Po roztrhnutom troleji došlo aj k deformácii koľají.
Električkovú trať do Petržalky, ktorá bola oficiálne dokončená 15. decembra 2015 a zatiaľ nesprevádzkovaná pre cestujúcich, sužujú technické problémy. Prerušenie testovacích jázd si vyžiadalo poškodenie trolejového vedenia a zberača električky v utorok 21. júna. Oprava v blízkosti konečnej zastávky trvala niekoľko hodín.
Po prvých letných horúcich dňoch sa tiež objavilo zdeformovanie koľají. Vplyvom tepla a javu tepelnej rozťažnosti materiálov dochádza k predĺženiu koľajníc a na petržalskej trati sa tento jav prejavil medzi zastávkami Farského a Jungmannova vybočením polohy koľají v oblúkoch. V prvom prípade sa koľaj v smere jazdy do Petržalky priblížila ku opačnej koľaji, v druhom prípade došlo k posunu koľaje do centra mesta ďalej od opačnej koľaje. Na trati je zreteľne vidno, ako menili polohu podvaly pod koľajnicami. Na jednej strane koľají chýba štrk na miestach, z ktorých sa podvaly posunuli, a na druhej strane je štrk vytlačený nad pôvodnú úroveň. Pôvodne plynulé koľajové oblúky sa zmenili na viacero oblúkov s rôznym polomerom.
K zásadnejším posunom trate pod vplyvom tepla by však nemalo dochádzať, pretože v krajnom prípade zdeformovaná koľaj môže spôsobiť vykoľajenie vozidla. Na kompenzovanie tepelnej rozťažnosti koľajníc slúžia napríklad dilatačné zariadenia, ktoré umožňujú pozdĺžny posun koľajníc. Takéto zariadenia sú nainštalované aj na oboch stranách Starého mosta, nie však v blízkosti zdeformovanej trate, ktorá je riešená formou bezstykovej koľaje. V oblúkoch, kde je riziko vybočenia bezstykovej koľaje vplyvom tepelnej rozťažnosti vyššie, sa v prípade malých polomerov zvykne používať aj kotvenie podvalov, ktoré má zabrániť zmenám geometrickej polohy koľaje.
Za deformáciu trate môže aj duálny rozchod
Magistrát Bratislavy na svojej internetovej stránke uviedol, že poškodenú trať začne zhotoviteľ v rámci záruky opravovať od 29. júna 2016 a termín otvorenia premávky v prvej polovici júla bude dodržaný. Oprava trate by mala byť vykonaná opätovným podbitím trate. Či budú realizované opatrenia, ktoré zabezpečia aby v budúcnosti k opakovaným deformáciám koľají neprichádzalo, magistrát neuvádza.
V stanovisku mesta sa priznáva, že s riešením duálneho rozchodu nemal zhotoviteľ skúsenosti: "Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vysvetlila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK
Pri použití štyroch koľajníc miesto dvoch totiž pôsobia dvojnásobné sily na bočný posun pri tepelnej rozťažnosti koľajníc. Znamená to, že ak by mesto stavalo iba bežnú električkovú trať, riziko posunu tratie by bolo nižšie.
Patrikpet
V tomto prípade, keďže som sledoval stavbu trate v tomto úseku došlo k vybočeniu z nasledovných dôvodov:
- poddimenzované rozmery betónových pražcov (Pražce na dvojrozchodom zvršku musia znášať dvojnásobné pnutie dilatačných síl z dôvodu, že namiesto dvoch koľajnicových pásov sú tu štyri (chybný projekt???)
- nedostatočne zaštrkovaná trať - hlavne za hlavami pražcov v oblúku a zároveň nedostatočné zhutnenie štrkového lôžka, to je vidieť už na prvý pohľad
- nesprávne rozmiestnenie dilatačných stykov
Pri takto veľkom vybočení je ohrozená bezpečnosť prechádzajúcich vozidiel, nakoľko odchylky v polomere oblúku (hlavne v jej náhlej zmene na krátkom úseku) stanovuje technická norma
Lenže v tomto prípade sa jedná o úplne novú trať vrátane nového spodku aj zvršku, takto veľké vybočenie iba potvrdzuje závažné závady ohrozujúce bezpečnosť dopravy. Nerozumiem ako mohol takúto stavbu niekto prevziať a skolaudovať, respektíve aký odborník robil technický dozor pri stavbe. Pri takto veľkom vybočení hrozí vykoľajenie vozidiel, a aj lom koľajnice.