VozidláElektričky › Škoda 29T ForCity PlusDopravný podnik Bratislava vyhlásil v roku 2012 tender na dodávku nových veľkokapacitných jednosmerných električiek vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ namiesto nerealizovanej železničnej stanice Bratislava Fililálka. Víťazom tendra sa v roku 2013 stala spoločnosť Škoda Transportation. V tendri ponúkli 5-článkovú jednosmernú električku Škoda 29T ForCity Plus. Nové električky Škoda 29T v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2015 - 2016.


Škoda 29T ForCity Plus

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 29T1 ForCity Plus 7401 – 7415 2015 2015 15
2. Škoda 29T2 ForCity Plus 7416 – 7430 2015 – 2016 2016 15
Spolu: 2015 – 2016   30

Technické parametre

Dĺžka:32495 mm
Šírka:2480 mm
Výška:3560 mm
Výška podlahy:350 mm
Počet dverí:5
Počet miest na sedenie:69 + 1
Počet miest na státie:172 (5 os/m2)
276 (8 os/m2)
Celkový počet miest:241 + 1 (5 os/m2)
345 + 1 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť:47415 kg
Elektrická výzbroj:Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie
Motor:Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený
Výkon motora:100 kW
Počet motorov:6
Celkový výkon:600 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia:Poll KLMT29S
Chladiaci výkon klimatizácie:3 x 22,6 kW
Vykurovací výkon klimatizácie:3 x 13 kW

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polopantografu umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice 5 dvojkrídlových predsuvných dverí s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách vyhradili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi.

Na predku vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami.

Vetranie vozidla zaistili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll KLMT29S umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod sedadlami. Pre kabínu vodiča využili samostatnú klimatizačnú jednotku Poll KLMT29K umiestnenú na streche kabíny. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom žiarivkových svietidiel.

Prevádzka

Prvá električka Škoda 29T #7401 bola dodaná do Bratislavy 17. februára 2015 a následne na nej prebiehali homologizačné skúšky. Časť výsledkov skúšok bolo možné využiť z konštrukčne podobných vozidiel Škoda 30T, preto rozsah skúšok jednosmerného vozidla nebol taký rozsiahly ako pri obojsmerných električkách. Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7401 zaradilo od 28. apríla 2015 na linke 4 a riadna premávka po ukončení homologizačného procesu začala 1. júna 2015.

Ďalšie električky Škoda 29T boli dodávané v letných mesiacoch od konca júna 2015 a do prevádzky boli uvádzané postupne od 8. augusta. Spočiatku boli prevádzkované v pracovných dňoch na linke 4 a počas víkendov aj na linke 5. Od novembra 2015 boli vypravované v pracovných dňoch aj na linky 3, 6, 8 a 9.

Električky druhej série do Bratislavy prichádzali od začiatku decembra 2015 do apríla 2016, pričom prvé dve vozidlá #7416 a 7417 absolvovali skúšobné jazdy 14. decembra. Do prevádzky s cestujúcimi sa vozidlá tejto série zaraďovali postupne od 11. februára do 13. mája 2016.

Po úprave linkového vedenia od 9. júla 2016 v súvislosti s otvorením električkovej trate do Petržalky boli električky Škoda 29T nasadzované v pracovných dňoch na linky 4 a 9 (a po skončení výluky na Mostovej a Jesenského aj na linku 6) a počas víkendov na linky 4, 5 a 9. Od januára 2018 boli v pracovných dňoch opäť nasadzované aj na linku 8.

Katalóg vozidiel

7401 7402 7403 7404 7405 7406 7407 7408 7409 7410 7411 7412 7413 7414 7415
7416 7417 7418 7419 7420 7421 7422 7423 7424 7425 7426 7427 7428 7429 7430

  • Počet nevyradených vozidiel: 30 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

7430nevyradené vozidlo

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

FFF135.9.2017 20:28 #84 Re:
Reakcia na #82 od kecho:
Presne tak a este k tomu lepiaca páska
medzernik10.12.2016 19:59 #83 Re:
Reakcia na #81 od piggee:
Ale nema to predne hmlovky, iba zadne, mozno preto to trochu "agresivnejsie" svieti ?
kecho10.12.2016 19:49 #82 Re:
Reakcia na #81 od piggee:
Nepodcenuj moderne nastroje DPB - kladivo a letovacku.?
piggee10.12.2016 19:44 #81 Re:
Reakcia na #80 od medzernik:
diki moc. Takze ked to raz nastavia debilne pri vyrobe, tak to zostane naveky.
medzernik10.12.2016 16:04 #80 Re:
Reakcia na #79 od piggee:
Z manualu SKODA 30T: "Vonkajšie osvetlenie je riešené s ohľadom na platné predpisy a maximálnu bezpečnosť prevádzky."

