Chcú spolufinancovanie MHD. Disproporcie súvisia s prerozdeľovaním daní
(28.01.2005; Večerník; s. 4; eb)
Do riešenia problému financovania MHD v Bratislave chce mesto zapojiť vyšší územný celok. Mestskí poslanci poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja o odpustení dane z motorových vozidiel slúžiacich MHD a o možnosti spolufinancovania tejto dopravy.
Prebiehajúca fiškálna decentralizácia v podmienkach Bratislavy prináša viaceré disproporcie, ktoré súvisia s prerozdeľovaním daní. Daň z motorových vozidiel s bratislavskou ŠPZ vo výške 350 miliónov Sk je odvádzaná BSK bez dopadu na Bratislavu. Rovnako to platí aj u takmer 50 000 cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy, ale ich dane sú k dispozícii obciam s trvalým pobytom, bez možnosti spolufinancovania bratislavskej MHD. Naopak, chýbajúce dotácie na MHD zo štátneho rozpočtu sú sanované zvýšením daní z nehnuteľností len Bratislavčanom. Zvýšenie cestovného a jeho následná kompenzácia občanom hlavného mesta môže byť riešením týchto disproporcií fiškálnej decentralizácie.
Veľkým problémom sú napríklad cestovné zľavy, ktoré za minulý rok tvoria sumu asi 770 miliónov Sk a predpokladané tržby za cestovné lístky predstavujú takmer miliardu. "Zľavy si objednal štát, ale na rok 2005 nám štátna dotácia vo výške 950 miliónov chýba, preto sa musíme zaoberať riešením tejto straty," zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.
(28.01.2005; Večerník; s. 4; eb)
Do riešenia problému financovania MHD v Bratislave chce mesto zapojiť vyšší územný celok. Mestskí poslanci poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja o odpustení dane z motorových vozidiel slúžiacich MHD a o možnosti spolufinancovania tejto dopravy.
Prebiehajúca fiškálna decentralizácia v podmienkach Bratislavy prináša viaceré disproporcie, ktoré súvisia s prerozdeľovaním daní. Daň z motorových vozidiel s bratislavskou ŠPZ vo výške 350 miliónov Sk je odvádzaná BSK bez dopadu na Bratislavu. Rovnako to platí aj u takmer 50 000 cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy, ale ich dane sú k dispozícii obciam s trvalým pobytom, bez možnosti spolufinancovania bratislavskej MHD. Naopak, chýbajúce dotácie na MHD zo štátneho rozpočtu sú sanované zvýšením daní z nehnuteľností len Bratislavčanom. Zvýšenie cestovného a jeho následná kompenzácia občanom hlavného mesta môže byť riešením týchto disproporcií fiškálnej decentralizácie.
Veľkým problémom sú napríklad cestovné zľavy, ktoré za minulý rok tvoria sumu asi 770 miliónov Sk a predpokladané tržby za cestovné lístky predstavujú takmer miliardu. "Zľavy si objednal štát, ale na rok 2005 nám štátna dotácia vo výške 950 miliónov chýba, preto sa musíme zaoberať riešením tejto straty," zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.
Ámos Keynes
Je však veľmi dôležité aby DPB ostal platcom DPH. Keďže pri nákupe zariadení a samozrejme aj vozidiel si môže uplatniť vrátenie DPH. (zákon presne určuje o aké zariadenia ide, pýtal som sa jednej účtovníčky a autobusy, trolejbusy a električky tam určite patria)
Ak teda DPB kúpi nové električky pre Petržalku v hodnote 2mld. Sk vráti sa mu 380mil., ktoré môže následne použiť na nákup napríklad busov.
Avšak je tu jeden zádrhel, s ktorým mi možno pomôžete. Pri nákupe vozov a zariadení je DPB prvoplatcom DPH? Lebo ak áno, potom si vrátenie DPH uplatniť nemôže.
Ešte si neodpustím:
Dnes podporil aj prezident SR aby sa Bratislava stala samostatným krajom. Takže neustála snaha o žmýkanie Bratislavy pre nadmerný prospech iných obcí a regiónov na úkor samotnej Bratislavy spôsobil jediné čoho som sa bál a to prílišnú izoláciu. Na Slovenskom územnom usporiadaní sa mi lúbilo, že Bratislava je v rámci väčšieho celku, je zapojená v regióne a tak aj keď je hlavným mestom nie je na vyššej úrovni ako iné krajské mestá. Ak sa Bratislava stane samostatným krajom v budúcnosti tento krok môže vyústiť aj k úplnej izolácii v rámci republiky tak ako to vidíme u našich susedov, keď hlavné mesto nezaujíma čo sa deje za jeho hranicami a jedná sa v podstate mestský štát v štáte. Bohužial prázdna mestská pokladnica a potreba rozvoja cestnej infraštruktúry, MHD a inách oblastí spôsobuje to, že mesto musí hľadať akýkoľvek spôsob naplnenia pokladnice. Osamostatnenie Bratislavy na VÚC zvýši príjmy o cca viac ako 1mld. o je v súčasnosti viac ako 1/6 príjmov mesta.