VozidláTrolejbusyŠkoda 14 Tr › #8144

Evidenčné čísla:
  1. 6309
  2. 8144    od 1.7.1992
Typ: Škoda 14 Tr 10/6
Výrobca: Škoda, Ostrov
Výrobné číslo: 11646
Rok výroby: 1991
Sprevádzkovanie: august 1991
Nadobúdacia cena: 994 211 Kčs
Depo: Hroboňova
Trnávka
Rekonštrukcie a úpravy: Úprava na výcvikové vozidlo po prvej strednej prehliadke (1992)

GO + žltý náter, optický informačný systém BUSE (2007)

Dosadenie zariadenia na rozmrazovanie trakčného vedenia (1/2008)
Informačný systém: BUSE BS 100 (od 1999)
BUSE BS 210 (112 × 19 px), BUSE BS 210 (98 × 19 px) (od 2007)
Doplňujúce informácie: výcvikové vozidlo, historické vozidlo
Iné údaje: Trolejbus bol preradený na výcvikové vozidlo vďaka náhode. Jeho posádka dostala nové vozidlo #6613 a keďže v rovnakom čase sa plánovalo vyčlenenie nového výcvikového trolejbusu a #6309 bola práve na strednej prehliadke, ako výcvikový bol zvolený práve tento trolejbus. Vozidlo bolo preradené medzi školské k 1.7.1992.

V zimnom období bol trolejbus od roku 2008 využívaný na postrekovanie trolejového vedenia proti námraze.

Po roku 2017 prevzal úlohu výcvikového vozidla trolejbus #8145 (ex 6315).
Posledné záznamy o vypravení:
3.2.2017 Autoškola/1
16.1.2017 Autoškola/1
6.1.2017 Námrazovka
3.1.2017 Námrazovka
2.1.2017 Námrazovka
24.12.2016 Námrazovka
23.12.2016 Námrazovka
20.12.2016 Námrazovka
30.11.2016 Autoškola/1
16.11.2016 Autoškola/1
Všetky záznamy o vypravení

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vôbec ešte funguje?
Čo je teraz s týmto vozidlom? Bude sa ešte na niečo používať?
Reakcia na: ElektrickaT3 #2:
Predpokladám, že jeho účelom bude použitie na výzisk náhradných dielov pri rekonštrukcii 6207 do pojazdného stavu. Okrem neho sa myslím zachoval ešte vrak byvalej 6208, tiež bývalej autoškolskej, z ktorej bude zrejme použitá stará Rába rovnako na 6207.
Reakcia na: mrcheef #3:
6207 dostane diely z 8142 (ex. 6208). Ak sa 8144 (ex. 6309) na niečo využije, tak najskôr ako zdroj ND pre 6278 (najmä intieriér). S Rábou na 8142 máš pravdu, je to ešte ten "široký" model, RÁBA 018.

Ideálny stav historických 14Tr:
67 v stave po dodaní v červeno-krémovo-vínovej farbe (1982), vzhľad 80. rokov 20. storočia
6278 v stave po dodaní v červeno-krémovo-červenej farbe (1991) vzhľad 90. rokov 20. storočia

k tomu dve historické 15Tr:
6617 v stave po dodaní v bielo-červeno-sivom nátere (1997) vzhľad 0. rokov 21. storočia
6635 v stave pri ukončení premávky v červenom nátere (2023) vzhľad 10. rokov 21. storočia

6278 a 6635 vybavené aktuálnym tarifným systémom.

9Tr 6053 vybaviť tarifným systémom a humpľovať spolu s 6278 a 6635 za bežnú tarifu na pseudo-pravidelných retro-šoto-linkách a rôznych mestských akciách.

Trolejbusy 152, 67, 6505 a 6617 vyťahovať von iba na špeciálne príležitosti, ideálne vystaviť v múzeu MHD (ak sa ho niekedy dožijeme). V múzeu samozrejme aj Oerlikon 80, Škoda-Sanos 6505 a výhľadovo Tatra T400 č. 100 (ex. 9368 Praha). Tatra T400 by bol asi len nepojazdný exponát, niečo podobné ako Oerlikon v súčasnom stave (2025). Na najbližších desať rokov práce viac než dosť. Navyše do roku 2035 pribudnú určite aspoň po jednom 30Tr a 31Tr do zbierky.

Ja viem, som snílek.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Sanos by vpohode mohol premávať viac. To že mu podnik nechá len tak prepadnúť papiere ešte neznamená že to nie je dobre zrekonštruovaný voz schopný prevádzku na "pseudo-pravidelných retro-šoto-linkách."
Reakcia na: SixSixTrooper #5:
“Máme historičáky, ale pre verejnosť len 3x do roka*!”

* - v tom lepšom prípade
Reakcia na: Zberač mínusiek #6:
Historičáky by mali byť v prvom rade prístupné v múzeu, podobne ako v iných mestách. Stačí, ak bude múzeum zo začiatku otvorené aspoň dva dni v mesiaci, povedzme 1. a 3. sobotu. Mala by byť aj možnosť dohodnúť si návštevy pre skupiny minimálne piatich ľudí aj mimo oficiálnych otváracích hodín. V prípade záujmu zo strany verejnosti by bolo možné otváracie hodiny múzea MHD rozšíriť (len s tým sú spojené aj náklady).
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Súhlasím, mal som aj napísanú sarkastickú vetu o múzeu, ale vymazal som ju pred odoslaním 🙂
Všimol si niekto že tomuto vozidlu zmenili farbu čisla na svetlomodru (historicke vozidlo)?
Reakcia na: Samuelšotouš #9:
Čakám, kedy ho prečíslujú na 6309. V tom prípdae sa asi 6278 vyradí. 8144 bola asi v lepšom stave ako 6278, tak v DPB usúdili, že bude vhodnejšie spraviť historičák z nej ako prekopávať interiér 6278.
Neni nahodou tento voz nepojazdny?
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Predpokladám, že na karosérii sa číslo 6309 objaví. V katalógu vozidiel však bude s veľkou pravdepodobnosťou číslo 6293, alebo pôvodné 8144.
Reakcia na: 14TrM6226 #12:
Je mi úplne jedno na akých papieroch to budú prevádzkovať. Len dúfam, že lak bude červeno-krémovo-červený. Spodný pás má byť červený, nie vínový.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
Netreba byť skeptický, už nejaký čas tomu tak je. Len aby naozaj stála za to po všetkych stránkach.

Ale nás čo teraz po detailoch, keďže hanba je, že sme za vyše 15 rokov nevedeli opraviť 6207 a musíme mať takéto pseudohistorické trolejbusy...
Reakcia na: 14TrM6226 #14:
6207 má svoje miesto v zbierke historičákov. V mnohom sa odlišuje od 6309. Podobne ako 275 a 7819+7820.
Reakcia na: upravovač fotiek #15:
Nepochybne píšete správne, rozdiely vo vozidlách sú, no stále ide z môjho pohľadu len o náplasť za 6207, ktorá reálne už nejaký čas chátra pod holým nebom na Trnávke a má narozdiel od akejkoľvek 14 Tr z poslednej série pre Bratislavu veľmi vysokú hodnotu. Podľa zoznamu výrobných čísel ide o šiesty sériovo vyrobený kus.
Reakcia na: 14TrM6226 #16:
V Bratislave každý správny historičák musí najprv poriadne zvetrať, to nevieš?
Reakcia na: 14TrM6226 #16:
6207 je podľa mojich informácií už naspäť na hroboňke.
Reakcia na: SixSixTrooper #18:
To znie ako fajn správa. Len dúfajme, aby tam aj navždy neostala v tomto stave, v ktorom je momentálne.
Reakcia na: 14TrM6226 #19:
Necháva sa tradične dozrieť. Počul som ale že už by sa na nej malo pracovať. Neviem ale síce na čom keď ešte nie je odstrojená.

Ja ju propagandisticky tlačím do hláv všetkým podstatným. Myslím si že správa že je to najstaršia zachovaná 14Trka mnohých motivovala.
Reakcia na: upravovač fotiek #15:
Nepotrebujeme TrMku. A čo sa týka Triek bohate stačí 6207, má svetový význam.
Reakcia na: SixSixTrooper #21:
Ja nechcem TrM. 8144 pod pôvodným číslom 6309 je Škoda 14 Tr 10/6 z roku 1991. TrM bude 15 - 6617 dúfam.
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
6617 je téma sama o sebe. Na základe čoho bolo vybraté práve vozidlo, ktoré nemalo nikdy žiaden vyšší stupeň opravy za sebou? Čo tak vybrať toho času zgenerálkovanú 6621 z rovnakej série a ešte k tomu s pôvodnou vlečkou? Alebo sa šlo logikou pôvodného interiéru a laku? Ak áno, za mňa šoto hlúposť bez významu. 6621 sa pokojne mohla dochovať už vtedy a mohla sa hoci v stave po oprave zachovať aj s 6604 z prvej série. Časom by sa obe v podstate dali spraviť do pôvodna.

