VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SORTrolejbus štandardnej dĺžky Škoda 30 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje od firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 12 City. Prvé vozidlo Škoda 30 Tr SOR bolo predstavené v roku 2010. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s kĺbovou verziou Škoda 31 Tr SOR) stala v roku 2013 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Bratislavu. Časť trolejbusov (rad #6100) je vybavená dieselgenerátorom (APU - Auxiliary Power Unit) umožňujúcim jazdu mimo trakčného vedenia.

Spolu bolo v rokoch 2014 - 2015 dodaných 50 vozidiel Škoda 30 Tr, z toho 15 je vybavených APU.


Škoda 30 Tr SOR


Škoda 30 Tr SOR s APU

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 30 Tr SOR 6001 – 6015 2013 – 2014 2014 15
2. Škoda 30 TrDG SOR 6101 2014 2014 1
3. Škoda 30 TrDG SOR 6102 – 6115 2015 2015 14
4. Škoda 30 Tr SOR 6016 – 6035 2015 2015 20
Spolu: 2013 – 2015   50

Technické parametre

Dĺžka:12180 mm
Šírka:2550 mm
Výška:3400 mm
Výška podlahy:360 mm
320 mm (nástupná hrana dverí) / 240 mm (s kneelingom)
Rázvor:6180 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:32 + 1 + 2
28 + 1 + 2 (s APU)
Počet miest na státie:62
32 (s APU)
Celkový počet miest:94 + 1 + 2
60 + 1 + 2 (s APU)
Pohotovostná hmotnosť:10680 kg
12780 kg (s APU)
Celková hmotnosť:17550 kg
17270 kg (s APU)
Elektrická výzbroj:Škoda Electric, IGBT technológia, mikroprocesorové riadenie s rekuperáciou
Motor:Škoda Electric 4 ML 3444 K/4, trojfázový asynchrónny
APU: KIRSCH APU 100 DIPME - dieselový štvorvalcový motor Iveco NEF N40ENT (Euro 5, 118 kW / 2700 rpm) s elektrickým generátorom PME 250 s nom. výkonom 100 kW / 700 V DC
Výkon motora:160 kW
Počet motorov:1
Celkový výkon:160 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Riadenie:RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy:predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky:285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (zadná náprava)

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám vozidla. Na streche umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje, manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 (na vozidlách s APU poloautomatické TSS 10.5) s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Gino 3PQ4-B00456 so vzduchovým náporovým vetraním. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pri vozidlách s APU umiestnili pomocný diesel-generátor v motorovej veži v interiéri medzi tretími a štvrtými dverami.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 301. Pre nevidiacich vybavili trolejbusy diaľkovo ovládaným dopytovým systémom s vonkajším reproduktorom.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a strešným ventilátorom. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky AC 515 firmy Eberspächer Sütrak s výkonom 24 kW a napájanej trojfázovým meničom SM 39.4.

Úpravy

Trolejbusy boli z výroby dodané s vonkajšími tlačidlami na otváranie dverí pracujúcimi na princípe kapacitných snímačov, čo spôsobovalo cestujúcim zvyknutým na klasické tlačidlá problémy pri otváraní dverí. V roku 2016 boli v rámci záručnej opravy vymenené tieto tlačidlá za typ používaný na autobusoch SOR, pričom ako prvé ich dostali vozidlá #6003 a 6005. Zároveň im bol skrátený pridlhý výstražný signál pri zatváraní dverí.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá (#6007 a 6008) z prvej 15 kusovej série boli do Bratislavy dodané 3. apríla 2014. Od 9. apríla 2014 sa na nich v uliciach mesta vykonával zácvik inštruktorov a vodičov.

Vozidlá #6001 - 6015 sa do premávky s cestujúcimi zaradili postupne od 4. júna 2014 na linkách 64, 204, 206, 210, 211 a 212. Na linku 64 sa však vypravovali len krátku dobu. Všetkých 15 trolejbusov bolo pôvodne zaradených do vozovne Trnávka. Od 1. februára 2015 boli z dôvodu prebiehajúcej modernizácie vozovní trolejbusy Škoda 30 Tr garážované vo vozovni Hroboňova, kde údržbu trolejbusov prevzala Škoda Electric, kde nakoniec aj po ukončení modernizácie zostali.

Prvý trolejbus s diesel-elektrickým agregátom #6101 bol dodaný 19. augusta 2014 a do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi sa zaradil od 12. novembra 2014, pričom sa skúšal aj na autobusovej linke 32. Ďalšie tieto vozidlá boli dodané v apríli a máji 2015, pričom do premávky sa zaraďovali postupne od 20. mája 2015. Od 1. júna 2015 boli tieto vozidlá vypravované na linku 210, ktorá sa predĺžila o úsek bez trolejového vedenia od Autobusovej stanice k Novému SND. Ich premávka na linke 210 však nebola bezproblémová, len za prvý mesiac premávky zaznamenalo 6 sprevádzkovaných trolejbusov spolu takmer 50 porúch počas prevádzky. Neskôr sa podarilo poruchovosť týchto vozidiel znížiť a využívané boli aj na linke 205 z Rajskej na Trnávku a v menšej miere aj na iných linkách obsluhovaných v tom čase krátkymi trolejbusmi.

Posledných 20 trolejbusov Škoda 30 Tr (#6016 - 6035) bolo do Bratislavy dodaných v auguste a septembri 2015 a zaradené boli do vozovne Trnávka. Do premávky sa zaraďovali postupne od 16. septembra 2015.

