VozidláAutobusy › Ikarus 435Náhradou za dožívajúce Ikarusy 280 boli dodávky kĺbových autobusov Ikarus 435.18 z Budapešti. Bratislavčania si mohli autobus tohto typu vyskúšať už v roku 1988 počas skúšok Ikarusu 435.02P1. Prvých dvanásť vozidiel prišlo súčasne s poslednou sériou Karos B 741, pretože Karosa v roku 1995 nemohla okamžite dodať väčšiu dodávku, a preto bol oslovený aj maďarský Ikarus. Následné dodávky súviseli aj s výhodným úverom a na istý čas pomohli prežiť fabrike Ikarus, ktorá mala značné finančné problémy.


Ikarus 435.18


Ikarus 435.18F

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ikarus 435.18 4800 – 4811 1995 1996 2011 – 2017* 12
2. Ikarus 435.18B 2800 – 2804, 4820 – 4824 1996 1997 2010 – 2015 10
3. Ikarus 435.18E 1800 – 1801, 2805 – 2808, 4825 – 4827 1997 1998 2009 – 2011* 9
4. Ikarus 435.18F 1802 – 1821, 2809 – 2831, 4828 – 4849 1998 1998 2009 – 2016 65
Spolu: 1995 – 1998   96
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:17850 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3040 mm
Výška s klimatizáciou:3115 mm
Výška podlahy:760 mm
Rázvor:5570 a 6410 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:40 + 1
Počet miest na státie:125
Celkový počet miest:165 + 1
Pohotovostná hmotnosť:15100 kg
Celková hmotnosť:26300 kg
Motor:MAN D 0826 LUH 10, Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (435.18)

MAN D 0826 LUH 13, Euro 2, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (435.18B, 435.18E, 435.18F)
Výkon motora:198 kW / 2400 rpm (MAN D 0826 LUH 10)
191 kW / 2300 rpm (MAN D 0826 LUH 13)
Objem motora:6871 cm3
Krútiaci moment motora:1000 Nm / 1350-1700 rpm (LUH 13)
Maximálna rýchlosť:73,4 km/h
Prevodovka:ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová s hydraulickým retardérom
Nápravy:predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená (435.18, 435.18B)
predná: RÁBA 932, tuhá, riadená (435.18E, 435.18F)
stredná: RÁBA 572.76, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA BDR 28.60DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (435.18, 435.18B)
zadná: ZF (435.18E)
zadná: RÁBA, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (435.18E, 435.18F)
Pneumatiky:8,25 x 22,5"

Opis

Dvojčlánkové vozidlo s automatickou prevodovkou koncepčne pochádzalo z verzie Ikarus 415. Jednotlivé série boli odlišné vyhotovením bielo-červeného náteru, tvarom okien a spôsobom ich osadenia. V interiéri cestujúci využívali sedadlá typu IMAG v usporiadaní 2 + 1, bočnice a strop pokrýval umakart. Sedadlá všetkých sérií boli vyrobené z PVC a peny s textilným poťahom. Prvá séria však mala iný typ (IMAG Halas) než ostatné vozidlá. Podlaha niesla protišmykovú úpravu. Vodiča oddeľovala od cestujúcich priestranná kabína, ktorej súčasťou bolo aj jedno krídlo predných dverí. Všetky autobusy niesli náter v bielo-červenej kombinácii a stal sa základom aj pre neskoršie vyfarbenia Ikarusov 280, 283 a Karos B 732. Optický informačný systém BUSE slúžil pasažierom spočiatku iba na zastávkach a neskôr (u série 435.18 po doinštalovaní vnútorného displeja a pri ostatných sériách už od výroby) aj cestujúcim v interiéri. Prvá séria (435.18) mala iba jeden bočný transparent, kým ďalšie už aj na vlečke. Od série 435.18B mali autobusy novší motor a na jeho kryte už nemali vetracie štrbiny. Novinkou Ikarusov 435.18E bol čierny náter okennej časti, iný náter masky a posunutie červeného pásu v strešnej časti. Ikarusy 435.18F už mali lepené okná. Mierne sa menilo aj vyhotovenie klimatizácie Konvekta, dverí a farba krytu tyče pri dverách - z čiernej (435.18, 435.18B) cez oranžovú (435.18E) až po bielu farbu (435.18F).

Úpravy

Po nehodách a požiaroch motora dostávali kryty motora s vetracími mriežkami aj vozy z novších sérií (napr. #1821, 4832, 4836, 4848 a 4850). Po nehode s rýchlikom bol autobus #2812 opravený u výrobcu a dostal nový pravý bok. Dlhodobo odstavené a čiastočne rozobraté vozidlá #4802, 4811 a 4827 sa po získaní náhradných dielov podarilo opraviť do prevádzkyschopného stavu. Po požiari motora dostal autobus #2828 v roku 2012 zadný diel z vyradeného vozidla #2809.

