Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Otokar Kent C 18,75 (typové označenie ZX16SA3BX_EU) pochádza z produkcie tureckého výrobcu Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi. Rad mestských autobusov Kent C (v krajine pôvodu označovaný ako Kent LF) bol vyrábaný od roku 2009, kedy bol na trh uvedený autobus dĺžky 12 metrov. V roku 2015 výrobca predstavil aj kĺbovú verziu modelu Kent C ponúkanú v dĺžkach 18 a 18,75 m. Mestské autobusy radu Kent boli postupne ponúkané s naftovým, CNG a elektrickým pohonom v dĺžkach od 10,8 do 21 m.

V roku 2019 sa víťazom verejnej súťaže na nákup nových kĺbových autobusov pre DPB stala spoločnosť Otokar s modelom Kent C 18,75. Pre krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bola rámcová zmluva s víťazom podpísaná až na jar 2021, kedy dopravný podnik zároveň objednal prvých 40 vozidiel v nadštandardnej výbave. Ďalších 31 autobusov bolo objednaných začiatkom roka 2022 po sprevádzkovaní vozidiel z prvej objednávky. Na priebeh výroby dohliadali vo výrobnom závode aj pracovníci DPB. Cena jedného vozidla bola 254 950 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Otokar Kent C 18,75 3311 – 3350 2021 2022 40
Spolu 2021   40

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2540 mm
Výška 3245 mm
Výška podlahy 330 mm (270 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm a 6740 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 39 + 1
Počet miest na státie 116
Celkový počet miest 155 + 1 (8 os./m2)
Pohotovostná hmotnosť 17450 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 2000B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie Hema Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Sütrak Coldline AC 353 P
Sütrak Coldline AC 34 Electrical (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 27 kW (AC 353 P)
3,5 kW (AC 34)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu samonosnej konštrukcie je zvarený z pozinkovaných oceľových profilov a ošetrený proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Karoséria je opláštená hliníkovými plechmi a čelá sú zhotovené z kompozitných plastov spevnených sklenenými vláknami. Zasklenie vozidla je realizované zatmavenými determálnymi sklami. Oba články sú spojené kĺbom Hübner a zakryté prechodovým mechom. Naftový motor DAF poháňajúci zadnú nápravu je umiestnený v zadnej časti vozidla s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. V pravej bočnici sa nachádza štvorica dvojkrídlových dverí od firmy Bodo-Bode Doğrusan otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá s koženkovým čalúnením v prevažne priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlaha je pokrytá protišmykovou krytinou, prídržné tyče v interiéri sú v antikorovom vyhotovení. Bočnice a strop v interiéri sú obložené plastovými (ABS) materiálmi a umakartom. Nad oknami sú pozdĺž vozidla umiestnené rámčeky na umiestňovanie informačných materiálov. Medzi dverami a sedadlami sa nachádzajú oddeľujúce sklenené priečky. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel so záchytnými prvkami. Nakladanie a vykladanie invalidných vozíkov uľahčuje manuálne ovládaná výklopná plošina a možnosť pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík je vyhradený aj oproti tretím dverám. Vodič má k dispozícii priestrannú uzavretú kabínu s pohodlným ergonomickým sedadlom Grammer, prístrojovou doskou Actia a samostatnou elektrickou klimatizáciou. V kabíne vodiča sa nachádza aj malá chladnička.

Interiér osvetľujú svietidlá s úspornými LED svetelnými zdrojmi zapustené do stropu v dvoch radoch nad stredovou uličkou. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je zabezpečená okrem determálnych okien dvojicou výkonných strešných klimatizačných jednotiek Sütrak Coldline AC 353 P s možnosťou chladenia, vykurovania aj nútenej výmeny vzduchu. Vetranie interiéru je umožnené aj uzamykateľnými posuvnými časťami niektorých bočných okien a trojicou elektricky ovládaných strešných klapiek.

