Čo zo starými lístkami ked ich do 1.9. nespotrebujem ? Nežijem trvale v Košiciach a mám ich určitú zásobu.
Dajú sa aspon do 1.9. vymeniť za hotovosť alebo nové lístky v odpovedajúcej cene ?
Dajú sa aspon do 1.9. vymeniť za hotovosť alebo nové lístky v odpovedajúcej cene ?
mi.v
2001... (údaj je v článku nižšie)
2007... https://kosice.korzar.sme.sk/c/4460211/o-zvyseni-cien-mhd-rozhodnu-26-aprila.html
2012... https://kosice.korzar.sme.sk/c/6535504/kosicka-mhd-bude-drahsia-priemerne-o-pat-centov.html
2019... podľa mňa najvyšší čas vrátiť sa do reality cien
Vždy keď sa to deje, strhne sa vlna pobúrenia a rozumiem jej. Ale ako napísal busmechanik: "Chyba je v tom, že v civilizovanom svete stúpa cena lístkov každoročne o úroveň inflácie."
Osobne by som tiež bol skôr bol za to, keby sa ceny lístkov o úroveň inflácie navyšovali automaticky, napríklad k 1.7. v každom roku. Tak by ľuda neboli vystavení šokovej terapii, na ktorú sa väčšinou nepripravujú. Každý by si v novinách 1.7. pozrel nové ceny vyššie o pár centov a išlo by sa ďalej. Ak si pozrieme ako zdražuje iná základná komodita, napríklad chlieb, je to vždy tiež iba "pár centov" a za posledných 30 rokov zdražel na 10-násobok (1kg chleba z 0,10 € na 1,00 € – aj to rátam iba najlacnejší akciový).
Pozrite si článok https://www.etrend.sk/financie/europska-centralna-banka-nie-je-spokojna-s-vyvojom-inflacie-v-eurozone.html ktorý hovorí, že "Inflácia v eurozóne nie je na úrovni, na ktorej by ju chcela mať Európska centrálna banka (ECB)." Ďalej sa píše: "Ceny v eurozóne v apríli medziročne vzrástli o 1,7 percent, v marci išlo o 1,4 percent. Toto zvýšenie ponúklo ECB, ktorá chce dosiahnuť infláciu na úrovni tesne pod dve percentá, len miernu úľavu. Podľa K. Knota súčasná situácia nezodpovedá tomuto cieľu. 'Predstavujeme si číslo, ktoré je oveľa bližšie k dvom percentám než čísla, ktoré sme videli v posledných piatich či šiestich rokoch,' cituje z rozhovoru agentúra Reuters."
Inými slovami, podľa ECB máme teraz v eurozóne príliš nízku infláciu a oni pracujú na tom, ako ju zvýšiť až ku 2% ročne. Teraz si predstavme, že by sa nejaké akože 2% pridávali aj doteraz k cene lístka:
2012... 0,70 €
2013... 0,71 €
2014... 0,73 €
2015... 0,74 €
2016... 0,76 €
2017... 0,77 €
2018... 0,79 €
2019... 0,80 €
Tu máte inflačnú kalkulačku pre Slovensko, ktorej vyšli miernejšie čísla (2019... 0,77 €) vďaka nízkej inflácii v minulých rokoch https://fxtop.com/en/inflation-calculator.php?A=0%2C7&C1=EUR&INDICE=SKCPI2013&DD1=01&MM1=01&YYYY1=2012&DD2=06&MM2=07&YYYY2=2019&btnOK=Compute+actual+value ...vyšla nižšia cena, než v modelovom príklade, ale pointa je jasná.
A to som ukázal iba na infláciu a nie na ďalšie dôvody rastu cien. Vedenie mesta za uplynulé roky možno podľa mňa skôr obviňovať z toho, že ceny lístkov nestúpali priebežne. Za zdraženie na úroveň roku 2019 by som nikoho nového, kto bol zvolený až teraz, neobviňoval. Hoci osobne by som si vedel predstaviť miernejšie zdraženie, než to pripravované, ale zatiaľ nás asi radšej liečia šokom, prichádzajúcim raz za pár rokov (...zase stabilné ceny do roku 2026?) než primeranou každoročnou úpravou cien. Dalo by sa aj za 2 roky, ale menej často už nie... skôr by som dal každý rok k pravidelnému dátumu, nech si na to každý zvykne, ideálne k 1.7., nech je do septembra čas sa prispôsobiť.
A tiež si myslím, že bo bolo dobré ponechať lístok na veľmi krátke cesty namiesto 4-zastávkového (6-minútový?). Ale však už máme tie Antik bicykle