VozidláAutobusy › Karosa B 741

Karosa B 741.1908
Karosa B 741.1914
Karosa B 741.1918
Karosa B 741 CNG #2602
Karosa B 741 CNG #2628
Karosa B 741 CNG #1631
Karosa B 741 CNG #2653

Úvod

Kĺbové mestské autobusy Karosa B 741 so štandardnou výškou podlahy vyrábala Karosa Vysoké Mýto od roku 1991, kedy zároveň vznikol prototyp tohto autobusu. Konštrukčne bol tento typ odvodený z linkovej verzie C 744, ktorá prišla na trh o niekoľko rokov skôr. V prípade Karosy B 741 išlo o prvý sériovo vyrábaný mestský kĺbový autobus podnikom Karosa, keďže jeho predchodca, autobus Karosa ŠM 16,5, sa do sériovej výroby koncom 1960-tych rokov nedostal a následne tento segment vozidiel na dlhé roky v Československu monopolne ovládol maďarský Ikarus. Karosa začala ponúkať mestský kĺbový autobus až po desiatich rokoch od spustenia sériovej výroby autobusov Karosa radu 700 a v období, kedy sa trh otvoril a dopravné podniky sa už nemuseli orientovať na jediného výrobcu. Do roku 1997 sa vyrobilo viac ako šesť stoviek autobusov Karosa B 741 v rôznych verziách, ktoré sa líšili najmä zabudovanými motormi a prevodovkami.

Bratislavský dopravný podnik nakupoval autobusy Karosa B 741 v rokoch 1991 až 1995. Posledná séria z roku 1995 zároveň uzavrela dodávky vozidiel radu Karosa 700, ktorých bolo od roku 1982 dodaných 707. Kĺbové Karosy B 741 dosiahli najdlhšiu životnosť medzi autobusmi v celej histórii bratislavského dopravného podniku, keďže niektoré vozidlá sa v premávke udržali 28 až 30 rokov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 1202 – 1220, 2200 – 2215, 4200 – 4214 1991 1991 – 1992 2003 – 2022* 50
2. Karosa B 741.1914 1300 – 1318, 2300 – 2315, 4300 – 4314 1992 1992 od 2000* 50
3. Karosa B 741.1918 1320 – 1322, 2320 – 2323 1995 1996 od 2021* 7
Spolu 1991 – 1995   107
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42 + 1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13700 kg
14600 kg (po prestavbe na CNG pohon)
Motor LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1908)

MAN D 2865 LUH 02, naftový, vodou chladený 5-valec s priamym vstrekovaním (741.1914)

Renault MIHR 06.20.45 A/3 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1918)

LIAZ/TEDOM M1.2C ML 637 NGST, Euro 2, plynový (CNG), vodou chladený, preplňovaný 6-valec spaľujúci stechiometrickú zmes (#16xx, 26xx)

TEDOM M1.2C M 640 FNG 4, Euro 4, plynový (CNG), vodou chladený 6-valec s elektronickým riadením (#1615, 2605)
Výkon motora 180 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
198 kW / 2100 rpm (MAN D 2865 LUH 02)
186 kW / 2100 rpm (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
160 kW / 2000 rpm (LIAZ/TEDOM ML 637 NGST)
210 kW / 2000 rpm (TEDOM M1.2C M 640 FNG)
Objem motora 11946 cm3 (LIAZ / TEDOM)
9973 cm3 (MAN D 2865 LUH 02)
9840 cm3 (Renault MIHR 06.20.45 A/3)
Krútiaci moment motora 1050 Nm / 1400 rpm (ML 637 N)
1100 Nm / 1200 rpm (ML 637 NGST)
1200 Nm / 1200 - 1450 rpm (M 640 FNG)
Maximálna rýchlosť 71 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená (741.1908)
stredná: Detva, tuhá, vlečená (741.1914, 741.1918)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (741.1908)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (741.1914, 741.1918)
Pneumatiky 295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Prvá séria B 741.1908 z roku 1991 s motormi LIAZ a druhá séria B 741.1914 z roku 1992 s motormi MAN sa takmer nelíšili. Mali iba rozdielne sklá (prvá séria mala zatmavené okná) a rozdielne vyhotovenie stropných svietidiel. Vyžadovali však pomerne náročnú údržbu, čím sa v obľúbenosti personálu zaradili za Ikarusy 280 aj novododávané TAM-BUSy. Karoséria bola polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov. Interiér vozidla na strope a bočniciach obložili sololitmi, sedačky z latexu mali koženkový poťah. Prvá séria poskytovala zlepšenie podmienok pre cestujúcich vďaka protislnečným fóliám na bočných oknách. Kúrenie zabezpečovali teplovzdušné radiátory, vetranie otváracie časti horných okien a stropné vetráky s ventilátormi. V bočnici sa nachádzala štvorica dvojdielnych výsuvných dverí s elektropneumatickým ovládaním. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Vodičovo pracovisko malo uzavretú kabínku. Poslednú sériu siedmich vozov dodali v roku 1995, mali motor Renault, optický informačný systém BUSE, strešné vetráky tmavošedej farby, signalizáciu "Nevystupovať" a "Zastavíme" nad dverami v interiéri a možnosť vyčlenenia celého priestoru predných dverí len pre vodiča. Vyfarbenie všetkých autobusov nieslo červeno-bielu kombináciu.