Predpokladam, že logika pôvodnosti sa dotkla aj dotyčnej 6309, no tú za mňa drží pokope VPčka z roku 2007-2008 kedy sa robila pochopitelne aj oprava nosných častí, ktoré má napr. 6617 vo veľmi zlom stave.
Reakcia na: 14TrM6226 #23:
Velmi suhlasim s Vasim komentarom a mate velku pravdu.
Dnešná realita - 6207 sa bude robiť dodávateľsky, ak sa na rekonštrukciu nájdu peniaze, určite sa nebude robiť v DPB, lebo nie sú na to ľudia, dielne v dnešnom personálnom obsadení nie sú schopné riadne stíhať ani bežnú údržbu, nieto ešte robiť na historičákoch. Môžeme byť radi, že sa robí aspoň na 6617, po jej dokončení, ak motyka vystrelí, Kremienok spojazdní Oerlikona a to sa mu v sklade ešte rozpadá Tatra T400, ktorú dotiahol z Česka v roku 2017. A navyše z magoriátu sú tlaky na historickú 25Tr... 🤔
Reakcia na: trolejbus6207 #25:
Na opravu historickej 25 Tr sa veľmi rád budem pozerať. To je hádam len zlý vtip...

Čo sa týka opravy 6207, bude to sranda, som presvedčený, že stav rámu je obdobný ako pri 6617, no nezabúdajme na to, že ak chceme veľmi pôvodnú 6207 (vari aj s číslom 67), tak bude potrebné prerobenie karosérie do verzie s tenkými koncovými stĺpikmi. Otázne je či má vôbec význam robiť 6207 do stavu z roku 1982, keďže stav je aký je, no vzhľadom na jej hodnotu by som sa prikláňal aj k stavu z 90.tých rokov.

Ak mám dobrý odhad, cena dodávateľskej opravy 6207 by vyšla dobrých 250000€ +.
Reakcia na: 14TrM6226 #26:
Obávam sa, že s tou cenou sa príliš nemýliš, aj keď ja som optimista a odhadujem ju na menej. Určite by som nešiel do prapôvodného stavu z výroby (s tenkými stĺpikmi), to nedáva zmysel.
K 25Tr ako historičáku mám nepublikovateľný názor, ak to vôbec niekto zrealizuje, nechcem si predstaviť, kto ju bude udržiavať v pojazdnom stave, však aj Brno sa ich radšej všetkých zbavilo a tam majú iný prístup k histórii ako u nás. 😂
Reakcia na: 14TrM6226 #23:
6617 sa vybrala práve preto, lebo mala pôvodný interiér. Mala sa spraviť do stavu po dodaní, čo je logické. Navyše na nej už veľa práce spravili, stačí ju dokončiť. So 6604 súhlasím. Predať ju a zachovať 6607 bol fatálny omyl.
Reakcia na: trolejbus6207 #25:
Historická 25Tr? V princípe nie som proti a je mi úplne jedno, ktorá sa vyberie a zachová.
Reakcia na: trolejbus6207 #27:
Môj názor na 6207 je taký, že prapôvodný stav ako ste ho nazvali Vy, je ok, ak by na to boli peniaze. Tie však nie su. Prikláňam sa osobne teda do stavu z 90.tých rokoch, napr. tak ako je odfotená v roku 1994 v svojej zložke tu na stránke. Ďalšie zaujímavé riešenie je reprezentácia atypického stavu, kde má transparenty BUSE a veľkú kabínu. Ale to je na veľké zváženie a teda prvé riešenie mi príde najvhodnejšie. Defacto úplne pôvodný stav, no so širokými stľpikmi máme v Brne.
Reakcia na: 14TrM6226 #26:
6207 spraviť určite do stavu z roku 1982, s číslom 67. Škoda 14Tr01 po úpravách sa zachovala v Brne - voz č. 3173. Navyše je mladší než 6207 v Bratislave. Ďalej máme z čoho brať diely vrátane karosárskych (stĺpiky, okná) - 8142. Okrem toho je na 8142 aj pôvodný zadná náprava. Nič nebráni tomu, aby sme mali naozaj celosvetový unikát 14Tr 01 v pôvodnom stave. Máme obrovské šťastie, že za zachovala 8142 na diely.

Nevidím najmenší dôvod aby sa naša 6207 spravila do identického stavu ako 3173 v Brne. To nedáva zmysel.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
V prvej vete sa teda krásne vykryštalizovala logika ľudí, ktorí 6617 vybrali. Čo sa týka 6604 tak bol som za to, aby sa pri jej oprave pretlačilo prekopanie interiérových častí z pôvodnej 6604 a práve zmienenej 6607.

Stav je však momentálne taký aký je a osobne pochybujem v dokončenie 6617 v dohľadnej dobe. Teoreticky má 6607 práve vačší potenciál, nakoľko v roku 2013 a tesne po odstavení z premávky prešla relatívne peknou opravou podbehov a kĺbu.
V mojom nazore by prezentacia 6207 v atypickom stave nebola vobec krokom vedla, kvoli znakom ktore sa nikde inde neobjavili.

Nakolko existuje klon v podobe 3173, si myslim ze by 6207 vynikla prave tym, aka odlisna je spolocne so svojim statusom najstarsej Skody 14 Tr na svete.
Reakcia na: 14TrM6226 #32:
6604 jazdí v Černivci už takmer 10 rokov. 6607 je hnilá. Úplne stačí, keď sa spraví 6207, ktorá je podobne hnilá a vyžaduje podobný rozsah prác, len je to sólo a je s ňou tým pádom menej roboty ako s 6607. Konkrétne o jeden pohon a 6 metrov "železa" menej.
Reakcia na: 14TrM6226 #30:
Mne je v princípe jedno, do akého stavu sa 6207 zrekonštruuje, som rád, že sa zachovala zrovna ona. Ja mám k nej silný citový vzťah, keďže som s ňou v rokoch 1985 a 1986 odjazdil dosť (na brigádnika až príliš) v takmer originálnom stave z výroby (po zosilnení stĺpikov) 😁
Samozrejme by som bol rád, keby bola v stave z roku 1985, teda v akom bola za mojej éry.
Reakcia na: Edelweiß #33:
Práveže pôvodný stav je oveľa cennejší. V čom by bola tak odlišná oproti 3173, keby bola v súčasnom stave (akruát opravená)? V ničom.
Reakcia na: upravovač fotiek #34:
Ak má ísť o komentár v zmysle nezachovala sa 6604 v Bratislave, ale len 6607, tak radšej nezachovajme nič z prvej série? Žiaľ už si nemôžme vyberať a 6607 ostala, tak treba využiť príležitosť. Pri 6617 mám výhrady, nakoľko v čase začatia jej renovácie sa tu nezmyselne oživovalo ďalších 5 kusov 15 TrM po generálnych opravách a stále boli dostupné aj 6621, 6624 a 6632 z nočákov, tak sa dalo jednoducho ušetriť. Veď snáď Mka ako Mka. 6617 ako pôvodná vzorka pre renováciu jedného z 8 dostupných vozidiel celkovo.

Každopádne súhlasim, že ak by sa 6604 ako taká v minulosti dochovala, tak určite by bola viac použiteľná.
Reakcia na: upravovač fotiek #36:
V tomto sa nezhodneme, pretoze podla mojho nazoru ma prave cennejsi vyznam ju zachovat v stave atypickom, treba zachovat aj modernizacie danych vozidiel ktore reprezentuju danu dobu - a u 6207 by to mohla byt presne doba, kedy zachranovala vypravu v roku 2009 kedy nemalo co jazdit.

A toto je modernizacia, ktora siroko daleko inde nebola a uz vobec nie na tak starej 14 Tr akou je ona so zachovanim urcitej povodnosti.

