Reakcia na: Vladimír #4971:
STARÝ MOST BAPatrilo by to asi na ba-fórum, ale ked to už niekto načal tu...
1. Najprv si objasnime krátko históriu:
Tesne vedla starého cestného mostu je železničný jednokolajný; existuje dodnes, kolaje sú ,nepoužíva sa .
Prvá "električka" normálnerozchodná jazdila po CESTNEJ časti mosta, lebo železnica nepovolila peážnu premávku po svojich kolajách. Tá električka bola "POHÉV" -el. dráha Bratislava - Viedeň. Električkové súpravy jazdili do Kopčan, do Viedne jazdili súpravy dvoch až troch vagónov ťahané el. lokomotívou. Úsek na cestnom moste bol dvojkolajný. Ďalej nech si záujemci nájdu históriu POHÉV alebo Pressburgerbahn...Je to dosť zaujímavé.
V tridsiatych rokoch bol úsek do Kopčan prestavaný na metrový rozchod a prepojený s BEÚS . Po vojne trať skrátená len do Petržalky.
2. Minulý týždeň som bol v Blave a podíval som sa na starý most. Zaujalo ma, že kolaje na železničnom sú dodnes zachované. Končia za mostom a trať je ďalej už zrušená. Na moste som videl normálnerozchodnú kolaj a uprostred v ose kolaj o metrovom rozchode (len usudzujem, nemeral som).
3. A TU ZAČÍNA ZÁHADA !
Je možné, že "metrová" kolaj na moste slúžila len ako prídržná kolaj v prípade vykolajenia; na žel. mostoch je to pravidlom, ale bývajú to ocel. profily ,ktoré nemajú profil kolajnice a ku koncu mostu sú zúžené smerom k ose kolaje. Tu však sú regulérne kolajnice, ktoré pokračujú až za most.
Dodnes som nikde nezistil, či po prestavbe trate na 1000mm táto viedla cestným mostom, či bola tiež dvojkolajná alebo či bol pre elku využitý (trebárs v poslednom období prevádzky) železničný most. Viem, že most bol koncom vojny poškodený a trať do Petržalky sa po vojne obnovovala. Možno došlo k zmene vedenia kolají. Ako to vlastne bolo ?
Kedy sa ukončila žel. prevádzka cez most do Filiálky ?
POKIAL DOKÁŽE NIEKTO UPRESNIŤ ÚDAJE, BUDEM MU VĎAČNÝ.
ĎAKUJEM.
Sarko
Áno, presne tak. 530 a 398+399 išli v smere od Amfiteátra za sebou. 530 bola v čase odbočenia 504 vľavo do Kuzmányho už za koľajovým križením, ale ešte v profile voči 504. Na 530 však za obeť padlo len zrkadlo, mierne sa poškodil stĺpik medzi dverami a bočným oknom "B" kabíny a vykoľajil sa posledný podvozok. Vodičku z 530 na to prišiel upozorniť až cestujúci, takže 530 zastavila až na križovatke s Moyzesovou ul. 398+399 bola naopak pred krížením a vodič zo súpravy stihol už len dvihnúť nohy.. Vyzeralo to dosť škaredo, na 398 nepretržite niekoľko minúť zvonil zvonček a policajti odháňali každého zvedavca.
Re #4989 Sarko:
Záznam o nehode 503 s poslednou súpravou T2R #226+222 neviem nájsť, ale bolo to niekedy začiatkom roka 1991. Po zakúpení a výmene celého predného článku premávalo vozidlo v prevádzke celých 6 rokov až do 13.7.1995, keď bolo predané DP Straussberg, kde premáva pod #22.
Nehoda 515 s 513 sa stala 13.5.1992, po roku a 11 mesiacoch prevádzky #515. Odvtedy už 515 v KE nikdy nejazdila a 28.1.2003 bolo vozidlo prevezené na GO do Krnova a následne do DP Ostrava, kde sa vozidlo skompletizovalo s #1502.
Oprava v predošlom príspevku - "...z finančných dôvodov k zakúpeniu nového (predného článku) nedošlo." Zaujímavosťou je, že do Krnova bol odvezený aj už značne poškodený a dodatočne rozrezaný článok, z ktorého sa mal pôvodne použiť rám, na ktorý sa mal postaviť nový skelet vozidla, ale kvôli najmä finančnej náročnosti sa napokon o 11 rokov vyradenom článku definitívne rozhodlo, že sa zošrotuje.
Nehoda 504 s 530 a 398+399 sa stala 15.2.1993 po 3 a pol roku prevádzky #504. Odvtedy už 504 v KE nikdy nejazdila a 21.1.2003 bolo vozidlo prevezené na GO do Krnova a následne do DP Brno, kde premáva ako KT8D5.RN2 #1738.