Klimatizácia za cent bola zakúpená len pre menší počet nových autobusov.
Extrémne horúčavy poriadne znepríjemňujú cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Zatiaľ čo električky a trolejbusy (okrem najnovších) majú vetranie riešené veľkými okennými a strešnými vetrákmi a dá sa tak zabezpečiť aspoň prúdenie vzduchu, autobusy sú zväčša odkázané na nedostatočné vetranie malými vyklápacími vetrákmi na oknách a stopnými ventilátormi. Klimatizáciou je vybavených len 59, teda 12 % všetkých autobusov.
Súťažilo sa s klimatizáciou, nakupovalo najmä bez nej
Autobusov s klimatizáciou však mohlo byť podstatne viac. V roku 2009 Dopravný podnik Bratislava zrealizoval súťaž na dodávku 100 autobusov, ktorú vyhrala firma SOR Libchavy. Pri vyhodnocovaní ponúk sa podľa našich informácií prihliadalo zvlášť na cenu vozidla a zvlášť na cenu doplnkovej výbavy, medzi ktorou bola aj klimatizácia pre cestujúcich a dvojité zasklenie. Pri takto nastavených kritériách sa nerozhodovalo podľa celkovej ceny vozidla aj s klimatizáciou a dvojitým zasklením, ale podľa toho, ako bola celková cena rozdelená na samotné vozidlo a doplnkovú výbavu.
Tender vyhrala firma SOR, hoci celková cena vozidla aj s doplnkovou výbavou bola vyššia než u iného zo súťažiacich. Firma SOR totiž podľa našich informácií ponúkla klimatizáciu s dvojitým zasklením za symbolickú sumu, vďaka čomu získala v súťaži. Podľa zverejnenej faktúry bola cena klimatizácie 1 cent na vozidlo.
Klimatizácia do 100 autobusov za 1 €
Celkovo by doplnková výbava do všetkých 100 nových autobusov SOR NB 18 vyšla na 1 €. Napriek tomu bola klimatizácia nainštalovaná len do 30 vozidiel, dvojité zasklenie nebolo dodané vôbec. Aj keď nainštalovaná klimatizačná jednotka nie je príliš účinná, podľa nášho testu predsa len SORy ňou vybavené ponúkajú väčšie pohodlie cestujúcim, a to najmä počas státia v dopravných zápchach. Nezodpovedaná tak zostáva otázka, prečo nebola zakúpená klimatizácia do zvyšných 70 autobusov celkovo za 70 centov.
Ak by bolo všetkých 100 autobusov SOR NB 18 vybavených klimatizáciou priestoru pre cestujúcich, celkový podiel klimatizovaných autobusov by dosiahol 27 %. Náš čitateľ Samuel v roku 2011 na účet dopravného podniku zaslal príspevok 50 centov, ktorý mal stačiť na zakúpenie klimatizačných jednotiek pre všetky vtedajšie autobusy SOR NB 18. Podnik o tom informoval aj v sprievodnom liste, ktorý máme k dispozícii. Kde skončili peniaze nevedno, klimatizácia však zakúpená nebola.
. A branie vozov odtiaľ aby mali na l 83 kde nič lepšie nebolo, a možností dopravy sú mnoho krát lepšie alebo na l94 kde ide raz B9.5 a raz MBCC je trafené! Inak, keď tak uvažujem, pri pohľade na Solarisy či MBCC, tak je vôbec SOR NB18 NP???? on má iba tú uzučkú uličku vo výške nástupnej hrany, čo ale zaberá o meter viac než prvý schod u 435 ktorý je tiež vo výške nástupnej hrany. Potom je NP aj 435?
Je to zanedbateľné. A ono, ale zase tak ber to z opačnej strany. l21 máva doteraz často IK435, čo pokiaľ nejde totálne preplnené až po strop je veľmi dobre vetraný voz (ako aj IK280 či TAM 272 ktoré tam dlhé roky jazdili). Takže všeho všudy zníženie komfortu na l21 prišlo nasadením vozov NB18 SHITY. Tie prenajaté šroty máš pravdu, ale zase.... nemôžem toto povedať na každý z nich, niektoré boli v dobrom stave aj technicky. A všetky boli prevádzky schopnejšie než tie J&T vozy
A tež, kapanie 435/415/zvyšku zo 412 - Je to jasné uprednostnenie údržby. Podstatne staršie B741 sa vo veľkom modernizovali na CNG, pričom výhodnejšie, efektívnejšie, mladšie, modernejšie a vhodnejšie IK sa odstrčili presne tak, ako do dnešných dní najkapacitnejší autobus v BA - TAM 272. Načo vymeniť motory za nové (aj CNG) keď proste môžem vyradiť voz za vozom, a potom ukázať verejnosti, že nemám vozy, poruším linky, zhorším intervaly, ale od magistrátu počas toho ako budem odrádzať ľudí preč budem škemrať peniaze. Vítajme v LBC!
fanatikmhd