VozidláAutobusy › Otokar Kent C 18,75

Otokar Kent C 18,75 z prvej série
Otokar Kent C 18,75 z druhej série

Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Otokar Kent C 18,75 (typové označenie ZX16SA3BX) pochádza z produkcie tureckého výrobcu Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi. Rad mestských autobusov Kent C (v krajine pôvodu označovaný ako Kent LF) bol vyrábaný od roku 2009, kedy bol na trh uvedený autobus dĺžky 12 metrov. V roku 2015 výrobca predstavil aj kĺbovú verziu modelu Kent C ponúkanú v dĺžkach 18 a 18,75 m. Mestské autobusy radu Kent boli postupne ponúkané s naftovým, CNG a elektrickým pohonom v dĺžkach od 10,8 do 21 m.

V roku 2019 sa víťazom verejnej súťaže na nákup nových kĺbových autobusov pre DPB stala spoločnosť Otokar s modelom Kent C 18,75. Pre krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bola rámcová zmluva s víťazom podpísaná až na jar 2021, kedy dopravný podnik zároveň objednal prvých 40 vozidiel v nadštandardnej výbave. Ďalších 31 autobusov bolo objednaných začiatkom roka 2022 po sprevádzkovaní vozidiel z prvej objednávky. Na priebeh výroby dohliadali vo výrobnom závode aj pracovníci DPB. Cena jedného vozidla bola 254 950 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Otokar Kent C 18,75 3311 – 3350 2021 2022 40
2. Otokar Kent C 18,75 3351 – 3381 2022 2022 31
Spolu 2021 – 2022   71

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2540 mm
Výška 3245 mm
Výška podlahy 330 mm (270 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm a 6740 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 39 + 1
Počet miest na státie 116
Celkový počet miest 155 + 1 (8 os./m2)
Pohotovostná hmotnosť 17450 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc (1. séria)

DAF Paccar MX-11 270, Euro 6E, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc (2. séria)
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 2000B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie Hema Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Sütrak Coldline AC 353 P
Sütrak Coldline AC 34 Electrical (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 27 kW (AC 353 P)
3,5 kW (AC 34)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu samonosnej konštrukcie je zvarený z pozinkovaných oceľových profilov a ošetrený proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Karoséria je opláštená hliníkovými plechmi a čelá sú zhotovené z kompozitných plastov spevnených sklenenými vláknami. Zasklenie vozidla je realizované zatmavenými determálnymi sklami. Oba články sú spojené kĺbom Hübner a zakryté prechodovým mechom. Naftový motor DAF poháňajúci zadnú nápravu je umiestnený v zadnej časti vozidla s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. V pravej bočnici sa nachádza štvorica dvojkrídlových dverí od firmy Bodo-Bode Doğrusan otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá s koženkovým čalúnením Sege City Comfort 2140 prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlaha je pokrytá protišmykovou krytinou, prídržné tyče v interiéri sú v antikorovom vyhotovení. Bočnice a strop v interiéri sú obložené plastovými (ABS) materiálmi a umakartom. Nad oknami sú pozdĺž vozidla umiestnené rámčeky na umiestňovanie informačných materiálov. Medzi dverami a sedadlami sa nachádzajú oddeľujúce sklenené priečky. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel s upevňovacími prvkami. Nakladanie a vykladanie invalidných vozíkov uľahčuje manuálne ovládaná výklopná plošina a možnosť pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík je vyhradený aj oproti tretím dverám. Vodič má k dispozícii priestrannú uzavretú kabínu s pohodlným ergonomickým sedadlom Grammer, prístrojovou doskou Actia Multic S a samostatnou elektrickou klimatizáciou. V kabíne vodiča sa nachádza aj malá chladnička.

