VozidláAutobusy › SOR NB 12 City

SOR NBG 12 City
SOR NB 12 City
SOR NB 12 City po výmene piktogramov (stav r. 2020)

Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. V tom istom roku vznikla aj verzia s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NBG 12. Autobusy NB 12 sa vyrábali v trojdverovom i štvordverovom vyhotovení. V Bratislave sa tento autobus vo verzii s naftovým motorom spĺňajúcim emisnú normu Euro 6 prezentoval v roku 2014. Typ NB 12 bol vyrábaný do začiatku roka 2022.

Do vozidlového parku Dopravného podniku Bratislava ako prvé v roku 2017 pribudlo jedno vozidlo SOR NBG 12 formou ročného prenájmu od spoločnosti SPP CNG s.r.o. z Bratislavy, ktoré pôvodne slúžilo ako predvádzacie vozidlo výrobcu. Ďalších 28 nových naftových vozidiel SOR NB 12 bolo dodaných na základe výsledkov verejnej súťaže v druhej polovici roka 2017. Cena jedného vozidla bola 241 371 € (vrátane náhradných dielov na tri roky).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NBG 12 City 2990 2014 2017 2018 1
2. SOR NB 12 City 2031 – 2048, 1021 – 1030 2017 2017 28
Spolu 2014 – 2017   29

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3330 mm (NBG 12)
2900 mm (NB 12)
Výška s klimatizáciou 3110 mm (NB 12)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 29 + 1 (NBG 12)
25 + 1 (NB 12)
Počet miest na státie 54 (NBG 12)
64 (NB 12)
Celkový počet miest 83 + 1 (NBG 12)
89 + 1 (NB 12)
Pohotovostná hmotnosť 11700 kg (NBG 12)
11090 kg (NB 12)
Motor FPT Industrial Cursor 8 F2BFA602F, CNG, Euro 6, plynový radový šesťvalec (NBG 12)
FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (NB 12)
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm (Cursor)
210 kW / 2500 rpm (Tector)
Objem motora 7800 cm3 (Cursor)
6728 cm3 (Tector)
Krútiaci moment motora 1200 Nm / 1200 rpm (Cursor)
1000 Nm / 1250 rpm (Tector)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (NBG 12)
ZF EcoLife 6 AP 1000B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom (NB 12)
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (NBG 12)
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (NB 12)
Pneumatiky 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Webasto Cool Top RTC 250 (NB 12)
Chladiaci výkon klimatizácie 25 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Motor umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Pri verzii NBG 12 osadili na streche vozidla nádrže na CNG. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra firmy Norgren s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+1, resp. 2+2. Väčšiu časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali interiérový a exteriérový kamerový systém so záznamovým zariadením.

Vozidlo NBG 12 vybavili v interiéri plastovými sedadlami STER MX a polouzavretou kabínkou vodiča. Toto vozidlo vybavili iba cúvacou kamerou na zadnom čele.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým (pri verzii NBG plynovým) vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien a stropnými vetrákmi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Webasto Cool Top RTC 250 s možnosťou vykurovania. Vozidlo NBG 12 bolo dodané bez klimatizácie pre cestujúcich, preto pracovisko vodiča vybavili nezávislou klimatizáciou Eberspächer Cooltronic Hatch. Vozidlá NB 12 dodali v červenom nátere, autobus NBG 12 prišiel v celobielom nátere.

Informovanosť cestujúcich pri vozidlách NB 12 zabezpečili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili aj systémom počítania cestujúcich a nabíjacími USB konektormi na prídržných tyčiach a Wi-Fi pripojením k internetu.

Úpravy

Pred zaradením do premávky dostalo vozidlo #2990 informačný systém BUSE, tarifný systém a celovozidlovú reklamu. Dizajn a realizáciu reklamy SPP na vozidle zabezpečila firma Borgis, s. r. o.

V máji 2018 dostali niektoré vozidlá na zadné čelo závesy pre cyklonosič, aby mohli byť nasadzované na cyklobusovú linku 129.

Prevádzka

Prenajaté vozidlo #2990 s CNG pohonom začalo jazdiť 26. apríla 2017 a spočiatku bolo nasadzované prevažne na linky 32, 37 a 65 vypravované z Jurajovho dvora. Neskôr bolo vyskúšané aj na linkách 28, 50, 70 a 80 vypravovaných vozovňou Trnávka. Následne sa vrátilo do vozovne Jurajov dvor, ktorá ho vypravovala prevažne ako záložné vozidlo.

