VozidláElektričky › Škoda 29T ForCity Plus

Škoda 29T ForCity Plus
Škoda 29T ForCity Plus
Škoda 29T ForCity Plus (stav 2023)
Škoda 29T ForCity Plus (stav 2023)
Škoda 29T3 ForCity Plus z roku 2023
Škoda 29T3 ForCity Plus z roku 2023

Úvod

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil v roku 2012 tender na dodávku nových veľkokapacitných jednosmerných električiek vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ namiesto nerealizovanej železničnej stanice Bratislava Filiálka. Víťazom tendra sa v roku 2013 stala spoločnosť Škoda Transportation. V tendri ponúkli 5-článkovú jednosmernú električku Škoda 29T ForCity Plus. Nové električky Škoda 29T v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2015 a 2016. Cena jednej električky bola 2 450 000 € bez DPH.

V roku 2021 sa spoločnosť Škoda Transportation s inovovaným typom 29T3 stala víťazom súťaže dopravného podniku na dodanie ďalších 30 jednosmerných veľkokapacitných električiek. Prvých 20 objednaných električiek Škoda 29T3 bolo dodaných v roku 2023 za jednotkovú cenu 2 390 000 € bez DPH (pre 13 električiek bola počas výroby zvýšená na 2 400 432 až 2 685 299 €). Zvyšných 10 vozidiel bude dodaných do polovice roka 2026 vďaka európskym financiám z Plánu obnovy a odolnosti (REPowerEU).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 29T1 ForCity Plus 7401 – 7415 2015 2015 15
2. Škoda 29T2 ForCity Plus 7416 – 7430 2015 – 2016 2016 15
3. Škoda 29T3 ForCity Plus 7431 – 7450 2023 2023 – 2024 20
4. Škoda 29T3 ForCity Plus 7451 – 7460 2025 10
Spolu 2015 – 2025   60

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 69 + 1 (1. a 2. séria)
63 + 1 (3. séria)
Počet miest na státie 172 (5 os/m2) (1. a 2. séria)
276 (8 os/m2) (1. a 2. séria)
299 (8 os/m2) (3. séria)
Celkový počet miest 241 + 1 (5 os/m2) (1. a 2. séria)
345 + 1 (8 os/m2) (1. a 2. séria)
362 + 1 (8 os/m2) (3. séria)
Pohotovostná hmotnosť 47415 kg (1. a 2. séria)
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (1. a 2. séria)

Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3.1 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (3. séria)
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (1. a 2. séria)

Škoda 4MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (3. séria)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 55 km/h (premávková s obmedzovačom, 1. a 2. séria)
60 km/h (premávková s obmedzovačom, 3. séria)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT29S (1. a 2. séria)
Poll KLMT29S.02 (3. séria)
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW (1. a 2. séria)
3 x 25 kW (3. séria)
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW (1. a 2. séria)
3 x 15 kW (3. séria)

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia. Pri vozidlách 29T3 použili na ochranu okien pred vandalizmom ochrannú fóliu nalepenú na vnútornej strane skiel.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách zakryté skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polpantografu Stemmann-Technik Fb 800 umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje Škoda Electric založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice 5 dvojkrídlových predsuvných dverí od firmy Pars Komponenty s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách vyhradili priestory pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili v prvých dvoch sériách plastové sedadlá s červenými textilnými poťahmi STER 6MS v rôznych usporiadaniach. Pri tretej sérii použili sedadlá STER 8MA, pričom sedadlá vyhradené pre určité skupiny cestujúcich dostali modrý poťah. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou.

Na predku vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami. Pracovisko vodiča vybavili ručným kontrolérom pre ovládanie jazdy a brzdy, riadiacim panelom s ovládacími prvkami, veľkým centrálnym diagnostickým displejom a integrovanou dotykovou obrazovkou palubného počítača BUSE BS 300. Pohodlie vodiča zabezpečilo vzduchovo odpružené anatomické sedadlo s hlavovou a lakťovými opierkami, kabínu vybavili aj malou chladničkou. Komunikáciu medzi vodičom a cestujúcimi zabezpečili komunikačným systémom Regonik HJC30 (1. a 2. séria), resp. HJC31 (3. séria) umiestneným v blízkosti dverí.

