Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MatejBA #253770:
Dovtedy budu teleporty 🙂
Reakcia na: Viko #253762:
Super zpracované, ešte si tam doplň regio busy na zast. Odborárska a Mladá Garda.
Reakcia na: MatejBA #253770:
Alebo tu schému celú prerobia.
Reakcia na: Adam3 #253769:
Inak toto je dobrá poznámka, že ako potom spravia tu Petržalku, keď bude košická.

Jedine ma napáda stlačiť KV/Dubravsku radialu a napasovať to pod nich smerom doľava.
Hlavne na tej scheme je petrzalska trat presne v mieste kde bude v buducnosti trat po Kosickej, cize aj tak sa to bude musiet posuvat. A paradoxne pri zmene to bude posobit, ze sa postavila nova trat v Petrzalke a linka co doteraz viedla po Kosickej sa pretrasovala do Petrzalky.
Reakcia na: MatejBA #253766:
Áno, súhlasím že chýbajúci Dunaj je objektívny problém tej schémy električiek a určite by tam nemal chýbať. Nemusí tam byť v celej dĺžke, pokojne by stačilo miesto, kde trať Dunaj pretína.
Reakcia na: Viko #253763:
Ďakujem za zaujímavú ukážku. Prezentovaný prístup k dopravnej kartografii rešpektujem. Má to nepochybne výhody, ktoré popisuješ. Samozrejme to ale nešlo bez ústupkov v niečom inom (podrobná mapa blízkej časti mesta za cenu žiadnej mapy inej časti mesta). Univerzálna správnosť podľa mňa neexistuje a výber konkrétneho riešenia zohľadňuje aj dlhoročné návyky miestnych cestujúcich. Napríklad si nemyslím, že by u nás niekto volal po vyvešiavaní zoznamu liniek, zato si viem predstaviť, že nemať vo vitríne žiadne tarifné informácie by sa u nás okamžite stalo terčom kritiky.

V neposlednom rade je tu princíp "susedova tráva zelenšia". Je typické, že v cudzom prostredí nás fascinujú práve veci, ktoré u nás nemáme. Hoci ak by sa rovnaké riešenia použili u nás, boli by sme schopní ich odmietnuť.

Lyonské riešenie je zaujímavým pohľadom, no som presvedčený, že keby sa toto isté aplikovalo v Bratislave, tak práve z tohto fóra sa budú ozývať výkriky, že aj cestujúci v Dúbravke (kde by visela super podrobná mapa západnej časti Bratislavy + schéma električiek) má právo nájsť na mape Lieskovec.
Reakcia na: Ike #253764:
Ja si myslím že jeho návrh nie je zlý, len potrebuje vypilovať. To povedal aj on sám.

Napríklad namiesto 45 stupňovej čiary by som ho pod mostom nechal chvíľu ísť rovno dole (aby zastávky Sad, Farského a Jungmannova boli nad sebou a písané z ľavej strany zastávok) a zvyšok trasy horizontálne ako súčasne s tým, že Dunaj tam ostane aby bolo jasne, kde to je.

Dať do schémy hlavný geograficky bod mesta (rieka) nie je chyba. Aj etalón schém Londýnskeho Metra (vrátane originálu Harryho Becka) tam má Temžu.
Reakcia na: Viko #253762:
Je mi ľúto, nezhodneme sa. Čo v Tvojom návrhu si zrozumiteľnil? Že si otočil petržalskú radiálu smerom na juh? A prečo práve túto, prečo len túto? Prečo si Raču ponechal na východe, keď radiála vedie primárne severným smerom?

Plus všetko ostatné, čo veľmi dobre vystihol Ike v #253764.
Reakcia na: Viko #253762:
Ako kartograf sa Ti k tomu skúsim vyjadriť. Určite to nebolo jednoduché a netrvalo to krátko takto upraviť. Ale schému si nevylepšil.

Mapa je model. Model znamená, že neobsahuje všetky prvky reality, ale iba tie, ktoré sú na daný účel relevantné. Ani hračkárske autíčko v mierke 1:43 neobsahuje pod kapotou prevodovku, lebo na účel toho, že je to hračka, tá prevodovka nie je podstatná, dôležite je, že má karosériu a štyri kolesá.

Mapa je preto model, lebo ak by obsahovala naozaj všetky prvky reality, tak je neprehľadná. Preto na mape Slovenska v mierke 1:500 000 máš menšie obce bodkou a nemáš tam presne zodpovedajúcu zastavanú plochu, lebo by v konečnom dôsledku neboli viditeľné a pri mape s takouto mierkou jednoducho asi nie je účel mať zobrazené presne zastavané parcely, ale naopak, mať tam bodku, že tu obec existuje.

