Klimatizácia za cent bola zakúpená len pre menší počet nových autobusov.
Extrémne horúčavy poriadne znepríjemňujú cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Zatiaľ čo električky a trolejbusy (okrem najnovších) majú vetranie riešené veľkými okennými a strešnými vetrákmi a dá sa tak zabezpečiť aspoň prúdenie vzduchu, autobusy sú zväčša odkázané na nedostatočné vetranie malými vyklápacími vetrákmi na oknách a stopnými ventilátormi. Klimatizáciou je vybavených len 59, teda 12 % všetkých autobusov.
Súťažilo sa s klimatizáciou, nakupovalo najmä bez nej
Autobusov s klimatizáciou však mohlo byť podstatne viac. V roku 2009 Dopravný podnik Bratislava zrealizoval súťaž na dodávku 100 autobusov, ktorú vyhrala firma SOR Libchavy. Pri vyhodnocovaní ponúk sa podľa našich informácií prihliadalo zvlášť na cenu vozidla a zvlášť na cenu doplnkovej výbavy, medzi ktorou bola aj klimatizácia pre cestujúcich a dvojité zasklenie. Pri takto nastavených kritériách sa nerozhodovalo podľa celkovej ceny vozidla aj s klimatizáciou a dvojitým zasklením, ale podľa toho, ako bola celková cena rozdelená na samotné vozidlo a doplnkovú výbavu.
Tender vyhrala firma SOR, hoci celková cena vozidla aj s doplnkovou výbavou bola vyššia než u iného zo súťažiacich. Firma SOR totiž podľa našich informácií ponúkla klimatizáciu s dvojitým zasklením za symbolickú sumu, vďaka čomu získala v súťaži. Podľa zverejnenej faktúry bola cena klimatizácie 1 cent na vozidlo.
Klimatizácia do 100 autobusov za 1 €
Celkovo by doplnková výbava do všetkých 100 nových autobusov SOR NB 18 vyšla na 1 €. Napriek tomu bola klimatizácia nainštalovaná len do 30 vozidiel, dvojité zasklenie nebolo dodané vôbec. Aj keď nainštalovaná klimatizačná jednotka nie je príliš účinná, podľa nášho testu predsa len SORy ňou vybavené ponúkajú väčšie pohodlie cestujúcim, a to najmä počas státia v dopravných zápchach. Nezodpovedaná tak zostáva otázka, prečo nebola zakúpená klimatizácia do zvyšných 70 autobusov celkovo za 70 centov.
Ak by bolo všetkých 100 autobusov SOR NB 18 vybavených klimatizáciou priestoru pre cestujúcich, celkový podiel klimatizovaných autobusov by dosiahol 27 %. Náš čitateľ Samuel v roku 2011 na účet dopravného podniku zaslal príspevok 50 centov, ktorý mal stačiť na zakúpenie klimatizačných jednotiek pre všetky vtedajšie autobusy SOR NB 18. Podnik o tom informoval aj v sprievodnom liste, ktorý máme k dispozícii. Kde skončili peniaze nevedno, klimatizácia však zakúpená nebola.
Dobre tam je keď ho ráno berieš z vozovne, celkom znesiteľné ovzdušie. Cez deň si radšej počkám na iný prípoj, alebo pôjdem na slnku pešo než aby som do toho šerbelu nastúpil. Odkedy DPB neručí za výpravu MBCC na l95 a čím ďalej tým viac liniek ktoré potrebujem majú tieto neklíma šerble (i keď tie nové pražské sa mi zdajú o nejaké % lepšie vetrané, ale stále mizerne) tak radšej idem autom. Mám klímu, zapnme na začiatku aby som schladil ten zahulený priestor, a potom dole okná, a príjemne
Ale pre porovnanie so soplarisom ktorý ma 4 sedadla na schodíku, a zvyšok dole
A tež, kapanie 435/415/zvyšku zo 412 - Je to jasné uprednostnenie údržby. Podstatne staršie B741 sa vo veľkom modernizovali na CNG, pričom výhodnejšie, efektívnejšie, mladšie, modernejšie a vhodnejšie IK sa odstrčili presne tak, ako do dnešných dní najkapacitnejší autobus v BA - TAM 272. Načo vymeniť motory za nové (aj CNG) keď proste môžem vyradiť voz za vozom, a potom ukázať verejnosti, že nemám vozy, poruším linky, zhorším intervaly, ale od magistrátu počas toho ako budem odrádzať ľudí preč budem škemrať peniaze. Vítajme v LBC!
fanatikmhd