Úpravy

Niektoré vozidlá poslednej série prišli o možnosť vyhradiť priestor predných dverí iba pre vodiča demontovaním časti veľkej kabínky, ktorá sa však v premávke používala len výnimočne.

Od roku 1999 do roku 2001 sa postupne zmodernizovalo 15 autobusov v českej spoločnosti Zliner. Vozidlám bol opravený interiér, dostali informačný systém BUSE, novú podlahu a poťahy sedadiel. Nové oplechovanie nieslo lak v pôvodných farbách. V roku 2009 boli jednoriadkové displeje z interiéru demontované za účelom ich montáže v nových autobusoch Citelis 12M a nahradené segmentovými displejmi s časom a pásmom.

Generálnou opravou bez prestavby na pohon zemným plynom v Zlineri prešli tieto vozidlá:
  • 1999: 1210
  • 2000: 2207, 4200, 2209, 4202, 4210, 1301, 2301, 2313, 1306, 1307
  • 2001: 1213, 2315, 4304, 4305

Vozidlám #1301, 1306, 1307, 2301, 2313, 2315, 4304 a 4305 bol pri GO zároveň vymenený pôvodný motor MAN za motor Liaz, avšak táto prestavba spôsobila problém pri výmene starých ŠPZ za nové, preto sa týmto vozidlám neskôr vymenili "papiere" s odstavenými negenerálkovanými vozmi prvej série s motormi Liaz (#1207, 2215/II, 1220, 2205, 2213, 2204 (najskôr 2206), 4207, 4204). Tieto vozy prvej série následne prešli prestavbou na pohon zemným plynom (#2602 - 2609), pri ktorej dostali nový plynový motor a nové ŠPZ dostali až po tejto prestavbe.

Jednotlivé série modernizácií sa od seba mierne odlišujú. Elektronické terčíkové transparenty firmy BUSE so žiarivkovým osvetlením boli od vozu #1301 nahradené DOT-LED transparentami tej istej značky a namiesto malého vnútorného digitálneho transparentu iba s číslicami sa začal montovať písmenový transparent menšieho typu. Hliníkové lišty okolo kolies boli od vozu #1306 vymenené za plastové, protišmyková podlaha sa zamenila za lacnejšiu gumovú. Pri jednotlivých vozidlách sa menil aj vzor umakartového obloženia.