Interiér osvetľujú svietidlá s úspornými LED svetelnými zdrojmi zapustené do stropu v dvoch radoch nad stredovou uličkou. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je zabezpečená okrem determálnych okien dvojicou výkonných strešných klimatizačných jednotiek Sütrak Coldline AC 353 P s možnosťou chladenia, vykurovania aj nútenej výmeny vzduchu. Vetranie interiéru je umožnené aj uzamykateľnými posuvnými časťami niektorých bočných okien a trojicou elektricky ovládaných strešných okien. Na vykurovanie interiéru slúži aj podsedadlový teplovzdušný ohrievač v prednom článku a teplovodný konvektor od firmy Başkurt v zadnom článku.

Vozidlá sú vybavené interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým aj akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. V oboch článkoch vozidla sa nachádzajú aj malé LED displeje zobrazujúce aktuálny čas a teplotu v interiéri. Cestujúci majú k dispozícii aj pripojenie k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a tiež možnosť nabíjania mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich nad dverami.

Vozidlá boli dodané v červeno-čiernom farebnom vyhotovení. Druhá séria vozidiel sa od prvej vzhľadovo odlišovala iba v detailoch (napr. čierne lemovanie predných svetlometov namiesto sivého, predné denné osvetlenie integrované v stretávacích svetlometoch, odlišné vyhotovenie kamier).

Prevádzka

Prvých osem vozidiel bolo do Bratislavy dodaných 17. decembra 2021, ďalšie vozidlá z prvej 40-kusovej objednávky boli dodané postupne do konca roka 2021. Cestu absolvovali z Turecka loďou do talianskeho prístavu Terst, odkiaľ prešli po vlastnej osi diaľnicou cez Slovinsko a Rakúsko do Bratislavy. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi boli vozidlá dôkladne preskúšané v uliciach Bratislavy. Vozidlá boli zaradené do vozovní Jurajov dvor (#3311 - 3330) a Trnávka (#3331 - 3350). Do premávky sa zaradili postupne od 10. januára 2022 na rôznych linkách vypravovaných z týchto vozovní.

Vozidlá druhej série boli do Bratislavy dodané začiatkom septembra 2022. Aj tieto vozidlá boli zaradené do vozovní Trnávka (#3351 - 3371) a Jurajov dvor (#3372 - 3381). Do premávky sa zaraďovali postupne od 24. septembra do začiatku októbra 2022. Autobusy Otokar z vozovne Trnávka premávali (v kombinácii s inými typmi kĺbových autobusov) v pracovných dňoch na linkách 21, 25, 29, 31, 39, 50, 70, 93, 98 a vozovňa Jurajov dvor ich nasadzovala na linky 32, 37, 59, 63, 78, 88, 96 a od septembra 2022 dve vozidlá (#3327, 3328) ako záložné autobusy. Cez víkendy sa Otokary spravidla objavovali na linkách 21, 25, 29, 31, 37, 39, 50, 63, 96, 98.

Katalóg vozidiel

3311 3312 3313 3314 3315 3316 3317 3318 3319 3320 3321 3322 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329 3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3337 3338 3339 3340 3341 3342 3343 3344 3345 3346 3347 3348 3349 3350

3351 3352 3353 3354 3355 3356 3357 3358 3359 3360 3361 3362 3363 3364 3365 3366 3367 3368 3369 3370 3371 3372 3373 3374 3375 3376 3377 3378 3379 3380 3381

Legenda a štatistika

3311nevyradené vozidlo: 71 (100 %)
3311online: 40 (56,3 %)
3311dnes v premávke: 60 (84,5 %)
3312odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (5,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 77,1 %, v pondelok až piatok 81,4 %

Teraz v premávke na linkách

29 / 3
31 / 1 2
32 / 3 4
63 / 2 4 6
70 / 5
84 / 3 6
96 / 5 7
98 / 6

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #25:

