VozidláAutobusy › Ikarus 435

Ikarus 435.02P1, ktorý sa testoval v Bratislave v roku 1988
Ikarus 435.18
Ikarus 435.18F

Úvod

Mestský kĺbový autobus Ikarus 435 pochádza z produkcie budapeštianskeho výrobcu Ikarus. Autobusy radu 400 začal maďarský výrobca vyvíjať už v 1970-tych rokoch ako náhradu radu 200. Nový rad sa oproti predchádzajúcemu radu 200 odlišoval napríklad motorom vzadu, čo umožnilo znížiť výšku podlahy a tiež väčším komfortom. Kĺbová verzia s označením 435 bola predstavená v roku 1985. Pri jej výrobe boli využité skúsenosti z experimentálneho typu 284, ktorý bol v roku 1981 prvým kĺbovým Ikarusom s motorom vzadu. Po výrobe niekoľkých prototypov v nasledujúcich rokoch sa sériová výroba Ikarusov 435 rozbehla až v roku 1992. Pre oneskorenie začiatku sériovej výroby z dôvodu neslabnúceho dopytu po vozidlách radu 200, veľké zmeny politicko-hospodárskej situácie po roku 1989, ako aj konkurenciu iných výrobcov už nový rad ani zďaleka nedosiahol úspech radu 200 a ani sa mu ho neporadilo nahradiť, keďže výroba obľúbeného radu 200 prebiehala až do roku 2003. Z kĺbových Ikarusov 435 sa do konca výroby v roku 2002 vyrobilo len necelých osem stoviek vozidiel v rôznych modifikáciách. V roku 1994 sa plánovalo začať s montážou Ikarusov radu 400 aj na Slovensku v opravárenskej firme Asko Košice, ale tento zámer sa naplniť nepodarilo a zostalo iba pri jednom prezentačnom Ikaruse 435, ktorý neskôr skončil v Liptovskom Mikuláši.

Po prvý raz sa Ikarus 435 v Bratislave objavil už v januári 1988, kedy výrobca dopravnému podniku zapožičal na mesačné odskúšanie druhý prototyp z roku 1987. Prvých dvanásť sériových vozidiel Ikarus 435 bolo zakúpených až o niekoľko rokov neskôr, súčasne s poslednou sedemkusovou sériou autobusov Karosa B 741. Keďže Karosa v roku 1995 nemohla okamžite dodať viac autobusov, bol oslovený aj maďarský Ikarus, aby sa mohla využiť celá kapitálová dotácia na nákup autobusov za rok 1995. Následne sa Ikarus v roku 1996 stal víťazom súťaže DPB na dodávku nových autobusov, v ktorej porazil výrobcov autobusov Karosa aj TAM-BUS. Prvé tri menšie série Ikarusov 435 boli zakúpené vďaka dotácii zo štátneho rozpočtu. Veľkú poslednú sériu Ikarusov 435 umožnil v roku 1998 zakúpiť aj výhodný úver pre DPB od konzorcia maďarských bánk na nákup stovky autobusov značky Ikarus, čo pomohlo prežiť maďarskému výrobcovi, ktorý mal v tom čase značné finančné problémy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 435.18 4800 – 4811 1995 1996 2011 – 2017* 12
2. Ikarus 435.18B 2800 – 2804, 4820 – 4824 1996 1997 2010 – 2015 10
3. Ikarus 435.18E 1800 – 1801, 2805 – 2808, 4825 – 4827 1997 1998 2009 – 2011* 9
4. Ikarus 435.18F 1802 – 1821, 2809 – 2831, 4828 – 4849 1998 1998 2009 – 2016 65
Spolu 1995 – 1998   96
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17850 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška s klimatizáciou 3115 mm
Výška podlahy 760 mm
Rázvor 5570 a 6410 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 125
Celkový počet miest 165 + 1
Pohotovostná hmotnosť 15100 kg
Celková hmotnosť 26300 kg
Motor MAN D 0826 LUH 10, Euro 1, naftový, vodou chladený ležatý 6-valec s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom (435.18)

