Reakcia na: Ámos #114051:
"A to od kedy."Od novelizácie z dielne Zimnej gumy alias Malchárka. Dovtedy boli povinní zastaviť vodiči iba pri súbežnej jazde, ak vo vedľajšom pruhu vozidlo zastavilo, pričom túto povinnosť vodiči električky nemali (dnešný § 4 ods. 4). Pri novele sa do zákona zapracovala povinnosť dať prednosť pre všetkých (ods. 2 písm. f), avšak z tohto už električky výnimku nedostali. Ustanovenie o súbežnej jazde, ktoré sa stalo duplicitným, v zákone zostalo, a tak zákon určuje, že pri súbežnej jazde vodič električky zastaviť nemusí podľa ods. 4, avšak súčasne musí podľa ods. 2 písm. g). ?
Bohužiaľ, v novom zákone, ktorý poslanci schválili a po vrátení prezidentom neschválili, táto blbosť zostala. A keďže ten zákon, ktorý je práve v Náhodnej Zrade, je v podstate jeho kópiou, tak to veľmi pravdepodobne bude aj tam.
Martin Fundárek
(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým, prípadne aj červeným svetlom (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), nie je povinný ...
Ako napísal napr. qwix, oranžový maják nezakladá právo na prednostnú jazdu.
Otázne je, či vybavenie dispocitrónov a nehodovky DPB je v súlade so zákonom alebo nie. Zákon totiž v ods. 2 predne vymedzuje subjekty, ktorých vozidlá môžu byť modrými majákmi vybavené, a DPB nepatrí ku žiadnym z nich, a zároveň v ods. 10 hovorí "Iné vozidlá nesmú byť vybavené zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia a zvláštneho výstražného svetla ustanovených pre vozidlá s právom prednostnej jazdy."
Tým by malo byť vymaľované, avšak Tebou citovaný ods. 11 zasa splnomocňuje kadekoho na určovanie podmienok na použitie majákov. Takže ťažko povedať.
Každopádne, keď vidím modrý maják, najprv uhnem a až potom budem prípadne skúmať, či ho daný element má oprávnene. A druhá vec, modrý maják na dispocitrónoch mne osobne nijako neprekáža. Skôr mi prekážajú majáky na autách kadejakých pííp "verejných činiteľov".