Reakcia na: veteran #75307:
Síce to je pravda, ale pokiaľ sa na Kuzmányho budú šprtať, kto bude robiť na ostatných úsekoch, ktoré treba stihnúť dokončiť do 31. 12. 2015?Druhá vec je, že už teraz nastáva kritická situácia v náhradnej autobusovej doprave. Neviem si predstaviť, čím by nahradili ďalší úsek 6, keď budú naraz vyradené križovatky na oboch koncoch Kuzmányho.
Tatranka
Uvolnené kolesá?
Autor článku by mohol presnejšie zadefinovať, že čo znamená pojem uvolnené kolesá?
Koľajové vozidlá totiž majú tzv. dvojkolia, teda náprava a oba kolesá nápravy sú zlisované, či inak zmontované do jedného celku, teda ak sa točí jedno koleso na náprave a samozrejme aj samotná náprava, tak rovnako sa točí aj druhé koleso na opačnom konci nápravy.
Aké chyby tam môžu byť? Tieto:
1.)
Koleso sa oddelí od nápravy. Potom môže byť taký problém, že z nápravy sa nedostane ťažná sila na koleso, trakčný motor cez ozubený prevod roztočí nápravu, ale koleso nezaberie. Ale ak brzdové obloženie pôsobí na kolesá, či na brzdový kotúč, ktorý je nainštalovaný na koleso, tak je potom problém aj s brzdením.
Podobne je to aj v prípade, ak vozidlo brzdí elektrodynamickou brzdou. Vtedy trakčný motor pracuje ako generátor prúdu, vyrába elektrickú energiu, ktorú alebo rekuperuje do siete, alebo spaľuje v brzdových odporníkoch.
2.)
Samotné kolesá môžu byť tzv. monobloky, vyrobené z jedného kusu, tieto by nemali robiť problémy, ale sa vyhadzujú celé, keď sa zoderú. Pre malé rýchlosti, teda pod cca 120 km/hod, sa vyrábajú kolesá s nalisovanou kovovou obručou. V takých prípadoch sa mení iba zodratá obruč, koleso zostáva aj naďalej v prevádzke. Teda mohla sa od kolesa uvolniť práve táto obruč. Pri električkách sa medzi koleso a obruč dáva gumené tesnenie, aby vozidlo jazdilo tichšie, lenže táto guma sa môže tiež uvolniť, teda je to možný zdroj poruchy.
Závady spomenuté v bodoch 1 aj 2 sú samozrejme nebezpečné, lebo môžu mať za následok vykoľajenie vozidla. Nemci svojho času na svojich ICE vlakoch experimentovali s gumou odhlučneným kolesom, výsledkom bolo zlomenie obruče pri rýchlosti 200 km/hod, vykoľajenie a okolo 100-105 mŕtvych priamo na mieste nehody.
V našom regióne najznámejší výrobca železničných dvojkolí sa nachádza v Bohumíne, ale neviem, že kto vyrába kolesá, presnejšie dvojkolia pre košické električky. Ak sa ale jedná o hore spomenuté závady, tak je to chyba výrobcu týchto dvojkolí, nie chyba výrobcu električky, ten dvojkolia nevyrába, kupuje ich na trhu a montuje ich do električiek, presnejšie do ich podvozkov. Je to podobné ako pri autách, že pneumatiky nie sú produktom automobilky, teda za ich problémy nemôže, aj keď v rámci záruky ona to rieši so zákazníkom.
Dvojkolia sa montujú do podvozkov a na tieto podvozky sa ukladajú skrine električiek. Teda tu treba skúmať to, či autor článku, ktorý je iste laikom pod pojmom uvolnené koleso nemyslel to, že do podvozku nainštalované dvojkolia sa nejako začali uvoľňovať. Ak áno, tak je to opäť veľký problém, lebo z podvozku uvolnené dvojkolia, čiže pár kolies spojených s jednou nápravou do jedného celku môžu spôsobiť vykoľajenie vozidla.
Ak sa zas naruší väzba medzi nápravou, vypružením a tlmičom pruženia, tak zas okrem vykoľajenia hrozí akútne nebezpečenstvo prevrátenia vozidla.
Tu opäť treba skúmať to, či výrobca vyrába podvozky, alebo ich kompletne zmontované kupuje inde, podľa toho sa dá určiť vinník problému.
Informácií je málo, teda tento príspevok som písal všeobecne a hlavne pre laikov a laickým slovníkom, teda odborníkov žiadam, aby doň nezapárali, ale ak majú viac konkrétnych informácií o košickom probléme, tak nech ho zverejnia.