V rokoch 2001 - 2008 sa v Zlineri modernizovali autobusy, ktoré boli určené na pohon zemným plynom. Opäť sa do autobusov montovala aj protišmyková podlaha, inak sa rozsah rekonštrukcií nezmenil. Niektoré modernizované autobusy mali v interiéri dva displeje - starý malého typu iba s číselnými poliami a aj nový písmenový. Plynofikáciu autobusov zabezpečil podnik SPP, od roku 2005 sa prestavby na pohon CNG vykonávali priamo v Zlineri s komponentami od SPP. Prvých 20 plynofikovaných autobusov dostalo zelenobiely náter s nálepkou draka a nálepkou "Jazdím na zemný plyn". Koncom roku 2003 sa reklama SPP inovovala a novoplynofikované autobusy už preto dostávali žlto-zeleno-biely náter s touto reklamou. Postupne sa táto reklama preniesla aj na staršie plynofikované vozidlá. Poslednou prestavanou kĺbovou Karosou s reklamou CNG bolo vozidlo #2645. Séria z roku 2008 obdržala po rekonštrukcii celočervený náter a nálepky Mesta Bratislavy. V závere plynofikácií prešli prestavbou na CNG pohon aj dve vozidlá, ktoré už raz GO v Zlineri absolvovali.

Modernizáciou a prestavbou na typ Karosa B 741 CNG prešli vozidlá:
  • 2001: 2601 (prototypová prestavba)
  • 2002: 2602 - 2616
  • 2003: 2617 - 2630
  • 2004: 1601 - 1615
  • 2005: 1616 - 1628
  • 2006: 1629 - 1630, 2631 - 2645
  • 2008: 1631 - 1639, 2646 - 2653

V rokoch 2009 - 2010 bol po vážnej nehode s lokomotívou v Zlineri opätovne zrekonštruovaný autobus #2636, pričom pri oprave sa využila časť pôvodne olomouckej Karosy B 741 #304.

V lete 2017 prešlo viacero plynofikovaných vozidiel menšou opravou laku a interiéru.

Prevádzka

Vzhľadom na veľké dodávky vozidiel, boli Karosy B 741 vypravované na všetky kĺbové linky, kde postupne nahradili väčšinu Ikarusov 280.

Pri dodávke druhej série sa uvažovalo s pokračovaním číslovania týchto autobusov v rade 1200, 2200 a 4200, nakoniec sa však zvolilo číslovanie od #1300, 2300 a 4300. Do júla 2001 sa prečíslovanie týmto autobusom vyhlo. Vtedy sa však opäť začal uplatňovať systém výmien evidenčných čísiel na základe stavu vozidiel a vymien motorov. Ako prvé boli prečíslované autobusy #4305 na 4204II a #4304 ešte pred uvedením do prevádzky po GO na 4207II. Podobným spôsobom bola prečíslovaná väčšina prvých plynofikovaných vozidiel, keď na plynofikáciu oficiálne odišlo vozidlo 2. série, aj keď v skutočnosti bolo zrekonštruované vozidlo 1. série. Po požiari autobusu #2215 dostal toto číslo pôvodný voz #1205. Autobusy po plynofikácii dostali čísla radu #2600 a 1600. Nakoľko vozovni Petržalka sa plynofikované Karosy B 741 neušli, preradené do nej boli niektoré z naftových Karos po GO - #2207, 2209, 2301, 2313, 2315 a 1210. Tieto dostali nové čísla tak, že postupne zapĺňali medzery v rade 4200 a neskôr sa pokračovalo v číslovaní od 4215.

Na jeseň 2017 zostalo v evidenčnom stave približne 30 plynových autobusov Karosa B 741, z ktorých boli pravidelne vypravované najmä posledne modernizované vozidlá v červenom nátere. Staršie zeleno-žlté autobusy boli do premávky nasadzované v menšom rozsahu podľa potreby v prípade nedostatku iných pojazdných autobusov (od jesene 2018 sa ich výprava opäť zvýšila). V tomto období boli Karosy B 741 CNG vypravované prevažne už len počas špičiek pracovných dní na linky 59, 74, 75, 78 a 133. V prípade potreby boli nasadené aj na iné linky, napr. 31, 32 a 88. Využívané boli aj ako záložné vozidlá. Počas školských prázdnin vzhľadom na dostatok nízkopodlažných kĺbových autobusov plynové Karosy spravidla vypravované neboli.