Som sa dostal sem lebo sem-tam mám čas a čítam si staršie diskusie
Predikcia zatiaľ nevyšla 😞
Chyba v opise,
Stresne okna nie su ovladane elektronicky, ovladaju sa manualne.
Reakcia na: Sor city #377:
Pls čítaj s porozumením keď na niečo odpovedáš. 12-13 rokov má pokiaľ viem prvá, druhá séria. 6, 7, 8 séria sú 2015ky a vyššie takže logicky som asi o nich nehovoril. Načo by som chcel vyradiť vozy, ktorým nič nie je.
Reakcia na: Dadino #325:
Ja by som 6. 7. a 8. sériu soriek určite nevyradil
Reakcia na: N/A #336:
Ja som sa stretol s tým, že na ľavej polovici displaya neukazovali linky na prestup (vpravo ukazovali spoje na prestup ale pod nazvami zastavkami vľavo nie)
Reakcia na: Klepeto #332:
Depo petržalka nemá otokary. A práve z tej vozovne sú tieto linky
To je hanba na nový autobus že nejde klíma. Normálne v Sor-ke z 8. Série fungovala klíma lepšie ako v modernom autobuse, kde by malo všetko fungovať
Reakcia na: Sor city #372:
Po toľkom čase si už nepamätám.
Reakcia na: samkoh #335:
Čo na to vodič povedal? /ako vodič reagoval?
Reakcia na: Sor city #362:
Hovorí o 15TrM, tam prvá polovica prvých dverí vedie do kabíny vodiča.
Reakcia na: BielikR #360:
A prvá náprava bude tak šesť metrov za čelom a vozidlo obije všetky stĺpy v ľavých oblúkoch. V živote by ma nenapadlo trepať sa s megakufrom do prvých dverí. Čo tie ostatné sú menejcenné?
Reakcia na: Ričard #368:
Naozaj nemajú lakťové opierky? Na tomto obrázku totiž je minimálne na pravú ruku.
https://imhd.sk/ba/galeria-media/271796,289196,289305,289190,287860,278255,281501,274518,271795,271801,271788,271790/Otokar-Kent-C-18-75
Reakcia na: tamaraL #351:
Odporúčam spýtať sa nejakého vodiča, ktorý to má pridelené a jazdí s tým každý deň. Nemá to ani lakťové opierky, a o tom, že ak má motor menej ako 70 stupňov (čo má motor v zime od začiatku služby asi tak do pol desiatej), to blokuje kúrenie. 😎
Reakcia na: Petto #366:
Je to tak, pripravuje sa totiž funkcionalita diaľkového zadania služby z dispečingu, ako ju poznáme zo západu. Vodič do vysielačky dostane len avízo o blížiacom sa výkone a potom sa už viac-menej riadi len palubákom. Páči sa mi tento nápad, jednak je blbuvzdorný a zároveň vodičovi neberie pozornosť, ak sa mu ten palubák niekde po nahadzovaní spoja v križovatke zasekne, ako to tie naše ľúbia. 😆
Reakcia na: Ma178rek #365:
Na zalozakoch vraj mozu byt uz len vozidla s novym BUSEckom tj vozidla od 2014-5
Reakcia na: Marcelino #364:
Dnes je tam až jeden...
A myslím si že je vhodné tam mať spoľahlivé vozidlo, keby tam dali Sorku z prvej série asi by to som sa nespoliehali že to ZV vyštartuje
Preco Otokary nie sú na linkách ale sú na ZV-A?
Reakcia na: Sor city #362:
Ja si skôr odsledujem ako to bude cez leto otvorené keď sa teda všetci oháňajú tým, že im tam fúka. Samozrejme nikomu tento argument neberiem, treba riešiť tie kabínky tak aby sa toto nestávalo. Len teda som zvedavý na leto ako budú na všetkých Otokaroch otvorené obe krídla dverí. 🙂
Reakcia na: BielikR #354:
Pretože vodič si tam môže nastaviť, že akú polovicu predných dverí ostanú zatvorené a samozrejme sa dá vybrať aj to, že sa budú otvárať obi dve a on si to tak dáva cez zimu, aby mu nešla priamo tá zima (nabudúce si všimnite medzierku na kabíne vodiča, nie je úplne uzavretá a je to tak vo všetkých trolejbusoch a autobusov s výminkou rošero first)
Reakcia na: BielikR #360:
Ešte mi napadlo že keď pre nočáky, tak aj miesta pre spacáky v autobuse na vzor regálov letiskových solarisov