S riešením sa dopravca neponáhľa.
Na jar sme informovali o jednom z problémov nových trolejbusov, ktorým je signál pred zatvorením dverí. Ten je výrazne dlhší ako pri iných vozidlách MHD a trvá až 8 sekúnd. Pokiaľ nepríde k zmene, bude to ročne to bude stáť dopravný podnik pol milióna, a ak použijeme heslo „čas sú peniaze“, o tie prídu aj cestujúci, ktorým cesta trvá dlhšie.
Na tlačidlá treba návod
Nie je to však jediný problém nových trolejbusov. Ďalšie zdržiavanie na zastávkach spôsobujú vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí cestujúcimi. Hoci by ich použitie malo byť intuitívne, dopravný podnik k nim prednedávnom musel nalepiť návod. Na rozdiel od iných vozidiel sa ich totiž nestačí dotknúť prstom, ale cestujúci má podľa návodu „priložiť dlaň“. Ak to cestujúci neurobí, dvere sa mu neotvoria. Ani priloženie dlane niekedy nestačí, a cestujúci musí doslova vyvíjať silu, aby mu tlačidlo zareagovalo.
Aj tento nedostatok zdržiava nastupovanie cestujúcich. Niektorí vodiči preto radšej otvárajú všetky dvere bez ohľadu na to, či dvere budú aj využité. Vodiči tým síce šetria čas, no o to viac sa opotrebovávajú pohony dverí, v lete uniká klimatizovaný vychladený vzduch a v zime zase teplý vzduch z interiéru.
S vonkajšími tlačidlami je problém aj u nových električiek. Tie sú nastavené tak, že na stlačenie nezareagujú, kým neuplynie určitý čas od úplného zastavenia električky. Typickým príkladom je, že električka prichádza do zastávky a už takmer stojí, cestujúci stlačí na dverách tlačidlo a tie sa neotvoria. Po chvíli čakania potom cestujúci stlačí tlačidlo opäť alebo sa presunie k iným dverám. A opäť sa tým predlžuje čas nastupovania. Na starých električkách pritom stačí stlačiť tlačidlo už pred úplným zastavením električky a dvere sa otvoria. Obdobný problém existuje aj na nových trolejbusoch.
Zvnútra tlačidlá chýbajú
Ak chce cestujúci vystúpiť, v autobusoch SOR má možnosť stlačiť tlačidlo priamo na dverách, čo je najintuitívnejšie. V rovnako vyzerajúcich trolejbusoch však táto možnosť chýba. Cestujúci tak často – zvyknutí z autobusov – prídu ku dverám, následne zistia, že na nich nie je príslušné tlačidlo, a potom ho hľadajú v okolí dverí.
Iróniou je, že nové autobusy s rovnakou karosériou, ktoré tiež boli dodané v rokoch 2014 – 2015, majú vnútorné tlačidlá umiestnené úplne inak než trolejbusy. Autobusy ich majú na dverách, no nie na oboch tyčiach pri dverách. Trolejbusy na dverách tlačidlá nemajú a pre zmenu ich majú na oboch tyčiach. Niektoré tlačidlá sú navyše ukryté pod robustnými označovačmi. Cestujúci preto v každom vozidle musia skúmať, kde sa práve tlačidlá nachádzajú.
Legislatíva pritom umiestňovanie tlačidiel na dverách v trolejbusoch nezakazuje. Požaduje len, aby boli tlačidlá umiestnené „v blízkosti dverí na vnútornej i vonkajšej strane vozidla“. Napríklad nové električky, na ktoré sa vzťahujú rovnaké predpisy, majú tlačidlá na dverách.
Namiesto očakávaného zjednotenia tlačidiel, tak dopravný podnik opäť nakúpil rôzne typy vozidiel s rôzne umiestnenými ovládacími prvkami.
