chutovkami).
Ad #28:
To je vlastne dobra sprava, pretoze tych signalov nie je zatial vela a existuje teda sanca vyhlasku aktualizovat este predtym, ako sa viac rozsiria, t.j. mohlo by byt relativne lacne navrhnut nieco nove (pokojne aj s tym odpocitavanim, co povodny system zas az tak nepredrazi).
Ad #27:
OK, ak je to takto, potom sa asi neda ist "cez zelenu", resp. zrejme to vyhlaska neumoznuje. Ale su tu ini experti na vyhlasky, preto to necham tak.
Ad #26:
Opat neviem, ako je to z legislativneho hladiska. Ci to zariadenie musi alebo nemusi mat aj akusticku signalizaciu. Ak musi, potom to do mesta nie je mozne namontovat. Navyse ani tie krize nie su dvakrat esteticke napr. do centra. Keby sa tento signal upravil, urcite by vdaka tej bielej bol pochopeny sposobom "zeleznicnym". Ale kym to realne nikde nie je (v suvislosti s elektrickou), mozeme len spekulovat.