Vsetko zachovavat do povodna je nezmysel.
Reakcia na: 14TrM6226 #37:
Tu nejde o "nezachovajme nič z prvej série". Ale o to, že zachovať dva kĺbaky 15Tr(M) nie je reálne. Nie je miesto na to. Ak zachovať, tak Mko v pôvodnom stave.
Reakcia na: upravovač fotiek #39:
Ale zároveň sa tu stále mnoho ľudí stotožní s názorom 6617 + 6635. Takže keď to má byť druhá Mka tak zrazu máme miesto?
Reakcia na: 14TrM6226 #37:
Este ked tu boli "ozivence", dalo sa zobrat hociktoru 15 TrM a s jemnymi upravami a velkym usetrenim penazi ju prezentovat ako historicku. Vrazat take peniaze do 6617 je uplny nezmysel ked bolo na vyber az 7 vozidiel rovnakeho typu, co je celkom ziva fantazia sama o sebe, ze vobec bola realitou.

Za mna osobne to mala byt 6621 kedze bola posledna GO a nebola reklamovana pre vady na oprave v Zlineri.
Reakcia na: 14TrM6226 #40:
O tom nič neviem a pochybujem, že sa zachovajú dva kĺbaky.
Reakcia na: Edelweiß #38:
Modernizácia je zachovaná v Brne. Kde je pôvodná 14Tr 01?
Reakcia na: upravovač fotiek #42:
Nie raz ste tu aj Vy tento názor prezentovali čo si pamatám.
Reakcia na: 14TrM6226 #40:
Však nikde nie je zaručené, že 6635 prežije aj po dokončení 6617 🙄 Ja predpokladám že tu spolu s 6278 vydrží akurát do najbližšej väčšej opravy a potom donevidenia, hlavne keď aj 8144 už je vedená ako historická. Udržiavať 3 kusy toho istého typu môžu akurát Pražáci.
Reakcia na: 14TrM6226 #40:
6635 nie je historické vozidlo, zachovala sa pre príležitostné jazdenie.
Zachovanie 6607 nemá s DPB nič spoločné, je to iniciatíva jedného človeka z prostredia mimo DPB, priznám sa, že ani netuším, kde sa momentálne nachádza.
Reakcia na: upravovač fotiek #43:
Modernizacia v Brne ? Kde ?

Ma snad elektricke oznacovace, transparenty Buse ? Ma snad velku kabinu po vzore novsich serii 14 Tr ?

Nemam ten pocit, lebo prebehla opravou do povodneho stavu po dojazdeni v Brne.
Reakcia na: 14TrM6226 #44:
Ak som niečo také písal, tak v zmysle, že ešte jeden voz (napr. 6635 alebo 6621 ako tu písali iní - mne je úplne jendo aký) sa kľudne môže zachovať než bude 6617 hotová. A potom, keď bude 6617 hotová, sa ten voz môže zachovať aspoň dovtedy, než si bude vyžadovať nejaký väčší stupeň opravy. Za predpokladu, že bude naň miesto. Ak nie, tak žiaľ dovi-dopo.
Reakcia na: trolejbus6207 #46:
U 6607 to je iniciativa viacerych ludi.

Nachadza sa na trolejbusovej stojanke na Trnavke spolocne s dalsimi vrakmi ci odstavenymi vozidlami ktore tu boli v diskusii spomenute

A je v stave v takom, ked nechate voz pod holym nebom s tercom, na ktorom je napisane "prosim rozkradni ma"
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Stále ma zaujíma fakt, prečo je Váš postoj k 15 Tr výhradne taký, že 6604, alebo 6617? Nedáva mi to zmysel, keďže vždy šlo o výber spomedzi dvoch odlišných sérií vozidiel. 6607 je ku dnešnému dňu v menej zlom stave a teda aj menej nákladnom na renováciu. Rovnako toto viem napísať aj o 6635, ale máme tu zas rozpor s kvalitou konštrukcie X historická hodnota. V druhom smere jednoznačne vyhráva 6607, resp. v roku 2016 ešte 6604.
Reakcia na: Edelweiß #49:
Takže stále ju vieme v katalógu označiť za historické vozidlo, hoci len v teoretickej rovine, aspoň podľa plánov z minulosti. Hoci teda, ak sa jej zachovanie stále plánuje, alebo je majetkom inej skupiny ľudí mimo DPB čo mi je trochu z minulosti známe, tak určite sa dá za historickú považovať aspon papierovo.
Reakcia na: Edelweiß #47:
Jáj to sme sa nepochopili. Ty chceš stav 6207 pri ukončení premávky. Tak to sa veru nezhodneme. Stav z roku 1982 bude oveľa cennejší. Vzhľadovo by mal vyzerať takto:

https://imhd.sk/ba/galeria-media/23876/
https://transphoto.org/photo/1553937/
https://transphoto.org/photo/1553938/

Presklené časti nad dverami, zvnútra bol nápis "NENASTUPUJTE" ktorý sa rozsvietil spolu s bzučákom. Bolo to dosť zle vidieť.
Reakcia na: Edelweiß #49:
Dík za objasnenie
Reakcia na: 14TrM6226 #50:
Kto chce pôvodnú 15Tr, môže ísť do Plzne, kde majú zachovaný 3. prototyp z roku 1987 - voz č. 414.
Reakcia na: Edelweiß #49:
Tak nech si tú 6607 vezmú k sebe na záhradu.
Reakcia na: upravovač fotiek #54:
Nebavíme sa o sériovom vozidle na území SR. K stavu 414 mám výhrady pokiaľ ide o pôvodnosť a momentálny technický stav zapríčinený nekvalitnou GO. Poslať ľudí do ČR na historickú 15 Tr je úbohé ako charakter ľudí, ktorí zachovávajú historické vozidlá u nás. Donedávna to tak bolo aj s Ikarusom 280 o ktorého technickom stave vieme stále polemizovať, ale to je o inom.
Reakcia na: 14TrM6226 #51:
6607 bola v isty cas znacena ako historicke vozidlo spolocne so 6617 ( asi rok 2015 ) a bolo by dobre ku dnesnemu dnu opat tento stav nahodit, aj ked s velkymi otaznikmi platiacich pri oboch vozidlach.
Reakcia na: trolejbus6207 #27:
Jediny zmysel by malo zachovat 6701, kedze je to prototyp 25 Tr s karoseriou Citelis s dieselagregatom. Davalo by to urcite vacsi zmysel, nez hltac penazi 6401 napriklad.
Reakcia na: 14TrM6226 #56:
Posielanie ľudí do Plzne bola z mojej strany hlúposť, to priznávam.
Reakcia na: Edelweiß #58:
Ja som za zachovanie tej 25Tr, s ktorou bude najmenej práce. Keď už teda bolo povedané, že 25Tr sa má zachovať. Prosím. Určite zmysluplnejšie než 21Tr.
Reakcia na: 14TrM6226 #56:
Tento argument sa môže rovnako použiť pre tých, ktorí chcú mať zachovaný každý podtyp T3. Just saying...

