Petržalská trať nevydržala prvé horúčavy

Po roztrhnutom troleji došlo aj k deformácii koľají.

Električkovú trať do Petržalky, ktorá bola oficiálne dokončená 15. decembra 2015 a zatiaľ nesprevádzkovaná pre cestujúcich, sužujú technické problémy. Prerušenie testovacích jázd si vyžiadalo poškodenie trolejového vedenia a zberača električky v utorok 21. júna. Oprava v blízkosti konečnej zastávky trvala niekoľko hodín.

Po prvých letných horúcich dňoch sa tiež objavilo zdeformovanie koľají. Vplyvom tepla a javu tepelnej rozťažnosti materiálov dochádza k predĺženiu koľajníc a na petržalskej trati sa tento jav prejavil medzi zastávkami Farského a Jungmannova vybočením polohy koľají v oblúkoch. V prvom prípade sa koľaj v smere jazdy do Petržalky priblížila ku opačnej koľaji, v druhom prípade došlo k posunu koľaje do centra mesta ďalej od opačnej koľaje. Na trati je zreteľne vidno, ako menili polohu podvaly pod koľajnicami. Na jednej strane koľají chýba štrk na miestach, z ktorých sa podvaly posunuli, a na druhej strane je štrk vytlačený nad pôvodnú úroveň. Pôvodne plynulé koľajové oblúky sa zmenili na viacero oblúkov s rôznym polomerom.

K zásadnejším posunom trate pod vplyvom tepla by však nemalo dochádzať, pretože v krajnom prípade zdeformovaná koľaj môže spôsobiť vykoľajenie vozidla. Na kompenzovanie tepelnej rozťažnosti koľajníc slúžia napríklad dilatačné zariadenia, ktoré umožňujú pozdĺžny posun koľajníc. Takéto zariadenia sú nainštalované aj na oboch stranách Starého mosta, nie však v blízkosti zdeformovanej trate, ktorá je riešená formou bezstykovej koľaje. V oblúkoch, kde je riziko vybočenia bezstykovej koľaje vplyvom tepelnej rozťažnosti vyššie, sa v prípade malých polomerov zvykne používať aj kotvenie podvalov, ktoré má zabrániť zmenám geometrickej polohy koľaje.

Za deformáciu trate môže aj duálny rozchod

Magistrát Bratislavy na svojej internetovej stránke uviedol, že poškodenú trať začne zhotoviteľ v rámci záruky opravovať od 29. júna 2016 a termín otvorenia premávky v prvej polovici júla bude dodržaný. Oprava trate by mala byť vykonaná opätovným podbitím trate. Či budú realizované opatrenia, ktoré zabezpečia aby v budúcnosti k opakovaným deformáciám koľají neprichádzalo, magistrát neuvádza.

V stanovisku mesta sa priznáva, že s riešením duálneho rozchodu nemal zhotoviteľ skúsenosti: "Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vysvetlila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK

