Martyk:
Sice som nepochopil preco posielas Vlastimila aby sa isiel splachnut kam patri, ale dobre, nechce sa mi do toho rypat. Ked som si jeho prispevok precital nemal som pocit ze ti krivdi.
Vozy KT8B5 a T5C5:
Podla informacii od Bigmaca (vodic eliny v BA - jeden z najlepsich) KT8B5 existovala a jazdila. Udajne mala Ostrava 1 kus. Ci to bol pozicany funkcny vzorek alebo ci to bola prestavba KT8D5 neviem. Ale vravel ze to malo dvere na pravej strane, jedno stanoviste vodica a usporiadanie sedadiel ako nase T6ky, teda pri dverach dve sedadla a oproti jedno. Ci ten voz este existuje neveim, mozno sa prestaval na KT8D5 (teda pokila vobec bol). Okrem tohoto vozidla som este videl originalne CKD plany na vozidlo KT8A5 (myslim ze to bolo myslene pre Budapest). Bola to vlastne trojclankova klbova T6A5ka, s interierom ako K2, iba oproti dveram boli sedadla po jednom. Konstrukteri spravili jednu oborvsku chybu a aj keby sa to vyrobilo, tak by to urcite nebolo tak ako na vykrese. Totiz oni umiestnili skatulu so statakom nie ako v T6, ale otocili ju o 90 stupnov a pricapili k bocnici vozidla a zrusili tam jedno okno. Vodicovi to zmensilo vyhlad, mal iba to male okienko vlavo. Vyzeralo to fakt sprosto, vynechat jedno cele okno je fakt moc. Klby to malo vyriesene ako KT8D5, so zdvihnutou podlahou. Nakoniec sa to nevyrobilo a postavali T5C5ky. Maju uplne odlisnu vyzbroj ako sme zvyknuti u nas. Trakcaky su 600 Voltove, vyzbroj je odporova, prepina trakcaky do serie, cez serioparalelne az po paralelne zapojenie. Funguje to. Je iba skoda, ze ked postavali T5C5, tak nespravili ihned aj T6A5 (mohli to oznacit aj T5A5) a nezaradili to do vyrobneho programu miesto T3CS, rusom mohli predsa vyrabat T3SU ked ich tak strasne chceli.
Trakcaky v klbe KT8D5:
Je to dvihnutie podlahy fakt nutne? Ked to nevedeli vyriesit normale, tak dobre, ale preco ma RT8D5 tiez dvihnutu podlahu? To mohli po celej dlze dvihnut o 7 cm vyssie. Vsak tomu vozidlu to mohlo byt uplne jedno, nastupistia by sa spravili v urovni podlahy a to bola rychlodraha stavana z brusu nova.
Co som sa vypraval s inziniermi s naseho podnuku, tak som sa dozvedel ze dnes sa technicky daju do stredneho podvozku elektricky K2 namontovat motory o vykone 50 kW na miesto kotucovej brzdy (ta je tiez dost velka). Ono to bol problem pred 30 rokmi, ale dnes by to aj CKD zvladli (nove asynchronne motory). Takto si viem predstavit vozidla KT6A5 a KT6C5 (pripadne s nizkopodlaznou vanou pri jednych dverach a keby nedokazali umiestnit trakcny podvozok pre 1000 mm pod klb, tak potom jalovy ako na K2). Alebo T6C5 (ale nie ten, co isiel do USA, s tromi dverami na kazdej strane, prakticky T5C5). Ono CKD by to urcite predali, keby dokoncili vyvoj tychto vozidiel. Bratislava by urcite dnes kupila KT6A5N s vanou. Vyzrboj by bola TV13 z T6A5, krajne podvozky tiez z T6A5 a stredny by mohli upravit ako na K2 (keby nedokazali spravit hnaci - ale to by museli upravit aj vyzbroj). Keby dokoncili vyvoj spominanych typov miesto nekonecneho vyrabana vozov T3.... Skoda, ale tak im treba!
Sice som nepochopil preco posielas Vlastimila aby sa isiel splachnut kam patri, ale dobre, nechce sa mi do toho rypat. Ked som si jeho prispevok precital nemal som pocit ze ti krivdi.