Po zavedení mimoriadneho prázdninového režimu MHD od marca 2020 z dôvodu pandémie choroby Covid-19 boli kĺbové Karosy nasadzované iba na rannú linku 133 a po jej zrušení z dôvodu modernizácie električkovej trate do Karlovej Vsi boli od mája 2020 vypravované v rannej špičke na linku 32, taktiež premávajúcu na Dlhé diely. Po obnovení školského režimu od septembra 2020 boli Karosy B 741 CNG opäť vypravované vo väčšom rozsahu, okrem linky 32 boli nasadené opäť aj na linky 59, 75 a podľa potreby aj na ďalšie linky vypravované vozovňami Jurajov dvor a Trnávka.

Po ukončení náhradnej dopravy do Karlovej Vsi bolo od 26. októbra 2020 v dôsledku zníženia výpravy autobusov pravidelné vypravovanie kĺbových Karos ukončené a vozidlá boli odstavené do zálohy. Ďalšie zníženie výpravy autobusov nastalo aj z dôvodu prechodu na prázdninový grafikon od 29. októbra v súvislosti s prebiehajúcou pandémiou choroby Covid-19, ktorý platil až do konca školského roka 2020/2021. Počas tohto obdobia sa kĺbové Karosy objavili v premávke len sporadicky na príležitostných linkách. Na bežné linky sa naposledy vrátili až na začiatku zimného semestra na vysokých školách v akademickom roku 2021/2022. Vypravované už boli len na linky 31 (2 vozidlá) a 75 (1 vozidlo) počas špičiek pracovných dní. Po predčasnom prechode na prázdninový režim premávky z dôvodu ďalšej vlny pandémie bolo ich vypravovanie ukončené 26. novembra 2021. Oficiálna rozlúčka s týmto typom autobusov sa uskutočnila po uvoľnení protipandemických opatrení 2. apríla 2022. Rozlúčkovej jazdy po meste sa zúčastnili vozidlá #2636, 2637, 2646, 2650 a 2653. Následne boli niektoré vozidlá príležitostne využívané na nostalgické jazdy a posilovú dopravu.

Vyraďovanie a likvidácia

Koncom 20. storočia boli Karosy B 741 #4204, 4207, 4300 a 4313 dlhodobo odstavené po požiaroch motora a niektoré už boli v štádiu rozoberania. Po rozhodnutí o plynofikácii sa až na voz 4300 všetky zmodernizovali. Autobus #4300 sa použil ako náhradné diely pre iné Karosy B 741. Druhým vyradeným vozidlom bol zhorený autobus #2215, ktorý bol síce odtiahnutý na modernizáciu do firmy Zliner, z nej sa však vzhľadom na nerentabilitu rekonštrukcie vrátil v nezmenenom stave a bol zošrotovaný. Zaujímavosťou je, že na jeho dokladoch bol vo firme Rošero zgenerálkovaný českobudejovický voz, ktorý následne odkúpila SAD Nitra (#NR-199BT). K ďalšiemu vyraďovaniu došlo až v roku 2009, kedy boli pre zlý stav rámu vyradené vozidlá #1301, 4200 a 4215. Po sprevádzkovaní nových autobusov Mercedes-Benz CapaCity a SOR NB 18 začiatkom letných prázdnin 2010 boli odstavené aj zvyšné naftové Karosy B 741.

Prvým vyradeným plynofikovaným vozidlom bol autobus #1602, ktorý bol vyradený po požiari motora v roku 2010. V rokoch 2011 - 2013 bolo vyradených viacero plynofikovaných autobusov, neskôr v súvislosti s nedostatkom autobusov sa vyraďovanie nakrátko zastavilo, ale opäť pokračovalo od roku 2015. Vyradené autobusy #1638, 1639, 2639 a 2643 odkúpila v roku 2021 česká firma Retrobus, ktorá ich následne zošrotovala. Posledné autobusy boli vyradené v roku 2022, väčšina z nich bola následne ponúknutá na predaj. Odpredané boli autobusy #2634, 2637, 2641, 2645, 2646, 2647, 2648 a 2649. Niektoré z nich boli následne zachované ako historické vozidlá. Autobus #1635 odkúpila v roku 2023 dopravná spoločnosť z Nemecka.

