Reakcia na: NN #49834:
inak ked bude o tom aka bude forma vedenia elektricky v petrzke rozhodovat min.ziv.prostr. ktora je najlepsia, tak ma napadlo bude min.ziv.prostr. financovat tuto stavbu ze oni vedia rozhodnut co je najlepsie? alebo to bude tak, ze ked rozhodnu o pomalsom a drahsom variante tak tie peniaze navyse doplatia DPB/mestu BA? by ma zaujimalo co ma min. ziv.prostr. s tym ktory variant vedenia je najvyhodnejsi, aj blbec by som cakal ze sa to tyka skor min.dopravy, nuz ale asi su vacsi odbornici na dopravu na min.ziv.prostr. ked vedia ktore vedenie je najlepsie, len nech potom nezabudnu povedat pre koho najlepsie ci pre ten kus travy, cestujucich alebo DPB/BA
NN
Už vyše tridsať rokov sa diskutuje o vybudovaní metra. Minulý rok však vedenie magistrátu jednoznačne povedalo tomuto projektu stop! Namiesto toho by mala do roku 2008 premávať rýchlodražná električka. Spájať by mala Janíkov dvor, Lúky, Háje a Einsteinovu ulicu cez Starý most. Prvým krokom, aby sa takáto stavba mohla realizovať, bolo dobudovenie piateho mostu cez Dunaj.
Informácia o tom, že Starý most by mali v najbližších dňoch uzatvoriť, je nepravdivá. Most je aj napriek svojmu veku v dobrom technickom a statickom stave. "Pred pár dňami sme urobili niekoľko meraní a premostenie je schopné uniesť nielen osobné vozidlá, ale aj mestskú hromadnú dopravu," povedala Tatiana Kratochvílová, riaditeľka sekcie dopravy a cestného hospodárstva magistrátu. V súčasnosti sa most skladá z dvoch hlavných častí. Prvá polovica je cestná dvojprúdová komunikácia a druhá je železničná trať. Cestná časť má podľa odborníkov životnosť 13 až 17 rokov, železničná do 70 rokov a na rekonštrukciu je preto vhodnejšia. O niekoľko rokov cez Starý most povedie trasa rýchlodražnej električky - pripravene su tri alternatívy - povrchová, nadúrovňová a polozapustená. O tom, ktorá bude najlepšia, rozhodne ministerstvo životného prostredia do pol roka. "Ak sa nám podarí všetky povolenia získať do mája 2006, mohli by sme rýchlodražnu električku začať stavať už o rok," povedala T. Kratochvílová. Starý most potom uzatvoria pre automobilovú dopravu. Navýšia ho o jeden meter, aby vyhovoval plavebným podmienkam. V strede budú dve koľajové trate a po ich bokoch široké chodníky pre peších a cyklistov.
Pôvodný návrh, aby električky premávali od Janíkovho dvora len po Šafárikovo námestie, je už budúcnosťou. Najnovší ráta s tým, že budú pokračovať na Hlavnú stanicu, do Rače a Dúbravky.
"Umožňuje nám to súčasný stav koľajiska v hlavnom meste, ktorý je uspôsobený na rozchod koľajníc 1435 mm," upresnila T. Kratochvílová. Nové vozne by mali premávať z Janíkovho dvora cez Lúky, Dvory, Háje a ponad Einsteinovu a Dunaj do centra mesta. Aby však mohol dopravný podnik zabezpečiť rýchlu premávku, musí mesto kúpiť minimálne 30 vozidiel rýchloelektričky - odhlučnené, klimatizované, nízkopodlažné s premávkouvou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu. Každé vozidlo odvezie naraz do 300 cestujúcich a za nákup jedného z nich zaplatí mesto približne 80 miliónov korún.
Mesto bude financovať rýchlodražnu električku predovšetkým zo štvormiliardového úveru, ktorý si od banky požičalo minulý rok. Viac ako tri miliardy chce zaplatiť z vlastného vrecka, zvyšných 50 percent by mal financovať štát. O tom, že vlak bude naozaj kvalitný aj drahý, nás presvedčil jeden zo štyroch dodávateľov električiek v Európe, firma Bombardier Tá prezentovala na Petržalskej železničnej stanici nový druh osobného elektrického vlaku pre mestá. Od decembra začne premávať pravidelne na trase Bratislava - Viedeň. "Mohla by pokojne nahradiť električku v meste. Využívaná je v mestskej hromadnej doprave práve vo Viedni ako rýchlodražný spoj," povedal Stephan Krenz z firmy.
- "Pôvodný návrh, aby električky premávali od Janíkovho dvora len po Šafárikovo námestie, je už budúcnosťou" - uz buducnostou? :-))