Téma mesiaca: 15-minútový cestovný lístok. Adekvátna náhrada za 4-zastávkový?

So septembrovou zmenou tarify zanikol 4-zastávkový neprestupný cestovný lístok. Bol by 15-minútový adekvátnou náhradou, alebo je to v mestách ako Košice prežitok?

Minuloročná vlna štrajkov zamestnancov DPMK so sebou priniesla niekoľko výrazných zmien týkajúcich sa ako zamestnancov, tak aj cestujúcej verejnosti. Ruka v ruke s 8 % navýšením miezd prišlo aj zvyšovanie cien cestovného, ktorého ceny aj napriek inflácii roky stagnovali. Nakoľko sa jedná o nepopulárny krok, takáto zmena so sebou priniesla vlnu rôznych emócií najmä na sociálnych sieťach, kde boli prepierané predvolebné sľuby, zanedbanie DPMK z hľadiska predchádzajúcich vedení mesta či zrušenie niektorých zaužívaných služieb bez adekvátnej náhrady.

Štvorzastávkový lístok priniesli zmeny tarify z 1. júla 2007, kedy sa menil neprestupný systém na prestupný. Jeho počiatočná cena bola 12 Sk, v súvislosti so zmenou meny v roku 2009 transformovaná podľa konverzného kurzu na 40 centov, a v roku 2013 jediný raz navýšená na 50 centov. Rovnako ako zvýšenie ceny, prišlo v roku 2013 aj obmedzenie jeho platnosti na všetky linky okrem električiek R1 – R8, a autobusov RA1 – RA8, a to aj na mestských úsekoch. Aj napriek opakovaným snahám o jeho zrušenie sa to však nikdy nepodarilo presadiť.

Rok 2018 sa niesol v znamení výmeny vedenia mesta, pri ktorom sa odborovým organizáciám podarilo presadiť výrazné navýšenie miezd. Týmto sa však zvýšili dopravnému podniku náklady, ktoré sa mesto rozhodlo vykryť zmenou tarify. Tá okrem navrhovaného navýšenia cien jednorazového cestovného navrhovala aj zrušenie štvorzastávkového cestovného lístka bez náhrady. To sa nakoniec v mestskom zastupiteľstve podarilo presadiť a zmeny odobrilo vyše 90 % poslancov (29 z 32 prítomných). Takéto rozhodnutie vyvolalo silnú diskusiu o tom, či je za 4-zastávkový lístok aj napriek nízkemu podielu na predajoch adekvátna náhrada 30-minútový, inými slovami, či je pre občasných cestujúcich na krátke vzdialenosti adekvátny vzrast nákladov z 50 na 90 centov za jazdu, ak platia v hotovosti.

  Košice Prešov Bratislava Ostrava Plzeň Brno Białystok Szczecin Kaunas Vilnius
10-min.   0,40 €   0,60 €            
15-min.     0,70 €     0,75 €   0,45 €    
30-min. 0,90 € 0,50 € 0,90 €

0,90 €
(45 min.)

0,65 €   0,80 € 0,70 € 0,70 € 0,65 €
60-min. 1,00 € 0,70 € 1,20 € 0,80 € 0,95 € 1,10 € 0,90 € 1,00 € 0,90 €

Porovnanie cien základného cestovného v mestách porovnateľných s Košicami

Často navrhovanou náhradou bol 10 alebo 15-minútový cestovný lístok, ktorý je zaužívaný vo viacerých mestách naprieč Európou. Bol by však v košických podmienkach vhodný, ak väčšina ciest zo sídlisk do centra trvá v rozmedzí 8-16 minút? Nebolo by prekážkou, ak by cestujúcemu stačilo prejsť pešo 200 metrov, napríklad z Madridskej na Aténsku, tým by spadol do nižšej tarifnej kategórie a cestovné by mal rádovo o niekoľko desiatok centov lacnejšie?

 

Mal by štvorzastávkový lístok prežívať v takej podobe, ako bol?
Bol by v košických podmienkach 10/15-minútový CL vhodný?
Je adekvátnou náhradou zaň 30-minútový prestupný?
Oplatí sa v košických podmienkach udržiavať tri rôzne druhy krátkodobých CL?

