Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Tatranka #75298:
Nech povedia koľko a akých porúch tie čudá mali. Boli kúpené z verejných peňazí. V opačnom prípade budú vznikať pochybnosti.

V takom Mníchove problémy s Variobahn-mi (S 1.4 / 1.5) nezatĺkajú (a ide o opakované problémy), od stredy majú kvôli tomu dokonca aj výluku a dôvod je uvedený aj vo výlukovom ozname: https://www.mvg-mobil.de/betriebsaenderungen/2015-01-07-sev28-kas.pdf
Reply on: forest #75295:
Z takej správy sa dá vyčítať kulové. Dovolil som si z diskusie v Korzári stiahnuť asi jediný vecný príspevok k tomu:

Uvolnené kolesá?
Autor článku by mohol presnejšie zadefinovať, že čo znamená pojem uvolnené kolesá?

Koľajové vozidlá totiž majú tzv. dvojkolia, teda náprava a oba kolesá nápravy sú zlisované, či inak zmontované do jedného celku, teda ak sa točí jedno koleso na náprave a samozrejme aj samotná náprava, tak rovnako sa točí aj druhé koleso na opačnom konci nápravy.

Aké chyby tam môžu byť? Tieto:

1.)
Koleso sa oddelí od nápravy. Potom môže byť taký problém, že z nápravy sa nedostane ťažná sila na koleso, trakčný motor cez ozubený prevod roztočí nápravu, ale koleso nezaberie. Ale ak brzdové obloženie pôsobí na kolesá, či na brzdový kotúč, ktorý je nainštalovaný na koleso, tak je potom problém aj s brzdením.
Podobne je to aj v prípade, ak vozidlo brzdí elektrodynamickou brzdou. Vtedy trakčný motor pracuje ako generátor prúdu, vyrába elektrickú energiu, ktorú alebo rekuperuje do siete, alebo spaľuje v brzdových odporníkoch.

2.)
Samotné kolesá môžu byť tzv. monobloky, vyrobené z jedného kusu, tieto by nemali robiť problémy, ale sa vyhadzujú celé, keď sa zoderú. Pre malé rýchlosti, teda pod cca 120 km/hod, sa vyrábajú kolesá s nalisovanou kovovou obručou. V takých prípadoch sa mení iba zodratá obruč, koleso zostáva aj naďalej v prevádzke. Teda mohla sa od kolesa uvolniť práve táto obruč. Pri električkách sa medzi koleso a obruč dáva gumené tesnenie, aby vozidlo jazdilo tichšie, lenže táto guma sa môže tiež uvolniť, teda je to možný zdroj poruchy.

Závady spomenuté v bodoch 1 aj 2 sú samozrejme nebezpečné, lebo môžu mať za následok vykoľajenie vozidla. Nemci svojho času na svojich ICE vlakoch experimentovali s gumou odhlučneným kolesom, výsledkom bolo zlomenie obruče pri rýchlosti 200 km/hod, vykoľajenie a okolo 100-105 mŕtvych priamo na mieste nehody.

V našom regióne najznámejší výrobca železničných dvojkolí sa nachádza v Bohumíne, ale neviem, že kto vyrába kolesá, presnejšie dvojkolia pre košické električky. Ak sa ale jedná o hore spomenuté závady, tak je to chyba výrobcu týchto dvojkolí, nie chyba výrobcu električky, ten dvojkolia nevyrába, kupuje ich na trhu a montuje ich do električiek, presnejšie do ich podvozkov. Je to podobné ako pri autách, že pneumatiky nie sú produktom automobilky, teda za ich problémy nemôže, aj keď v rámci záruky ona to rieši so zákazníkom.

Dvojkolia sa montujú do podvozkov a na tieto podvozky sa ukladajú skrine električiek. Teda tu treba skúmať to, či autor článku, ktorý je iste laikom pod pojmom uvolnené koleso nemyslel to, že do podvozku nainštalované dvojkolia sa nejako začali uvoľňovať. Ak áno, tak je to opäť veľký problém, lebo z podvozku uvolnené dvojkolia, čiže pár kolies spojených s jednou nápravou do jedného celku môžu spôsobiť vykoľajenie vozidla.
Ak sa zas naruší väzba medzi nápravou, vypružením a tlmičom pruženia, tak zas okrem vykoľajenia hrozí akútne nebezpečenstvo prevrátenia vozidla.
Tu opäť treba skúmať to, či výrobca vyrába podvozky, alebo ich kompletne zmontované kupuje inde, podľa toho sa dá určiť vinník problému.

Informácií je málo, teda tento príspevok som písal všeobecne a hlavne pre laikov a laickým slovníkom, teda odborníkov žiadam, aby doň nezapárali, ale ak majú viac konkrétnych informácií o košickom probléme, tak nech ho zverejnia.
Reply on: veteran #75296:
Ta šak vikend, ta naco. U pondzelek ozda to napišu ta ňéééé...?
O zrušení zastávky Národné námestie sa na stránke podniku dozvieme kedy? Po skončení výluky?
a mame to tu zase, opat dalsie problemy..no comment.. http://kosice.korzar.sme.sk/c/7579795/novu-elektricku-v-kosiciach-odstavili-pre-uvolnene-kolesa.html ? Na otázku, koľko porúch doteraz zaznamenali na nových električkách, Karaffová neodpovedala ? kocurkovo..
Reply on: Sheep221 #75293:
V prvom rade to chce mať parkovaciu politiku pre celé územie mesta a dodržiavať ju... ?

