Pomôžu až opravy trolejbusov a nové autobusy.
V polovici novembra dopravný podnik sprevádzkoval ďalší nový typ vozidla vo svojom vozidlovom parku, tentoraz šlo o trolejbus Škoda 30 TrDG s pomocným pohonom. Tento „duobus“ vtedy nahradil na linke 33 kĺbový trolejbus Škoda 25 Tr s pomocným pohonom.
Ihneď po sprevádzkovaní vozidla sa prejavila jeho nižšia kapacita oproti doterajším kĺbovým vozidlám. Do nového „krátkeho“ trolejbusu sa zmestí menej ako polovica cestujúcich kĺbového vozidla. Dopravný podnik sa pre imhd.sk vyjadril, že vozidlo bolo nasadené na linku 33 „z dôvodu technických problémov ostatných zastaraných vozidiel“.
DPB: Trolejbusy z roku 2006 sú zastarané
Hoci dopravný podnik prevádzkuje ešte 99 trolejbusov s priemerným vekom 20 rokov, problémy s vypravovaním sú najmä u šestice 8-ročných trolejbusov zakúpených pre Dlhé diely v roku 2006. Často sa stáva, že z nich jazdia iba dva, teda tretina z celkového počtu.
„Na uvedených trolejbusoch dochádza vinou nevhodného konštrukčného riešenia k postupnému poškodzovaniu hnacích náprav a diferenciálov. Uvedený problém sa prejavoval už počas predĺženej záručnej doby ako aj po jej uplynutí - výrobca vozidla vykonal úpravy na riadení pohonu, ktoré by mali redukovať výskyt týchto porúch. Definitívne vyriešiť uvedené problémy je možné iba výmenou hnacej nápravy za novú. Táto zmena bola vykonaná zatiaľ na 3 vozidlách a na 3 bude realizovaná v nasledujúcom období,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Či úpravy trolejbusov pomôžu, ukáže až budúcnosť. Po prvých dňoch testovania nového trolejbusu na linke 33 bolo vozidlo prevelené na linku 32, kde nahradilo autobus. Aj tu sa trolejbus len testuje, plynulejšej premávke bráni nevybudované trolejbusové vedenie z Hlavnej stanice na Pražskú ulicu. Počas jednej jazdy tak vozidlo dvakrát jazdí na elektrický pohon a dvakrát na dieselový pohon. Vodič tiež musí počas kola dvakrát ručne umiestňovať zberače na trolejové vedenie vzhľadom na chýbajúce navádzacie striešky, čo predlžuje jazdný čas.
Situácia na linke 133 sa zlepší až budúci rok
Autobusovú dopravu dlhodobo trápi nevypravovanie niekoľkých vozidiel denne. Niektoré spoje podľa cestovného poriadky tak vôbec nejdú a v tomto smere nie je výnimkou ani linka 133. Dlhé diely tak okrem vyššie uvedených problémov s trolejbusmi trápia aj časté výpadky autobusov.
„Jedným z najväčších problémov divízie Autobusy je skutočnosť, že zhruba jedna tretina vozidlového parku je po životnosti a k tomu zodpovedá aj ich zlý technický stav. Prevádzkovať takéto vozidlá je čoraz náročnejšie, pretože sa jedná o výbehové typy Karosa B 741 CNG a Ikarus 435, na ktoré zohnať náhradné diely je čoraz problematickejšie, ich technická spoľahlivosť je čoraz nižšia,“ vysvetlila dôvody výpadkov Volfová.
„Čo sa týka konkrétne linky 133, na základe predpísanej skladby tam vypravujeme práve kĺbové vozidlá, ktorých máme nedostatok. Z dodávky 25 ks nových kĺbových vozidiel v zmysle dohodnutého harmonogramu v decembri tohto roka dostaneme prvé dva, ostatné budú dodané postupne do konca I. štvrťroku 2015. Po ich dodaní veríme, že sa situácia podstatne zlepší,“ uzavrel svoje stanovisko DPB.
luky133
Inak kvôli usporiadaniu interiéru celkom tesno na pobednú 32. Štyri žiarivky v interiéri už nesvietili, ale predpokladám, že to malo súvis s tým, že boli pri kamerovom systéme a zrejme ho oslepovali.
Zaujímava situácia nastala vtedy keď po príchode na Molecovu nás predbehla linka 33 takže 30TrDg najprv otvoril dvere, vypustil cestujúcich, potom ich zatvoril a po odchode 25Tr sa šiel posunúť aby mohol nahodiť palice. Medzi tým prišli na zastávku ďalší cestujúci čo stláčali dopyt o sto šesť, ale dvere nebolo možné otvoriť až dokým sa trolejbus neprepol z dieselového agregátu na elektrinu čo trvalo odhadom 40 - 45 sekúnd takže ešte s týmto by sa mohli pohrať inžinieri zo Škodovky... ?