Vozidlá sú vybavené interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým aj akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. V oboch článkoch vozidla sa nachádzajú aj malé LED displeje zobrazujúce aktuálny čas a teplotu v interiéri. Cestujúci majú k dispozícii aj pripojenie k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a tiež možnosť nabíjania mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich nad dverami.

Vozidlá boli dodané v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Prvých osem vozidiel bolo do Bratislavy dodaných 17. decembra 2021, ďalšie vozidlá z prvej 40-kusovej objednávky boli dodané postupne do konca roka 2021. Cestu absolvovali z Turecka loďou do talianskeho prístavu Terst, odkiaľ prešli po vlastnej osi diaľnicou cez Slovinsko a Rakúsko do Bratislavy. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi boli vozidlá dôkladne preskúšané v uliciach Bratislavy. Vozidlá boli zaradené do vozovní Jurajov dvor (#3311 - 3330) a Trnávka (#3331 - 3350). Do premávky sa zaradili postupne od 10. januára 2022 na rôznych linkách vypravovaných z týchto vozovní.

Katalóg vozidiel

3311 3312 3313 3314 3315 3316 3317 3318 3319 3320 3321 3322 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329 3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3337 3338 3339 3340 3341 3342 3343 3344 3345 3346 3347 3348 3349 3350

Legenda a štatistika

3311nevyradené vozidlo: 40 (100 %)
3312online: 24 (60 %)
3318dnes v premávke: 30 (75 %)
3323odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (10 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 77,9 %, v pondelok až piatok 78,2 %