MAN D 0826 LUH 13, Euro 2, naftový, vodou chladený ležatý 6-valec s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom (435.18B, 435.18E, 435.18F)
Výkon motora 198 kW / 2400 rpm (MAN D 0826 LUH 10)
191 kW / 2300 rpm (MAN D 0826 LUH 13)
Objem motora 6871 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1350-1700 rpm (LUH 13)
Maximálna rýchlosť 73,4 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová s hydraulickým retardérom
Riadenie Csepel C 500.14, hydraulické servoriadenie s posilňovačom riadenia ZF Eaton 7674
Nápravy predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená (435.18, 435.18B)
predná: RÁBA 932.21, tuhá, riadená (435.18E)
predná: RÁBA 932.23, tuhá, riadená (435.18F)

stredná: RÁBA 572.76, tuhá, voľnobežná (435.18, 435.18B, 435.18E)
stredná: RÁBA 672.40, tuhá, voľnobežná (435.18F)

zadná: RÁBA BDR 28.60DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (435.18)
zadná: RÁBA BDR 28.57DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (435.18B)
zadná: ZF A 131/S9, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (435.18E)
zadná: RÁBA 311.63, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (435.18F)
Pneumatiky 275/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria dvojčlánkového autobusu bola zvarená z oceľových profilov, bočnice boli oplechované pozinkovaným oceľovým plechom, strecha, predné a zadné čelo boli z lisovaného oceľového plechu. Nárazníky boli vyrobené z polyuretánu. Rám podvozku a skelet boli ošetrené proti korózii ochrannými nátermi, podbehy a schody boli z nehrdzavejúcej ocele. Oba články boli spojené kĺbom s prechodovým gumotextilným mechom. Naftový motor bol osadený naležato v zadnej časti vozidla pod zvýšenou podlahou. Bočné okná boli pri prvých troch sériách osadené v gume, posledná séria už mala lepené okná. V pravej bočnici bola štvorica dovnútra sa otvárajúcich dvojkrídlových dverí s elektropneumatickým pohonom a ochranou proti privretiu, zadné dvere boli kvôli motorovému priestoru úzke. Na vonkajšej bočnici pri dverách boli dopytové tlačidlá na otváranie dverí, ktoré sa ale počas prevádzky nepoužívali.

Strop a bočnice v interiéri boli pokryté umakartovými doskami, priestor pod stropom pokrýval hliníkový plech, v niektorých častiach s koženkou. Podlaha bola zhotovená z drevenej preglejky s nalepenou PVC krytinou Grabiol JSC v protišmykovej úprave. Priestory dverí boli od sedadiel oddelené sklenenými a plastovými priečkami. Cestujúci mali k dispozícii plastové sedadlá s textilným poťahom a penovou výplňou na kovovom ráme v usporiadaní 2 + 1 v prednom článku a 2 + 2 v zadnom článku, pri prvej sérii bol použitý typ sedadiel IMAG Halas I, v ďalších sériách IMAG Komárom I. Oproti druhým dverám bol vyčlenený priestor pre detský kočík. Osvetlenie interiéru zabezpečovali stropné žiarivkové svietidlá. Tlačidlá na signalizáciu výstupu boli umiestnené na zvislých tyčiach v okolí dverí a priestoru pre kočík, zároveň sa na tyčiach nachádzali aj tlačidlá na núdzovú signalizáciu vodičovi.

Vodič mal k dispozícii veľkú uzavretú kabínku s možnosťou nástupu cez jednu polovicu predných dverí, ako aj dverami z priestoru pre cestujúcich. Odpružené vyhrievané sedadlo bolo typu Karosa. Tepelnú pohodu v kabíne vodiča zabezpečila klimatizačná jednotka Konvekta KL 2AT (prvá séria), KL 2C (druhá a tretia séria), resp. KL 2D (posledná séria).

Vetranie interiéru zabezpečovala štvorica presklených vyklápacích strešných klapiek (slúžiacich aj ako núdzové východy) a vyklápacie časti bočných okien. Vykurovanie bolo riešené sálavým teplovodným kúrením Webasto DW 350 s radiátormi a podsedadlovými výmenníkmi.