Schéma ja poddruh mapy, kde na oltár čitateľnosti dávaš mierku. Ty si sa pokúsil upraviť Petržalskú radiálu tak, aby zodpovedala svetovým stranám a doplnil si Dunaj. Ale nebolo to zadarmo. Výrazne si zhoršil čitateľnosť zastávok na DKR a aj na samotnej Petržalskej radiále. Zároveň ti tam vzniklo veľa hluchého miesta, kde nie je nič. Tieto schémy sú umiestnené buď vo faviónoch alebo nad dverami a ľuďom s horším zrakom si situáciu zhoršil. Za akú cenu?

Nehovorím, že ten formát čo DPB používa je najlepší, ale tie schémy električiek a trolejbusov sú navrhuné tak, že sú vzhľadom na formát najlepšie čitateľné. Je tam využitých 100 % miesta, nie sú tam hluché miesta a vďaka tomu môžu byť rozostupy medzi zastávkami najväčšie možné (čo uľahčuje počítanie zastávok) a názvy zastávok napísané najväčším možným písmom (keďže nie každý má skoro 2 m ako ja, ale na tie schémy pozerá zdola, je IMHO veľkosť písma dôležitá).

Čiže aj tu sa robili kompromisy. Čitateľnosť textu (rozostupy, veľkosť písma) vs. geografická presnosť (orientácia na svetové strany). Grafik, ktorý schému robil, sa správne rozhodol, čo obetuje.

Aj keď nepopieram, že počet situácii, kedy to môže spôsobiť problém, je väčší ako nula, rozhodnutie to bolo správne.

Ak o niečom diskutovať, potom o formáte tých schém a o návrhu ich umiestnenia.
Inak asi najprepracovanejšiu dopravnú kartografiu za poslednú dobu som zažil v Lyone.
Základom je, že okrem schém existuje aj parádna A0 mapa (zmestili sa im tam aj pomenovamé ulice!): https://moovitapp.com/index/fr/transport_en_commun-Plan_hors_ligne_Lyon_Villeurbanne_TCL-map-Lyon-3483-7513

Z nej potom graficky vychádza celá komunikácia - nielen interaktívna mapa v apke a teplomery vo vozidlách, ale aj všetky letáčiky kde bude nová linka, ako sa reorganizuje uzol...

Prikladám foto zastávkovej vitríny - nemusíme sa fixovať na vybájenú A3, im sa zmestí schéma "nosných systémov", výrez z mapy na patrične veľkú časť mesta, CP, propagácie a dokonca aj zoznam liniek. Na zastávkach električky a pri východoch z metra ešte navyše majú veľký plagát s prehľadným "plan de quartier" (kružnica 5' / 300m pešo, vyznačené okolité zastávky i významné komerčné či verejné ciele, index) - napr. https://latitude-cartagene.com/wp-content/uploads/2019/11/plan-quartier-tcl-lyon-bellecour.pdf

Celkovo Francúzov táto téma baví, v Latitude Cartagène už experimentujú aj s automatizáciou výstupov, s 3D plánmi uzlov a úspešne "obsadili" svojou robotou ďalšie mestá 😀
Reakcia na: Vladimír #253758:
Išlo mi len o to, že celý čas tvrdím, že základom je podobnosť realite, nie mierka. Bratislavská schéma elín sa dá celkom jednoducho zrozumiteľniť, stačí ubrať vaty z niektorých miest. Zbúchal som to za 20 minút vo fotošope, ale zručný grafik/kartograf by to určite dokázal doladiť.
Reakcia na: ribbit #253760:
Áno, minulé leto počas rekonštrukcie Račianskej.
https://imhd.sk/ba/galeria?ghp=&ghv=&ghe=&ghl=N7&gha=&ghdo=&ghdd=&gsd=0
Mohol by mi niekto poradit, mam velmi silny dojem ze existovala nocna elektrickova linka 7. Vie mi to niekto potvrdit?
Reakcia na: Viko #253745:
Prepáč, tomuto som nerozumel.
Reakcia na: 810zssk #253756:
To by potom väčší zmysel malo širšie centrum a nie celá BA.
Reakcia na: ceres #253755:
Na A3 to samozrejme nemá zmysel, na ňu sa to samozrejme nezmení. Ja som stále hovoril o celej vitríne 🙂
Reakcia na: 810zssk #253750:
Môžem hovoriť len za seba. A3 som uvažoval len preto, že pri väčších formátoch predpokladám skokový nárast v nákladoch. Z hlavy vôbec nemám predstavu, koľko je vo vitrínach miesta, ani nakoľko zbytočné/užitočné veci sa tam momentálne vyskytujú. V Prahe tie mapy ešte prežívajú aj niekde inde než v staniciach metra?
Reakcia na: ceres #253753:
Áno, toto som myslel.

Ale zrovna som sa bol snažiť odfotiť ju v metre a je tam tá ktorú si postol ako prvú, čiže asi to niekedy v poslednej dobe zmenili. Musím povedať že naživo vyzerá veľmi dobre a čitateľne.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.