Áno, rozdiel cien musí byť... a to aj preto, že dopravca má papierovými lístkami ďalšie náklady: výroba, predaj (distribúcia lístkov, prípadné vlastné aj predajné miesta a pracovníci na nich, prevody platieb, reporting, ...), ďalej provízia predajcom tretích strán a určite som ešte niečo zabudol.
Ale to sa rieši veľmi jednoducho: papierový lístok sa urobí drahší od elektronického vždy aspoň o X centov (to sú tie náklady), napríklad pre X=4 centy:
Lenže je v záujme dopravcu, aby cestujúci používali elektronické lístky. A preto cena elektronických lístkov musí byť taká, aby boli ľudia motivovaní ich používať (minimálne sa musí vrátiť investícia do čipovej karty). Preto ak by vyšiel rozdiel medzi elektronickým a papierovým lístkom iba 1 cent, tak sa na to ľudia vykašlú.
Toto bol dobrý príklad, vďaka. Akonáhle treba dvíhať o okrúhlych 10 centov, dvíhame.
V našich podmienkach by som presne takto dvíhal ceny papierových lístkov. Tie majú mať zaokrúhlenú cenu kvôli hotovostnému platobnému styku. Pri našich tretinových cenách (oproti týmto) by sa v skutočnosti zmena nediala častejšie ako raz za 2 roky.
Ale cenu elektronických lístkov je možné upravovať úplne plynulo, každoročne. Pri predajoch z karty nezaokrúhlené ceny nevadia – naopak, naplno sa dajú využiť výhody týchto cien. Napríklad zákazníkovi navýšenie o 3 centy príliš nevadí, no dopravcovi pomôže.
Je teda nie som S499, ktorý musí každého svojho oponenta uraziť či označiť nejakým pejorativnym spôsobom, navyše ťažko ma urazí niekto, kto nemá u mňa vybudovaný nejaký rešpekt.
Akurát nesúhlasím s niektorými tunajsimi názormi ako nutnosť elektricky na Hlavnej, označením elektricky na Americkej triede za blbosť alebo práve tou úpravou ceny lístka každý rok. Ktovie prečo to tak nerobia ani vo Viedni Prahe Mníchove alebo Ženeve, žeby boli takí blbi? Asi nie. Chápem ale, ze je snaha v DPMK proste zohnať viac peňazí rovno od cestujúcich, keď maju prázdnu pokladnicu a zohnať prachy v meste bude problém, najmä ak mesto opäť nemá parkovanie vo svojich rukách. Zmena zákona o meste Košice by tiež istý čas trvala, zvýšenie prinesie peniaze skoro hneď.
To áno, bola to reakcia na to, že ročný lístok v Košiciach stojí 240€, ak môžem cez víkendy zobrať rodinu len na svoj lístok, je to motivácia nechať auto doma a ísť MHD.
"Co sa týka tej ceny, v Brne je podobná, akurát môžem na tento lístok so sebou zobrať 1 dospelého a 2 deti do 15 rokov zdarma (vek detí si nie som istý na 100%)"
Toto platí výlučne cez víkendy a len pre ročné a "turistické" lístky (1-, 3-dňové a podobne). Neplatí to pre bežné jednorazové cestovné, ani mesačné a štvrťročné lístky.
Áno, je aj pre mňa ťažké (aj včera bolo), ako odpovedať tak, aby som sa takéhoto diskutujúceho nedotkol a zaobchádzal s ním naďalej úctivo, keďže tiež nie som viac ako on, aby som mal právo ho zhadzovať. Navyše, neviem o koho ide a vo svojom okolí som zažil prípady ľudí, ktorých mám rád, a ktorých uvažovanie bolo dočasne obmedzené ochorením a tí ľudia trpeli bez toho, aby si uvedomili,že im niečo je (pre zlyhávanie logiky sa ťažko učili alebo dokonca prišli o prácu) a to, že im niečo je, si uvedomili spravidla až po 5 rokoch od začiatku problému. Anglický termín "brain fog" je mozgová hmla, ktorá spôsboje výpadky uvažovania, a dostavuje sa napríklad z nepodchytenej celiakie alebo poruchy štítnej žľazy alebo z užívania antidepresív. Ale ak sa to začne riešiť, človek je do pár mesiacov naspäť v normále. Tým som chcel povedať, že sa učím nepovažovať všetky útoky, za ktorými je skôr nepochopenie, za útoky na seba a radšej zanechám zbytočný osobný súboj, aby príspevky vo fóre ostali k veci, keď podstata vlastne už zaznela. Nech sú diskutujúci uštrení od zbytočných škriepnych príspevkov a cítia sa tu dobre.
