Keď sa už rozbehla podnetná debata o elektronike, postrádam správy o montáži kamerových systémov do vozidiel MHD (teda okrem jedného shitelisu), žeby až "v ďalšej fáze" o 3 až 10 rokov...?
Slabe a pomale, hej? Zaujimave, lebo v oktobri 2006 napisal riaditel EMtestu na diskusii md.net toto: "V dpmk je nainstalovany system bez on line prepojenia, ale ako bolo spomenute uz davnejsie, cely system je koncipovany v PC filozofii co znamena ze rozsirenie tohto systemu si vie kazdy predstavit - asi ako ked chceme GPRS do svojho notebooka - inymi slovami treba GPRS modem a neaky soft." tak asi nevedel, co jeho firma vyraba...
Existuje nejaka moznost aby sa stare pocitace vymienali za nove s nejakou zlavou, lebo povedzme si pravdu, zaplatime miliony za upgrade no co so starymi?
Myslim ze ked sme kupovali emtesty tak Buse od nas stare pocitace odkupovalo naspat.
Ee, vysvetlim ti to ja .. Povodne, stare "skatule", teda palubaky su na tolke online (a aj ine) data slabe a pomale, kolabovali by. Zaroven sa menia aj kvoli nedostatku vlastnej pamate a nemoznosti nahrat do nich niektore velmi uzitocne hlasenia a udaje, aktualne obchadzkove trasy atd atd.. Prave kvoli pamati. Proste to nejde, su zastarale. Za dalsie, aj vizualizacia pre vodica bude ina, s trochou inovovanej upravy (a naozaj dobrej).. Co sa tyka uzitocneho hlasenia, to je napriklad aj hlasenie: Vozidlo caka na cas svojho odchodu. Toto sa vo vozidle zahlasi, pokial ono stoji na zastavke a je v nadbehu. Aby si ludia nemysleli, ze tam stoji len tak, lebo vodic dostal krc do nohy a nedokaze zatlacit plynovy pedal. Takze aj kvoli tomu sa menia palubne pocitace za novsie modely MX7, ktore ma len jeden citelis 3329, oba midibusy a Vario. Tieto vozidla sa uz daju odsledovat na gps a da sa s nimi pracovat hlavne pri mimoriadnych dopravnych situaciach setrnejsie, co sa tyka PHM, eliminovania meskania, zapajania sa do kolecka, operativnejsie a rychlejsie riesenia odosielania vozidiel na miesto urcenia a to podla ich vzdialenosti od inkriminovaneho miesta atd atd ... Ale to si uz, ako pozeram, popisal skor ... :))) ..
Nie satelit netusi nic o polohe vozidla, satelit posiela (zjednodusene) iba presny cas a *svoju* polohu na obeznej drahe. Ked prijimac na zemi dostane taketo info od aspon 3-4 satelitov, dokaze si elementarnou matematikou ? sam vypocitat svoju vlastnu polohu. Ale aby ju poslal niekam dalej, musi byt vybaveny dalsimi prostriedkami.
shep: zrejme nevies ako funguje gps. satelit len odosiela data o svojej polohe a gps prijimac ich vypocitava a porovnanim s inymi satelitmi. Data neodosiela nazad do satelitu. Satelit vobec netusi s kolko a akymi zariadeniami pracuje.
S trochou snahy a aktualizovanim softwaru by to islo stejnou cestou ako je to teraz, ked satelit sleduje vozidla a posiela im data o polohe, tak neviem preco by ich nemohol odosielat aj na dispecing.
GPS je len prijimac, a palubny pocitac tu informaciu samozrejme ma a vyhodnocuje (mozno aj uklada). K jej prenosu na dispecing vsak potrebujes nejaky vysielac/modem (napr. cez vlastnu radiovu siet, alebo - asi najlacnejsie - mobilneho operatora), a to sa vtedy neobjednavalo, lebo vsak "v dalsej faze"...no, pozname dobre tie kosicke fazy. ☺
Sledovanie vozidiel je vyborna vec, v pripade nejakej nehody okamzite vidis ktore vozidlo sa este da poslat obchadzkou, vidis kde sa tvoria zapchy, kde bude treba riesit meskanie na obrate alebo prestavky vodicov, mozes kontrolovat nadbehy voci CP a okamzite upozornit vodica (namiesto pasivneho cakania na staznost od cestujuceho). A to vsetko je len prinos pre dopravcu.
Pre cestujuceho ma zverejnovane aktualneho meskania (idealne cez net) tiez kopec vyhod - moze si lepsie naplanovat cestu (resp. preplanovat v jej priebehu), moze pri meskani dlhsie ostat doma/v praci/v obchode namiesto cakania na zastavke, a dokazany je aj pozitivny psychologicky efekt, ked stojac na zastavke viem presne, kedy mozem cakat svoj spoj, namiesto jeho nervozneho hladania v dialke - cas straveny cakanim je pri real-time informacii vnimany ako kratsi, nez pri nahodnom/neznamom prichode. Dalej, za spolahlivejsim spojom je clovek ochotny ist vacsie vzdialenosti peso (pretoze neriskuje, ze mu nakoniec ujde pred nosom) a naopak, niekedy sa odvezie aj na kratku vzdialenost, kde by inak siel peso (pretoze by nevedel, ci sa mu oplati cakat na spoj).
Pre mňa je nepochopiteľné, že staré palubáky riadia vybľakovanie zastávok na základe GPS, ale na základe toho istého GPS nie sú vozy "sledovateľné". To vtedy, keď sa prechádzalo na EmTrest, nevedeli, že aj takéto čosi existuje a že by sa to dalo použiť (napr. aj) na informovanie cestujúcej verejnosti? Veď zámer inštalovať digitálne informačné panely na zastávky tu je už zopár rokov...
No nič. Vidím to na nový tendríček, novú zakázočku a ďalšie "umne využité" europrašule. Som zvedavý, na akú funkcionalitu sa pri tom "zabudne".
Ako suhlasim s tebou ze je to len zase vyhadzovanie penazi, ktore aj tak nemame, menit teraz pocitace ktore su leda tak 5 rokov v prevadzke za nove u 95% vozoveho parku je ozaj idiotina. Aj tak nerozumiem tomu naco maju potrebu sledovat vozidla kde sa pohybuju. Ozaj by mali sa sustredit na ine veci.
Prilis sa mi nechce verit, ze tie "stare" by prenos dat nezvladli, prinajhorsom po pridani GPRS modemu a s upravou softveru. Skor sa len niekto tuzi nabalit na predaj noveho (citaj draheho a zbytocneho) zeleza.
No ale zachvilku sa sem aj tak priruti Vlk a vysvetli mi, ze tomu vobec nerozumiem. ?
Myslel tym nove palubne pocitace ktore umoznuju aby v podniku mohli cez GPS sledovat polohu vozidiel. A zatial ich maju len novsie vozy z roku 2009 a vyssie.
Jakže nemajú všetky vozidlá GPS? A podľa čoho sa potom vyhlasujú zastávky?
Zrejme myslíš ten systém, čo už majú nové Citelisy+Vario+Firsty, že?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Isidor