Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ámos #88641:
Radšej ako kindervajcia by som tam prijal CNG vraky 1. kolóny, už len preto, lebo sú kapacitnejšie ako kinderká.
Reakcia na: Mike #88664:
Ďakujem, zaujímavé 🙂
Reakcia na: Solider #88663:
Vznik normálneho koľajového rozchodu (1435mm) je popísaný nasledovne : Od roku 1800 v niektorých štátoch mali cestné vozidlá predpísanú vonkajšiu stranu vzdialeností kolies na príslušnej náprave. Táto vzdialenosť (svetlosť) bola stanovená na hodnotu 5 anglických stôp (1524 mm) Tento rozchod je dodnes používaný na železnici, ako aj na mestskej električke prevažne v štátoch bývalého ZSSR. Neskoršie sa vozidlá opatrili vnútornými okolesníkmi a jazdili po koľajniciach s hladkým temenom, svetlosť koľaje sa o pol stopy zmenšila na 4 stopy a 6 palcov – čo sa rovná 1372 mm.
Konštruktér prvého parného rušňa, Angličan George Stephenson sa z dôvodu usporiadania parných valcov na rušni rozhodol zväčšiť rozchod o dva a pol palca na 4 stopy a 8 aj pol palca = 1435 m
Reakcia na: Papyr #88662:
Mňa by zaujímalo, ako došli k číslu 1435. Prečo to nie je napríklad 1549, alebo 1313?
Reakcia na: Martin Fundárek #88652:
Anglicky rozchod je preto, ze prva zeleznica na svete, Stephensonova v Anglicku, mala prave tento rozchod. Pritom ani samotna Britania a Irsko nie vsade pouzivaju anglicky rozchod, takze suhlasim s tym, ze je to termin zavadzajuci. Ale termin anglicky rozchod sa pouziva aj v odbornej literature.
Reakcia na: Papyr #88660:
Však samozrejme, len som povedal, čo som počul ja, neprehlasujem to za svätosť 🙂
Reakcia na: Solider #88657:
No a co, ze TY si to este nepocul. Ja som zase nikdy nepocul tisicke hovorit bratislavsky rozchod. Ono by to aj znelo cudne, povedat, ze tatranske elektricky alebo trat Liberec-Jablonec su na bratislavskom rozchode.

Najrozsirenejsie svetove rozchody su: anglicky (alebo "normalny") - 1435 mm, rusky (1524 mm), metrovy (1000 mm), spanielsky (1668 mm) a kapsky (1067 mm). Existuju od nich drobne odchylky, ktore ale kompatibilite neprekazaju, ak su dostatocne male. (napriklad Rusko stavalo aj trate na 1520 mm, spanielsky rozchod sa povodne delil na kastilsky 1672 a portugalsky 1664 mm, cinsky rozchod je 1432 mm). Specialny pripad je tzv. sofijsky rozchod 1009 mm, ktory vznikol - neudrzbou trati na metrovom rozchode.

Viac informacii na http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge
Reakcia na: Martin Fundárek #88651:
Električka "je" cestným vozidlom hlavne na tak vedených tratiach ako napríklad rýchlodráha do Líšne v Brne... ? ? ?
Reakcia na: Ike #88656:
Ešte som nepočul nikoho povedať anglický, alebo ruský rozchod. Ja furt počujem vlakový (1435) a širokorozchodný (1520) a bratislavský (1000) ?
Reakcia na: bwd #88653:
tak tie krajiny su privlastky, tak ako standardnemu rozchodu sa hovori anglicky, tak sa sirokemu hovori rusky...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/Africa_four_rail_triple_gauge.png
toto je ale zaujimavost... tzv. Africky rozchod..
neviem v akom stadiu to je, ale je v plane zosietovat africky kontinent zeleznicou... no problem je ze v kazdej krajine je iny rozchod... a tak je navrh spravit siet troj-rozhodovych zeleznic...
len neviem ci sa to z financneho hladiska oplati, lebo tie vyhybky budu dobry misung
Reakcia na: Malic #88559:
Ja pod pojmom "priebežná konečná" chápem fiktívnu konečnú, teda zastávku, kde ľudia z vozidla nemusia vystúpiť a môžu sa odviezť plynule z predchádzajúcej zastávky na nasledujúcu. (Príklad: Nám.Ľ.Štúra pre 11 a 14, Šafko pre 12.) 78 má v Petržalke normálnu konečnú. Alebo sa mýlim?
Reakcia na: kecho #88555:
Zriadiť nejaký učebný alebo študijný odbor nemôže škola svojvoľne. Zoznam študijných a učebných odborov je daný vyhláškou MŠ SR (80/1991).
Reakcia na: Martin Fundárek #88652:
Nevidím dôvod na používanie označenia "anglický rozchod".

Navyše, v Británii sa používa aj rozchod 914 mm.
Reakcia na: Papyr #88476:
"Normálny rozchod" je terminus technicus pre rozchod 1435 mm. Čo je užšie, je "úzky rozchod", čo je širšie, je "široký rozchod". Nevidím dôvod na používanie označenia "anglický rozchod".
"Nenormálny rozchod" nejestvuje.
Reakcia na: AAA #88298:
Ad definícia električky - overil som si, že máš pravdu. Skutočne v smernici takáto donebavolajúca k***tina je. Takže električka je CESTNÉ vozidlo, PRIPOJENÉ na vodiče (že by šnôrou?), alebo dokonca je električkou aj vozidlo s dieselovým motorom... Takže keby sa Košičanom podarilo posadiť Hurvínka na mestské koľajnice, stala by sa z neho električka. Zato zo Slovenskej strely nie, pretože tá mala benzíňák...
Toto len potvrdzuje, že EÚ má v rukách banda byrokratov, ktorí nemajú ani dunstu o tom, čo svojimi smernicami riadia.
Reakcia na: Ámos #88211:
Zábava z oblasti kultúry (divadlá, kiná) JE verejným záujmom. Zábava nasávaním do tretej rána verejným záujmom nie je. (Bez ohľadu na to mi rozdielnosť dennej a nočnej tarify nepripadá ako najšťastnejší nápad, pretože jednak nočáky využívajú aj ľudia z neskorých a na skoré vlaky, poťažmo nočné autobusy, lietadlá a pod., jednak je to ďalšia zložitosť v systéme, čo odrádza ľudí.)
Reakcia na: Själavrak #88188:
Kadnárova má celkom fajn prístup - k električkovej trati sú to zhruba 4 minúty peši, na zastávku z najvzdialenejšieho bodu (pri Meopte a nad Tramínom) tak 6.
Reakcia na: Själavrak #88180:
"Ak si si nevšimol spoje sú vypravované dômyselne tak, aby vyzeralo,že jeden mešká a druhý šiel o dosť skôr,tak DPB šetrí."
Väčšiu hovadinu tu už dávno nikto netresol.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.