Katalóg vozidiel

1612 1630 1622 2609 2621 2603 1623 1611 4218 1614 2638 4219 1624 1629 1625 2618 2637 1613 2604 2612 1607 1602 2625 2602 2605 2628 4209II 1617 4214II 2620 2617 1601 2606 2615 2215 4200 2643 2653 2642 2608 1620 2645 2607 1618 2619 4210 2644 2634 2633 2614

1605 1301 1615 1631 2613 1619 1306 1639 1636 2627 2636 1634 2622 2626 2610 1616 1635 1604 1621 2652 4215 2630 2635 1606 2639 1633 2651 2631 1603 2640 2616 2648 4216 2632 4217 4300 2623 2611 2624 4207II 4204II 1610 1628 1609 2641 1626 2629 1627 2601 1608

1637 1638 1632 2647 2646 2649 2650

Legenda a štatistika

2653nevyradené vozidlo: 4 (3,7 %)
2653odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 4 (3,7 %)
1612vyradené vozidlo: 103 (96,3 %)
2653historické vozidlo: 4 (3,7 %)
2636špeciálne vozidlo: 2 (1,9 %)
4209IIevidenčné číslo 4209 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
1202do 20041612od 2004 
1203 1630od 2006 
1204 1622od 2005 
1205 2215II2001 - 20022609od 2002
1206do 20032621od 2003 
1207 2603od 2002 
1208 1623od 2005 
1209do 20041611od 2004 
1210do 20044218od 2004 
1211do 20041614od 2004 
1212 2638od 2006 
1213 4219od 2006 
1214 1624od 2005 
1215 1629od 2006 
1216 1625od 2005 
1217do 20022618od 2002 
1218 2637od 2006 
1219do 20041613od 2004 
1220do 20022604od 2002 
1300do 20041605od 2004 
1302do 20041615od 2004 
1303 1631  
1304do 20022613od 2002 
1305 1619od 2005 
1307 1639od 2009 
1308 1636od 2008 
1309do 20032627od 2003 
1310 2636od 2006 
1311 1634od 2008 
1312do 20032622od 2003 
1313do 20032626od 2003 
1314do 20022610od 2002 
1315do 20051616od 2005 
1316 1635od 2008 
1317do 20041604od 2004 
1318 1621od 2005 
1320 1637od 2008 
1321 1638od 2008 
1322 1632  
2200do 20022612od 2002 
2201do 20041607od 2004 
2202do 20041602od 2004 
2203do 20032625od 2003 
2204do 20022602od 2002 
2205do 20022605od 2002 
2206do 20022204II2002 - 20032628od 2003
2207do 20024209IIod 2002 
2208do 20051617od 2005 
2209do 20024214IIod 2002 
2210do 20022620od 2002 
1.2.3.
2211do 20022617od 2002 
2212do 20041601od 2004 
2213do 20022606od 2002 
2214do 20022615od 2002 
2300 2652od 2009 
2301do 20034215od 2003 
2302do 20032630od 2003 
2303 2635od 2006 
2304do 20041606od 2004 
2305 2639od 2006 
2306 1633  
2307 2651od 2008 
2308 2631od 2006 
2309do 20041603od 2004 
2310do 20062640od 2006 
2311do 20022616od 2002 
2312 2648  
2313do 20034216od 2003 
2314 2632od 2006 
2315do 20034217od 2003 
2320 2647od 2008 
2321 2646od 2008 
2322 2649od 2008 
2323 2650  
4201 2643od 2006 
4202 2653od 2009 
4203 2642od 2006 
4204do 20022608od 2002 
4205 1620od 2005 
4206 2645od 2006 
4207do 20022607od 2002 
4208 1618od 2005 
4209do 20022619od 2002 
4211 2644od 2006 
4212 2634od 2006 
4213 2633od 2006 
4214do 20022614od 2002 
4301do 20032623od 2003 
4302do 20022611od 2002 
4303do 20032624od 2003 
4304 4207IIod 2001 
4305 4204IIod 2001 
4306do 20041610od 2004 
4307 1628od 2005 
4308do 20041609od 2004 
4309 2641od 2006 
4310 1626od 2005 
4311do 20032629od 2003 
4312 1627od 2005 
4313do 20022601od 2002 
4314do 20041608od 2004 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Polocan_8998 #62:
Na farbu to nejazdí, bolo treba vyberať aj podľa technického stavu.
Prečo sú všetky zachované B 741 červené? Zo žlto-zelených sa žiadny nezachoval.
Reakcia na: Ecomat #58:
Tak naposledy cez maratón či ktorý beh to evidentne nebolo spravené, napríklad v Petržalke ukazovali tabule odchody trojky aj X3, čo je nezmysel ktorý sa pri správne pripravených dát nemal stať?
Reakcia na: Ecomat #58:
Dufam ze sa do tejto diskusie zapoji aj niaky zamestnanec dpb ale ano. Z dnesnou erov infosystemov je to uplne minimum toto urobit.