Pri použití štyroch koľajníc miesto dvoch totiž pôsobia dvojnásobné sily na bočný posun pri tepelnej rozťažnosti koľajníc. Znamená to, že ak by mesto stavalo iba bežnú električkovú trať, riziko posunu tratie by bolo nižšie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #39:
Relatívne možno široký je, ale na dráhach je 1435 rozchod normálny.
Reakcia na: S499.1023 #38:
1) Ak su na nejakom useku rozchody 1000m a 1435mm, tak z nich dvoch je relativne siroky ten druhy. Siroky je normalne pridavne meno, ktore zatial nebolo monopolizovane.
Reakcia na: Juro_BA #37:
1) 1435 mm nie je široký rozchod.
2) Opakovanie TBS v rovnakom rozsahu nie je ani normálne, ani bežné, ani logické. Rozchod 1435 mm zaujíma akurát Spevavého Domovníka, ing. Zlomkovca, prof. Smitha a ing. Guľku a ich chúťky boli ukojené pri prvej TBS.
Reakcia na: S499.1023 #36:
Ja som v prvom rade myslel opakovanie TBS na oboch rozchodoch., rozumej 1000 mm aj 1435 mm. Ak sa totiz uz raz TBS na oboch rozchodoch vyzadovala a vykonavala, vzhladom k opravam zvrsku oboch rozchodov a vyzadovaniu TBS je to logicke.
Reakcia na: Juro_BA #34:
Najbližší široký rozchod k Bratislave máš v Haniske pri Košiciach.
Reakcia na: kecho #33:
A teraz aj 7513 🙂
Bude TBS na trati do Petržalky aj na širokom rozchode?
Dnes sa tam premáva/-l (z diaľky viditeľný) oranžový tram - to je tá technickobezpečnostná skúška nariadená z BSK?
Reakcia na: kecho #31:
Nechapem co maju s tymi zberacmi stale ?
Zas ten nezmysel... "Na novej trati sa na niektorých miestach minulý týždeň poškodili zberače a koľaj." ?
Ale žeby naozaj už tento týždeň pustili Škodovku?
http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/398135-do-7-jula-maju-ukoncit-skusky-na-elektrickovej-trati-do-petrzalky/
Reakcia na: S499.1023 #29:
Tak tento rok asi trat dovrsila polcas rozpadu, ale putovala do strany uz aj v uplynulych rokoch, mozno to ma docinenie aj s opravou rozbitych dilatacii zavarovanim ?
Reakcia na: JamaVOku #28:
Tak so zámkovkou to veľa námahy nemalo a malá držobnosť VÚIS panelov je známa. Len mi je divnô, že to nevybočilo napr. už vlani, však to boli o kus väčšie hice.
Reakcia na: S499.1023 #27:
Dlazbu
Reakcia na: Solider #25:
To tam vytrhalo asfalt?
Reakcia na: Solider #25:
Zato na petržalskej trati sa dnes ráno pracovalo o 106 🙂
Z tepla sa momentálne takisto „narovnal“ oblúk za zastávkou Kamenné námestie smer Mariánska. A to tam nie sú ani štyri koľajnice.
Myslim, ze tentokrat je v tom dodavatel nevinne. Skorej to vyzera na chybu projektu (co je este smutnejsie), neverim totiz, ze akykolvek technicky dozor, ktory na stavbe urcite bol, by nechal zabudovat kolajnice bez nejakych prvkov, ktore v projekte boli zakreslene.
Reakcia na: Petto #21:
Ak by to robil PatAMat, určite by ťa zavolali do partie. ?
Reakcia na: Petto #21:
Cez obed tam nieco vymeriavali.
Robia uz nieco pracovnici z firmy PatAMat na oprave v Petrzalke ci stale je horuuuuuco ? ?
Jasná ztráta stability bezstykové koleje. Není taky divu, na železnici se BK zřizuje do minimálního poloměru 170 m na betonových pražcích, a to ještě s nadvýšením kolejového lože a s pražcovými kotvami na každém pražci. Tady je poloměr evidentně menší než 170 m, jsou tu 4 kolejnicové pásy (tzn. dvojnásobné síly v BK oproti standardní koleji se dvěma kolejnicemi) a nevidím ani nadvýšení kolejového lože, ani jednu pražcovou kotvu a ani jiné nestandardní opatření proti vybočení BK. Dilatační zařízení ničemu nepomůže, vznikne tam akorát nevhodný dýchající konec v délce cca 75 m, pak je to zase tatáž BK. Je zde potřeba nainstalovat aspoň ty pražcové kotvy.
Reakcia na: TeBeCe #16:
"vykonal technicko-bezpečnostnú skúšku v termíne skôr, ako bude povolenie skúšobnej prevádzky právoplatné,"
Tak to majú čo robiť, keď na to majú 3-4 pracovné dni 🙂 Alebo BSK zase ukazuje svaly?
Reakcia na: TeBeCe #16:
Poltretina nie je na župe ale na ministerstve, tak možno skúška na 239 1/6 mm nebude potrebná.
Reakcia na: Juro_BA #13:
Definitívne smerové aj výškové ustanovenie koľaje sa vykonáva práve podbitím. Takže koľajnice sa do správneho smeru vrátia správnym podbitím.
Kosice uz mozu opat nakladat 1435 mm podvozky a exportovat ich do Bratislavy. Saskaren sa zrejme zopakuje ?