Zachovanie 15 Tr je silná fantázia. Nie som proti tomu, ale pri našich podmienkach absolútne nereálne. Mka je oveľa väčšiou prioritou vzhľadom na to že je vizuálne odlišná. Načo mať viacero historičákov ktoré sa od seba líšia maximálne v laku?
Reakcia na: Andrej #61:
Silná fantázia je predstava, že 15 Tr a 15 TrM je to isté a odlišuje sa to len v roku výroby a schéme náteru. To vôbec nie je pravda.
Reakcia na: 14TrM6226 #62:
Pre 99% ľudí, ktorí sa tým povezú to pravda je. Tento podnik nemá peniaze na bežnú údržbu a tu zase sa idú šotosny že treba mať z každého podtypu historičák, lebo 10 ľudí na DOD to ocení.
Reakcia na: Andrej #61:
Ja každý podtyp T3 zachovať nechcem. Máme 275 a 7819+7820. Za seba napíšem, že by som bol rád, keby sa spravila 7610 do stavu z roku 1984, po modernizácii na T3M. Ako zástupca prvých polovodičových električiek v Bratislave, s "otvorenou" kabínou s vysokými dverami (taký historičák v BA nemáme). Kľudne ako sólo. Nebudem sa brániť "B" vozu 7734. Tým bude zachovaná aj T3-SU skriňa, ale zachovať jedine za predpokladu, že bude v stave roku 1996. Tým budeme mať pôvodnú T3 v pôvodom stave pri dodaní (275), T3CS v stave po modernizácii na T3M (7610), T3SU s atypickým interiérom ako T3M-SU (7734 ako B-voz v súprave 7610+7734 - hoci tak nikdy nejazdili) a T3SUCS 7819+7820 ako zástupcu najpočetnejších vozňov T3SUCS, zároveň zastaralých, ale je to historický artefakt a ukážkou neschopnosti plánovaného hospodárstva vyrobiť a dodať masovo niečo modernejšie. Opakujem, 7610 ako sólo akceptujem tiež (B voz 7734 iba ako alternatívu, keďže bude k dispozícii). T3 60. roky - 275, T3 80. roky - 7610, T3 90. roky - 7734, T3 2010. roky- 7819+7820. Viac T3 nepotrebujeme. Fakt nie. Bratislava nie je Praha. Isteže, T3G aj T3P by boli fajn, ale nech si ich niekto vezme a odloží mimo areálov DPB. Ak niekto tak strašne chce a nájde miesto, tak prosím T3P - 2020. roky.
Reakcia na: 14TrM6226 #62:
Keď už 15Tr, tak 15Tr s nápravami HN2. A také už nemáme. Načo zasa niečo s Rábou?
Reakcia na: upravovač fotiek #64:
Pekný sen, no narozdiel od dochovania 15 Tr + 15 TrM ťažko dostupné v Bratislave. Toto naozaj je riešenie ala Praha. Dva hranaté kĺby naozaj nie su veľa. Ale toľkoto T3 s výhľadovým zachovaním T6 naozaj nevidím reálne.
Reakcia na: SGP135 #63:
Preto som uvažoval, iba nad zachovaním jedného kĺbového trolejbusu 15Tr(M). A vyšla mi 6617 v stave po dodaní ako kompromis medi 15Tr a 15TrM (ktoré boli všetky okrem 6617 modernizované). Ak chceme 2. historický kĺbak, tak skôr akceptujem 25Tr.
Reakcia na: 14TrM6226 #66:
Koľko? Chcem iba 4 kusy. Okrem súčasných iba 7610 v stave z roku 1984. Všetko ostatné je iba opcia, ak by bolo miesto. Mať zástupcu prvých polovodičových električiek v skrini T3CS je logické. Však máme aj 53 (6053) ako zástupcu prvých polovodičových trolejbusov (v skrini 9Tr, okrem 152).
Reakcia na: 14TrM6226 #62:
Ja nehovorím o 15 Tr vs 15 TrM, ale o Tr vs Tr. Máme 6207, 6278, 6309, a ešte chceme klbak? A celá Mková rada, ktorá bola typickejšia, početnejšia, a aj tu dlhšie jazdila čo? Ak by zostali peniaze na opravy 6607 tak prosím, ale momentálne je určite Mka väčšia priorita.
Reakcia na: upravovač fotiek #65:
A na čo? Kvôli Vášmu názoru, že trolejbus je tiché vozidlo? Nemyslím si, že len na základe toho by malo byť zachované niečo z tejto série. A mýlite sa, 6613 stále existuje. Rába 118 je za mňa technicky vyspelá náprava s bežnými nárokmi na údržbu a planétovými prevodmi pre lepší chod vozidiel. Narozdiel od prvej generácie 018 a náprav HN 2 s vysokými nárokmi na údržbu a teda aj vysoké prevádzkove náklady. Keď sme pri tom, nápravy Rába 518 sú mimoriadne náchylné na poruchy diferenciálových ozubení.
Reakcia na: Andrej #69:
6278 už za mňa miesto nemá, keďže sa spravila náhrada formou 6309.
Reakcia na: 14TrM6226 #70:
Nech sa páči, RÁBA 518.06 je aj na 6617, na ktorej bolo už spravnej dosť roboty. To máme všetko zahodiť? Ja som za jej dokončenie. Rába 118.06 je na 6309. To stačí.
Reakcia na: 14TrM6226 #71:
Aj ak je to pravda, tak môj argument stále platí. Mky nebudú mať zastúpenie lebo niekto silou-mocou chce aj krátky aj dlhý variant Tr? Chvalabohu, že v DPB takto nerozmýšľajú.
Reakcia na: Andrej #73:
Mka stačí zachovať ako 15TrM. 6617. 14TrM neboli do Bratislavy nikdy dodávané z výroby. Vzniklo iba pár modenizovaných kusov, navyše boli spravené dosť nekvalitne. Príšerne hrdzaveli už po troch rokoch prevádzky. Neskutočné šerble.
Reakcia na: upravovač fotiek #72:
Podľa mojich zdrojov prešla maximálne pokusmi o vybrúsenie karosérie, ktorá nemá šancu bez čiastočnej novostavby prežiť opieskovanie. Prípadne pokusmi o vyvarenie. Strecha pokiaľ viem nebola za celé roky vôbec rozobratá a teda táto časť nosnej konštrukcie veľmi trpí, podobne ako predná časť 6617 tesne pred kĺbom v podlahovej časti. Ak sa na tomto podarilo niečo spraviť, tak som zvedavý v akom rozsahu a koľko do toho bolo investované.
Reakcia na: SGP135 #63:
nuz, hoc aj keby to malo miesto v koprivach, stale je to lepsie ako nechat zosrotovat (co sa dnes standardne deje), pretoze potom ak sa aj v buducnosti situacia zmeni mas sancu uz naozaj len na novostavbu, kdezto to z tych kopriv mas aspon sancu s tym nieco spravit....
a ak by sa nahodou naslo miesto pod strechou, aby to v tych "koprivach" nebolo vystavene poveternostnym vplyvom a postupnej degradacii, tak mas do buducnosti vyhrate.....
si myslis ze napriklad take parne lokomotivy ktore sa dnes tesia velkej oblube by dnes jestvovali keby sa k nim pristupovalo tak ako sa dnes pristupuje k vyradovanym vozidlam ?
Reakcia na: 14TrM6226 #75:
Toto je tématika, ktorá by si vyžadovala odborné posúdenie. Verím, že v DPB ľudia sú, ktorí to posúdiť vedia. Len ich dostať všetkých do jednej miestnosti a nepustiť von, než sa nezhodnú. Ja viem, naivná predstava, lebo ego istých ľudí..
Reakcia na: si #76:
Kua a to žiadam tak veľa? Aby sa zachovala aspoň 7610 v stave 1984, ktorá presne zapadá medzi 275 a 7819+7820. Ako som písal, všetko nad rámec toho bude iba bonus. Ale T3M 7610 by mala byť. Má svoju historickú hodnotu.
Reakcia na: upravovač fotiek #77:
Ok. Mám -4. Takže tí, čo ste proti tomu, chcete presadiť svoj vlastný (šoto)názor nad rámec konsenzu ľudí v DPB, ktorí pre históriu už niečo spravili? Ja som ochotný vzdať sa mojich predstáv a akceptovať a rešpektovať konsenzus ľudí, ktorí rozhodnú o tom či onom historičáku 15 Tr(M). Fajn, tak sa každý bude hrať na svojom piesočku a v konečnom výsledku nebude nič, lebo žabomyšie vojny. Bravo!
Vidím hodnotenie mojich príspevkov. Fajn. Možno som v skupine ľudí "súčasné vedenie DPB". Lebo na nich sa valí obrovském množstvo kritiky. Akceptujem, že šotokomunika by chcela niečo iné. Je to legitímny názor. Ale asi rovnako platný ako môj. Lebo ja už v DPB roky rokúce nie som.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
Lenže HV sa nerobia pre 10 šotoušov, z ktorých sa aj tak 8 do krvi poháda kvôli prioritám. HV sú spestrením pre laickú verejnosť, a jej rozlišovacia schopnosť naozaj končí pri "stará" sólo T3 so sprievodcom vs. "nová" T3 súprava, ktorú si pamätajú z mladosti. Či do nej súdruh nabastlil polovodič, lebo iný súdruh ho tam nebol schopný dať z výroby, to je tak úloha ore združenia, spolky a možno STM, nie pre podnik s hlavným predmetom podnikania v oblasti dopravy vo verejnom záujme. Svet je (žiaľ) komplikovanejší než modelová železnica.
Reakcia na: Viko #81:
Takže iba 275 a 7819+7820. Príde ti potom primerané chcieť 15Tr aj 15TrM?
Reakcia na: Andrej #69:
V com boli 15 TrM typickejsie ?
Maximalne v ich pocetnosti, ci ich ukazkou zleho stavu kde nebyt GO v Zlineri, tak kopa vozidiel sa ani nedozije mozno planovanej zivotnosti 12 rokov.

