Priatelia,
citam to tu uz casto a poslednych niekolko prispevkov ma akosi prinutilo, sa sem zaregistrovat a zareagovat na niektore fakty, ktore by sme mali informacne umiestnit na spravnu mieru.
Argumenty, ktore teraz pouzijem, nie su postavene na vode. Som clovek, ktory priamo riesi problematiku a viem povedat a vysvetlit, co, kde, ako a preco. Isty pan "Vlk" pise, ze krizovatky sa programuju vo Viedni. Ja odpovedam: Pan "Vlk", nie, sedim na Slovensku - a pre SR programujem svetelnu signalizaciu od roku 2011...
Pre uvod (mozno to tu uz niekde uvedene bolo - necitam to tu kazdy den) prikladam link k clanku, kde som sa raz uz vyjadroval k fungovaniu preferencie MHD na krizovatkach v Dubravke, kde taktiez pan Vlk v diskusii vyjadril dost zavazne a nepresne argumenty. Prinutilo ma to zareagovat prispevkom do diskusie, ktory bol nasledne vydany ako clanok.
https://www.bakurier.sk/sekcie/napisali-ste-nam/clanok-napisali-ste-nam-ad-nervozni-vodici-na-krizovatkach-v-dubravke-je-to-do-placu
Na vase otazky a dohady odpoviem strucne a jasne, mam dost inej prace, takze sa tym nechcem zdrzovat ani ja a zdrzovat detailami ani vas...
>Prečo sa vlastne na riadenie križovatiek používa nejake špeciálne zariadenie (radič) a nie obyčajný počítač?
Je to zariadenie, podliehajuce narocnym bezpecnostnym normam, pracujuce vo vonkajsom prostredi a s funkcionalitou, ktoru obycajny pocitac nedoda. Radic sa okrerm ineho sklada dokonca z niekolkych pocitacov kvoli bezpecnosti a zalohovaniu. Samozrejme, ze sa na jeho programovanie pouziva programovaci jazyk s nejakou syntaxou, sme predsa v digitalnej dobe a na nejake stopky alebo presypacie hodiny snad nikto nebude mysliet
Myslim, ze touto otazkou je zodpovedane asi vela, ak nie vsetko. Akykolvek iny programator z inej oblasti vie, co tym myslim - programovacim jazykom je mozne dosiahnut vsetko. Bavime sa samozrejme o novych radicoch, ale aj starsie typy, ktorych je este v BA stale vacsina, umoznuju podobny pristup, aj ked povedzme ze nie to, co uplne najmodernejsie verzie.
Budem sa opakovat, co je v linku, ale pre danu temu je to podstatne. Programator si sam nemoze povedat, ze tam to bude tak a tam onak. Na to su ludia - projektanti - ktori spravanie sa signalizacie navrhuju a zodpovedni, ktori ich navrhy schvaluju. Krizovatky, o ktorych sa tu bavime - Safko, Dubravka, Bosakova - to su vsetko vysledky ludi, ktori navrhovali dane CSS v case, ked pan "Vlk" sedel na Magistrate a mohol pripomienkovat. Vsetky tieto krizovatky sa museli na 3-4 (!!!) krat za rok-dva menit, pretoze ich riadenie bolo doslova strasne, a takym aj napriek tym upravam ostalo. Stalo to Magistrat dost penazi, ktore si zapytal sam ten, kto urobil svoj projekt nedosledne. Na rozdiel od toho krizovatky pri rozhlase sa od modernizacie z dovodu zleho projekcneho riesenia este upravovat nemuseli, az teraz sa po 3 rokoch od spustenia modernizovanej trate riesi ich uprava - co je ale bezna vec, kazda signalizacia by sa mala po cca 2-3 rokoch prehodnotit a upravit na aktualne intenzity.
Ja na rozdiel od pana "Vlka" nemam iba ekonomicku skolu, vystudoval som plnohodnotne softverove inzinierstvo a potom aj dopravne inzinierstvo a technologie, s ktorymi pracujem, ovladam do vcelku dobrej hlbky (ked uz utoci konkretnou fakultou).
No a ked som sa sem uz registroval, tak (pokial to nebude utocnym tonom) sa budem niekedy snazit vysvetlit konkretne dovody, preco nieco funguje tak, a nieco inak.
