Reakcia na: Urbanway 2423 #235634:
Možno sa niekto stretol aj s inými príčinami, ale ja by som to na základe svojich cestovateľských skúseností rozdelil na dve hlavné kategórie:1) mestá majú komplexnú sieť verejnej dopravy, hlavnú záťaž nesie nosný systém (metro, električka, S-bahn, atď), ktorý obsluhuje najvyťaženejšie smery a autobusy sú len doplnkom - potom v nich zvyčajne necestujú také davy, aby spôsobovali nejaké závratné zdržanie.
2) Mestá síce sú odkázané na autobusy, ale prechod na samoobslužný systém vnímajú ako náročný (treba zabezpečiť predajnú sieť, revízorov, označovače atď). Prípadne, v oklopení mestami typu 1) je pre nich výhodnejšie udržiavať nejaký jednotný IDS (alebo ich zo zotrvačnosti ani nenapadne, že by to vlastne mohli robiť inak).
Treba brať do úvahy, že u nás sme mali pomerne špecifickú situáciu - otvorenie trhu, prudký rast cien a s tým i únikov na cestovnom došiel v dobe, keď sa u nás ešte vozili dosť veľké "balíky" MHDčkou a zároveň sa už rozvíjali prvé pokročilé technológie - a na naše veľké šťastie v regióne vzniklo hneď niekoľko firiem, ktoré mali záujem ich pretláčať k dopravcom. Doteraz sa zabávam na mojej skúsenosti z juhu Belgicka, kde v roku 2015(!) TEC Hainaut s veľkou slávou nahrádzal vizuálnu kontrolu papierových kartičiek prikladaním čipoviek k čítačke, čo samozrejme nijako nezachránilo absolútnu zaspatosť a užívateľskú neprívetivosť dopravcu (ale tie ich perly som už dakedy spomínal).
Ale spomaľovanie samozrejme nie je jediný faktor. Sú situácie, že zaškolený a na úrovni vodič je stokrát prospešnejší, než najnovší multifunkčný automat na nástupišti. Veľa závisí napr. aj od toho, ako je konkrétna MHD/IDS celkovo nastavená v informovaní, kontrolovaní, riešení mimoriadností atď.
Jediná istota je, že s čoraz väčšou medzinárodnou migráciou vodičov za prácou bude jednoduchšie mať vodiča vyškoleného len ako šoféra a nie aj informátora, predavača a kontrolóra.
Myslel som skôr nové autobusy/trolejbusy (aspoň z 2010) a v západných krajinách. Išlo mi skôr o to, že prečo sa to zrušilo, pretože podľa mňa to bolo pre vodiča celkom dobré a cestujúcich to neobmedzovalo. Ani ja nepochybujem, že sa to nedá objednať, len som bol zvedavý, ako vyzerá a či vôbec existuje takýto Urbanway, Sor, Crossway, Mercedes, Solaris a pod.

Dispecer
https://imhd.sk/ke/galeria-media/203/Solaris-Urbino-15/222084/Interi%C3%A9r-Solarisu-Urbino-15-3519
Rumunsko:
https://imhd.sk/transport/galeria-media/558/Bucure%C8%99ti-Bukure%C5%A1%C5%A5/18793/Predn%C3%A1-%C4%8Das%C5%A5-interi%C3%A9ru
https://imhd.sk/transport/galeria-media/558/Bucure%C8%99ti-Bukure%C5%A1%C5%A5/140437/Interi%C3%A9r-autobusu-Mercedes-Benz-O530-Citaro-ur%C4%8Denom-na-linku-na-letisko-sa-nel%C3%AD%C5%A1i-od-interi%C3%A9ru-in%C3%BDch-autobusov-tohto-typu-ktor%C3%BDch-je-v-Bukure%C5%A1ti-tis%C3%ADc
https://imhd.sk/transport/galeria-media/558/Bucure%C8%99ti-Bukure%C5%A1%C5%A5/140404/Interi%C3%A9r-trolejbusu-Irisbus-Astra-Citelis-12T
A predpokladám, že odkazy na riešenie vstupov do viacerých električiek rôznych výrobcov pre rôznych dopravcov v rôznych krajinách ti tu nemusím dávať (napr. Alstom, Bombardier, CAF, Stadler i Škoda)...
Každopádne, je možné badať, že niektoré krajiny / dopravcovia od takýchto riešení skôr ustupovali (príp. ich nikdy nemali zavedené), takže je ich skôr ako šafránu. Ako to zmení COVID-19 uvidíme najskôr až v priebehu najbližších rokov. Stále si však dovolím tvrdiť, že ak si to niektorý dopravca vyžiada, skoro všetci výrobcovia (ak nie všetci) na takúto požiadavku riešenie majú (alebo sú schopní ho vytvoriť).