Dlhsie jazdia ? To je snad zart - 6207 tu je s nami od roku 1982, 6607 tu je s nami od roku 1989 a jej seria odjazdila takmer dvojnasobok cize 24 rokov. A to nespominam 6604, 6605, 6606, 6609 ktore v tomto momente si idu 36ty rok.

14 Tr 08, 6229, rekordman v pokusoch o vyradenie - 28 rokov, podobne 6230 ( vyradena mesiac po SP )

A teraz 15 TrM pre porovnanie, podla serie/roku dodavky -

rok 1997 - 2022 = 6621, tesne sa vyrovnala prvej serii 15 Tr 07/6 s 24 rokmi.
rok 1999 - 2016 = neratam 6624 ako autoskolu
rok 2001 - 2023 = 6634
rok 2002 - 2023 = 6635, 6636, 6637, 6638 , neratam 6617 ktora dojazdila v roku 2015 presne 12 rokov bez akejkolvek opravy

A uz vobec nedodavam ako fakt ten, ze posledna spomenuta seria bola uplne zbytocne ozivena a udrzovana nazive dlhsie, takze pokojne mozem napisat, ze dojazdila v roku 2016 podobne ako vozy z roku 1999.

Ak neratam 6621 ktora bola sice odstavena skor, tak zvysok vozidiel nezvladol ani dvojnasobok svojej zivotnosti.


Fajn, mám samé mínusky. Tak načo sa zúčastňovať nejakej diskusie. Prajem pekný deň všetkým. 🙂 Možno ste spravili pre historičáky oveľa viac ako ja. Nechám vás diskutovať medzi sebou. 🙂
Reakcia na: Edelweiß #83:
Typickejšie boli práve preto, že ich bolo viac a jazdili dlhšie než 15 Tr.

V tvojom príspevku máš veľa pochybnej matiky - keď píšem ako dlho tu typ vozidla jazdilo, tak samozrejme myslím ako dlho TU typ vozidla JAZDÍ, nie hnije vo vozovni alebo straší v inom štáte. Čiže aj 6207, aj všetky vozy darované na UA sú k téme úplne nepodstatné.

Tiež sú nepodstatné konkrétne vozy. Tu nejde o tom či konkrétny voz vydržal kratšie či dlhšie, lebo pre cestujúcich, aj návštevníkov historického vozidla, je to nepodstatné. Celkový typ 15 TrM tu jazdí dlhšie než celkový typ 15 Tr, a teda má väčšiu hodnotu ak chceme objektívne zobraziť históriu MHD v Bratislave a nie len spĺňať vlhké šotosny. A tvoja revizionistická história, že "mne sa nepáči že tie vozy oživili v 2020, takže v podstate skončili v 2016" má byť dúfam žart.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
a ja to niekde tvrdim ? ja len tvrdim, ze pokial na to teraz podnik nema (peniaze, kapacity, ....) tak nech sa tie vozy aspon strcia dakam do kuta a nie hodia pod autogen....
Reakcia na: Andrej #85:
Ak niekto ma pochybne vypocty, ja to niesom lebo mi naozaj hlava neberie, podla akej logiky dokaze 15 TrM premavat dlhsie, nez 15 Tr ktore prisli do Bratislavy pomaly 8 rokov skor, nez prva Mka stihla byt dodana neskor.

Ale hadat sa nemienim, v tomto smere diskusia nikam nevedie.
Reakcia na: Edelweiß #87:
Typ 15 Tr tu jazdil od júna 1990 do júna 2015, čiže 25 rokov.

Typ 15 TrM tu jazdil od marca 1998 do novembra 2023, čiže skoro 26 rokov.

Ako som už napísal, životnosť konkrétneho vozidla nie je podstatný. To je ako keby som sa hádal, že T3 tu reálne 60 rokov nejazdia, lebo 7725 a 7730 boli vyradené po 24 rokoch.
Reakcia na: Edelweiß #58:
6401 sa bude predávať
Teraz ale ide o to že máme fyzicky, v relatívne dobrom stave 6207 na ktorú si laická verejnosť môže spomínať koľko chce ale dať ju do pôvodného stavu po dodaní by ju urobilo veľmi atraktívnu celej východoeurópskej dopravnej komunite. Ak by sa vytvorila nejaká víkendová historická linka s normálnou tarifou, chodili by sa ľudia voziť najstaršou 14Tr na svete.

Za toto ma vydislajkujete do nemoty ale teoreticky by stačila 6207 a 6635 😛
Reakcia na: SixSixTrooper #90:
Technicky 6207 do stavu tesne po dodaní je možné spraviť. Po oprave aktuálnej verzie skeletu jednoducho urobiť to, čo sa robilo cca v roku 1985 na vozidlách "s tenkou karośeriou" ale reverzne. Široký stĺpik odobrať a navariť úzky, kus po kúsku. Nie naraz určite, keďže samotná konštrukcia týchto vozov s tenkými karosériami je už aj tak veľmi labilná.

Pre zaujímavosť z histórie možno uviesť, že kvalitatívne sa konštrukcia, bez vizuálneho zásahu do vozidiel v rokoch 1984 a 1985 zmenila, ale použili sa pevnejsie materiály a teda vozidlá nemali pri jazde napriek pôvodnej tenkej konštrukcii tendenciu "plávať" ako vozidlá z rokov 1982 a 1983.


Postoj k evidenčnému stavu historických vozidiel tu padol už z mojej strany, ale samozrejme, nie vždy sa zhodne aj s ostatnými.

Ak však ide o ich prevádzkovanie, tak určite nie veľmi pravidelne, resp. muselo by dochádzať ku ich striedaniu a k ich pravidelnej údržbe. Lenže v Bratislave je aj bežná údržba stále na mimoriadne nízkej úrovni a teda schopnosť udržať tieto vozidlá v technicky dokonalom stave po opravách a následne pravidelných jazdeniach po Bratislave v dobrom stave je nereálne.
Reakcia na: 14TrM6226 #91:
Aký zmysel má vracať sa k poddimenzovanej karosérii? Aby sa rok po drahej oprave zlomila? To že je najstaršia dochovaná, jej už nik nevezme, bez ohľadu na to, aké bude mať stĺpiky.
Reakcia na: Viko #92:
Súhlasim a preto sa bavim v teoretickej rovine. V staršom príspevku #30 som opísal stav vozidla, ktorý by mohol byť na 6207 reprezentovaný. Tým narážam práve na to čo píšete sa dá povedať.
Reakcia na: Edelweiß #83:
Zaujímavé, že píšete o 6229, ktorá bola pekným adeptom na historickú 14 Tr do dvojice s 6207. Samozrejme za okolností, že by sa vtedy veci neprehodnotili a nezvolil sa výber 6309, ktorej osud bol až do dnešných dní mimoriadne otázny.

Pochopitelne by však v prípade 6229 šlo o rovnakú logiku výberu ako pri 6309 a koniec koncov aj 6617 – tá však narozdiel od prvých dvoch zmienených nemala žiadnu opravu za celú svoju dĺžku života.

Z mojej strany však platí, že prvoradá je a aj bola vždy len 6207. O ďalšom vozidle sa vždy dalo diskutovať. Nič sa však nemení na fakte, že ku dnešnému dňu sa 6309 stala len záplatou za neschopnosť opravy 6207.
Reakcia na: 14TrM6226 #94:
6229 som spomenul z viacerych dovodov a toto je moj nazor -

bola to po 6207 v tej dobe najstarsia premavkova 14 Tr,

prezila az 5 pokusov o vyradenie kvoli hnilobe ramu a k zaveru premavky dostala nove oplechovanie, spolocne so 6230 ktora to mala este aj vo vacsom rozsahu,

reprezentovala by seriu 14 Tr 08, ktorej Bratislava pobrala najviac a skoro nikde inde nebola ( je rozdiel medzi 14 Tr 08 a 08/6 ).

samozrejme, Vasu logiku a princip uplne chapem, tiez by som siel cestou 6207 bezpodmienecne, avsak 6229 by v tej dobe bola velmi peknym dodatkom ku nej s vlastnou historickou hodnotou.
6607 napokon nie je v až tak zlom stave, ako sa dlhodobo hovorilo, a je možné ju lacnejšie aspoň provizórne opraviť k 8144. Keďže 6278 dojazdila a 6635 odviezli, dali by sa oboje humpľovať do potenciálneho dokončenia veľkých opráv 6207 a 6617 v budúcnosti. Minimálne treba 6607 držať v zálohe a neriskovať osud Ikarusov...
Reakcia na: Edelweiß #95:
Preco 08 nie je v katalogu vozidiel a 08/6 je?
Reakcia na: 6503 #97:
Pretoze oznacenie 08/6 funguje ako vseobecne oznacenie tejto serie, avsak malokto vie ze je tam rozdiel v roku vyroby a aj v naslednych odlisnostiach. U serie z roku 1989 ktora je pre mna taka "medziseria" nez dosli prve 10/6, je vidno interier usposobeny presne tak ako to mali dalsie prichadzajuce 14 Tr. Cize iny ram sedaciek, menej miesta na nohy v konkretnych miestach.