Generálne opravy sa vozidlám tohto typu vyhli, autobusy dojazdili bez väčších opráv.

Niektoré vozidlá dostávali na bočnice a zadné čelo veľkoplošné reklamné fólie a viacero autobusov nieslo aj celoplošné lepené reklamy.

Prevádzka

Z premávky vytlačili dosluhujúce Ikarusy 280, aj keď spočiatku trpeli mnohými poruchami a pre nedostatok náhradných dielcov viaceré stáli dlhý čas mimo služby. Obľubu u obslužného personálu získali najmä priestranným klimatizovaným pracoviskom vodiča a jednoduchou obsluhou.

Vozidlám sa nevyhlo prečíslovanie súvisiace s preraďovaním plynových Karos B 741 do vozovní Jurajov dvor a Trnávka, ktoré ich začali vymieňať za Ikarusy 435. Prvým prečíslovaným autobusom bol 26. septembra 2002 voz #2805 z vozovne Jurajov dvor a v Petržalke dostal číslo 4819. Od tohto dňa prebiehalo preraďovanie vozidiel priebežne podľa tempa modernizácií Karos B 741. Niektoré vozidlá vystriedali všetky vozovne disponujúce kĺbovými autobusmi. Posledné vozidlá Ikarus 435 z vozovne Jurajov dvor boli k 1.9.2011 preradené do vozovne Trnávka a neskôr v priebehu roka 2012 boli všetky zvyšné vozidlá Ikarus 435 z vozovne Trnávka presunuté do vozovne Petržalka. Posledné presuny vozidiel sa už zaobišli bez prečíslovania autobusov.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom bol v prvej polovici roka 2009 voz #4859, ktorý dojazdil kvôli zlomenému rámu. Ďalšími vyradenými vozidlami boli #4840 a 4848, ktoré sa priamo za premávky rozlomili v kĺbe. V roku 2009 dojazdili aj vozidlá #4816, 4820 (po požiari) a 4854. Väčšie vyraďovanie začalo v roku 2010 po dodávke nových kĺbových autobusov. V rokoch 2011 - 2015 bolo mnoho autobusov vyradených po zlomení rámu. Ako posledné v roku 2016 dojazdili vozidlá #4815 a 4827.

Po vyradení boli pre budúce muzeálne účely zachované vozidlá #4806/II a 4827.

Katalóg vozidiel

4858 4801 4802 4803 4806II 4805 8009 4807 4808 4809 4810 4811
4860 4861 4814 4813 4812 4820 4821 4822 4823 4824
4859 1801 4819 4816 4817 4818 4825 4826 4827
4870 4871 1804 4872 4873 4874 4875 1809 1810 4876 4877 4878 4879 1815 4852 4853 4854 4855 4856 4851 2809 2810 4862 2812 2813 2814 4815 4863 4864 2818 2819 2820 4850 4865 4866 4867 2825 4868 4869 2828 2829 4857 2831 4828 4829 4830 4831 4832 4833 4834 4835 4836 4837 4838 4839 4840 4841 4842 4843 4844 4845 4846 4847 4848 4849

  • Počet nevyradených vozidiel: 2 (2%)
  • Počet vyradených vozidiel: 94 (98%)

Legenda

4849vyradené vozidlo
4827historické vozidlo
4806IIevidenčné číslo 4806 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
18001998 - 200728322007 - 20084859od 2008 
1802do 20094870od 2009  
1803 4871od 2009  
1805do 20094872od 2009  
1806do 20094873od 2009  
1807do 20094874od 2009  
1808do 20094875od 2009  
1811do 20094876od 2009  
1812do 20094877od 2009  
1813do 20094878od 2009  
1814do 20094879od 2009  
1816 4852od 2006  
1817 4853od 2006  
1818 4854od 2006  
1819 4855od 2006  
1820 4856od 2006  
1821do 20064851od 2006  
2800do 200318252003 - 200428002004 - 20094860od 2009
2801do 200318262003 - 200428012004 - 20094861od 2009
2802do 200318242003 - 20054814od 2005 
2803do 200218232002 - 20044813od 2004 
2804do 20034812od 2003  
2805do 20024819od 2002  
2806do 200318272003 - 20054816od 2005 
2807do 200218222002 - 20044817od 2004 
2808do 20034818od 2003  
2811do 20094862od 2009  
2815do 200318292003 - 20064815od 2006 
2816do 200318302003 - 200428162004 - 20094863od 2009
2817do 20094864od 2009  
2819do 20041831od 20042819od 2004 
2821do 20034850od 2003  
2822do 200218282003 - 200428222004 - 20094865od 2009
2823do 20094866od 2009  
2824do 20094867od 2009  
2826do 20094868od 2009  
2827do 20094869od 2009  
2830 4857od 2006  
4800do 20074858od 2007  
4804od 20174806IIod 2017  
4806 8009   

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

400426.8.2015 18:49 -1#1 Re:
4824 a 4879 vyradene.