Vetranie vozidla zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll KLMT29S umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami Poll KVA-03 pod a medzi sedadlami. Pre kabínu vodiča využili samostatnú klimatizačnú jednotku Poll KLMT29K umiestnenú na streche kabíny. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom veľkých stropných žiarivkových svietidiel.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi BS 210 (1. a 2. séria), resp. RGB LED displejmi BS 310 (3. séria) na čelách a bokoch vozidla a vo vnútri trojicou širokých obojstranných LCD displejov BS 370. Električky z roku 2023 boli v interiéri vybavené aj nabíjacími USB zásuvkami pre cestujúcich a Wi-Fi pripojením k internetu.

Úpravy

Električky prvej a druhej série boli v roku 2017 dodatočne vybavené Wi-Fi sieťou pre cestujúcich s prístupom na internet. Vybavenie vozidiel Wi-Fi internetom zabezpečila reklamná spoločnosť Recar.

Prevádzka

Prvá električka Škoda 29T #7401 bola dodaná do Bratislavy 17. februára 2015 a následne na nej prebiehali homologizačné skúšky. Časť výsledkov skúšok bolo možné využiť z konštrukčne podobných vozidiel Škoda 30T, preto rozsah skúšok jednosmerného vozidla nebol taký rozsiahly ako pri obojsmerných električkách. Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7401 zaradilo od 28. apríla 2015 na linke 4 a riadna premávka po ukončení homologizačného procesu začala 1. júna 2015.

Ďalšie električky Škoda 29T boli dodávané v letných mesiacoch od konca júna 2015 a do prevádzky boli uvádzané postupne od 8. augusta. Spočiatku boli prevádzkované v pracovných dňoch na linke 4 a počas víkendov aj na linke 5. Od novembra 2015 boli vypravované v pracovných dňoch aj na linky 3, 6, 8 a 9.

Električky druhej série do Bratislavy prichádzali od začiatku decembra 2015 do apríla 2016, pričom prvé dve vozidlá #7416 a 7417 absolvovali skúšobné jazdy 14. decembra. Do prevádzky s cestujúcimi sa vozidlá tejto série zaraďovali postupne od 11. februára do 13. mája 2016.

Po úprave linkového vedenia od 9. júla 2016 v súvislosti s otvorením električkovej trate do Petržalky boli električky Škoda 29T nasadzované v pracovných dňoch na linky 4 a 9 (a po skončení výluky na Mostovej a Jesenského aj na linku 6) a počas víkendov na linky 4, 5 a 9. Od januára 2018 boli v pracovných dňoch opäť nasadzované aj na linku 8.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 29T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 29T nasadzované celotýždenne na linky 4 a 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli električky Škoda 29T nasadené na linky 3 (Rača - Nám. SNP), 4 (Zlaté piesky - Chatam Sófer) a 9 (Ružinov - Nám. SNP).

Po ukončení modernizácie prvej časti Karlovesko-dúbravskej radiály a ďalšej reorganizácii električkových liniek boli električky Škoda 29T od 19. decembra 2019 nasadené linky 4, 9 a po novom aj na linku 1 (Hlavná stanica - Nám. Ľ. Štúra). Na linke 1 premávali v špičke pracovných dní 4 vozidlá 29T (zvyšok K2S), na linke 4 jazdilo 14 Škodoviek (zvyšok súpravy 2xT) a na linku 9 bolo vypravených 10 Škodoviek (zvyšok súpravy 2xT), spolu najviac 28 električiek Škoda 29T. Vo voľných dňoch bola výprava električiek Škoda 29T (príp. aj 30T) na týchto linkách 5+8+7 vozidiel (spolu 20), po opätovnom predĺžení linky 4 do Dúbravky od februára 2020 sa výprava Škodoviek zvýšila na 9.

Pred zaradením električiek tretej série sa k decembru 2023 vypravovalo v pracovných dňoch v špičke na linky 1, 4 a 9 spolu do 28 (5+14+9) Škodoviek, vo voľných dňoch jazdilo naďalej najviac 21 jednosmerných Škodoviek.

Električky tretej série začali prichádzať do Bratislavy od 4. augusta 2023, posledné električky boli dodané v decembri. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi prebiehali na električke #7431 schvaľovacie skúšky, počas ktorých musela odjazdiť 7000 km bez cestujúcich a následne s cestujúcimi. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi prebiehala od 30. septembra do 9. novembra 2023 na všetkých linkách obsluhovaných jednosmernými električkami. Po ukončení schvaľovacieho procesu a drobných úpravách boli električky zaradené do premávky s cestujúcimi postupne od 26. januára 2024 na linkách 1, 4 a 9, najskôr bez zmeny výpravy električiek a od 19. februára 2024 sa nízkopodlažné električky garantovane nasadili už na všetky celodenné poradia na linke 9 a negarantovane aj na päť špičkových poradí tejto linky, čím stúpla výprava Škodoviek v pracovných dňoch o 14 vozidiel na úkor súprav 2xT. Nahradením električiek K2S na linke 9 sa ich víkendová výprava zvýšila o 6 električiek na celkových 27.

