Reakcia na: dns.mk #229870:
Svet nie je ciernobiely a aj samotna vyroba a preprava benzinu / nafty ma svoju uhlikovu stopu. Tiez sa na benzinke nezjavi znicoho nic.Je rozdiel uhlikovej stopy elektrobusu a elektromotoru.
Na Slovensku je podiel elektriny vyrobenej z fosilnych paliv cca 20 % https://www.energie-portal.sk/Dokument/sebestacnost-vo-vyrobe-elektriny-slovensko-dosiahne-mozno-uz-v-buducom-roku-104526.aspx.
Zaujimavy dokument o uhlikovej stope a porovnani elektromobilu s benzinovymi autami. Zial niektore veci su spocinane len povrchne, ale nie je zle si ho kuknut: https://videacesky.cz/video/svet-elona-muska-prospivaji-elektromobily-zivotnimu-prostredi
Zmojho pohladu, kym nie je na rozumnej urovni technologia recyklacii baterii, masovo by som elektromobily nepropagoval...
Treba uznat ze budovanie siete elektrobusov je vyrazne jednoduchsie a lacnajsie ako akakolvek ina MHD postavena na elektrickej trakcii. V principe staci nakupit elektrobusy a par kontajnerovych nabijaciek (postavit ich blizko rozvodne) a moze sa zacat jazdit.
dns.mk
- ekologická stopa elektromotorov je 2,3x väčšia ako stopa spalovacích motorov
- treba uvažovať, že ako vyrobíme elektrickú energiu (uhlie a jadro nie je možné úplne nahradiť a solárne, veterné a vodné elektrárne závisia od prírodných živlov, ktoré nevieme ovplyvniť tak, ako dodávku jadra a uhlia a navyše veterné a solárne elektrárne nemajú takú účinnosť pri výrobe el.energie bohužiaľ), neekologické elektrárne nie je možné odstaviť už dnes bez toho, aby to nemalo následky v podobe toho, že elektrickú energiu bude treba dovážať, príp. nebude odkiaľ, pretože ak odstaví tepelné a jadrové elektrárne viac krajín, tak bude deficit elektrickej energie a momentálne sa nerieši vôbec, že kde ju nabrať pretože sa prepadlo ošiaľu, že budeme eko a "zelení"- problémom batérie je, že po cca 700-800 cykloch nabitia jej kapacita klesá na úroveň takú, že ju môžeme vyhodiť (pod 50%)
- problém je recyklovateľnosť týchto Li-Ni batérií - resp. je to vôbec možné?
- súčasná technológia Li-Ni batérií sa používa napriek tomu, že japonci už 4 roky nazad vynašli a testovali hliníkovo-uhlíkové batéie ktoré vydržia cyklus 10 000 nabití bez straty úložnej kapacity ... Keď sú všetci páni navrhujúci ekologizáciu takí zelení, tak prečo nešetria aj prírodné zdroje a prečo sa tvária, že tá elektrina pre elektrobusy a elektroautomobily asi vznikne sama z ničoho nič?
- náklady na infraštruktúru na dobíjanie elektromobilov+busov - vstupné pri výstavbe, trvalé pri údržbe (berme do úvahy sieť nabíjacích staníc), nároky na existujúce inžinierske siete, ktoré na to nemusia byť dimenzované, opäť treba niekde získať materiály na to, hlavne vodivé, zväčša kovy (opäť ťažba v prírode)
Správne by bolo tlačiť na zbytočne vysvietené honosné biznis centrá a nákupné centrá (kto videl Bratislavu za tmy v noci z diaľnice ako svieti viac než Černobyľ, tak vie o čom točím ...) aby aj oni šetrili el. energiu a nielen my (plebs) ekožiarovkami (ktoré majú 10 alebo 20% dĺžku životnosti oproti tým z čias Husáka), ekospotrebičmi atď. Pretože uznáte asi aj vy sami, že je absolútne zbytočné mať medzi 22:00 až 6:00 ráno vysvietené nákupné centrum alebo biznis centrum. Prvoradé je v noci pouličné osvetlenie lampami a energia sa môže šetriť, príp. skladovať. Šetrilo by to prírodu a aj zdroje.