Vaše názory na danú problematiku a odpovede na uvedené otázky neváhajte vyjadriť v diskusii pod článkom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: monoblok #16:
Pri prílete som nikdy žiaden lístok na MHD nedostal, maximálne tak na vlak, ak to bolo súčasťou letenky ale ak by som aj nejaký dostal, tak je jasné, že niekto ho zaplatil.
Reakcia na: tom393 #14:
Prečo by čísla 5, 10, 15 mali mať nárok byť jedinými možnými dĺžkami lístka? 6- alebo 7-minútový lístok by bol lepší kompromis, dokonca by spĺňal koncept bývalého 4-zastávkového lístka, čo priemerne je asi 5-6 minút jazdy.
Vo Švajčiarsku dostaneš lístok na MHD aj pri prílete resp je zahrnutý v cene ubytovania. Aj ked ideš len jednu stanicu tak málokde je cena nižšia ako do 5 staníc, takže ten stvorzastavkovy lístok asi nemá veľmi cenu obnovovať. Radšej nech sa spravia poriadne prestupy a zvýši spoľahlivosť MHD
Reakcia na: tom393 #14:
Z Atenskej na Madridsku je to 0 minut, aky listok pouzijem?
Bud 10 minútový alebo 5, to by v rámci sídliska bohate malo stačiť, akurát u tahanoviec asi z madridskej na takú sofijsku by bol ten 5 minútový malo....
Reakcia na: tom393 #11:
Ja netvrdím, že to máme mať aj my.

Len som tým chcel naznačiť, že rozdielna výška ceny za 1 min. cesty na CL pri cestovných lístkoch s rôznou dobou platnosti rozhodne nie je košické špecifikum.😉
Reakcia na: tom393 #11:
"Našťastie" tu nemáme Švajčiarsko. Totiž ak sa tam rozhodnú, že budú podporovať mestskú dopravu miesto prepravy osobným autom, tak pre nich nie je problém prijať aj také opatrenie. Tu sme v Košiciach, kde obmedzenosť kvitne. Ale nemajú problém to ospravedlniť ďalšou hlúposťou.
Reakcia na: Dispecer #10:
takže ak tu 24 hodinový lístok stojí 3,20 tak jednorázový by mal stáť 1,60? alebo naopak necháme jednorázový za 1€ a 24 hodinový za 2€?
Reakcia na: vojto #9:
"Ak niekto cestuje do 15 min. zaplatí 90 centov, ak druhý, ktorý cestuje hodinu, zaplatí 1 €. Nechápem prečo nemôže sa adekvátne podľa miery využitia metskej dopravy platiť. Veď to je proti akejkoľvek logike."

Vo Švajčiarsku majú často iba 2 druhy jednorazových lístkov - na 1 cestu a na 24 hodín alebo 1 deň. A čuduj sa svete, často ten lístok na 1 cestu stojí presne polovicu toho cestovného lístka na 24 h / 1 deň. Tomu sa hovorí disproporcia! 🙂
Ak niekto cestuje do 15 min. zaplatí 90 centov, ak druhý, ktorý cestuje hodinu, zaplatí 1 €. Nechápem prečo nemôže sa adekvátne podľa miery využitia metskej dopravy platiť. Veď to je proti akejkoľvek logike.

To mi pripadá také isté nelogické ako keď napríklad plne invalidným dôchodcom pred rokom zrušili 50% zľavy. Miesto 30 centov pred zdražením, teraz zaplatia 90 centov za jednu cestu. Čo je zvýšenie o 200%. Pritom hovoríme o sociálnom cítení v tomto štáte. (Poznamenávam, že plne invalidný dôchodca sa nerovná ZŤP ani ŤZP.)