V rokoch 2024 - 2025 bolo väčšie množstvo električiek z prvých dvoch sérií dlhodobejšie odstavených z dôvodu ojazdených obručí kolies a nezabezpečenia veľkých opráv týchto električiek, pri ktorých by sa obruče vymieňali. V premávke ich nahrádzali obojsmerné električky. Obruče sa postupne svojpomocne vymieňali v ústredných dielňach, pričom pri výmene obručí sa opravovali aj podvozky a prevodovky električiek, následne sa električky opäť zaraďovali do premávky.

Od 27. júla 2025 bola časť električiek Škoda 29T (prevažné zo série #7431 - 7450) preradená do zmodernizovanej vozovne Krasňany, odkiaľ boli vypravované na linku 9. Zvyšné električky boli vypravované z Jurajovho dvora na linky 1 a 4.

Prvá električka štvrtej série bola do Bratislavy privezená začiatkom decembra 2025.

Katalóg vozidiel

7401 7402 7403 7404 7405 7406 7407 7408 7409 7410 7411 7412 7413 7414 7415

7416 7417 7418 7419 7420 7421 7422 7423 7424 7425 7426 7427 7428 7429 7430

7431 7432 7433 7434 7435 7436 7437 7438 7439 7440 7441 7442 7443 7444 7445 7446 7447 7448 7449 7450

7451 7452 7453 7454 7455 7456 7457 7458 7459 7460

Legenda a štatistika

7401nevyradené vozidlo: 60 (100 %)
7409odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 5 (8,3 %)
7428odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (1,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 74,5 %, v pondelok až piatok 81 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #250:
Je to tak, dorazila budúca 7451
Reakcia na: Petto #254:
A medzi prvou a druhou sériou sú dáke rozdiely? Pýtam sa zo zvedavosti.
Reakcia na: Petto #252:
Tak som nevedel že video existuje .. 🤣 není to 7426 po facelifte? 🤣
Reakcia na: ES499.0001 #253:
Asi áno, ale nevidím nikde rozdiel medzi 3. a 4. sériou. Len rok výroby.
Reakcia na: Petto #250:
Tieto budú 29T4? V časti prevádzka sa píše, že električky štvrtej série ale v popise vozidla je písané 29T3.
Reakcia na: Ma178rek #251:
Ano. Podla videa nebolo vidno evč ani vyrobne cislo.
Reakcia na: Petto #250:
Pravdepodobne??
Pravdepodobne dorazila už rano 7451.
Reakcia na: Solider #242:
Dik za info
Reakcia na: Solider #247:
Ojazdené obruče
Reakcia na: trolejbus6207 #244:
A s tou je čo? Tá myslím ani nemá toľko najazdené, dlhšie obdobie jazdila ako autoškola.
Reakcia na: trolejbus6207 #244:
2 dni to bolo pekné 🙂 🤣
Reakcia na: Solider #242:
Bohužiaľ to nevedia ani tí, čo s tým prichádzajú nepretržite do kontaktu. Denne pozorujem nejakého konduktora ČD ako vyhráva Turecký pochod na tlačidle otvárania dverí v ešuse.
Bohužiaľ nie - 7417 nahradila aktuálne 7428 🤔
Po 3 rokoch zmizla tmavo červená z katalógu 29T 🤣 hneď to vyzerá lepšie keď žiadne vozidlo nie je dlho odstavené
Reakcia na: Brancibetar #241:
Dvere sa otvoria až keď je vozidlo bezpečne zabrzdené a vodič uvoľní dvere. Viacnásobné stlačenie tlačidla či už zvnútra alebo zvonku jednoznačne neurýchli otvorenie dverí.
Jedina vec co mi vadi na tych novych elektrickach z pohladu randomneho cloveka je ze to otvaranie dveri je strasne oneskorene. Dost casto vidim ako ludia stlacaju dopyt viac krat lebo elektricka stoji ale dvere sa neotvaraju. Je to chyba vodica ci je to tak nastavene alebo je to chyba?
Reakcia na: trolejbus6207 #239:
Zaujímavé čakal som že aspoň 2 už tam budú ale to sa rozbehne 🙂
Reakcia na: Ma178rek #238:
Zatiaľ nie