http://www.region-bsk.sk/clanok/zupa-vyzaduje-novu-technicko-bezpecnostnu-skusku-167373.aspx
Podvozok električiek je celý napevno alebo sa môže o nejaké centimetre posúvať? ... zase ale aby sa neposúval moc
Reakcia na: TeBeCe #11:
"S prácami sa začne už zajtra tak, aby sprevádzkovanie trate nebolo ohrozené" - sprevádzkovanie nie je ohrozené, len stále nevieme, k akému dátumu bude ?

"Električková trať do Petržalky by mala byť sprístupnená v najbližšom čase." - Sprístupnená je stále, len kedy tam pôjdu električky aj s cestujúcimi... ?
Pokiaľ som dobre porozumel vyjadreniu mesta, zhotoviteľ to len nanovo podbije? To znamená, že trať sa bude podbíjať v novej polohe? Tie koľajnice neplánujú vrátiť najprv do pôvodnej polohy???
Reakcia na: TeBeCe #11:
Boh nas ochranuj pred EUROVIA, ak vyhra modernizaciu karloveskej radialy
"Zvlnenie nastalo v dôsledku vysokých horúčav aj napriek tomu, že podľa kontroly projektov bola trať navrhnutá dostatočne a v súlade s predpismi a normami. Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vysvetlila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK.

http://www.bratislava.sk/elektrickova-trat-v-petrzalke-bude-v-miestach-kde-je-to-potrebne-opravena/d-11051447/p1=11049948
Tak to vyzerá, keď sa vyberá podľa ceny dodávateľských prác - za čo najmenej a ešte menej. Videli sme, aké pracovné zostavy sa toho zúčastnili, pod dohľadom pána hrubokrkého potmavšieho so zlatou reťazou na krku s výzorom drogového dealera. Nakoniec sa bude musieť najať nová firma, aby to prerobila do normálu. Proste vitajte v Kocúrkove.
Reakcia na: kecho #7:
V prípade jednorozchodného zvršku (1000mm) by boli dilatačné sily logicky o polovicu menšie, ale k vybočeniu by v prípade nedostatočného zaštrkovania za hlavami pražcov a nedostatočnému rozmiestneniu dilatačných stykov došlo aj tak. Každý materiál sa teplom rozťahuje. Koľajový zvršok je sčasti rámová konštrukcia a koľajnice v oblúku sa rozťahujú každá inak z dôvodu, že vonkajší koľajnicový pás je dlhší ako vnútorný. Pokiaľ v oblúku nastane pnutie koľajníc z dôvodu tepelnej rozťažnosti, tak je tendencia vytláčať oblúk dovonka pokiaľ nieje umožnené dilatovať koľajniciam v dilatačných stykoch. Samozrejme, že aj v dilatačných stykoch je určitý odpor trenia cez dilatačné spojky. Pokiaľ je tento odpor väčší ako je trecia sila a protiváha štrkového lôžka, tak sa stane presne to, čo sa stalo v Petržalke, zvršok vybočí v oslabenom mieste.
Reakcia na: drink #6:
1. je to o projekte a projektantovi
2. je to o realizácií projektu

Môj názor je, že v obidvoch prípadoch došlo k pochybeniu
Reakcia na: Patrikpet #3:
"- poddimenzované rozmery betónových pražcov (Pražce na dvojrozchodom zvršku musia znášať dvojnásobné pnutie dilatačných síl z dôvodu, že namiesto dvoch koľajnicových pásov sú tu štyri (chybný projekt???)"