Čiže aj jeden aj druhý prípad je len bezohľadnosť a zneužívanie dominantného postavenia MHD v meste.
Ako náhradu by som privítal 15 minútový lístok, je síce pravda, že veľa ľudí by to zneužívalo, tak ako aj 4 zastávkový lístok, ale určite nejaká adekvátna náhrada mala byť
Reakcia na: SyselKJ #6:
Možno na to nepozerám zo správneho uhla ale ísť kvôli úspore 40 centov časť cesty pešo, to by mi nenapadlo. Buď idem pešo alebo MHD.
No osobne som 4 zastávkove lístky nikdy nepoužíval a prišli mi zbytočne, ale 10/15 minútové by som využil určite skôr. Pretože na 4 zastávky využijem iba na presun po sídlisku a to robím pešo, ale už 10 minútový by mi stačil aspoň na prvú zastávku zo sídliska a odtiaľ by som už do centra došiel. Za mňa určite plus za 10/15 minútovy lístok.
Mne 4-zastávkový CL, ani jeho náhrada v Košiciach nechýba - pochopiteľne, keďže MHD využívam prakticky denno-denne, používam dnes predplatné cestovné lístky.

V čase, keď sa rušil tento lístok, som bol zástancom jeho nahradenia CL na 15, resp. 10, minút, ale čím viac do tejto problematiky vidím, tým viac mi to prestáva dávať zmysel - časť argumentov prečo už spomenul mi.v v #2.
Od kedy zrušili 4 zastávkový lístok tvrdím že by mal byť nejaký 10-15 minútový ako náhrada. Či ideš pár minút alebo polhoďku platíš rovnako. Za rovnakú cestu mohol dať človek predtým 50 centov,teraz 90. To nie je najšťastnejšie. Už len na trase Staničné nám.- NO by možno nejakí turisti sa zviezli električkou ale teraz skôr dajú prednosť prechádzke- pre nich lepšie, pre DP horšie
Reakcia na: Katecka #1:
A chodíte tak často?
Iba názor: najväčšia strata príjmov z týchto lístkov hrozí (a tej sa podľa mňa bránia), keby najkratší lístok umožňoval robiť významné cesty po meste. Príklad: z Palackého sa dá za 10 minút dostať k SOŠA a za 15 minút (L10 po 19.00) až k Optime. A to je "priveľa". Pritom podľa mňa ľuďom nevadí, že by takú dlhú trasu už išli na prostredný lístok... No ako cestujúci chceme mať možnosť prejsť na lístok 2-4 zastávky (v rámci sídliska alebo na okraj centra) a mať pocit, že sme platili spravodlivo a nie priveľa. Preto by som na určenie dĺžky krátkeho lístka stanovil takúto metodiku: určím si v meste 15-25 čo nakjratších trás, na ktorých by už n̲e̲m̲a̲l fungovať krátky lístok. Pozriem si časy na tých trasách a napríklad mi vyjde, že 90% zo sledovaných trás (kde nechcem, aby cestujúcim fungoval krátky lístok) sa väčšinou už dá precestovať za 8 minút. Takže ten 8-minútový lístok im nedám, ale 7-minútový lístok by už vyhovel očakávaniu, že ľudia na neho dokážu cestovať malé vzdialenosti, ktoré potrebujú, ale nič dlhšie, čo nechcem dovoliť, aby som neprišiel o príjmy. Takto by som stanovil dĺžku krátkeho lístka na základe reálnych cestovných časov v meste (namiesto okrúhlych čísel 10 a 15 minút, ktoré môžu byť nezmyselné). Radšej mať v Košiciach nejaký 5- alebo 6-minútový lístok, lebo na taký sa dá v pohode precestovať skoro každé sídlisko (možno okrem Terasy) ako nemať nič. Ale to je len môj názor, ako by som postupoval, aby boli spokojní aj ľudia, aj mestský podnik. A takých 5 až 6 minút už väčšinou zodpovedá 4 zastávkam (nadväznosť na štvorzastávkový lístok...) teda nie je to až taký krátky čas. Treba tu pripomenúť, že čas cesty sa meria podľa minutáže v cestovnom poriadku a nie podľa toho, či má autobus práve voľnú cestu alebo či stojí v kolóne.
Urcite by som prijala bud 4 zastavkovy alebo 15 minutovy listok... Ja vramci jazera ked idem 2 alebo 3 zastavky a platim 90 centov to je neunosne.. 0.90 tam 0.90 nazad..