Pomôžu až opravy trolejbusov a nové autobusy.
V polovici novembra dopravný podnik sprevádzkoval ďalší nový typ vozidla vo svojom vozidlovom parku, tentoraz šlo o trolejbus Škoda 30 TrDG s pomocným pohonom. Tento „duobus“ vtedy nahradil na linke 33 kĺbový trolejbus Škoda 25 Tr s pomocným pohonom.
Ihneď po sprevádzkovaní vozidla sa prejavila jeho nižšia kapacita oproti doterajším kĺbovým vozidlám. Do nového „krátkeho“ trolejbusu sa zmestí menej ako polovica cestujúcich kĺbového vozidla. Dopravný podnik sa pre imhd.sk vyjadril, že vozidlo bolo nasadené na linku 33 „z dôvodu technických problémov ostatných zastaraných vozidiel“.
DPB: Trolejbusy z roku 2006 sú zastarané
Hoci dopravný podnik prevádzkuje ešte 99 trolejbusov s priemerným vekom 20 rokov, problémy s vypravovaním sú najmä u šestice 8-ročných trolejbusov zakúpených pre Dlhé diely v roku 2006. Často sa stáva, že z nich jazdia iba dva, teda tretina z celkového počtu.
„Na uvedených trolejbusoch dochádza vinou nevhodného konštrukčného riešenia k postupnému poškodzovaniu hnacích náprav a diferenciálov. Uvedený problém sa prejavoval už počas predĺženej záručnej doby ako aj po jej uplynutí - výrobca vozidla vykonal úpravy na riadení pohonu, ktoré by mali redukovať výskyt týchto porúch. Definitívne vyriešiť uvedené problémy je možné iba výmenou hnacej nápravy za novú. Táto zmena bola vykonaná zatiaľ na 3 vozidlách a na 3 bude realizovaná v nasledujúcom období,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Či úpravy trolejbusov pomôžu, ukáže až budúcnosť. Po prvých dňoch testovania nového trolejbusu na linke 33 bolo vozidlo prevelené na linku 32, kde nahradilo autobus. Aj tu sa trolejbus len testuje, plynulejšej premávke bráni nevybudované trolejbusové vedenie z Hlavnej stanice na Pražskú ulicu. Počas jednej jazdy tak vozidlo dvakrát jazdí na elektrický pohon a dvakrát na dieselový pohon. Vodič tiež musí počas kola dvakrát ručne umiestňovať zberače na trolejové vedenie vzhľadom na chýbajúce navádzacie striešky, čo predlžuje jazdný čas.
Situácia na linke 133 sa zlepší až budúci rok
Autobusovú dopravu dlhodobo trápi nevypravovanie niekoľkých vozidiel denne. Niektoré spoje podľa cestovného poriadky tak vôbec nejdú a v tomto smere nie je výnimkou ani linka 133. Dlhé diely tak okrem vyššie uvedených problémov s trolejbusmi trápia aj časté výpadky autobusov.
„Jedným z najväčších problémov divízie Autobusy je skutočnosť, že zhruba jedna tretina vozidlového parku je po životnosti a k tomu zodpovedá aj ich zlý technický stav. Prevádzkovať takéto vozidlá je čoraz náročnejšie, pretože sa jedná o výbehové typy Karosa B 741 CNG a Ikarus 435, na ktoré zohnať náhradné diely je čoraz problematickejšie, ich technická spoľahlivosť je čoraz nižšia,“ vysvetlila dôvody výpadkov Volfová.
„Čo sa týka konkrétne linky 133, na základe predpísanej skladby tam vypravujeme práve kĺbové vozidlá, ktorých máme nedostatok. Z dodávky 25 ks nových kĺbových vozidiel v zmysle dohodnutého harmonogramu v decembri tohto roka dostaneme prvé dva, ostatné budú dodané postupne do konca I. štvrťroku 2015. Po ich dodaní veríme, že sa situácia podstatne zlepší,“ uzavrel svoje stanovisko DPB.
Mike
Áno, bola by šanca že poobede by to bolo s vozmi lepšie ako ráno, lebo aj bez 133ky sú na druhej kolóne stále nejaké "holé" ranné špičky a tie vozy sú v princípe poobede k dispozícií. A skôr je šanca že autobus je v dielni doobeda (ráno) a opravuje sa a poobede už bude hotový do premávky. Ale princíp s nevýpravou je stále rovnaký (žiaľ). Akurát nevypravený voz na 133ke znamená dieru na DD každých 48 minút, nevypravený voz na 33ke každých 24..
Prestupný terminál nie je až také scifi. Projektov bolo viacero, naposledy keď sa trolejovalo obratisko Molecka magistrát chcel riešiť prestup pohodlnejšie. Ani to by síce nebolo na spoločnej hrane, ale cestujúci by križovali iba vyhradený pruh pre tbus a už by boli na električkovej zast., lebo ostrovček by bol z dnešného pohľadu uprosterd cesty. Ale kľúčové slovo mal vtedajší prvý námestník pre dopravu a financie Cílek a ten dal vedľa seba projekt DPB (teda trolejovanie dnešného stavu, ktoré malo byť ešte downgrade-ované tým že by výstupište bolo aj nástupište a cestujúci by sa odviezli minimálne o 3 min. naviac po obratisku a cez križovatky, k tomu bolo prichystané aj preloženie dnešnej zastávky Molecova smer DD ďalej v smere do kopca - toto stopli potom sami Záhradník s Derkayom ako blbosť čo chcel Kadnár..) a potom projekt Magistrátu a povedal že prvoradá je bezpečnosť ale hneď na druhom mieste sú peniaze.. a tak sa trolejoval pôvodný stav - to čo je dnes.
Druhá možnosť riešiť prestup na hrane by mohla prísť ak sa odsúhlasí kompletná modernizácia K.Veskej radiály aj so zapracovaním lepších pripomienok.. súčasná osoba HDI to už na meste menežovať nebude, nový človek by mohol priniesť nové nápady a prístupy.
A čo sa týka spojok medzi koľajami pri hríbikoch a súvisiacej premávke obojsmerných elín. áno, super efekt by bol že by sa zbytočne nevozila prázdna súprava do obratiska Karlova Ves (najlepšie je to vidno keď chodia busy na X5, či už cez deň alebo teraz večer čo boli podbíjacie výluky... po Molecku z mesta sa tam nedalo dýchať a na Molecke vystúpila polka busu a potom sa cestovalo už v Európskom štandarde.. (nejakých do 10 stojacich na celý bus..))
Ale druhý významný moment by bol, ak už teda nemá existovať 133 a všetci z 33 majú na Molecke prestúpiť do električky, tak táto električka by bola úplne prázdna, lebo by tam začínala.. Potom je niečo úplne iné ak má celý obsah kĺbového tbusu prestúpiť do električky, kde tí ľudia dotlačia na posledné voľné miesta ku dverám, resp. aj keby to s tou naplnenosťou nebolo také kritické určite si už nesadnú.