Nie je tlačidlo ako tlačidlo, ani znamenie ako znamenie
Dopravný podnik od septembra opäť rozšíril počet zastávok na znamenie. Pri vystupovaní na nich cestujúci musí zavčas stlačiť príslušné tlačidlo. Z historických dôvodov, ktoré v prípade dráhových vozidiel a teda aj trolejbusov obsahuje aj legislatíva, sú vo vozidlách umiestnené rôzne typy tlačidiel: zvlášť na otváranie dverí, zvlášť na znamenie vodičovi, znamenie na dlhší výstup (napr. s kočíkom alebo invalidným vozíkom) a tiež znamenie núdze nad dverami. Prvé dve z uvedených tlačidiel sa pritom v praxi používajú na rovnakú činnosť – výstup cestujúceho. To znamená, že ak cestujúci stlačí znamenie vodičovi pred zastávkou na znamenie, predpokladá, že sa mu po zastavení otvoria najbližšie dvere. Ak stlačí tlačidlo dopytového otvárania dverí, predpokladá, že si nielen zvolil dvere, ktoré sa majú otvoriť, ale zároveň dal aj signál na zastavenie pred zastávkou na znamenie.
Dopravný podnik v tomto zmysle nedávno upravil aj prevádzkový predpis pre vodičov. Vodiči už majú povinnosť zastaviť na zastávkach na znamenie aj na základe signalizácie dopytu otvárania dverí, nielen po stlačení tlačidla „znamenie vodičovi“. Napriek tomu však funkcie dopytu a zastávky na znamenie nie sú prepojené. Pri stlačení dopytu sa neaktivuje signál „STOP“ nad dverami a na palubnom počítači vodiča, a naopak, pri stlačení „znamenia vodičovi“ sa neaktivuje dopyt na najbližšie dvere. V súťažných podmienkach na nákup nových trolejbusov pritom dopravný podnik žiadal zjednotenú funkciu dopytu a zastávky na znamenie.
Bicykel sa do trolejbusu nezmestí
Dopravný podnik už od roku 2009 umožňuje prepravu bicyklov v interiéri vozidiel MHD. Ani šesť rokov však nestačilo na to, aby súčasťou aspoň nových vozidiel boli aj upevňovadlá, aby bolo možné bicykel vo vymedzenom priestore zaistiť pred nežiaducim pohybom. Pri náhlom brzdení či nehode preto bicykel môže zraniť cestujúcich.
Nové trolejbusy a električky navyše s bicyklami zjavne vôbec nepočítajú. Električky napriek ich dĺžke 32,5 metra nemajú pre bicykle vyhradený žiaden špeciálny priestor a bicykle sa tak „neoficiálne“ zmestia len do priestoru pre kočíky. V trolejbusoch síce priestor vyznačený je – na rovnakom mieste ako pre kočíky – ale bežný bicykel sa doňho nezmestí.
Vymedzený priestor je v trolejbusoch je taký malý, že problém majú aj rodičia s detskými kočíkmi. Dôvodom je nevhodne riešený interiér, ktorý je odlišný oproti autobusom s rovnakou karosériou. Trolejbusy majú viac sedadiel a svojím interiérom pripomínajú skôr vozidlá prímestskej dopravy než mestskej hromadnej dopravy.
Riešenia v nedohľadne
O uvedených problémoch sa vie už od dodania nových vozidiel. Cestujúcim strpčujú cestovanie, dopravný podnik zase prichádza o peniaze – strácajú teda všetci. Všetky tieto nedostatky sú pritom riešiteľné, mnohé dokonca len úpravou softvéru vozidiel. Riešenie je však v nedohľadne.
Napríklad na problém s dlhým zatváraním dverí sme upozornili už 5. mája, no doteraz je čiastočne vyriešený len na 16 zo 120 nových trolejbusov. Podľa vyjadrenia DPB z roku 2013 budú nové trolejbusy v Bratislave jazdiť 25 rokov, o to viac je preto potrebné problémy vyriešiť a nie s nimi 25 rokov zápasiť.
LubomirM