Po prvý raz sa Ikarus 435 v Bratislave objavil už v januári 1988, kedy výrobca dopravnému podniku zapožičal na mesačné odskúšanie druhý prototyp z roku 1987. Prvých dvanásť sériových vozidiel Ikarus 435 bolo zakúpených až o niekoľko rokov neskôr, súčasne s poslednou sedemkusovou sériou autobusov Karosa B 741. Keďže Karosa v roku 1995 nemohla okamžite dodať viac autobusov, bol oslovený aj maďarský Ikarus, aby sa mohla využiť celá kapitálová dotácia na nákup autobusov za rok 1995. Následne sa Ikarus v roku 1996 stal víťazom súťaže DPB na dodávku nových autobusov, v ktorej porazil výrobcov autobusov Karosa aj TAM-BUS. Prvé tri menšie série Ikarusov 435 boli zakúpené vďaka dotácii zo štátneho rozpočtu. Veľkú poslednú sériu Ikarusov 435 umožnil v roku 1998 zakúpiť aj výhodný úver pre DPB od konzorcia maďarských bánk na nákup stovky autobusov značky Ikarus, čo pomohlo prežiť maďarskému výrobcovi, ktorý mal v tom čase značné finančné problémy.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ikarus 435.18 | 4800 – 4811 | 1995 | 1996 | 2011 – 2017* | 12 |
2. | Ikarus 435.18B | 2800 – 2804, 4820 – 4824 | 1996 | 1997 | 2010 – 2015 | 10 |
3. | Ikarus 435.18E | 1800 – 1801, 2805 – 2808, 4825 – 4827 | 1997 | 1998 | 2009 – 2011* | 9 |
4. | Ikarus 435.18F | 1802 – 1821, 2809 – 2831, 4828 – 4849 | 1998 | 1998 | 2009 – 2016 | 65 |
Spolu | 1995 – 1998 | 96 | ||||
* Zachovalo sa historické vozidlo |
Dĺžka | 17850 mm |
---|---|
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3040 mm |
Výška s klimatizáciou | 3115 mm |
Výška podlahy | 760 mm |
Rázvor | 5570 a 6410 mm |
Počet dverí | 4 |
Počet miest na sedenie | 40 + 1 |
Počet miest na státie | 125 |
Celkový počet miest | 165 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 15100 kg |
Celková hmotnosť | 26300 kg |
Motor | MAN D 0826 LUH 10, Euro 1, naftový, vodou chladený ležatý 6-valec s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom (435.18)
MAN D 0826 LUH 13, Euro 2, naftový, vodou chladený ležatý 6-valec s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom (435.18B, 435.18E, 435.18F) |
---|---|
Výkon motora | 198 kW / 2400 rpm (MAN D 0826 LUH 10)
191 kW / 2300 rpm (MAN D 0826 LUH 13) |
Objem motora | 6871 cm3 |
Krútiaci moment motora | 1000 Nm / 1350-1700 rpm (LUH 13) |
Maximálna rýchlosť | 73,4 km/h |
Prevodovka | ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová s hydraulickým retardérom |
Riadenie | Csepel C 500.14, hydraulické servoriadenie s posilňovačom riadenia ZF Eaton 7674 |
Nápravy | predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená (435.18, 435.18B)
predná: RÁBA 932.21, tuhá, riadená (435.18E) predná: RÁBA 932.23, tuhá, riadená (435.18F) stredná: RÁBA 572.76, tuhá, voľnobežná (435.18, 435.18B, 435.18E) stredná: RÁBA 672.40, tuhá, voľnobežná (435.18F) zadná: RÁBA BDR 28.60DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (435.18) zadná: RÁBA BDR 28.57DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (435.18B) zadná: ZF A 131/S9, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (435.18E) zadná: RÁBA 311.63, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (435.18F) |
Pneumatiky | 275/80 R 22,5 |
4806II | nevyradené vozidlo: 2 (2,1 %) |
4806II | odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 2 (2,1 %) |
4858 | vyradené vozidlo: 94 (97,9 %) |
4806II | historické vozidlo: 2 (2,1 %) |
4806II | evidenčné číslo 4806 obsadené 2. krát pri danom type vozidla |
1. | 2. | 3. | 4. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1800 | 2832 | 4859 | |||||
1802 | 4870 | ||||||
1803 | 4871 | ||||||
1805 | 4872 | ||||||
1806 | 4873 | ||||||
1807 | 4874 | ||||||
1808 | 4875 | ||||||
1811 | 4876 | ||||||
1812 | 4877 | ||||||
1813 | 4878 | ||||||
1814 | 4879 | ||||||
1816 | 4852 | ||||||
1817 | 4853 | ||||||
1818 | 4854 | ||||||
1819 | 4855 | ||||||
1820 | 4856 | ||||||
1821 | 4851 | ||||||
2800 | 1825 | 2800 | 4860 | ||||
2801 | 1826 | 2801 | 4861 | ||||
2802 | 1824 | 4814 | |||||
2803 | 1823 | 4813 | |||||
2804 | 4812 | ||||||
2805 | 4819 | ||||||
2806 | 1827 | 4816 | |||||
2807 | 1822 | 4817 | |||||
2808 | 4818 | ||||||
2811 | 4862 | ||||||
2815 | 1829 | 4815 | |||||
2816 | 1830 | 2816 | 4863 | ||||
2817 | 4864 | ||||||
2819 | 1831 | 2819 | |||||
2821 | 4850 | ||||||
2822 | 1828 | 2822 | 4865 | ||||
2823 | 4866 | ||||||
2824 | 4867 | ||||||
2826 | 4868 | ||||||
2827 | 4869 | ||||||
2830 | 4857 | ||||||
4800 | 4858 | ||||||
4804 | 4806II | ||||||
4806 | 8009 |