Autobusy boli dodané v bielom nátere doplnenom červenými pruhmi. Prvé dve série mali odlišné umiestnenie červených pruhov na čele a nad oknami než zvyšné dve série, ktoré mali zase čiernu medziokennú časť. Jednotlivé série sa líšili aj vyhotovením niektorých detailov v interiéri aj exteriéri.

Vozidlá boli od výroby vybavené optickým informačným systémom firmy BUSE, vonkajšie displeje typu BS 110 (prvá séria mala jeden bočný displej, ostatné už dva), vnútorný jednoriadkový maticový LED displej BS 120 (pri prvej sérii bol vnútorný displej doplnený dodatočne). Vodič mal k dispozícii palubný počítač BUSE BS 100. Prvé tri série mali palubný počítač pôvodne umiestnený nad hlavou vodiča, posledná séria ho mala už od dodania na palubnej doske. Zaujímavosťou je, že autobusy neboli vybavené vozidlovým rozhlasom.

Úpravy

V roku 1999 pred zmenou tarifného systému boli vozidlá vybavené elektronickými označovačmi lístkov od firmy R&G Mielec, ktoré nahradili pôvodné mechanické označovače. V interiéri boli nad oknami a na zadnej stene kabíny vodiča doplnené aj rámčeky na umiestňovanie informácií a reklamy.

Po nehodách a požiaroch motora dostávali kryty motora s vetracími mriežkami aj vozy z novších sérií (napr. #1821, 4832, 4836, 4848 a 4850). Po nehode s rýchlikom bol autobus #2812 opravený u výrobcu a dostal nový pravý bok. Dlhodobo odstavené a čiastočne rozobraté vozidlá #4802, 4811 a 4827 sa po získaní náhradných dielov podarilo opraviť do prevádzkyschopného stavu. Po požiari motora dostal autobus #2828 v roku 2012 zadný diel z vyradeného vozidla #2809.

Po jednom z požiarov v roku 2007 boli do motorových priestorov autobusov nainštalované samohasiace zariadenia Proteng bus SAH FE-36 s hlásičom požiaru inštalovaným na pracovisku vodiča.

Generálne opravy sa vozidlám tohto typu vyhli, autobusy dojazdili bez väčších opráv.

Niektoré vozidlá dostávali na bočnice a zadné čelo veľkoplošné reklamné fólie a viacero autobusov nieslo aj celoplošné lepené reklamy.

Prevádzka

Prvých 12 autobusov (#4800 - 4811) prišlo vo februári 1996 a boli zaradené do vozovne Petržalka (Pri Seči), odkiaľ boli od začiatku apríla 1996 vypravované na všetky "kĺbové" petržalské linky. Druhá séria vozidiel v počte 10 kusov prišla v závere januára 1997 a rovnomerne sa rozdelila do vozovní Jurajov dvor (#2800 - 2804) a Petržalka (#4820 - 4824), pričom do premávky boli uvedené postupne od marca do mája 1997 na linkách obsluhovaných týmito vozovňami. Tretia séria sa už okrem vozovní Jurajov dvor a Petržalka dostala aj do vozovne Trnávka (#1800 – 1801, #2805 – 2808, #4825 – 4827) a sprevádzkovaná bola koncom marca 1998 po trojmesačnom čakaní v colnom sklade na Prístavnej ulici (do Bratislavy prišli už v polovici decembra 1997). Posledná a najpočetnejšia 65-kusová séria autobusov bola dodaná v máji až júli 1998 a začala premávať počas letných prázdnin v roku 1998. Aj tieto vozidlá boli zaradené do vozovní Trnávka, Jurajov dvor a Petržalka.

Ikarusy 435 z premávky vytlačili dosluhujúce Ikarusy 280, aj keď spočiatku trpeli mnohými poruchami a pre nedostatok náhradných dielov viaceré stáli dlhý čas mimo služby. Obľubu u obslužného personálu získali najmä priestranným klimatizovaným pracoviskom vodiča a jednoduchou obsluhou.