Je mi to ľúto, obidve časti Vašej odpovede sa zameriavajú na úplne iné veci, než o ktorých som písal ja. Preto radšej zavčasu končím debatu s Vami. Poprosím, keby ste aspoň Vy paušálne nevyhlasovali veci, ktoré ste nepochopili, za blbosti. Kto mohol pochopiť tie predošlé príspevky, ten už pochopil. Na dobré argumenty komukoľvek rád odpoviem naďalej a pri ostatných mi prepáčte, keď neodpoviem, alebo keď osobné útoky zmaže admin. Pekný večer.
Nápoveda k #83861 ak je tu nejaký ďalší monoblok:
1. Na zastávkach nie je povinné uvádzať cenu lístka a preto nie je potrebné ju nikde vystavovať a chodiť prelepovať. Zastávka má mať označenie zastávky a cestovný poriadok dopravcu. Pri zložitej tarife aj tak nie je možné cenu lístka uspokojivo vypísať jedným alebo dvomi údajmi.
2. Cena lístka sa nenastavuje priamo úmerne času alebo vzdialenosti, ale dáva sa jej skôr logaritmický priebeh + konštanta. Preto 15-minútový lístok musí stáť 85-90% ceny 30-minútového lístka, nie 50%. Ak by sme chceli zľavnený lístok, ktorý by stál iba 70%, mohol by trvať iba veľmi krátko, napríklad spomínaných 6 minút. A vysnívaný lístok v cene 60% základného lístka nemôže existovať vôbec (veď ho ani žiadny DP neponúka), lebo lístok musí zarobiť štandardné peniaze, ak má mať zmysel.
To je super obhajoba dať sem jednu, ktorá je evidentne minimálne frekventovaná, rovno sem dajme LIX. Stačí, ze potrebujem prelepit 100 zastávok, každá 5 minút, to je minimálne 6 hodín, len ľudia budú stáť 100€ v nákladoch, aby sa vybralo o pár stoviek navyše. Snažím sa tu vysvetliť elementárnu ekonomiku, ale evidentne mimo pochopenie mi.v.
Taxíky v Košiciach jazdia za rovnakú sadzbu do určitých lokalit, co sa da prirovnať k časovým lístkom, ak ide na THC=3€ idem na Jazero =4€. S taxikárom sa inak na cene môžem dohodnúť tiež. Nevidím dôvod, prečo by nemal existovať krátky lístok a aby sa náhodou ľudia nechceli voziť, môžeme zaviesť zónu, ktorá bude len okolo starého mesta.
Čo zo starými lístkami ked ich do 1.9. nespotrebujem ? Nežijem trvale v Košiciach a mám ich určitú zásobu.
Dajú sa aspon do 1.9. vymeniť za hotovosť alebo nové lístky v odpovedajúcej cene ?
Na uvedenie ceny lístka treba lepiť plagáty na zastávky? Čítam dobre? Napríklad na tejto zastávke bude treba prelepiť staré plagáty s cenami lístkov, ktoré tam vždy viseli a visia, novými: https://imhd.sk/ke/galeria-media/114725/
K tomu druhému sa už nevyjadrujem, lebo sa opakujete. Prečítajte si odstavec "Ďalej: krátky lístok..." a prípadne sa skúste dohodnúť s nejakým taxikárom, že chcete ísť iba 3/4 cesty, ktorú s ním jazdia ostatní, tak či Vám dá 50% zľavu z cestovného. A opäť: trvajte v tom dohadovaní na svojom a buďte neoblomný! Potom sem napíšte, ako to dopadlo.
Ten návrh je úplná hlúposť, museli by sa stále tlačiť minimálne nové papiere na všetky zastávky, kde je cena elektronických lístkov uvedená a to zvýšenie o 1cent prejazdia ľudia, ktorí budú tie nové plagáty vylepovat, nehovoriac o cene plagátov. Teoreticky sa tam dostanem, v praxi to ide málokedy, bavíme sa predsa o tom, ze stvorzastavkovy lístok v súčasnej podobe je zlý, nevidím na problém v existencii 15 minútoveho lístka, pokojne nech neplatí do Sace, ale prečo by nemal platiť ako spojenie do mesta? Je pravda, ze v takom Oulu stojí lístok 1,5€ na 60 minút, ale pomer kúpnej sily oproti Košiciam neporovnateľný a to tam nejazdia haraburdy ako SOR a musia kúriť o dosť viac ako v Košiciach.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
monoblok
Akurát nesúhlasím s niektorými tunajsimi názormi ako nutnosť elektricky na Hlavnej, označením elektricky na Americkej triede za blbosť alebo práve tou úpravou ceny lístka každý rok. Ktovie prečo to tak nerobia ani vo Viedni Prahe Mníchove alebo Ženeve, žeby boli takí blbi? Asi nie. Chápem ale, ze je snaha v DPMK proste zohnať viac peňazí rovno od cestujúcich, keď maju prázdnu pokladnicu a zohnať prachy v meste bude problém, najmä ak mesto opäť nemá parkovanie vo svojich rukách. Zmena zákona o meste Košice by tiež istý čas trvala, zvýšenie prinesie peniaze skoro hneď.