Teraz v premávke na linkách

29 / 4 5
32 / 1 3 5
37 / 2 3
50 / 1
63 / 1 2
70 / 1 3
88 / 3
93 / 3
96 / 1 4

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Minko #281:
reagujem síce sám na seba, ale tí čo mi dali "palce dole" by radšej mohli napísať, ako to s tými klímami vlastne je. Alebo to je obchodné tajomstvo DPB?
Reakcia na: Minko #281:
Kde som odsudil? Konstatoval som fakt. Iny Otokar celkom kvalitne klimoval - podla toho co pises vodic asi svojvolne spustil klimu.
Reakcia na: IBBI #280:
skôr než odsúdiš neplatí náhodou že klíma- jej spustenie sa schvaľuje "plošne" v DPB? Voľačo také bolo že to dovoľovali až keď bolo 25+°C- proste skonstatenosť DPB.
Vcera otokar na 70 - klima vypnuta, okienka pootvarane samozrejme, ludia nadavali ze novy autobus a nejde klima. Podotykam, ze bolo popoludni fest teplo! Ze vodic 2x zatvaral dvere predcasne a pricvakol ludi, ani nestoji uz asi za rec.
Reakcia na: ceres #273:
Neviem cim chodíš. No v zime som v zimnej bunde v Otokare nevidel vydrzat
Reakcia na: Sor23 #274:
Slušne? Slabé slovo. Prestup zo sorky do otokaru bol asi ako vyjsť z chaldničky do vyhriatej trúby. 😁 Za mňa kúrili najlepšie zo všetkých vozov.
Reakcia na: Sor23 #274:
Údajne bol problém s pomalým rozbehom kúrenia ráno v zime (aj keď vtedy býva zima skoro v každom vozidle...), ale ja som tiež zažil len dobre vykúrené Otokary.
Reakcia na: ceres #273:
No ja neviem, ale Otokary kúria celkom slušne.
Reakcia na: Petto #272:
Tak to dúfam, že ďalšie kusy už budú vedieť aj kúriť 🥶
Reakcia na: Urbanway 2423 #271:
Ja si myslim,ze planovany tender na klbaky opatovne vyhra Otokar takze sa to viacmenej "nastavi" na rovnaky typ nepriamo. Sor nadvlada pravdepodobne skonci aspon pri klbakoch vid Praha aj my. Iveco pochopilo ze musi ist inou cestou a zaslo do Turecka na spolupracu aby vyhralo velku Prahu zakazku. Karoseria turecka Streetway a oni dodaju motory.
Reakcia na: henko151 #270:
Škoda, že to vedenie DPB ešte to tak neurobilo, keď z ekonomického a prevádzkového hľadiska to má oveľa väčší zmysel a urobilo sa to tak pri trolejbusoch.
Reakcia na: Urbanway 2423 #267:
Vo Viedni sa robia veľké ramcovky (https://www.mercedes-benz-bus.com/cs_CZ/brand/news/2021/wiener-linien-continues-to-rely-on-evobus-austria-and-citaro.html), takže sa objedná veľký počet autobusov a dodáva sa postupne v priebehu rokov. Vďakatomu sa môže stať, že jazdia len Mercedesy.
Napr. aj v Prahe bola zákazka na autobusy vcelku obria, a preto dnes všetky naftové 12-metrové a 18-metrové autobusy v Prahe sú NB 12/18 (jeden Citelis 18m, ktorý mi príde ako šotoušovina nerátam).
Keby sa v Bratislave spraví v 2019 výberko na povedzme, že na 200 autobusov (aj sóla a kĺbaky) s tým, že by to bola ramcovka a zákazka by prebiehala povedzme, že kľudne aj do 2025, tak v tom 2025 by sme tu aspoň vo víkendovej výprave mali dva typy vozidiel.
Reakcia na: milanko79 #268:
Na 145 a 147 by bolo najlepšie kúpiť manuál, automat sa tam príliš rýchlo zničí.
Reakcia na: Viko #265:
Dobre tak to poviem inak...V prevádzke sú SOR BN, Solaris Urbino. Obaja výrobcovia ponúkajú 8,5m verzie tak prečo sa nedržať tých. A v roku 2022 testovať či sa autobus na tú linku, pre ktorú sa kupuje aj naozaj hodí až v ostrej premávke a po nákupe je na smiech. Na takéto veci majú výrobcovia predvádzacie vozy. Výrobca nadstavby nemá nič s jazdnými vlastnosťami výrobku, rejd to má taký už od Iveca (pochybujem že v Rošere by si ladili podvozky). Iveco a Ducato majú rejd rovnaký alebo veľmi podobný, Renault má horší , Opel Movano je len preznačkovaný Renault, Sprinter stojí raz toľko a do roka je zožratý od hrdze a rejd je horší, možno ešte VW Group. Takže neviem aká iná dodávka by sa dala kúpiť, navyše veľa neponúka automat. Tu by som riešil malý autobus, a do podm. súťaže dať automat s hydromeničom, to nik z nich neponúka (možno Ford). Táto ZF pokiaľ sa nemýlim nie je zhodná s tou čo sa montuje do BMW ale je sestra ZF 9HP - najproblematickejšej súčasnej prevodovky. Totálne nevhodné na premávku v meste.
Reakcia na: Sor23 #264:
Ako to potom funguje vo Viedni, že WL má výlučne Mercedesy (keď nepočítame tých 10 elektrobusov) a nie napr. Many? Veď tam tiež musia vypisovať VO?
Reakcia na: milanko79 #263:
Áno, ani u nás nemalo Daily problém na 145, ani 147, pod Rošerom som myslel súčasné FCLEI, ktoré je v tomto o dosť horšie.
Reakcia na: milanko79 #261:
Držať sa značky s kolísavou kvalitou a typu ktorý sa preukázal ako nevyhovujúci - len preto, aby sme "nekupovali niečo iné" sa mi nezdá ako vhodný prístup k prevádzke MHD. Obzvlášť keď výrobcovia miďákových nadstavieb sú v Európe na každom rohu.
Reakcia na: milanko79 #263:
Je to tak, proste je otvorený trh a pravidlá verejného obstarávania hovoria jasne. Z hľadiska údržby by bolo samozrejme lepšie deponovať len pár typov vozidiel, no to si nikto nikam do vyhlásenia VO napísať nemôže. Keď ťa to poteší, kinderká jazdili od 147 cez 35, cez 30 až po 21 či 901. 😃