"vytvárajú pozitívnu reklamu, že Železná studienka je naozaj dostupná aj MHD"
No ale ona nie je, teda nie v takom rozsahu ako naznačujú tie trolejbusy, čiže tá reklama je klamlivá. Prístup "overpromise and underdeliver" funguje ak chces zákazníka jednorázovo skásnuť, tak ho nalákaš do svojho biznisu a je ti jedno že odíde sklamaný. Pri MHD ale chceš vytvárať dlhodobý pozitívny vzťah so zákazníkom a to naozaj nedosiahneš tým že ho oklameš. Možno ho získaš na tú jednu cestu, ale dlhodobo sa robíš nedôveryhodným.
Lenže cestujúci nie je jednobunkovec, ktorý sa vyskytne uprostred Hodžovho námestia a nepovie si "heee!? idem na Železnú" a nastúpi do prvého trolejbusu s cieľom ŽST Železná studienka s tým, že po vystúpení urobí 3491° obrat okolo vlastnej osi, rozhadzujúc rukami, že kde je.
Ak primátor hovorí, že treba chodiť do lesoparku MHD, trolejbusy s cieľom ŽS brázdiace mesto s tým, že 85% cestujúcich obyvateľov takýto trolejbus denne vidí, vytvárajú pozitívnu reklamu, že Železná studienka je naozaj dostupná aj MHD, ktorá navyše chodí často a pravidelne.
A potom, keď sa vytvoria nejaké redukčné opatrenia si títo ľudia povedia "veď tam chodí trolejbus" a naplánujú si cestu.
To isté platí aj pri cestovaní vlakom. A tu, ak by sa náhodou vyskytol príčetný nezorientovaný turista idúci niekde na vlak, predpokladám, že by volil Hlavnú stanicu.
Neviem aké máš skúsenosti s cesotavním na ŽS, ale ja bývam relatívne blízko a na ŽS chodím okrem zimných dní každý víkend a žiadne davy zmätených cestujúcich tam nevídam. Práve naopak, z trolejbusu sa vysypú cestujúci vrátane turistov a mamičiek s kočíkmi a hneď vedia, kam majú ísť. Pričom cesta s kočíkom medzi výstupišťom trolejbusov a Partizánskou lúkou je asi 140 sekúnd (záleží od toho, či Ti dajú autá prednosť na kruháči).
Kedysi som využíval aj vlak do mesta/z mesta a tiež som nestretol jediného zmäteného cestujúceho. Sťažnosti k staniciam chodia v princípe iba s jednou témou - ŽST Vinohrady (z toho 90 % sú sci-fi požiadavky na ŽSR a ostatné iba námety na premenovanie).
Takže zásadovosť je pekná vlastnosť, no samoúčelné nekoncepčné premenovanie pri 0 sťažnostiach je v princípe druh šotoušoviny, ktorou sa len nahnevajú cestujúci paušálne ťažko si zvykajúci na zmeny.
"už to vnímajú tak, že na železnú sa de facto dostanú priamo takmer z Trnavského mýta alebo Ružinova"
Hej a potom keď to skúsia, zistia že to nie je pravda a je po úspechu...
Rozhodne si nemyslím že z marketingového hladiska je dobré mať zastávky pomenované podľa miest ktoré pri nich nie sú. Ten názov je problém aj pre človeka čo chce ísť na stanicu (vystúpi tam a nebude ju vedieť nájsť), aj pre človeka čo chce ísť na Železnú studienku. To akurát vytvára zlé zákaznícke zážitky a teda zlý image pre značku.
Tiež som mal s tým názvom kedysi problém a zamýšľal sa koncepčne nad iným. Každopádne, existuje niekoľko argumentov, prečo nie je zlý:
- mesto (veľmi správne) propaguje politiku udržateľnej mobility, vrátane presviedčania ľudí, aby do lesoparku nechodili individuálnou dopravou - nuž a pravidelne jazdiace trolejbusy s cieľom železná studienka nerobia tejto lokalite lepšiu reklamu. Už to ľudia nevnímajú tak, že kdesi na Patrónke stojí autobus, ktorý ide raz za čas a ku ktorému sa prestupuje - už to vnímajú tak, že na železnú sa de facto dostanú priamo takmer z Trnavského mýta alebo Ružinova. A to je dobré.
- vzdialenosť medzi nástupišťami trolejbusov a vlakov v prípade ŽST ŽS je cca o 25 metrov väčšia ako medzi najvzdialenejším výstupišťom HLST a nástupištom č. 5 na tejto stanici.
- tá stanica sa naozaj volá Bratislava-Železná studienka. No nie je dobré, keď je na cieli len piktogram vláčika s ŽS.
V tomto kontexte som dumal a dumal a nič lepšie nevymyslel.
Čo sa piktogramov týka, podľa mňa je stále zle nastavené označovanie staníc. Napríklad cieľ "vláčik Železná Studienka" mi príde strašne zavádzajúci a neznalí sa ľahko môžu omylom odviesť z centra tam namiesto na hlavnú stanicu, navyše pre cudzinca sa môže výraz železná studienka podobať na železničná stanica.
Zasa vec názoru - predmet na diskusiu. Mne môže pripadať ako zbytočné zveličenie diskusia o tom, ktorý dopravca bude premávať do Rakúska a s akým cestovným poriadkom, alebo čo je a nie je verejný záujem.
Diskusné fórum je na to, aby sa diskutovalo. A toto je sporné, každý môže mať na to iný názor. A keď vznikne koncepcia, aspoň ju môže DPB prebrať / porovnať s vlastnou, ak nejakú má / resp. porovnať so štandardami zobrazovania na transparentoch, ak také budú výhľadovo pre IDS-ko.
P. S. Neviem či stále, ale v Brne zobrazovali na transparentoch aj piktogramy nemocníc, zámkov, parohov (myslivna) a iné kreatívne ciele ...
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
N/A