Vozidlám sa nevyhlo prečíslovanie súvisiace s preraďovaním plynových Karos B 741 do vozovní Jurajov dvor a Trnávka, ktoré ich začali vymieňať za Ikarusy 435. Prvým prečíslovaným autobusom bol 26. septembra 2002 voz #2805 z vozovne Jurajov dvor a v Petržalke dostal číslo 4819. Od tohto dňa prebiehalo preraďovanie vozidiel priebežne podľa tempa modernizácií Karos B 741. Niektoré vozidlá vystriedali všetky vozovne disponujúce kĺbovými autobusmi. Posledné vozidlá Ikarus 435 z vozovne Jurajov dvor boli k 1.9.2011 preradené do vozovne Trnávka a neskôr v priebehu roka 2012 boli všetky zvyšné vozidlá Ikarus 435 z vozovne Trnávka presunuté do vozovne Petržalka. Posledné presuny vozidiel sa už zaobišli bez prečíslovania autobusov.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom bol v prvej polovici roka 2009 voz #4859, ktorý dojazdil kvôli zlomenému rámu. Ďalšími vyradenými vozidlami boli #4840 a 4848, ktoré sa priamo za premávky rozlomili v kĺbe. V roku 2009 dojazdili aj vozidlá #4816, 4820 (po požiari) a 4854. Väčšie vyraďovanie začalo v roku 2010 po dodávke nových kĺbových autobusov. V rokoch 2011 - 2015 bolo mnoho autobusov vyradených po zlomení rámu. Ako posledné v roku 2016 dojazdili vozidlá #4815 a 4827.

Po vyradení boli pre budúce muzeálne účely zachované vozidlá #4806/II a 4827.

Katalóg vozidiel

4858 4801 4802 4803 4806II 4805 8009 4807 4808 4809 4810 4811

4860 4861 4814 4813 4812 4820 4821 4822 4823 4824

4859 1801 4819 4816 4817 4818 4825 4826 4827

4870 4871 1804 4872 4873 4874 4875 1809 1810 4876 4877 4878 4879 1815 4852 4853 4854 4855 4856 4851 2809 2810 4862 2812 2813 2814 4815 4863 4864 2818 2819 2820 4850 4865 4866 4867 2825 4868 4869 2828 2829 4857 2831 4828 4829 4830 4831 4832 4833 4834 4835 4836 4837 4838 4839 4840 4841 4842 4843 4844 4845 4846 4847 4848 4849

Legenda a štatistika

4806IInevyradené vozidlo: 2 (2,1 %)
4806IIodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 2 (2,1 %)
4858vyradené vozidlo: 94 (97,9 %)
4806IIhistorické vozidlo: 2 (2,1 %)
4806IIevidenčné číslo 4806 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
18001998 - 200728322007 - 20084859od 2008 
1802do 20094870od 2009  
1803 4871od 2009  
1805do 20094872od 2009  
1806do 20094873od 2009  
1807do 20094874od 2009  
1808do 20094875od 2009  
1811do 20094876od 2009  
1812do 20094877od 2009  
1813do 20094878od 2009  
1814do 20094879od 2009  
1816 4852od 2006  
1817 4853od 2006  
1818 4854od 2006  
1819 4855od 2006  
1820 4856od 2006  
1821do 20064851od 2006  
2800do 200318252003 - 200428002004 - 20094860od 2009
2801do 200318262003 - 200428012004 - 20094861od 2009
2802do 200318242003 - 20054814od 2005 
2803do 200218232002 - 20044813od 2004 
2804do 20034812od 2003  
2805do 20024819od 2002  
2806do 200318272003 - 20054816od 2005 
2807do 200218222002 - 20044817od 2004 
2808do 20034818od 2003  
2811do 20094862od 2009  
2815do 200318292003 - 20064815od 2006 
2816do 200318302003 - 200428162004 - 20094863od 2009
2817do 20094864od 2009  
2819do 20041831od 20042819od 2004 
2821do 20034850od 2003  
2822do 200318282003 - 200428222004 - 20094865od 2009
2823do 20094866od 2009  
2824do 20094867od 2009  
2826do 20094868od 2009  
2827do 20094869od 2009  
2830 4857od 2006  
4800do 20074858od 2007  
4804do 20174806IIod 2017  
4806 8009   

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pod poslednou fotkou kde je 1803 má byť namiesto 435.18E typ 435.18F
4824 a 4879 vyradene.