Reakcia na: Peon #206827:
Kontrola je samozrejme viacstupnova. Laicky sa to da vysvetlit takto, ale odbornk na zabezpecovacie zariadenie nie som:Pri zmene smeru na trati zabezpecenej autoblokom (napr. na tych dvojkolajkach ako spominas) musia dat suhlas na zmenu smeru vypravcovia na oboch stranach useku (ak to riadi centralne dispecer prebieha to inak). Navesti (semafory) autobloku svietia vzdy len v smere v ktorom je povolena jazda, v opacnom su zhasnute. Ak sa tam ocitne vlak v protismere pre rusnovodica to znaci ze musi zvysit pozornost, spomalit a byt pripraveny okamzite zastat, informuje ho o tom aj navestny opakovac na lokomotive. Vlak v spravnom smere je informovany navestami stoj / vystraha podla vzdialenosti protismerneho vlaku. Vlak ktory sa dostane do protismeru musel prejst navest Stoj, resp. dostal rozkaz ze ma pokracovat aj napriek navesti stoj.
Incidentov ked vlak nezastavi pred navestidlom Stoj sa udeje len za Slovensku niekolko tyzdenne. Vacsinou ide o par metrov, ked rusnovodic nestihol dobrzdit. V stanici pri prejdeni navesti stoj by sa mali vsetky navesti automaticky prestavit do polohy Stoj pre vsetky vlaky.
No a teraz trochu praxe. Za vsetkym je ludsky faktor, vid lietadlo Germanwings. Ak si rusnovodic nevsimne stoj, nereaguje na zhasnute navestidla, vypnute napetie v troleji, nevolnost rusnovodica ci vypravcu, vypravca porusi predpisy, obide postup, strhne plombu pri stavani vlakovej cesty,.... nestastie je na svete.
Ze sa to deje dokazuju knizky Zeleznicne nehody na Slovensku od Jozefa Gulika.
Peon
Prvýkrát som to zažil medzi DNV a Lamačom. REX z Viedne na Hl. st. v ktorom som sa viezol išiel v protismere, počas jazdy nás predbehlo niektoré EC. Ak si dobre pamätám, v ŽST Lamač sme sa presunuli na správnu koľaj. Škoda, že takéto niečo nie je technicky možné aj pri električkách...
Nedávno som to zažil aj u susedov. Z Břeclavi najskôr odišiel po správnej koľaji Ex Devín. Potom však EC do Viedne a Os do Kútov vyštartovali takmer naraz. Os potom v Lanžhote prešiel na správnu koľaj.
Zakrátko na to už išiel v protismere nákladný vlak. Rád by som vedel či ten nákladný vlak musel kvôli nášmu Os v protismere niekde neplánovane stáť alebo či sme ho reálne vôbec nezdržali... Dispečerom sa rovnocenne na mape zobrazujú vlaky s ich reálnou polohou aj či sú v pohybe (so skutočnou rýchlosťou v km/h)?
Oceňujem, že týmto postupom sa zabraňuje meškaniu vlakov. O takomto postupe operatívne rozhodujú dispečeri ŽSR / SŽDC alebo aj dispečeri dopravcov majú takú právomoc?
Majú nejakú dvojstupňovú kontrolu, aby nedošlo k čelnej zrážke? Totiž ak by nákladný vlak v plnej rýchlosti vrazil do 810-ny, tak z tej by určite zostali iba kusy plechu a zvyšky tiel cestujúcich aj posádky by boli rozmetané po okolí...