Seria z roku 1987 mala este ozdobne buzirky pod celnym sklom a nielen po bocniciach a bola poslednou seriou dodanou do Bratislavy so "starym" prevedenim interieru.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/6322/Interi%C3%A9r-6253-zadn%C3%A1-%C4%8Das%C5%A5?ghv=898&ref=ba%2Fvozidlo%2F898%2F%25C5%25A0koda-14-Tr-6253 - interier 6253, seria 08

Reakcia na: Edelweiß #98:
Aha, dik! 👍
Reakcia na: 14TrM6226 #75:
Myslite tento vybruseny a osetreny ram ?

Na viacerych miestach viditelne prasknuty a uplne rozozrany ?

Ano, presne si myslim aj ja, ze ak to opieskovat, tak jedine s velkou dusickou

Presne toto je ten dovod preco si aj myslim, ze sa malo ist lacnejsou cestou robenia "renovacie" v podobe zvolenia inych dostupnych vozidiel v tej dobe

Niesom zial autorom tejto fotografie.
Reakcia na: Edelweiß #100:
Nedokážem vyjsť z údivu, že do vozidla v takto zlom stave (preukázateľne) sa niekto rozhodol liať peniaze iba kvôli pôvodnému interiéru.

Je známa doba kedy bola foto vyhotovená? Nepamätal som si, že je na tom až takto veľmi zle. Sanos bol na tom v roku 2008 azda aj lepšie, hoci áno, tam sa robila čiastočná novostavba niektorých nosných dielcov, ale tu by trebalo tak 1/3 karosérie robiť...
Reakcia na: Edelweiß #100:
Po mojom zvážení viem teraz s čistým svedomím povedať, že neuchovanie 6604 a 6621 bol mimoriadne veľký omyl, ktorý sa žiaľ zapíše už navždy do histórie bratislavských trolejbusov Škoda 15 Tr a 15 TrM.

Našťastie nám tu ostal ku dnešnému dňu lepší kandidát na historické vozidlo v podobe 6607 s vysokou historickou hodnotou (účtovnú hodnotu majú totižto všetky nepojazdné vozidlá cca rovnakú z vlastnej skúsenosti a píšem to aj preto, lebo práve touto hodnotou aj tu vo fórach ľudia často určovali hodnotu historičákov nie len v Bratislave)
Reakcia na: 14TrM6226 #101:
Doba je priblizne 3-4 roky dozadu a stav sa skoro nezmenil pokial neratame pokus o opravu vlecky, kde sa zrazu zistil objav, ze vlecka nie je povodna ale novostavba po nehode, kedy voz prisiel v tom istom roku co posledna seria Miek.

Pretoze presne ako pisete, toto je minimalne na 1/3 novostavby celeho trolejbusu v pripade, ze by doslo na celkove opieskovanie kedy ta hniloba a hrdza na fotke, by to nezvladla.
Reakcia na: Edelweiß #103:
Ďakujem pekne za informáciu.

Netreba azda povedať teraz nič iné, že od začiatku diskusie (resp. od roku cca 2015) je tu nádherne vidno, že pri zachovávaní historických vozidiel takmer nik nepoužíva čistú myseľ a optiku. Toto vozidlo je žiaľ čisto subjektivný výber niekoľkých jedincov, ktorí sú zrejme zodpovední aj za nedochovanie vozidiel, ktoré mali význam, rovnako ako aj nespravenie 6207 za už viac ako 15 rokov. Tlieskam.
Reakcia na: 14TrM6226 #104:
Dávaš dosť hejt, asi si robil s trolejbusmi v časoch veď viete koho. Ja stojím za Kremienkovymi rozhodnutiami, pretože všetko čo máme, máme vďaka nemu.

V tomto prípade je neskoro lamentovať nad minulosťou. Ak sa potvrdí, že nám zostala 6607 teraz ako dobrá voľba, tak treba potlačiť egá a pustiť sa do opravy.

8144 sa spravila aj pod Kremienkom úplne nádherne (s oboma červenými pruhmi). Tak dúfam, že sa pošťastí niečo spraviť aj so 6607 a potom v budúcnosti sa dočkáme aj 6207 alebo 6617.
Reakcia na: Andrej #88:
Aj tak treba pre úplnosť dodať, že od 2016 do 2023 15TrMky jazdili na dvoch nočných poradiach a stretlo ich tak možno 1% cestujúcich.

Ako to už bolo spomenuté od niekoho, pre verejnosť aj tak bohate stačí jeden krátky a jeden kĺbový. Bežný ludia si to aj tak pamätajú len ako "ten hranatý trolejbus".
a kúpiť naspäť 6604 by bola veľká blbosť?
Reakcia na: Ttom #107:
Bola.
Reakcia na: 14TrM6226 #104:
Dovolím si nesúhlasiť s tvrdením, že takmer nikto nepoužíva čístú myseľ a optiku pri zachovávaní historických vozidiel. Áno, nájdu sa aj neracionálni ľudia a všetky tieto "zákopové vojny", ktoré trvajú celé desaťročia, neprospievajú ničomu. Proste vždy bude niekto navrhovať to, niekto niečo iné. Preto by v DPB mal byť niekto, kto bude autoritou, ktorá rozhodne a tak bude. Samozrejme musí mať k tomu aj patričné kompetencie vrátane vyčlenených prostriedkov. A tým nemyslím iba peniaze, ale aj vnútropodnikové vzťahy voči prevádzkam. Ale že by takmer nikto nepoužíval zdravý rozum proste nie je pravda. Skôr by som povedal, že väčšina ten zdravý rozum používa alebo aspoň, keď už priamo nič pre nejaký konkrétny voz nerobí, tak rešpektuje že sa práve ten voz robí. A nie ako niektorí (nebduem menovať), ktorí ohovárajú intrigujú a hádžu polená pod nohy, lebo "ich" návrh nebol akceptovaný. Potom vznikajú rôzne fámy, ktoré sa šíria a vyciciavajú energiu. A vedenie podniku naozaj nemá čas riešiť takéto žabomyšie spory. Opakujem, má byť jedna autorita, ktorá zváži všetky návrhy, posúdi ich, rozhodne a všetci to budú rešpektovať. Nemusia všetci súhlasiť, ale nech proti tomu nebojujú, nech nesabotujú prácu ostatných.
Reakcia na: Wind Lever #105:
Súčasné vedenie DPB je naozaj naklonené niečo pre históriu spraviť. Po dlhých rokoch, kedy tomu tak nebolo. Že by sme všetci chceli viac, je logické, lebo máme veľký dlh z minulosti, kedy sa to zanedbalo. Nemôžem však, na rozdiel od mnohých ostatných, na vedenie DPB nadávať, že by v oblasti histórie nekonalo, resp. robilo málo. Lebo viem, že to nie je pravda.
Ja hlavne nechápem prečo sa táto téma zrazu znova otvorila po 10 rokoch. Proste raz si niekto vybral 6617, a treba sa s tým zmieriť, a nie donekonečna nariekať.

Za mňa to bola správna voľba. Ak sa na to pozrieme čisto z finančného uhľa tak určite by sa ostatné vozy opravili za lacnejšie, ale tým že ten voz je miešania dvoch sérii a prežil tu nehodu je pre mňa oveľa zaujímavejší než taká 6621, a teším sa na deň, keď ju dokončia. Ak chceme len ušetriť peniažky tak rovnako nemá zmysel zachovanie 6207 (o 6607 ani nehovorím), pre 99% ľudí ktorí ho uvidia je nepodstatné že je to najstaršia dochovaná 14 Tr na svete, a bohato by im stačila taká 6266, ktorá pred 3 rokmi prešla cez opravu. Urážať ľudí, ktorí tieto vozy vyberajú, že nepoužívajú čistú myseľ je pekne drzé, hlavne keď ten tábor chce zachovať 2-3 14 Tr a k tomu ešte aj 15 Tr.
Reakcia na: Andrej #111:
"nemá zmysel zachovanie 6207"

Ty kokos, toto je tazka hereza! To nemozes mysliet vazne. 🙄
Reakcia na: 6503 #112:
Čítanie s porozumením ti asi nič nehovorí, či?

