Vecernik, 10.5.2004
Dopravný podnik obchádzal zákon
NKÚ avizoval možnosť korupčného správania v DPB
Porušenie zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o účtovníctve a obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní zistil Najvyšší kontrolný úrad SR pri kontrole správnosti čerpania limitov dotácií v Dopravnom podniku Bratislava.
DPB je pri obstarávaní tovarov, služieb a verejných prác povinný postupovať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. NKÚ celkovo prekontroloval 41 verejných súťaží, pri ktorých boli zistené nedostatky. DPB vyhlásil verejnú súťaž na prestavbu autobusov z naftového na plynový pohon. Na výzvu reagovali tri firmy - STARKO Košice, SAD Banská Bystrica a SAO Lučenec. SAD bola vylúčená pre nesplnenie súťažných podmienok. STARKO ponúkala modernizáciu autobusu za 1 790 000 korún, záruku na celé vozidlo 25 mesiacov, záruku na rám vozidla 85 mesiacov, trvanie prác do 30 dní a lehotu splatnosti faktúr do 130 dní. Firma SAO navrhovala cenu 1 462 800 Sk, dodávku do 35 pracovných dní, záruka na vozidlo 24 mesiacov, na rám 84 mesiacov a lehotu splatnosti faktúry do 90 dní. Víťazom sa stala firma STARKO, s ktorou v októbri roku 2002 Dopravný podnik podpísal rámcovú zmluvu na 30 autobusov. Vo februári minulého roka DPB uzavrel zmluvu o dielo na 15 autobusov za 1 790 000 Sk za kus so splatnosťou 130 dní. O 6 týždňov neskôr zaslala STARKO návrh dodatku k zmluve, v ktorom ponúkla skrátenie lehoty splatnosti na 21 dní a v prípade dohody o lehote splatnosti zníženie celkovej ceny za kus autobusu o 54 200 Sk. Na základe tohto návrhu zmluvné strany uzavreli dodatok k zmluve, kde deklarovali cenu za modernizáciu jedného autobusu vo výške 1 735 800 Sk a dobu splatnosti faktúry 21 dní. I napriek tomu, že DPB uzavrel s firmou STARKO tento dodatok, čím sa znížila cena, je táto cena vyššia ako cena ponúkaná firmou SAO a to o 273 000 Sk za kus. Pri predpokladanom množstve 15 autobusov, ktoré bolo uvedené v zmluve, predstavuje rozdiel 4 095 000 korún. Z kontroly NKÚ SR vyplynulo, že v procese verejného obstarávania až po okamih uzatvorenia zmluvy síce nedošlo k porušeniu ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, ale Dopravný podnik Bratislava dodatočnou úpravou zmluvných podmienok obišiel zmysel zákona o verejnom obstarávaní. Podľa NKÚ sa tak mohli vytvoriť podmienky na možné korupčné správanie sa zainteresovaných osôb.
(bre)
Dopravný podnik obchádzal zákon
NKÚ avizoval možnosť korupčného správania v DPB
Porušenie zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o účtovníctve a obchádzanie zákona o verejnom obstarávaní zistil Najvyšší kontrolný úrad SR pri kontrole správnosti čerpania limitov dotácií v Dopravnom podniku Bratislava.
DPB je pri obstarávaní tovarov, služieb a verejných prác povinný postupovať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. NKÚ celkovo prekontroloval 41 verejných súťaží, pri ktorých boli zistené nedostatky. DPB vyhlásil verejnú súťaž na prestavbu autobusov z naftového na plynový pohon. Na výzvu reagovali tri firmy - STARKO Košice, SAD Banská Bystrica a SAO Lučenec. SAD bola vylúčená pre nesplnenie súťažných podmienok. STARKO ponúkala modernizáciu autobusu za 1 790 000 korún, záruku na celé vozidlo 25 mesiacov, záruku na rám vozidla 85 mesiacov, trvanie prác do 30 dní a lehotu splatnosti faktúr do 130 dní. Firma SAO navrhovala cenu 1 462 800 Sk, dodávku do 35 pracovných dní, záruka na vozidlo 24 mesiacov, na rám 84 mesiacov a lehotu splatnosti faktúry do 90 dní. Víťazom sa stala firma STARKO, s ktorou v októbri roku 2002 Dopravný podnik podpísal rámcovú zmluvu na 30 autobusov. Vo februári minulého roka DPB uzavrel zmluvu o dielo na 15 autobusov za 1 790 000 Sk za kus so splatnosťou 130 dní. O 6 týždňov neskôr zaslala STARKO návrh dodatku k zmluve, v ktorom ponúkla skrátenie lehoty splatnosti na 21 dní a v prípade dohody o lehote splatnosti zníženie celkovej ceny za kus autobusu o 54 200 Sk. Na základe tohto návrhu zmluvné strany uzavreli dodatok k zmluve, kde deklarovali cenu za modernizáciu jedného autobusu vo výške 1 735 800 Sk a dobu splatnosti faktúry 21 dní. I napriek tomu, že DPB uzavrel s firmou STARKO tento dodatok, čím sa znížila cena, je táto cena vyššia ako cena ponúkaná firmou SAO a to o 273 000 Sk za kus. Pri predpokladanom množstve 15 autobusov, ktoré bolo uvedené v zmluve, predstavuje rozdiel 4 095 000 korún. Z kontroly NKÚ SR vyplynulo, že v procese verejného obstarávania až po okamih uzatvorenia zmluvy síce nedošlo k porušeniu ustanovení zákona o verejnom obstarávaní, ale Dopravný podnik Bratislava dodatočnou úpravou zmluvných podmienok obišiel zmysel zákona o verejnom obstarávaní. Podľa NKÚ sa tak mohli vytvoriť podmienky na možné korupčné správanie sa zainteresovaných osôb.
(bre)
fobust
Apropo, ta Karosa bola akoze vyradena alebo na vyradenie? Vsak jej nic nie je, 1000 krat lepsia ako nase vraky. ?