Vozy KT8B5 a T5C5:
Podla informacii od Bigmaca (vodic eliny v BA - jeden z najlepsich) KT8B5 existovala a jazdila. Udajne mala Ostrava 1 kus. Ci to bol pozicany funkcny vzorek alebo ci to bola prestavba KT8D5 neviem. Ale vravel ze to malo dvere na pravej strane, jedno stanoviste vodica a usporiadanie sedadiel ako nase T6ky, teda pri dverach dve sedadla a oproti jedno. Ci ten voz este existuje neveim, mozno sa prestaval na KT8D5 (teda pokila vobec bol). Okrem tohoto vozidla som este videl originalne CKD plany na vozidlo KT8A5 (myslim ze to bolo myslene pre Budapest). Bola to vlastne trojclankova klbova T6A5ka, s interierom ako K2, iba oproti dveram boli sedadla po jednom. Konstrukteri spravili jednu oborvsku chybu a aj keby sa to vyrobilo, tak by to urcite nebolo tak ako na vykrese. Totiz oni umiestnili skatulu so statakom nie ako v T6, ale otocili ju o 90 stupnov a pricapili k bocnici vozidla a zrusili tam jedno okno. Vodicovi to zmensilo vyhlad, mal iba to male okienko vlavo. Vyzeralo to fakt sprosto, vynechat jedno cele okno je fakt moc. Klby to malo vyriesene ako KT8D5, so zdvihnutou podlahou. Nakoniec sa to nevyrobilo a postavali T5C5ky. Maju uplne odlisnu vyzbroj ako sme zvyknuti u nas. Trakcaky su 600 Voltove, vyzbroj je odporova, prepina trakcaky do serie, cez serioparalelne az po paralelne zapojenie. Funguje to. Je iba skoda, ze ked postavali T5C5, tak nespravili ihned aj T6A5 (mohli to oznacit aj T5A5) a nezaradili to do vyrobneho programu miesto T3CS, rusom mohli predsa vyrabat T3SU ked ich tak strasne chceli.
Trakcaky v klbe KT8D5:
Je to dvihnutie podlahy fakt nutne? Ked to nevedeli vyriesit normale, tak dobre, ale preco ma RT8D5 tiez dvihnutu podlahu? To mohli po celej dlze dvihnut o 7 cm vyssie. Vsak tomu vozidlu to mohlo byt uplne jedno, nastupistia by sa spravili v urovni podlahy a to bola rychlodraha stavana z brusu nova.
Co som sa vypraval s inziniermi s naseho podnuku, tak som sa dozvedel ze dnes sa technicky daju do stredneho podvozku elektricky K2 namontovat motory o vykone 50 kW na miesto kotucovej brzdy (ta je tiez dost velka). Ono to bol problem pred 30 rokmi, ale dnes by to aj CKD zvladli (nove asynchronne motory). Takto si viem predstavit vozidla KT6A5 a KT6C5 (pripadne s nizkopodlaznou vanou pri jednych dverach a keby nedokazali umiestnit trakcny podvozok pre 1000 mm pod klb, tak potom jalovy ako na K2). Alebo T6C5 (ale nie ten, co isiel do USA, s tromi dverami na kazdej strane, prakticky T5C5). Ono CKD by to urcite predali, keby dokoncili vyvoj tychto vozidiel. Bratislava by urcite dnes kupila KT6A5N s vanou. Vyzrboj by bola TV13 z T6A5, krajne podvozky tiez z T6A5 a stredny by mohli upravit ako na K2 (keby nedokazali spravit hnaci - ale to by museli upravit aj vyzbroj). Keby dokoncili vyvoj spominanych typov miesto nekonecneho vyrabana vozov T3.... Skoda, ale tak im treba!
Turbo
Nuz, CKD vyrobily aj poriadnu elinu, ved o type T3 si myslym, ze je fakt super, ked si vezmem ze jeho konstrukcia je so 1960-tych rokov! O opaku ma nik nepresvedci. Ale co bol problem u CKD bolo nase vtedajsie velke "bratstvo" s Rusmi. Hlavne vdaka ZSSR sa typ T3 a obzvlast T3SU a T3SUCS stali take popularne a vyraba sa to aj dnes (niekde v cechach vam vyrobia na poziadanie kysnu, do ktorej si hodite vyzbroj...). Totiz rusi chceli ba T3-ojky, jedine co este zobrali boli T5B5ky. Totiz prave vdaka nasemu "bratstvu" a sovialistickej delbe prace (ci ako sa ta ftakovina volala
Este sa mi tu niekto vyplakaval, ze ake su 21 Tr nespolahlive sroty a ze trollina su lepsie. Nemozem suhlasit. Ludia, kazdy novy typ predstavuje zmenu udrzby. Ako to bolo pri prvych T1? Tiez to boli obrovske sroty? Ciastocne ano... Pri prechode zo 14 Tr na 21 Tr je to obrovsky skok, este vacsi ako pri prechode od 9Tr na 14 Tr. Viete vy ake boli na zaciatku so 14 Tr problemy? Vtedy sa tiez zdalo ze to su sroty a podobne. Vezmite si ze medzi vozdidlami 14 Tr a 21 Tr su vacsie rozdiely ako medzi 9 Tr a 14 Tr. Bol som v Brne a vozil som sa s tymi trolikmi. Utvrdil som sa v nazore, ze Skodovka ide spravnou cestou. Naozaj siroke dvere, rozumny interier (odhliadnuc od toho "komina" oproti strednym dveram) a komfort pre cestujuceho. Ak sa niekomu nepaci, ze ma vzadu usporiadanie sedadiel 2+2, tak nech si neztazuje, totiz to je dnes trend. A ten malicky schodik pri zadnych dverach mi uz naozaj nevadi. Trollino je urcite dobry (aspon tak vyzera) ale pre BA by som skor prijal 21 a 22 Tr-ky. Totiz, so Skodou mame dost dobre skusenosti.