Ja tvrdím že AK nemá zachovanie 6617 zmysel lebo je Mka ako Mka, tak rovnako nemá zmysel zachovanie 6207, lebo je Trka ako Trka. Nabudúce si prečítať príspevok viac krát a až potom reagovať, ďakujem. Ja ***nie som*** proti 6207 a ani som to nikde nenapísal.
Reakcia na: Andrej #111:
Tema sa otvorila uplne z jednoducheho dovodu a to je ten, ze kazdy ma slobodne pravo diskutovat o vsetkom cize argument typu treba sa s tym zmierit a nariekat neobstoji.

Respektujem sice kazdeho nazor v tejto diskusii ale tento komentar je za mna najviac mimo realitu. Uz len minimalne tym, ze aj napriek preukazatelne silnym dokazom, ze oprava 6617 je mimoriadne narocna nielen fyzicky ale aj co sa tyka financii, existuje niekto, kto priviera oci a slepo pokracuje dalej bez akejkolvek logiky.

Do toho je autor toho nazoru, ze zachovanie 6207 nema zmysel co obratom pretoci v dalsom komentari tak, ze to vlastne nie je pravda - tak ako to je teda ?

6266 je technologicky trolejbus plny spickovej vybavy a nemyslim si ze by bol vhodny pre historicke ucely, ked jeho uloha je na teraz pevne na urcite niekolko rokov dana.

Kde bolo pisane, ze sa maju zachovat 2 az 3 14 Tr, ked druhy tabor ma problem co i len zachovat 2 klbove trolejbusy ? To mi pride trosku zcestne.

Reakcia na: Edelweiß #114:
"Do toho je autor toho nazoru, ze zachovanie 6207 nema zmysel co obratom pretoci v dalsom komentari tak, ze to vlastne nie je pravda - tak ako to je teda ?" Ak toto fakt musím znova vysvetliť tak je mi zrejmé, že ďalej sa zapájať do tejto nezmyselnej diskusie fakt nemá cenu. Vy ste odporcovia zachovania 6617 lebo však každá Mka je rovnaká - a teda môj komentár ohľadom 6207 spočíva v tomto: prečo by iná logika mala platiť pri 14 Tr? Vážne si myslíš že bežný smrteľník ktorý navštívi vozovnu počas DOD alebo jazdí si na historickom vozidle počas dní Bratislavy si bude vážiť práve 6207 oproti hocijakej inej 14 Tr? To ***nie je*** môj osobný názor, ja len používam vašu logiku proti vám. Tak, ako som jednoznačne za 6617, tak rovnako som aj za 6207.

"Respektujem sice kazdeho nazor v tejto diskusii ale tento komentar je za mna najviac mimo realitu. Uz len minimalne tym, ze aj napriek preukazatelne silnym dokazom, ze oprava 6617 je mimoriadne narocna nielen fyzicky ale aj co sa tyka financii, existuje niekto, kto priviera oci a slepo pokracuje dalej bez akejkolvek logiky" - Keďže DPB do tej opravy išiel, tak očividne nie som jediný. A mám to pochopiť tak, že oprava 6207 alebo 6607 by bola menej finančne náročná? 6607 už 11 rokov hnije pod holým nebom!

"Kde bolo pisane, ze sa maju zachovat 2 az 3 14 Tr, ked druhy tabor ma problem co i len zachovat 2 klbove trolejbusy ? To mi pride trosku zcestne." - Ozval sa tu niekto v diskusii, že zachovanie 6309 nemá zmysel, keď máme 6207? Nie, neozval, a ešte sa k tomu pridala plejáda ľudí ktorí chcú k nim aj 6607. A tiež nevidím žiadny odpor ku 6278.

Z mojej strany končím v tejto debate. Dúfam, že keď píšete toľko veľa hejtu voči tým ktorí nepoužívajú čistý rozum, tak robíte aj niečo užitočné pre historické vozidlá. Kritizovať z pohodlia obývačky môže každý, zachovať historické vozidlá v obmedzených podmienkach DPB však potrebuje silné nervy.
Reakcia na: Andrej #115:
Tie žabomyšie zákopové vojny sa, ako vidím, preniesli z prostredia DPB do tejto diskusie.
Reakcia na: upravovač fotiek #108:
Súdiac podľa hodnotenia môjho príspevku si myslíte, že by bolo rozumné dovážať z Ukrajny 6604, pričom jej stav zďaleka nie je garantovane lepší.... Fajn, vidím, ktorým smerom sa tu diskusia uberá. Tak si tu diskutujte, hejtujte a mínuskujte ďalej. 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #117:
Pokial by to niekoho napadlo, blbost to urcite nie je vzhladom na fakt, ze nasa byvala 6605 uz presla GO ( jar 2024 ) a su na rade vsetky vozy od nas. Su najspolahlivejsie zo vsetkych vozov z druhej ruky ktore dostali a su jedny z mala, ktore dostali taky stupen opravy.
Už chápem, prečo sa nikto z vedenia DPB nebaví s vami...
Reakcia na: upravovač fotiek #119:
Ze ta vobec bavi sa dalej to tychto circlejerkov zapajat 😂 proste, kindermafia ma svoj nazor, a ak nebodaj rozmyslas inak tak si uchylak. S takymito ludmi nema cenu sa vobec bavit.
Osobne si nemyslim, ze diskusia by mala smerovat k vzajomnemu urazaniu sa, bez ohladu na to ake pohlady ci nazory panuju.

Avsak, neda mi nedodat - briliantne sa ukazuje prava tvar konkretnych zucastnenych a absolutne sa necudujem, ze uroven diskusie vyzera tak, ako vyzera.
Reakcia na: Andrej #120:
Ja nikomu za jeho názor mínusky nedávam. Tolerujem odlišný názor. Ale ako vidím, veľa ľudí má problém akceptovať iný názor a rozdáva mínusky. Viete čo? Dajte sa vypchať! Plne chápem, prečo ľudia vo vední DPB vôbec nediskutujú na imhd. Mínusky som nikdy nedával za názor. Ale dostal som ich viac než dosť.
Reakcia na: Edelweiß #121:
Koho kde urážam? Komu dávam negatívne hodnotenia? Nikomu! Ani ja sa nečudjem, že nikto vo vední sa s Vami nebaví. EDIT: kľudne mi dajte aj 50 mínusiek, aby bol môj komentár schovaný. Nič to nemeín na situácii.
Reakcia na: upravovač fotiek #123:
Viete čo? Choďte do riti. Tak, teraz dám aspoň dôvod mínuskovať. ČURÁCI. Nedal som ani jednu mínusku.
Absolútne nerozumiem týmto zvrtom v diskusiách aktuálne. Píšem tu celý čas len fakty, bez urážok a snažím sa byť objektívny s príklonom na svoje názory. Všetko sa dá vyvážiť, ale nie je na mieste niekoho oslovovať vulgárne a pohŕdať ľuďmi, ktorí tu dávajú svoje názory pomocou + a -. Tam je anonymita, argumentuje sa komentovaním predsa...
Reakcia na: 14TrM6226 #125:
Presne o to iste ide cely cas aj mne, a aj ked si uznam ze miestami svoje komentare pisem viac prehnane, tak sa rovnako snazim byt objektivny a respektovat nazory druhych. Tiez som v nazore, ze ide primarne o diskusiu a nie o porovnavanie si virtualnych genitalii skrz hodnotenia.