Čiže nebyť tej 2-rozchodovej somariny, tak by sa teoreticky nič nestalo? Nestačí proste vyrvať 1435, napasovať naspäť a bude to ok?
Reakcia na: Patrikpet #3:
"Nerozumiem ako mohol takúto stavbu niekto prevziať a skolaudovať, respektíve aký odborník robil technický dozor pri stavbe." - Nie je to v prvom rade o projekte/projektantovi?
Reakcia na: BigMac #4:
Ten kto trocha rozumie konštrukcií koľajovej trate, tak určite vie, že človek, ktorý sa podpisuje pod technickú spôsobilosť tratí v BA tak uplne spokojne nespáva. Ale to je na inú debatu.. Tu je skorej otázka, kto prevzal a skolaudoval takúto stavbu.
Reakcia na: Patrikpet #3:
ROZŤAčo? GPKčo? TOLEčo? SAMOčo? DILAčo?

A nie je to náhodou tak, že ten zlý, hlučný, kývajúci sa, psíkyzabíjajúci a radioaktívny 1000 mm rozchod sa bojí o svoju budúcu existenciu? Rozhodol sa brániť a terazky parazituje na svojom dobrom, tichom, stabilnom, psíkytúliacom a tieniacom 1435 mm bratovi? A parazituje tak, až sa spopod neho (rozumej 1435 mm brata) snaží v zúfalom boji o prežitie vytrhať aj pražce? A to i za cenu nestability štrkového lôžka, narušenia GPK, projektovej dokumentácie, znefukčnenia dilatácie a negativizácie prevýšenia? A možno i záporná odchýlka rozchodu v oblúku sa nájde, však by nebola ani prvá a ani jediná, viz Mostová # Jesenského spred cca 10 rokov so svojimi - 6 mm v absolútnej hodnote 994 mm rozchodu v oblúku s polomerom asi 60 m.
VŠAK TIE VOZY SI TO VYJAZDIA!!!

Kefalín, boha Vášho, ešče že to nie je PJD, buli by sme všici v rici i s podkladnicáma...
Keby totok súdruh minister dopravy videv, posrav by sa!
K vybočeniu koľají došlo samozrejme primárne pôsobením rozťažnosti, ale k samotnému narušeniu geometrickej polohy koľaje nad mieru tolerancie nemá samovoľne dôjsť.
V tomto prípade, keďže som sledoval stavbu trate v tomto úseku došlo k vybočeniu z nasledovných dôvodov:

- poddimenzované rozmery betónových pražcov (Pražce na dvojrozchodom zvršku musia znášať dvojnásobné pnutie dilatačných síl z dôvodu, že namiesto dvoch koľajnicových pásov sú tu štyri (chybný projekt???)

- nedostatočne zaštrkovaná trať - hlavne za hlavami pražcov v oblúku a zároveň nedostatočné zhutnenie štrkového lôžka, to je vidieť už na prvý pohľad

- nesprávne rozmiestnenie dilatačných stykov

Pri takto veľkom vybočení je ohrozená bezpečnosť prechádzajúcich vozidiel, nakoľko odchylky v polomere oblúku (hlavne v jej náhlej zmene na krátkom úseku) stanovuje technická norma
Lenže v tomto prípade sa jedná o úplne novú trať vrátane nového spodku aj zvršku, takto veľké vybočenie iba potvrdzuje závažné závady ohrozujúce bezpečnosť dopravy. Nerozumiem ako mohol takúto stavbu niekto prevziať a skolaudovať, respektíve aký odborník robil technický dozor pri stavbe. Pri takto veľkom vybočení hrozí vykoľajenie vozidiel, a aj lom koľajnice.




čo sa týka toho vplyvu na otvorenie trate, myslím že zákony fyziky a fušerstva hovoria jasne...