Reakcia na: d3k0 #41907:
Predovšetkým si pozri, čo vlastne tvrdím. A to, že MHD potrebuje zásadnú zmenu. A že petržalský projekt ňou nie je, pretože namiesto toho, aby začal riešiť problém dopravy v centre, iba do starého systému pripojí v problematickom bode ďalšiu radiálu a potom "nech sa deje, čo sa má diať". Plus, absencia ďalších etáp rozvoja systému - za ďalšiu etapu nepovažujem úvahu typu "keď budú peniaze, zbúrame štvrtinu toho, čo sme postavili a povedieme trasu inam".
Riešenie dopravy v trase A by som naozaj nechal až na neskôr, a určite je zaujímavejší segment A v úseku Filiálka - AS Mlynské Nivy - centrum, ako trasovanie v radiálach. Rýchla karloveská trasa nadobudne význam vo chvíli, keď sa rozbehne masovejšia výstavba na konci Dúbravky - Devínska brána a pod. Ale keďže nebude, tak nové obyvateľstvo asi nemá čo riešiť - autá smer tunel Sitina...
Na druhej strane tiež by som netvrdil, že karloveská radiála je práve ideálnou "električkovou rýchlodráhou", pretože momentálne to nie je nosná, ale skôr obslužná trasa s hustými zastávkami, častými prechodmi automobilov cez trať atď atď. Dúbravčania ktorých poznám príliš neskáču nadšením, že sa do centra dostanú za kvalitnú polhodinku... Kedysi chodili ako doplnok v špičkách expresné autobusy, tie boli zrušené...
yale
Preferencie sú síce fajn, ale nevkladal by som do nich také nádeje. Jednak ich na mnohých križovatkách vôbec nebude možné zrealizovať a aj tam, kde sa zrealizujú, môžu rýchlo zaniknúť pri najbližšej úprave dopravnej situácie.
Mimoúrovňové križovania na druhej strane nie je možné realizovať všade, nájazdy na cestné estakády zaberajú obrovské plochy a ani električka nemôže každú chvíľu liezť pod zem a potom vyliezať von ako na húsenicovej dráhe. Naozaj nevidím iné realistické riešenie, ako je trasovanie nosného systému v centre pod zemou.
A baviť sa systémom "rozšírenie zastávok a preferencia je za pár šupov, a metro by stálo stovky miliárd" je číra demagógia.
Plne segregovaná električka a nosný systém na báze ľahkého metra s podzemným vedením v centre sú záležitosti v rádoch desiatok miliárd a cenový rozdiel medzi nimi nie je veľký, pretože v zásade už ide o veľmi blízke systémy, preto sa oplatí už od začiatku vyberať aj vhodné vozidlo, rozchod, trať a neviazať sa úzko len na existujúci stav. Naopak, je vhodné ak projekt nebude umožňovať postupné znižovanie nárokov, napríklad aj súčasný projekt do Petržalky už v sebe obsahuje jednu nebezpečnú vetu:
"Vo výhľade má byť navrhovaná trať prevádzkovaná ako električková rýchlodráha."
Prečo "vo výhľade"? A dovtedy to bude obyčajná električka?