Z historických prameňov sa mi nepodarilo nájsť pôvodnu polaritu napájania mestskej trakcie. Pokiaľ to niekto nevie doložiť namal by o tom špekulovať! Polarita napájania z rušením určite nesúvisí. Ale jedna výhoda z plus pólom v kolajnicach tu je: bludné prúdy spôsobujú koróziu v ocelových materiáloch napr. plynové rozvody, je to dôsledok elektro-chemickej reakcie. V prípade kladných bludných prúdov je korózia menšia. Problémy s bludnými prúdmi je známa veľmi dlho, určite niekedy od začiatku 20. storočia. Tvrdiť, že pollarita napájania v Košiciach s tým nejako súvisí alebo nesúvisí je len táranie, pokiaľ to neviem doložiť.
Sarko
Myslím si, že som tu uviedol dostatočné informácie a každý, kto túto diskusiu číta, sa môže sám rozhodnúť, či bude veriť informáciám s uvedeným zdrojom a od odborníka, ktorý sa dlhoročne v danej problematike špecializuje alebo niekomu, kto sa danej oblasti pracovne nevenuje.
V súvislosti s tvrdeniami, ktoré udávaš, sa teda pýtam:
- Ak je problematika blúdivých prúdov podľa Teba známa už od roku 1912, prečo v roku 1914 nedošlo v Košiciach k zavedeniu plus pól v troleji (ak predpokladáme, že bol od začiatku v troleji mínus pól)?
-Ak predpokladáme, že už od zavedenia elektrickej trakcie v KE bol v troleji mínus pól, prečo nedošlo k využitiu prelomových období, kedy bolo jednoduché zmeniť polaritu (v r. 1945, 1957 a 1964)?
Čo sa týka tých zberačov, ja som tu prvotne spomenul zberač prúdu, resp. uhlík šmýkadla, Ty si do toho zamiešal nápravové uhlíky a ja uhlíky trakčných motorov. Aby si bol v obraze, 4 roky som rozoberal dverné mechanizmy, podvozky, trakčné motory a pod. Toľko moje definitívne vyjadrenie k tejto záležitosti.