Re #75291 Rudyke902: Sorry, stane sa... ?
Reply on: mi.v #75274:
Stacilo by zriadit PR parkovacie domy to je vsetko, niesme jedine mesto kde je vela aut.
Reply on: Rudyke902 #75291:
Teda reagoval som na jeho prílohy zverejnené k frekvencii spojov na tratiach - a nie na tému trať na Hlavnej.. ?
Reply on: Dispecer #75269:
Pokiaľ si si nevšimol - moj príspevok bol ako reakcia na príspevok od VETERANa - teda vôbec nie k téme s traťou na jazere ? Nabudúce treba čitať pomaly a celý "koment" z hora až .. ?
Reply on: Lalala78 #75289:
Autobusy značky Tedom (teda s ev. č. 56xx) sa radi nakláňajú aj bez akéhokoľvek zásahu vodiča vo všeobecnosti a nik nevie prečo. ?
Dobrý deň,

rada by som sa opýtala, či si z Vás tiež niekto všimol, aké autobusy, konkrétne linky 16, sa premávajú na cestách ? Je hrozné, ako sú niektoré naklonené na jednu stranu alebo sa nakláňajú počas jazdy. Konkrétne ide tuším o 5602, 5603, 5606 a 5103 ... ☠
Reply on: Dispecer #75286:
v košických kronikách by stálo:

Prečo bola obnovená doprava na Hlavnej?
Rozhodnutie o obnove padlo, keď rekonštrukcia Kuzmányho prebiehala už 6. rok.
Reply on: Dispecer #75286:
tá posledná veta ma pobavila 🙂
Reply on: Mino221 #75285:
Vzhľadom na to, že obnovenie prevádzky na Hlavnej nie je otázkou len natiahnutia trolejového vedenia, myslím, že nikto neuvažuje nad tým, že by sa to urobilo hneď teraz a teda nie je dôvod prečo uvažovať so súčasným (výlukovým) stavom, keď máme v rekonštrukcii Kuzmányho, Hviezdoslavovu (vrátane križovatky s Hlavnou) a chystajú sa ďalšie v blízkej dobe...

Iné by to bolo, ak by sa na nich už fakt veľmi dlho nerobilo a bolo by jasné, že sa (tak skoro) nedokončia... ?
Reply on: Dispecer #75284:
Akože aj to je možnosť ale to je súčasný stav (spred výluky) a to si nijako nepomôžeme v tej dobe. No ale trať NMM - Masarykova - Stanica je taká, ktorá by bola za tie investície užitočnejšia a nemusím zbytočne obnovovať trať na Hlavnej na plnú prevádzku. A mať tri trate vedľa seba (Kuzmányho, Hlavná, NMM-STN) je veľký luxus pre Košice.
Reply on: Mino221 #75283:
Pokiaľ bude popri Hlavnej zachovaná Kuzmányho, príp. vznikne trať NMM - Masarykova - STN, nemal by byť problém presmerovať električky po takejto trase bez náhradnej dopravy. ?
Reply on: mi.v #75280:
Akože ono je to super nápad a tiež som nad tým uvažoval ale nemyslím si, že celoročná prevádzka [a teda aj na tejto trati stavané cestovné poriadky (nie že by teraz boli nejak extra postavené)] je nereálna napr. kvôli rôznym akciám (napr. Vianočné trhy, Dni mesta Košice, koncerty atď.) tie možno dokopy zaberajú dva aj viac mesiacov odstavenej premávky (teda výluky s autobusmi asi s trasou X7) a to je šestina roka, čo je dosť veľa na môj vkus a ak berieme do úvahy aj statiku budov, múzeum a kolízie je to zbytočná, predražená investícia...

Pokiaľ by nechceli presunúť všetky akcie z Hlavnej ulice...
Reply on: monoblok #75273:
Aj na Kuzmányho, Hviezdoslavovej a Štúrovej boli kedysi vodné toky ?
Vzhladom na to, ze ludia aj tak v meste vybavuju viacero veci a vacsinou sa potrebuju peso presuvat, tak vacsinou sa snazia dostat najblizsie tomu pociatocnemu bodu v meste. A tie su vacsinou vyborne dostupne aj v sucastnom stave CP, takze elektricku na Hlavnej by som za velky prinos nebral, plus tie zmatky, co by to prinieslo.
Reply on: TA #75277:
Vy vlastne k doterajším odpovediam, čo bráni dať linku na Hlavnú (asi financie na opravu Dolnej brány, asi bezpečnostné riziko kolízií) prikladáte ďalšiu. Jej ucelenejšie znenie môže byť zaujímavné, ale predpokladám, že vo fóre sa asi neobjaví. Ja by som tipoval na korupciu. O niektorých spôsoboch v oblasti dopravy sa vie aj verejne: Predajcovia dávajú provízie z nákupu nových busov. Alebo je tu všimné, ktoré dávajú spoločnosti predávajúce naftu/benzín každému, kto od nich nakupuje vo veľkom. Netvrdím na 100%, že je to v KE, ale inde to býva tak. A pri rôznych politických "vedeniach" mesta a podniku (cieľ: rýchlo zarobiť) by som skôr predpokladal, že áno... A ďalšie podobné spôsoby, z ktorých potom vznikajú "určité tlaky". Ak sa mýlim, opravte ma.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.