Reakcia na: Peon #218059:
V Budapešti nie sú turnikety, a keď aj sú, nie sú v prevádzke. Na M4 sú také panely schopné aj čítať kartu, ale žiadne karty sa nepípajú, zobrazujú len vstup na eskalátory. V Budapešti teda je možné celkom fajn cestovať na čierno, pretože ak pri vstupe ti nekontrolujú lístky (čo ale dosť často zvyknú), tak pri výstupe po príchode metra do stanice počujem oznam o tom, aby si si pripravil lístok, pretože hore prebieha kontrola - naskočíš naspäť do metra a prevezieš sa na ďalšie stanice, kde bude už výstup zo stanice umožnený bez kontroly. Veľmi veľmi zriedkavo sa chodí kontrolovať po metre, ale musia mať uniformu, takže úniky tržieb v BKK sú dosť výrazné.
Ak metro má poruchu, rieši sa to cúvnutím, ak je to možné, ak má poruchu súprava (zadymenie na M3 v Budapešti pomaly každý deň), tak sa počká na príchod každej súpravy do nejakej stanice a evakuácia dotknutých staníc. Ak je výpadok prúdu, napr. v Londýne sa bežne kráča v tuneli naspäť do stanice, kde máš drevené schody už pripravené.
Peon
Ja som si vopred kúpil Day Ticket za 5,50 € pokusne cez web ÖBB (ten sa dá kúpiť aj cez web a mobilnú appku Wiener Linien). Pri nákupe od ÖBB ma prekvapilo (ak som to správne pochopil), že keďže som si zvolil, že si ho chcem vo formáte PDF vytlačiť, tak preto sa ním cestujúci môže preukázať iba vytlačeným na papieri. Keby som zvolil možnosť cez mobilnú aplikáciu ÖBB, tak to by som mohol iba z displeja smartfónu ten lístok ukázať.
Od prekvapenia som mu zabudol ukázať nejaký ID s fotkou. On ma však o to slušne požiadal, tak som mu ukázal môj občiansky preukaz (lístky kúpené cez internet sú viazané na konkrétneho cestujúceho).
Nerozumiem však: On odtiaľ zdola nemohol vidieť, že som hore z U6 vystúpil... Tuším sú tam kamery - keby som ho začal presviedčať, že ja som tam bol iba niekoho odprevadiť, tak ukázali by mi kamerový záznam ako dôkaz? Naozaj ma takáto revízorská kontrola prekvapila. V minulosti ma vo Viedni kontroloval revízor raz v autobuse a raz vo vozidle metra. Sprievodcu vo vlaku ÖBB som na území Viedne tuším ešte nestretol (ale zas išiel som tak iba zopár krát za posledných viacero rokov).
Ďalej ma zaujalo, že po preplnenej súprave metra na linke U1 do ktorej som sa nechcel tlačiť prišla ďalšia za ňou [prázdnejšia] určite za menej ako 1 minútu. To malo za následok, že sme viackrát vždy na zopár sekúnd zastavili v tuneli (na nadzemnom úseku pod holým nebom to nebolo klaustrofobické).
Ozaj, pre núdzovú evakuáciu cestujúcich je priestor v tuneli (medzi dverami vozidla a stenou tunela), že dá sa odtiaľ utiecť? Metro tam má napájanie z koľají? Takže vstúpiť do koľajiska (ak funguje elektrina) je životu nebezpečné?
Páči sa mi, že vo Viedni sú signálom mobilných operátorov pokryté stanice metra aj tunely. Pre porovnanie: V Prahe to nie je také ideálne v tomto smere čo som dávnejšie čítal...