Michal
citam to tu uz casto a poslednych niekolko prispevkov ma akosi prinutilo, sa sem zaregistrovat a zareagovat na niektore fakty, ktore by sme mali informacne umiestnit na spravnu mieru.
Argumenty, ktore teraz pouzijem, nie su postavene na vode. Som clovek, ktory priamo riesi problematiku a viem povedat a vysvetlit, co, kde, ako a preco. Isty pan "Vlk" pise, ze krizovatky sa programuju vo Viedni. Ja odpovedam: Pan "Vlk", nie, sedim na Slovensku - a pre SR programujem svetelnu signalizaciu od roku 2011...
Pre uvod (mozno to tu uz niekde uvedene bolo - necitam to tu kazdy den) prikladam link k clanku, kde som sa raz uz vyjadroval k fungovaniu preferencie MHD na krizovatkach v Dubravke, kde taktiez pan Vlk v diskusii vyjadril dost zavazne a nepresne argumenty. Prinutilo ma to zareagovat prispevkom do diskusie, ktory bol nasledne vydany ako clanok.
https://www.bakurier.sk/sekcie/napisali-ste-nam/clanok-napisali-ste-nam-ad-nervozni-vodici-na-krizovatkach-v-dubravke-je-to-do-placu
Na vase otazky a dohady odpoviem strucne a jasne, mam dost inej prace, takze sa tym nechcem zdrzovat ani ja a zdrzovat detailami ani vas...
>Prečo sa vlastne na riadenie križovatiek používa nejake špeciálne zariadenie (radič) a nie obyčajný počítač?
Je to zariadenie, podliehajuce narocnym bezpecnostnym normam, pracujuce vo vonkajsom prostredi a s funkcionalitou, ktoru obycajny pocitac nedoda. Radic sa okrerm ineho sklada dokonca z niekolkych pocitacov kvoli bezpecnosti a zalohovaniu. Samozrejme, ze sa na jeho programovanie pouziva programovaci jazyk s nejakou syntaxou, sme predsa v digitalnej dobe a na nejake stopky alebo presypacie hodiny snad nikto nebude mysliet

Myslim, ze touto otazkou je zodpovedane asi vela, ak nie vsetko. Akykolvek iny programator z inej oblasti vie, co tym myslim - programovacim jazykom je mozne dosiahnut vsetko. Bavime sa samozrejme o novych radicoch, ale aj starsie typy, ktorych je este v BA stale vacsina, umoznuju podobny pristup, aj ked povedzme ze nie to, co uplne najmodernejsie verzie.
Budem sa opakovat, co je v linku, ale pre danu temu je to podstatne. Programator si sam nemoze povedat, ze tam to bude tak a tam onak. Na to su ludia - projektanti - ktori spravanie sa signalizacie navrhuju a zodpovedni, ktori ich navrhy schvaluju. Krizovatky, o ktorych sa tu bavime - Safko, Dubravka, Bosakova - to su vsetko vysledky ludi, ktori navrhovali dane CSS v case, ked pan "Vlk" sedel na Magistrate a mohol pripomienkovat. Vsetky tieto krizovatky sa museli na 3-4 (!!!) krat za rok-dva menit, pretoze ich riadenie bolo doslova strasne, a takym aj napriek tym upravam ostalo. Stalo to Magistrat dost penazi, ktore si zapytal sam ten, kto urobil svoj projekt nedosledne. Na rozdiel od toho krizovatky pri rozhlase sa od modernizacie z dovodu zleho projekcneho riesenia este upravovat nemuseli, az teraz sa po 3 rokoch od spustenia modernizovanej trate riesi ich uprava - co je ale bezna vec, kazda signalizacia by sa mala po cca 2-3 rokoch prehodnotit a upravit na aktualne intenzity.
Ja na rozdiel od pana "Vlka" nemam iba ekonomicku skolu, vystudoval som plnohodnotne softverove inzinierstvo a potom aj dopravne inzinierstvo a technologie, s ktorymi pracujem, ovladam do vcelku dobrej hlbky (ked uz utoci konkretnou fakultou).
No a ked som sa sem uz registroval, tak (pokial to nebude utocnym tonom) sa budem niekedy snazit vysvetlit konkretne dovody, preco nieco funguje tak, a nieco inak.
Michal
Veronika