So septembrovou zmenou tarify zanikol 4-zastávkový neprestupný cestovný lístok. Bol by 15-minútový adekvátnou náhradou, alebo je to v mestách ako Košice prežitok?
Minuloročná vlna štrajkov zamestnancov DPMK so sebou priniesla niekoľko výrazných zmien týkajúcich sa ako zamestnancov, tak aj cestujúcej verejnosti. Ruka v ruke s 8 % navýšením miezd prišlo aj zvyšovanie cien cestovného, ktorého ceny aj napriek inflácii roky stagnovali. Nakoľko sa jedná o nepopulárny krok, takáto zmena so sebou priniesla vlnu rôznych emócií najmä na sociálnych sieťach, kde boli prepierané predvolebné sľuby, zanedbanie DPMK z hľadiska predchádzajúcich vedení mesta či zrušenie niektorých zaužívaných služieb bez adekvátnej náhrady.
Štvorzastávkový lístok priniesli zmeny tarify z 1. júla 2007, kedy sa menil neprestupný systém na prestupný. Jeho počiatočná cena bola 12 Sk, v súvislosti so zmenou meny v roku 2009 transformovaná podľa konverzného kurzu na 40 centov, a v roku 2013 jediný raz navýšená na 50 centov. Rovnako ako zvýšenie ceny, prišlo v roku 2013 aj obmedzenie jeho platnosti na všetky linky okrem električiek R1 – R8, a autobusov RA1 – RA8, a to aj na mestských úsekoch. Aj napriek opakovaným snahám o jeho zrušenie sa to však nikdy nepodarilo presadiť.
Rok 2018 sa niesol v znamení výmeny vedenia mesta, pri ktorom sa odborovým organizáciám podarilo presadiť výrazné navýšenie miezd. Týmto sa však zvýšili dopravnému podniku náklady, ktoré sa mesto rozhodlo vykryť zmenou tarify. Tá okrem navrhovaného navýšenia cien jednorazového cestovného navrhovala aj zrušenie štvorzastávkového cestovného lístka bez náhrady. To sa nakoniec v mestskom zastupiteľstve podarilo presadiť a zmeny odobrilo vyše 90 % poslancov (29 z 32 prítomných). Takéto rozhodnutie vyvolalo silnú diskusiu o tom, či je za 4-zastávkový lístok aj napriek nízkemu podielu na predajoch adekvátna náhrada 30-minútový, inými slovami, či je pre občasných cestujúcich na krátke vzdialenosti adekvátny vzrast nákladov z 50 na 90 centov za jazdu, ak platia v hotovosti.
Košice | Prešov | Bratislava | Ostrava | Plzeň | Brno | Białystok | Szczecin | Kaunas | Vilnius | |
10-min. | 0,40 € | 0,60 € | ||||||||
15-min. | 0,70 € | 0,75 € | 0,45 € | |||||||
30-min. | 0,90 € | 0,50 € | 0,90 € |
0,90 € |
0,65 € | 0,80 € | 0,70 € | 0,70 € | 0,65 € | |
60-min. | 1,00 € | 0,70 € | 1,20 € | 0,80 € | 0,95 € | 1,10 € | 0,90 € | 1,00 € | 0,90 € |
Porovnanie cien základného cestovného v mestách porovnateľných s Košicami
Často navrhovanou náhradou bol 10 alebo 15-minútový cestovný lístok, ktorý je zaužívaný vo viacerých mestách naprieč Európou. Bol by však v košických podmienkach vhodný, ak väčšina ciest zo sídlisk do centra trvá v rozmedzí 8-16 minút? Nebolo by prekážkou, ak by cestujúcemu stačilo prejsť pešo 200 metrov, napríklad z Madridskej na Aténsku, tým by spadol do nižšej tarifnej kategórie a cestovné by mal rádovo o niekoľko desiatok centov lacnejšie?
Mal by štvorzastávkový lístok prežívať v takej podobe, ako bol?
Bol by v košických podmienkach 10/15-minútový CL vhodný?
Je adekvátnou náhradou zaň 30-minútový prestupný?
Oplatí sa v košických podmienkach udržiavať tri rôzne druhy krátkodobých CL?
Vaše názory na danú problematiku a odpovede na uvedené otázky neváhajte vyjadriť v diskusii pod článkom.
Dispecer
V čase, keď sa rušil tento lístok, som bol zástancom jeho nahradenia CL na 15, resp. 10, minút, ale čím viac do tejto problematiky vidím, tým viac mi to prestáva dávať zmysel - časť argumentov prečo už spomenul mi.v v #2.