Potom este samozrejme pomaha to ze skoro kazdy tyzden ma 4 a 9 vyluku.
Reakcia na: mirec240 #56:
veď všetky tie vozy svojho času dojazdili v pojazdnom stave 😅
len časom proste zhnili a čo som sa dopátral tak 1512 má už tiež prehnitý rám a presne preto nejazdí a ani srnky netušia kedy bude jazdiť ... 4507 tiež stojí na Trnávke ale ten je na tom už len horšie
Reakcia na: Viko #57:
dovolím si nesúhlasiť - jedna z mála pozitívnych vecí tejto éry je že už sa dáva všetko do palubákov, dokonca aj operatívne nasadzované X-kové linky majú svoje kódy a i keď časy nesedia tak stále ukazujú/hlásia zastávky ... dnes už tak lahko nezažiješ že príde voz ktorý je označený len manuálne linka+ciel a zvyšok "si domysli" ..
Reakcia na: si #55:
Ešeže vyrábať dáta pre výluky sa vraj neoplatí, ale vyrobiť dáta pre šotoakciu ide...
Reakcia na: si #55:
No, znela aj išla celkom dobre na to že bola dlho odstavená, takže 2650 nechať a 2636 rozpáliť 😁 ale teraz vážne, 2636 ani 53 neviem v akom sú stave, s nimi som dnes nešiel. Určite by však nemali CNG Karosy suplovať historické kĺbáky najbližších XY rokov. Jedna je ok, ale v kombinácii s Tambusom, Ik280 (ak bude hotový) a prípadne Ik435, ale obávam sa že toho sa tak skoro nedočkáme. Pritom 4827 skončila v pojazdnom stave, stačilo ju po dojazdení udržiavať pojazdnú a možno by ešte príležitostne poslúžila.
Reakcia na: mirec240 #54:
dnes som ju stretol na R, dokonca aj listovala nacestne zastavky (comu som sa vcelku divil vzhladom na jednodnovy charakter linky R)....
Dva červené šerble zjavne nestačia, takže niekto ešte potreboval aj #2650 😁
#2636 vstala z mŕtvych😯.
Reakcia na: Nikolas2636 #51:
2653 ti nestačí?
Reakcia na: SolarisU281 #50:
Pokial som dobre počul tak mala byť
historicke vozidlo...
Prečo sa vyradila netušim.
Neviete ako to bude s 2636?
Reakcia na: Oliver91 #45:
Myslim si ze tuto otazku nebude potrebne najblizsich 20 rokov riesit.
Reakcia na: Urbanway 2423 #47:
Pravda........
Reakcia na: ES499.0001 #46:
Ja budem rád, ak sa podarí jedna plynová a jedna naftová Karosa (okolo #1306 je nejako ticho). Netreba podľa mňa živiť toľko Karos, radšej nech sa investuje do opravy ďalších typov, ako napr. Ikarusov 4xx.
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
Ako druhý historičák by mohla byť #2646, nech je z každej série po jednom historičáku a navyše #2646 má ešte veľkú kabínku.
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
V akej farebnej konfiguráciíí bude budúci plynový historičak? Či to je ešte moc komplikovaná otázka?
Reakcia na: MHDPrešov36 #43:
Pokiaľ viem, mali by sa z nich vybrať 1-2 historičáky. #2653 by mala pravdepodobne byť jeden z historičákov.