O moznosti nastavenia sklonu osvetlenia sa v navode nepise - vodic nemoze nastavit sklon.
piggee9.12.2016 14:27 #79 Re:
Mam otazku na znalych veci. Da sa na tychto skodovkach nastavovat od vodica sklopenie stretavacich svetiel ako na autach, alebo sa to raz blbo nastavi vo vyrobe dielni a je to tak celu prevadzku vozidla? Lebo mi to pride, ako keby vsetky Skodovky obstaravalo KDH, na vsetkych svietia svetla do neba a vsetkych vodicov oslepuju.
Trammat14.5.2016 22:18 #78 Re:
Reakcia na #70 od pharel:
Ja som už párkrát zažil, že vodič nejakú mimoriadnosť oznamoval cez mikrofón, problém bol ale v tom, že to takmer vôbec nebolo počuť.
JamaVOku24.4.2016 19:23 #77 Re:
Reakcia na #76 od medzernik:
Skor by to nevedeli pouzit cestujuci. Vodicovi sa len na PP zobrazi ci chce prijat hovor, ak sa tam niekomu nahodou podari dovolat.
Ale radi to stlacaju miesto dopytu, vtedy to je len znamenie vodicovi + sa priblizi ten nestastnik na kamere.
medzernik24.4.2016 15:11 #76 Re:
Reakcia na #74 od Solider:
Teraz ma napadlo, skusal tu niekto pouzit komunikator v 29T/30T? Ci nejaky vodic vobec dokazal odpovedat?
810zssk24.4.2016 2:33 #75 Re:
Reakcia na #70 od pharel:
To by narusilo balkansky pocit z bratislavskej MHD ?
Solider24.4.2016 1:31  +4#74 Re:
Reakcia na #73 od medzernik:
Nielen to, že nečíta, ale veľkú väčšinu to ani nezaujíma. Keď niekoho viac trápi, aké závesy si dá na kabínu, aby mu nebolo vidno do kabíny, ako to, aby poznal ovládanie voza, tak potom je chyba niekde úplne inde.
medzernik23.4.2016 20:03 #73 Re:
Reakcia na #72 od Ámos:
Dala, ale dnes už si skoro nikto také veci nečíta, aj keď by mal.
Ámos23.4.2016 19:43 #72 Re:
Reakcia na #71 od Solider:
A to skoda nedala nejaky manual k vozu, tak ako byva k osobakom? Kde by boli popisane vsetky uzivatelske funkcie a ich ovladanie...
Solider21.4.2016 16:04  +5#71 Re:
Reakcia na #70 od pharel:
Asi nepoznajú tlačítko od toho.
pharel21.4.2016 9:40  +3#70 Re:
Inak som si vsimol, ze vodici nepouzivaju mikrofon na oznamovanie nejakych informacii o vylukach. Napriklad ked elektricka 4 nesla v sobotu cez nabrezie kvoli Globsecu, sofer vysiel z kabiny, zakrical, potom si vonkajskom presiel az do posledneho clanku, tam zakrical to iste, nemohol radsej pouzit mikrofon do celeho vozu? a bez kricania? :)))
eMDi19.4.2016 21:37  +4#69 Re:
Reakcia na #68 od piggee:
a mozno do par mesiacov tie ND splasia aj na aliexpres.com 😃
piggee19.4.2016 21:18 #68 Re:
Vsak skodovacke ForCity sa maju teraz v licencii vyrabat aj v nejakej cinskej fabrike pre Suzhou. Asi terba zacat tie nahradne diely nakupovat tam. Za obalocku nejakemu cinskemu funkcionarovi a hned by sa dohodli. Mozno aj lacnejsie ?
Petto19.4.2016 15:58 #67 Re:
Reakcia na #65 od pharel:
No ja teda v DPB urcite ? . Samozrejme ze by ti odpisal blbost, na to som uz zvyknuty z ich odpovedi hoc aj na FB.
Ámos19.4.2016 15:30 #66 Re:
Reakcia na #65 od pharel:
Tak skus tu.
http://www.tvnoviny.sk/som-reporter
pharel19.4.2016 15:01 #65 Re:
Reakcia na #63 od Petto:
Hlavne vy sa do toho rozumiete viac, ktori napriklad aj robite v DPB vodicov alebo v dielniach...Ja viem info iba z tychto konverzacii tu 🙂 Urcite by som napisal blbost alebo by ma nejak uzemnil 🙂