Turbo: 1435 mm je standardizovany a unifikovany rozchod v ramci vacsiny Europy a na tomto rozchode je postavena vacsina zeleznic (a dufam ze mi tu niekto nezacne tvrdit ze elektricka nie je zeleznica). A pouzivanie unifikovanych veci prinasa vyhody v lahsej dostupnosti vsetkeho prislusenstva a z dovodu jeho seriovej vyroby je toto aj lacnejsie. Okrem toho ako si iste vsimnes, tak aj na Slovensku su nosne systemy zeleznic postavene na rozchode 1435 mm a nech sa tvaris ako kolvek, je potrebne vozit aj vidiecanov do mesta (proste trend je taky ze byvas niekde v prilahlej obci a do mesta chodis za pracou, nakupmi, zabavou) a na to by bolo velmi vhodne vyuzivat prepojeneho systemu mestskej zeleznice (elektricky) a ZSR. (a myslim ze ZSR na zmenu rozchodu na 1000 mm neukecas a s jej vyhodami by ta poslali vies kam aj v pripade ze by ich ta zmena nic nestala)
. Co sa tyka max. rychlosti v obloucich, tak mate pravdu vo Vasej eseji "Zvysovanie rychlosti vs. komfort". Ale aj keby som bol uplny laik a debil, zaiste by som si vsimol, ze v Bratislave sa do oblukov jazdi rychlejsie ako v Brne. O Prase som pocul (brat tam byva), potvrdil mi, ze pod jeho oknami sa dennodenne rutia KT8D5 do ostych oblukov a ze su tiche. Tolko k tejto teme. Snad sa dohodneme, ze kvalita a komfort prejazdu oblukom su zavisle najma na "koko". Aj ked som sa v literature docital ze zo zuzovanim rozchodu sa to este zlepsuje. Ale dobre, to iba na okraj.
Turbo
Prosim ta co si napisal? Elektricka je zeleznica??? To snad nemyslis vazne. Elektricka a zeleznica su dva uplne odlisne systemy a rozchod 1435 mm vobec nie je standard, to mozno plati iba v Cesku. Kludne sa mrkni za hranice a potom mi tvrd ze nejaky rozchod je standard pre elektricky. Ano, rozchod 1435 mm je standard, ale iba na zeleznici (a to tiez nie na celom svete a ani Europe, pozri TEZ, Svajciarsky "Belinea express" a pod.). Tramvaje su uplne ine predadzky, jedine v com maju spolocne crty so zeleznicou je, ze su to kolajove drahove vozidla, ale nie su ziadne vlaky. V tom je rozdiel. Staci si pozriet predpisy pre pramavku elin a potom predpisy zeleznicne, napajacie systemy, profily kol (teda s vynimkou Ostravy
Vyhovorky na unifikaciu su absolutne neopodstatnene, lebo na tisicku existuje mnoho elektriciek, modernych, tichych, komfortnych (ale nie od CKD!!!). Nepovedal by som nic, keby sme mali rozchod 1052,39 mm, ale 1000 je nieco, co najdeme aj inde. Ale stale su taky ludia, ktori maju zdeformovany nazor na tisicku. Pozri si, aky Martykov citat som pouzil. A odpovedz mi prosim ta aj ty na tu otazku ktoru som mu polozil, pokial mas argumenty.
Uz ma nebavi sa tu hadat o takych banalitach, ale keby bola ta tisicka naozaj taka nevyhoda, ako ju tu stale opisujete, tak by sa asi vsade vo svete rusuila. Ale mne sa nezda ze by tomu tak bolo.