Ale hovorí. Dosť pozerám aj dokumenty. Ľudské telo je prekvapivo odolné, ale zároveň aj krehké, podľa toho, o čo ide. Šanca, že sa človek nabodne na taký stĺp v meste, kde je ešte 30tka blízka nule. To už by musela byť neviem aká zhoda okolností a určite nie bežná.
Skús napríklad bodnúť do kuraťa príborovým nožom, keď má ešte kožu na seba a má okrúhlu špicu ten nôž, že aké "ľahké" to je ho prebodnúť.
Súhlasím s tým, že s architektami je dosť problém pracovať. Na druhú stranu, bez nich by sme bývali v šedých kockách a tak by vyzeral aj okolitý svet.
Tu len žiaľ koľkokrát hľadajú problém, kde nie je a ide sa do extrémnych situácií a navrhujú sa extrémne opatrenia, ktoré by boli ako nepraktické, tak aj extrémne drahé.
Ale je to zaujímavý vývoj. Pred zvolením Vallo drístal niečo o potrebe žulových obrubníkov na úrovni, na Vajanského boli už dobré aj betónové protitankové zátarasy, inde sa prešlo k inštalácii plastových vallovín.
Na Cintorínskej už zrazu stačí miesto obrubníkov biela čiara na asfalte. A žltá farba miesto chodníka.
Najväčším kritikom Matúša Valla 2025 by bol určite Matúš Vallo 2017, ak by bolo možné cestovať v čase.
Možno sa ešte dočkáme aj dopravných zariadení z recyklovaného papiera.
vidim ze aj ked si kdesi tusim spominal ze sa zivis nejakym navrhovanim stavebnych veci, tak dynamika a vypocet sil Ti vela nevravi....
Andy27 #3683
moja skusenost s architektami (viacerymi) je taka, ze sice navrhnu veci pekne, ale obvykle dost neprakticke, ci uz z hladiska pouzivania ale aj z hladiska technickej realizacie.... preto sa im v praktickom zivote ak nieco potrebujem realizovat snazim vyhnut.....
Hovoril si o prepichnutí človeka. Vieš sa predstaviť tú energiu, ktorú by si musel vyvinúť, aby tan stĺpik s priemerom 6-8cm, či koľko má a ešte k tomu plochú hranu prepichol človeka?
Samozrejme, môžeme sa vrátiť pruhovaným červeno-bielym kombináciám. A poďme vyzerať ako v cirkuse zase.
Cestu máš ohraničenú buď vodiacim prúžkom (tá 25cm čiara 25cm od obrubníka, ktorá vďaka novému "hyperúžasnému" TP117 tam byť nemusí a v obci stačí ohraničenie trávou, či obrubníkom). V realite, ak už dostaneš šmyk, či niečo podobné, to že tam bude lampa natretá oranžovou neónovou cestárskou farbou ti nezaručí, že ju netrafíš. Ono aj obrubníky sú vlastne nebezpečné, vieš si o ne zlomiť väz. Tak isto zábradlia, o ne si vieš tiež zlomiť väz, vedia ti tam odtrhnúť končatiny, pretlačiť ťa ako cez pasirák, biskupské oblúky sú tiež nebezpečné, zlomený väz, vieš o ne zakopnúť... Každý jeden pevný podobný prvok je nebezpečný.
Takže sa nevyhovárajme na to, aké to je nebezpečné, alebo nevytvárajme situácie, čo keby Jožko išiel 250km/h po Cintorínskej a zrazil tam cyklistu, ktorý vyletí do 250m výšky a potom bruchom padne na stĺpik, čo ho prebodne a podobe.
Chybajúca dlažobná kocka, zle umiestnený kanál so štrbinami paralelne k smeru jazdy, pes na dlhom vodítku, stret s autom... v zásade hocičo, čo zablokuje predné koleso spôsobí, že hodíš tigra. Ono ani nemusíš vyletieť vysoko, stačí ak máš vrch stlpika v oblasti brucha a zotrvačná sila ťa cez to prehne. Kľudne sa to môže stať aj chodcovi, ak doňho vrazí auto alebo kuriér z Pakistanu na elektrickom bicykli.
Preto sa okolo ciest umiestňovali zábralia alebo široké stlpiky, navyše označené výrazne farebne. V BA máme po novom okolo ciest stĺpy osvetlenia tmavo šedej farby a nízke stĺpiky úzke. Vyzerá to lepšie, ale je to nebezpečné. To je tak, keď architekt vymení estetiku za funkčnosť a bezpečnosť.
To by som si rád pozrel modelovú situáciu, kde sa tam niečo stane cyklistovi, kolobežkárovi alebo chodcovi, že tak vyletí do vzduchu a dopadne na ten stĺpik, že ho prepichne. To chcem fakt vidieť.
Predpokladám, že motorkár, tak ako je u nich úplne bežne zvykom, išiel 49 km/h, púšťal chodcov, verejnú dopravu, predvídal a prispôsobil jazdu svojim schopnostiam a stavu vozovky.
Oveľa horšie je, že ak sa niečo stane cyklistovi, kolobežkárovi alebo chodcovi a ten vyletí do vzduchu, tak je pomerne slušná šanca, že ak dopadne telom na ten kôl, tak ho prepichne a zabije. Už taká nehoda na karloveskej radiále pri lidli bola, tam si to odskákal motorkár.
Bro, tie obrubníky sú na úrovni vozovky. A ak vodičovi na tejto križovatke s týmito vlečnými krivkami, ktorý sú po celom meste stovky, nevyjde manéver, tak radšej nech vráti vodičák.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
zakaznik
Často sa tam musí vyhýbať viacero protismerne idúcich vozidiel naraz (na Lazaretskej vetve).
Stačí si všimnúť stav stĺpikov napr. na zjazde zo Starého mosta k petržalskému nábrežiu.