Prvých šesť naftových vozidiel SOR NB 12 City (#2031 - 2036) bolo zaradených do vozovne Jurajov dvor a do prevádzky boli uvedené 18. a 19. septembra 2017 na linkách 32, 37 a 65. Na linke 32 ich zakrátko vystriedali kapacitnejšie vozidlá Solaris Urbino 15 CNG. Ďalších 10 vozidiel (#2037 - 2046) začalo jazdiť postupne od 30. septembra 2017. Posledných 12 vozidiel bolo začiatkom októbra 2017 rozdelených do vozovne Jurajov dvor (#2047 - 2048) a Trnávka (#1021 - 1030) a do prevázky boli uvádzané od 11. októbra 2017.

Autobusy z vozovne Jurajov dvor boli vypravované okrem liniek 37 a 65 aj na linku 90 k Danubiane a počas víkendov krátkodobo i na linky 79 (Lieskovec) a 153 (Vajnory, iba do januára 2018). V zimnej sezóne jazdili počas voľných dní aj na linke 43 na Železnú studničku. Príležitostne sa objavili aj na iných linkách. Vozovňa Trnávka ich vypravovala spolu s vozidlami Urbanway 12M najmä na linky 29, 50, 80, 87 a cez víkendy aj 70.

V apríli 2018 začala vozovňa Jurajov dvor vypravovať tieto autobusy aj na linku 20 do Devínskej Novej Vsi (v pracovných dňoch najskôr iba na niektoré poradia, neskôr nimi bola obsadená celá linka). Od júna do októbra 2018 boli autobusy SOR NB 12 City nasadzované aj na cyklobusovú linku 129 do Devína.

K februáru 2023 boli SORy NB 12 vypravované vozovňou Trnávka prevažne na linky 53, 67, 70 (iba voľné dni), 78, 80, 87 a vozovňa Jurajov dvor na linky 20, 65, 67, 74, 78, 88 (iba voľné dni) a podľa potreby aj na iné linky. Vozidlá #1029, 1030, 2047 slúžili v tomto období spravidla ako záložné autobusy, pričom v tejto funkcii nahradili staršie autobusy Irisbus Citelis 12M a Tedom C12 G. Od januára 2024 sa v pracovných dňoch začal autobus SOR NB 12 vypravovať z vozovne Jurajov dvor aj na linku 139.

Katalóg vozidiel

2990

2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042 2043 2044 2045 2046 2047 2048 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030

Legenda a štatistika

2031nevyradené vozidlo: 28 (96,6 %)
2034online: 11 (37,9 %)
2031dnes v premávke: 18 (62,1 %)
2041odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (3,4 %)
2041odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (3,4 %)
2990vyradené vozidlo: 1 (3,4 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 78 %, v pondelok až piatok 75,9 %

