Po roztrhnutom troleji došlo aj k deformácii koľají.
Električkovú trať do Petržalky, ktorá bola oficiálne dokončená 15. decembra 2015 a zatiaľ nesprevádzkovaná pre cestujúcich, sužujú technické problémy. Prerušenie testovacích jázd si vyžiadalo poškodenie trolejového vedenia a zberača električky v utorok 21. júna. Oprava v blízkosti konečnej zastávky trvala niekoľko hodín.
Po prvých letných horúcich dňoch sa tiež objavilo zdeformovanie koľají. Vplyvom tepla a javu tepelnej rozťažnosti materiálov dochádza k predĺženiu koľajníc a na petržalskej trati sa tento jav prejavil medzi zastávkami Farského a Jungmannova vybočením polohy koľají v oblúkoch. V prvom prípade sa koľaj v smere jazdy do Petržalky priblížila ku opačnej koľaji, v druhom prípade došlo k posunu koľaje do centra mesta ďalej od opačnej koľaje. Na trati je zreteľne vidno, ako menili polohu podvaly pod koľajnicami. Na jednej strane koľají chýba štrk na miestach, z ktorých sa podvaly posunuli, a na druhej strane je štrk vytlačený nad pôvodnú úroveň. Pôvodne plynulé koľajové oblúky sa zmenili na viacero oblúkov s rôznym polomerom.
K zásadnejším posunom trate pod vplyvom tepla by však nemalo dochádzať, pretože v krajnom prípade zdeformovaná koľaj môže spôsobiť vykoľajenie vozidla. Na kompenzovanie tepelnej rozťažnosti koľajníc slúžia napríklad dilatačné zariadenia, ktoré umožňujú pozdĺžny posun koľajníc. Takéto zariadenia sú nainštalované aj na oboch stranách Starého mosta, nie však v blízkosti zdeformovanej trate, ktorá je riešená formou bezstykovej koľaje. V oblúkoch, kde je riziko vybočenia bezstykovej koľaje vplyvom tepelnej rozťažnosti vyššie, sa v prípade malých polomerov zvykne používať aj kotvenie podvalov, ktoré má zabrániť zmenám geometrickej polohy koľaje.
Za deformáciu trate môže aj duálny rozchod
Magistrát Bratislavy na svojej internetovej stránke uviedol, že poškodenú trať začne zhotoviteľ v rámci záruky opravovať od 29. júna 2016 a termín otvorenia premávky v prvej polovici júla bude dodržaný. Oprava trate by mala byť vykonaná opätovným podbitím trate. Či budú realizované opatrenia, ktoré zabezpečia aby v budúcnosti k opakovaným deformáciám koľají neprichádzalo, magistrát neuvádza.
V stanovisku mesta sa priznáva, že s riešením duálneho rozchodu nemal zhotoviteľ skúsenosti: "Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vysvetlila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK
Pri použití štyroch koľajníc miesto dvoch totiž pôsobia dvojnásobné sily na bočný posun pri tepelnej rozťažnosti koľajníc. Znamená to, že ak by mesto stavalo iba bežnú električkovú trať, riziko posunu tratie by bolo nižšie.
rico