Skratka, ak su tie fakty pravdive, niet sa comu cudovat, ze dostanu kladne ohodnotenie. Myslim si, ze ide o kazdeho slobodne rozhodnutie a nemozem za to, ze zrejme hovorim alebo hovorime hlasmi ludi, ktori tuto diskusiu sleduju.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
A je 7610 v stave, že by jej oprava bola vôbec reálna?
Reakcia na: SixSixTrooper #89:
A kto to kúpi?
Reakcia na: Mhr1 #127:
Bola, ale nechala sa schátrať do stavu, že by to bolo zbytočne drahé, resp. ak by padlo rozhodnutie, že sa spraví ako historičák, tak ju treba urýchlene schovať pod strechu a nacpať do nej diely, využiť ju ako sklad. Problém vidím v tom, že som asi jediný, kto by chcel mať zástupcu prvých polovodičových električiek s pôvodným vyhotovením elektrickej výzbroje TV1 v stave roku 1984 s otvorenou búdou vodiča s vysokými dverami a pôvodnou nízkou bedňou TV1 za búdou vodiča, hoc v mladšej vozovej skrini (pokiaľ viem, tak sa podarilo odložiť pôvodné meniče zo 7607 keď ju šrotovali - zdá sa, že sa nebudú dať využiť už na nič, lebo SUčkové skrine mali už iné meniče). T3M 7733+7734 má komponenty TV1 poprehadzované, čo mimo iného spôsobuje tú príšernú rezonanciu pri 3. dverách. Lebo tam presunuli filtračné tlmivky. Všetky pôvodné TV1 a ešte aj reinkarnácie 7602+7610 v skriňách T3/V.CS ich mali uprostred, pri meničoch. TV1 v SUčkových skriňách ich dostali dozadu, kde príšerne rezonovali. Najhoršie to bolo v 7726+7729 ku koncu premávky tej súpravy. To bolo niečo otrasné. "Masáž" nôh, až svrbeli. 7733+7734 dodnes rezonuje a "bručí". TV1 "spievali". Ale v Bratislave po vyradení 7602+7610 v roku 2018 všetky TV1 už iba "bručali". A tá 7602+7610 tiež už hrala stupnicu a nesprievala, TV1 bola posledné roky dosť upravená.

Nebude 211, nebude ani 7610. Možno sa podarí odložiť sólo 7734. SUčka, ktorá bručí. To radšej odložme TV8 než takto dobastlenú TV1. Súprava 7610+7734 by bola zaujímavá. Predný vozeň CSková skriňa, stav 1984, zadný vozdeň SUčková skriňa, stav 2025 (resp. keď sa vyradí). Ale nebude. Ekonomika nepustí a nie je dosť ľudí, ktorí by to ocenili. A hlavne vo vedení DPB by to nenašlo pochopenie. To by tam musel byť aspoň jeden blázon do električiek a elektrických výzbrojí, aby to presadil. Týmto nechcem kritizovať vedenie DPB, iba konštatujem čo vidím. Som rád, že sú tam aj ľudia naklonení histórii a snažia sa. Len medzi nimi nie je potrebný "blázon".
Reakcia na: upravovač fotiek #129:
Pokiaľ viem, tak meniče sú rovnaké, iné sú len regulátory. Ale už to nesledujem.
Reakcia na: upravovač fotiek #129:
Kým máme presne jeden opravený Ikarus, jeden nalakovaný plyňák akože historickú sedemstovku, rôzne bezprízorné polovraky zo záhrad ako "budúce historičáky" v závislej trakcii... tak je naozaj nereálne špiritizovať, ktorá T3 mala v rovnakom type výzbroje inú zostavu súčiastok a ako ju kvôli tomu treba zachrániť.
Reakcia na: Viko #131:
Neboj, čoskoro sa dočkáš ďalších Ikarusov medzi histroičákmi. Aj Karosa hádam pribudne. Historické autobusy majú najväčší "dlh", by sa dalo povedať. Že je oficálne DPB ticho neznanmená že sa nič nerobí. Aspoň sa začalo robiť.
Reakcia na: upravovač fotiek #132:
Nestaci ze sa dokoncuje 8144? Ze sa robi na 6MT? Ze sa dokoncila 2881 a ide sa dalej? Akoze za poslednych par rokov sa spravilo pre hisotorcakt viac nez za predchadzajucich 20.....
Reakcia na: S499.1023 #130:
Tak možno sú zo 7607 odložené aj regulátory. Vraj v upravenej TV1 "sú iba dva tyristory" (RCT). Predtým to bolo "buď 4+3 alebo 4+2" (typy neviem). Ale to už prevyšuje moje znalosti výzbroje TV1. To sú také per huba informácie, bez schémy...
Reakcia na: fanatikmhd #133:
A hovorím snáď aby sa hneď teraz začalo robiť na 7610? Absolútne by mi stačilo, keby sa rozhodlo že by mala ostať zachovaná a odložila pod strechu a odložili by sa aj sa všetky diely ktoré sú potrebné na jej vzkriesenie ako sóla v stave roku 1984. Kľudne za 15 rokov. Lebo ešte jedna zima vonku v stave, v akom je a môžeme fakt zabudnúť.
Reakcia na: upravovač fotiek #134:
No to sú ale to sú také zmeny za chodu, to ani nevnímam, že nejaké vozidlo nedostalo.
Reakcia na: S499.1023 #136:
Áno, ale niektoré úpravy mali zásadný vplyv na zvuk.
Azda by do popisu opráv bolo dobré zaradiť opravu na historické vozidlo. Už je to dlhšie známe a vozidlo nesie označenie namodro...
Reakcia na: 14TrM6226 #138:
A rovno preznacit na modro aj 6607, ked uz sa riesi doplnenie popisu u 6309 ( a mozno aj rovno preznacenie na jej nove cislo ).
Reakcia na: Edelweiß #139:
Kým sa na technický stav historických vozidiel a ich historickú hodnotu nik nebude pozerať objektívne, tak 6607 minimálne tu, nezasvieti v modrej farbe. Bude tu žiariť na modro hníláč s jednotkou namiestou nuly v evidenčnom čísle 😉
Reakcia na: 14TrM6226 #140:
Pokojne aj nech 6617 zostane svietit, realne nam tu aj tak uz ziadna 15 TrM nezostava ak neratam 6624.

Ale myslim si ze by to malo byt rozdelene spravodlivo, ked je moznost dopisat nieco alebo pozmenit kartu vozidla.

Co sa u 8144 cudujem, ze popri doplneni jej rovno nedali povodne cislo, ci zamyslane cislo 6293.
Reakcia na: Edelweiß #141:
Samozrejme, že by malo. Len tu sa hrá vždy na stranu Tr vs. TrM. Treba neutrálnu pôdu, napr. na stránke Transphoto. Obe vozidlá tam sú dlhé roky vedené ako historické, okrem 6617, ktorá v roku 2020 svietila ako premávková a aj tak bola pár mesiacov priamo v DPB evidovaná.

Samozrejme v tej dobe celá tá fantasmagória ohľadom oživovania 15 TrM bola len tichá cesta k oživeniu 6617, tá mala preto aj nejaký čas byť údajne v lunapark prevádzke na 44. Lenže to sa celé zmenilo na generálnu opravu, keďže vozidlo celé bolo dosť fatálne poškodené či už elektrotechnicky, alebo mechanicky.
Reakcia na: 14TrM6226 #142:
Ano, to ze 6617 pouzili ako klamstvo na to, aby dostali na nu financie z fondu premavkovych vozidiel je znama skutocnost a vdaka tomu tu vlastne je dodnes. Samozrejme fakt je dalsi ten, ze nikto poriadne nevedel, ako zle na tom je.

A k tomu zlemu stavu mi neda dodat s obrovskou satirou - Ten voz si sam uznal ze je na tom zle, tak najpevnejsi ram v oblasti trakcneho motora sa jednoducho zlomil a povedal si, s panom Bohom idem od Vas - No a trakcny motor sa prepadol do dejin kanala pod vozidlom.

Ked si to spojime s fotografiou ktora sa tu uz zjavila, tak aj ani to nie je uz uplne nepriestrelny a vtipno-tragicky dokaz toho ake vozidlo bolo vybrane, uz potom naozaj neviem.
Som realne zvedavy, kedy pride k precislovaniu 8144.
Reakcia na: Edelweiß #144:
Možno administratívne ostane ako 8144 a číslo sa zmení len na karosérii. Môžme len dúfať, aby to bolo číslo 6309 a nie 6293.
Reakcia na: Edelweiß #141:
Ako užívateľ webu by som očakával, že zapísané údaje budú odrážať realitu, nie želania adminov s možnosťou "dopisat nieco alebo pozmenit kartu vozidla".
Aby tu nebol informačný šum formou namodro označeného evidenčného čísla 8144 a len údajom HV, tak treba doplniť...

SP 2025 - oprava na historické vozidlo s obnovou pôvodného výrobného náteru v červeno-krémovej schéme.

Zároveň doplniť číslo 6309 konečne a ak sa niekto odhodlá, uviesť aj administratívne vedenie pod číslom 6293. Pri K2S to bolo možné, tak môžme tu si myslím. 🙂
Reakcia na: 14TrM6226 #147:
Tym padom aj 6278 moze byt preznacena, snad posluzi aspon formou nahradnych dielov k dobremu ucelu, nielen pre 6309..