Teraz v premávke na linkách

20 / 4
30 / 2
52 / 1
53 / 1 2
57 / 2
65 / 5
80 / 1
87 / 4 5
139 / 1

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nevie niekto prečo jazdieva tak málo a na tak málo linkách?
Reakcia na: Spacer1 #40:
Ten motor je koncipovaný na vyššie otáčky, ako ich obmedzovač pri 2500 rpm., to je len neúdržba, ako hovorí S499. Ja som Ducatu nakladal po červené vkuse a nepišťal, na svojich autách detto, stačí pravidelne meniť rozvody a remeň a bude všetko ok. 🙂
Reakcia na: S499.1023 #38:
A hlavne by tomu nemuseli šoféri nakladať pri rozbiehaní. 😉
Reakcia na: Viliam22 #37:
Nie, voda.
Reakcia na: Michal111 #34:
V rámci záruky pískanie remeňa??? To je bežná neúdržba. Treba vycentrovať alternátor/hydročerpadlo, remeň vymeniť alebo namazať glycerínom a je po pískaní. Napríklad tesne po prevrate sa tu ocitli hromady Fiatov Regata (Ritmo s kufrom) v službách taxikárov. A tie na to boli citlivé. Keď som už spoza rohu, čakajúc na taxík, počul kvílenie remeňa, vedel som, že prifrčí olietaná Regata. A jeden taký poctivý podnikateľ v šušťákovke Adibas bol bars prekvapený, keď som mu poradil, že stačí glycerín, ba dočasne aj obyčajné mydlo a nebude musieť počúvať celý deň to odporné pišťanie.
Vo viacerých SORoch NB12 som si všimol kvapkajucu vodu z krytov nad oknami, tečie klíma?
Je normálne, že po necelých 2 rokoch prevádzky väčšine NB 12-tkám píska remeň? Dokonca v poslednom období mám dojem, že už nie je voz, ktorému by to nerobilo, neviete či sa toto nejako rieši, prinajmenšom v rámci záruky?
Teraz mi to tak napadlo... v rámci jedného typu vozidla existujú evidenčné čísla v podobe deviatej aj desiatej mocniny dvojky. Dočkáme sa po nedávnych zmenách v číslovacom systéme aj vozov 4096 a 8192?
Reakcia na: Durkø4941 #31:
Pokoj. Niektoré tvoje príspevky tiež za veľa nestoja ? . Úplne stačí ignorovať.
Reakcia na: DolneHonyTrolley #30:
Netreba ti nejaku odbornu pomoc? Nikoho nezaujimaju tieto tvoje vykriky do tmy.Daj si lajnu,bude dobre
A nenatrafiť na cestujúcich ktorý otvárajú okno. KLIMATIZACIA JE NA TO ABY OCHLADZOVALA A PRI OTVORENOM OKNE NEFUNGUJE!!! ❗ ❗ ❗ ? ? ?
Reakcia na: kuboPO #28:
Tak ono zase treba vedieť natrafiť na vodiča. ?
Reakcia na: N/A #27:
Tak fajn potom. Lebo na fotkách ktoré som zatial videl boli všade okná aj tie strešné vetráky pootvárané.
Reakcia na: kuboPO #26:
Čo by nefungovala, chladí parádne.
No ako funguje klíma v tých nových Sorkách ? Z fotiek čo som zatiaľ videl tak všade boli okná pootvárané . Prečo sa nepoužíva ?
Reakcia na: kecho #18:
No to bude tym, ze v tejto sorke kocik a invalidny vozik ma nastupovat 3. dverami a ziadna tyc ti nezavadzia. Staci rozlustit nalepku na dverach. Oproti Urbanu je tento priestor kralovsky velky. To operadlo tam musi byt, aby pri brzdeni, nedajboze nehode neletel kocik, vozik priestorom a uz vobec nie do sediacich ludi. Takze asi nebudes vacsi ing. ako su v Sore. 😉 A top je, ze to drzi strechu. Hej taka tycka jak na zmetaku drzi strechu, kde je klimatizacna jednotka. Lol
Za 15 rokov urcite MHD zakupi milion inych vozidiel a tieto sorky budu ako teraz ikarusy 280?
Reakcia na: kecho #22:
Pozri, najprv si o problematike niečo naštuduj, aby si nebol trápny. Kde vpredu? O sedačky? Aj invalidný vozík sa zaprie o sedačky? Inak si dovolím tipnúť, že s kočíkom som sa v SOR-kách nacestoval rádovo viac, než ty, keďže mám dve deti a linka, ktorá jazdí okolo môjho domova, je z takých 75% vypravovaná SOR-kami.
Reakcia na: S499.1023 #21:
A podla coho sa osoba sprevadzajuca kocik nemoze opriet vpredu?
Hlavne ked vnanevrovat sa s kocikom na miesto pre kocik je tiez celkom zabavne-teda pre sledujucich, pre sofera kocika to az taka sranda nie je.
Reakcia na: kecho #20:
Tej, ktorá požaduje možnosť opretia sa proti smeru jazdy osobe spravádzajúcej kočík. Už naozaj nevieš, ako ten SOR hejtovať? Inak to s tou tyčou, chytenou len do strechy, vypovedá o tvojom technickom analfabetizme. Že im nepadá na hlavu strecha, bolo dokázané predchádzajúcimi sériami, kde tyč nebola. Už mi pripomínaš Dunča.
Reakcia na: marek98 #19:
Konkretne ktorej?
Lebo inak take vysvetlenie vyznie krytie problemu/neschopnost spravit parmetrovu tyc, co by bola v strede chytena iba do strechy...
Tá stredná tyč v priestore pre kočík tam musí byť kvôli nejakej priblblej európskej smernici. Nie je to výmysel ani SORu, ani DPB. Rovnako to majú aj v posledných pražských NB 18, tam to bolo odôvodnené práve spomínanou smernicou.
Reakcia na: sk4ever #11:
Predpokladam, ze hovori presne o tejto SOR uchylke
https://imhd.sk/ba/galeria-media/182713/Interier-2032?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F851%2FSOR-NB-12-City
alebo to je vidiet aj tu
https://imhd.sk/ba/galeria-media/144673/Autobus-SOR-NB-18-z-roku-2015-s-dvojsedadlom-medzi-2-a-3-dverami-a-predelenym-priestorom-pred-nim?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F570%2FSOR-NB-18-City