Po reorganizácii trolejbusových liniek od 4. júla 2016 boli trolejbusy Škoda 30 TrDG vypravované najmä na linky 64 (Lovinského - Jelačičova, počas voľných dní), 208 (Šulekova - Mliekárenská), 210 (Hlavná stanica - Nové SND) a využívali sa aj na trolejbusovom záložnom vozidle. Jedno vozidlo z linky 210 vykonávalo aj polnočný spoj linky N72 na Dolné hony.

Katalóg vozidiel

6001 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012 6013 6014 6015
6101
6102 6103 6104 6105 6106 6107 6108 6109 6110 6111 6112 6113 6114 6115
6016 6017 6018 6019 6020 6021 6022 6023 6024 6025 6026 6027 6028 6029 6030 6031 6032 6033 6034 6035

  • Počet nevyradených vozidiel: 50 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

6035nevyradené vozidlo
6012odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

TomJ10.12.2016 20:30 #24 Re:
Inak je zaujímavé, že vozy s agregátom majú uvádzaný počet stojacich cestujúcich až o 30 menej oproti bežným 30 Tr. Viem, že je to kvôli tomu, aby sa nepreťažili, ale vo voze to nie je nijako vyznačené (napr. viac "žltej podlahy" , kde by sa nemalo stáť). Z pohľadu cestujúceho sa totiž do nich zmestí rovnaký počet stojacich ako do bežnej 30 Tr. Na druhej strane si ale neviem predstaviť, ako chcú narvať dnu 60 stojacich, pokiaľ to nemá vyzerať ako keď robili Guinesov rekord v Mlynskej doline.
Dadino6.10.2015 10:01 #23 Re:
Reakcia na #22 od Ike:
Ktore myslis konkretne? Pretoze okrem prototypov by mali mat vsetky tbusy uzamkynatelne okna. Dokonca už aj 6101 bola spravená s uzamkynatelnymi oknami.
Ike5.10.2015 20:44  +1#22 Re:
Je to detail, ale všimol som si, že trolejbusy z jednej série nemajú uzamykateľné okná, kým druhé majú
Luky183.10.2015 13:25 #21 Re:
Reakcia na #18 od Dadino:
dodavanie/rekonstruovanie oznacovacov
Luky183.9.2015 13:19 #20 Re:
Kratkych trolejbusov 30tr je uz 21
Mike31.8.2015 12:00  +1#19 Re:
Ci je tych klbov zaradenych uz 69 alebo 70, tak ci tak treba pockat na reorganizaciu linkoveho vedenia, alebo minimalne komplexnu zmenu cp, vypravy a ukoncenie rekonstrukcie vozovni.
Lebo dnesny stav je provizorium, ktore snad coskoro skonci..
Dadino31.8.2015 11:44 -1#18 Re:
Reakcia na #17 od Luky18:
Kvoli akej rekonstrukcii??
Luky1830.8.2015 14:49 -1#17 Re:
kvoli rekonstrukci
Luky1830.8.2015 14:48 -1#16 Re:
Reakcia na #13 od Petto:
je ich 70 len 6866 je vo vozovni
trolejbus620729.8.2015 23:14  +1#15 Re:
Reakcia na #14 od Ámos:
viem, poviem len toľko, že tretí pokus bol úspešný, 2x prišlo niečo iné, než malo...
Ámos29.8.2015 21:34 #14 Re:
Reakcia na #11 od trolejbus6207:
vies na aky diel sa caka, ked vravis ze je to vizitka SORu?
Petto29.8.2015 19:17 #13 Re:
Reakcia na #12 od Luky18:
Stale je to len 69 klbakov, 6866 este nebola vonku
Luky1829.8.2015 18:51 -1#12 Re:
Reakcia na #10 od Petto:
70 novych trolejbusov je uz zaradenych od 7.8.2015
trolejbus620722.7.2015 22:39 #11 Re:
Reakcia na #10 od Petto:
je načase, však niektoré sóla pomaly, ale iste prestávajú jazdiť, dnes máme už štyri vozy z pätnástich odstavené viac ako dva týždne 6009-ina čaká viac ako tri mesiace na nejaký náhradný diel, po roku jazdenia je to výsmech alebo skôr vizitka výrobcu(v tomto prípade SOR-u, nie Škodovky) a degeše radšej ani nespomínam
Petto22.7.2015 12:43 #10 Re:
6016tka sa uz promenaduje po Plzni , aneb kam sa zaradi 120 novych trolejbusov (hlavne tych klbovych 70) sa coskoro dozvieme
Ámos15.6.2015 20:41  +1#9 Re:
Reakcia na #6 od Viko:
rad by som vedel vysvetlenie "vonkajšie nesmie byť aktívne pred zastavením vozidla", ze aky zmysel tejto buzeracii vymysleli.
Luky1814.6.2015 8:54 #8 Re:
Trolejbusy Škoda 30 Tr SOR s APU keď z hlavnej stanice na autobusovú stanicu tak musia dávať hore a dole troleje a to zdržuje zbytočný čas.
Luky1814.6.2015 8:48 #7 Re:
Viko1.6.2015 13:35  +4#6 Re:
Reakcia na #5 od Stapfel:
Nie vnútorné tlačítko samo osebe je problém. Ide o jeho funkciu. Vonkajšie nesmie byť aktívne pred zastavením vozidla, pri vnútornom je to zase želaná vlastnosť. A keďže SOR osádza do dverí "obojstranné" tlačidlá, kde nedokáže mať každá strana inú funkciu, tak je zvnútra len záslepka.
Stapfel1.6.2015 9:06 -1 +1#5 Re:
Dopytove tlacitko nema preto z vnutra na dverach lebo drazny urad zakazal. V BB ich museli z vnutra demontovat. Ale je zaujimve ze nove elektricky alebo vlakove supravy kt tiez spadaju pod drazny urad mozu mat z vnutra...