- rozdelenie priestoru na statie a pre kociky tycou "s operadlom". To uz nedokazu spravit 3-4-5 metrovy priestor bez toho, aby im "spadla strecha", ked ju tam musia podpoierat?
Genialne je este ked v niektorom buse bola ta nepokreslena cast s nakreslenym piktogramom kocika na dlazke a nejaky nestastnik tam raz kluckoval od dveri aj s kocikom prave okolo tej tyce, aby sa dostal na to miesto s piktogramom.
Reakcia na: janstar #14:
LoL. Kebyze je april, tak chapem ten tvoj prispevok.
Reakcia na: Lukyno87 #15:
Práve že nie,to nebol žart ale zúfalá prosba.
Reakcia na: janstar #14:
To si písal iba zo žartu, že?
Tieto neohrabané tvrdé sorky 12 treba kombinovať na linke napr. 2 iveká,2 tedomy a 2 sorky aby sme sa nevozili celý týždeň v takom nekomfortnom autobuse ako je sorka 12. Najlepší je Zlatý Tedom ,snažte sa ho čo najdlhšie zachovať, potom je dobré aj Nádherné Iveco oproti Tvrdej neohrabanej sorke.
Mali ste zobrať do sorkárskej fabriky Tedom a objednať si podľa neho interier,Tedom je najpohodlnejší.
Takže ked už ste nakúpili tieto sorkárske haraburdy tak ich aspoň kombinujte s inými autobusmi aby sme sa stihli z relaxovať.
Reakcia na: Ámos #12:
Na zaklade coho sudis?
Reakcia na: Spacer1 #9:
A su vyrazne menej spolahlive ako SORy, tie Iveca.
Reakcia na: Spacer1 #9:
O akej tyci hovoris? V ktorom dodanom si to videl? Pokial viem, tak spatne zrkadlo je prave spatna vazba z dpb ?
Reakcia na: Spacer1 #9:
Výrobca vyrobí to, čo si zákaznik objedná...
Usporiadanie interiéru je teda katastrofálne. Sedačky na nejakých pódiách, alebo čo, priestor pre kočíky predelený tyčou. V tej SOR sú pekní babráci. Neviem koho napadne umiestiť spätné zrkadlo do zorného poľa vodiča, hlavne keď tie staré to majú vcelku dobre umiestnené, čiže vyššie. Oni majú aj nejakú spätnú väzbu od DPB ku svojim výrobkom?
DPB odporúčam viac zvažovať ponuku druhého najväčšieho výrobcu autobusov v EU - Iveco. Majú už nejaké kusy v portfóliu.
Reakcia na: Technopol #2:
Terat bude zaujimave kam daju nove 10metraky ked rad 20xx su Solarisy, ale od 203x NB12 a este tam zavadza aj Citaro 2020.
Podla mna by sa mal dodatocne dorobit rad sedadiel do zrusenej "stvorky" za lavym prednym kolesom. Ludia sa tam opieraju o opacnu stranu opierky. Voz zabrzdi a ludia vyletia do sediach ludi v protismere jazdy. ?
Reakcia na: FFF13 #5:
Nie, bude ich viac.
To fakt zakúpia iba 6 12-metrových busov?
Reakcia na: Technopol #2:
Načo by už bol Petržalke Solaris 8,6? ? Osobne by ma prekvapilo aj pridelenie Urbanway-ov za Dunaj...
Reakcia na: Technopol #2:
Nebolo by rozumnejšie rovnaký typ vozidla dávať vždy do rovnakého čísleného radu tak, ako to máš pri 10,5?

A keď uvážime, že 1000 autobusov naraz tu už azda nikdy nebude, dalo by sa tie vozy číslovať bez dupľovania koncového trojčíslia, čím by mohlo odpadnúť to kadejaké doliepanie piatych číslic pri presune.
Reakcia na: Ma178rek #1:
Osobne by som SOR12 dal do radu 1110 - , 2130 - , 4101 -
Urbanway 10,5 do 1301 - , 2301 - , 4301 - ,
Solaris 8,6 do 1001- , 2030 - , 4051 - ,
No co, ake cislo budu mat NB12?