VozidláAutobusy › Škoda 706 RTO

Škoda 706 RTO MTZ z prvej série
Škoda 706 RTO MTZ z prvej série
Škoda 706 RTO MEX
Škoda 706 RTO MEX
Škoda 706 RTO MTZ v neskoršom vyfarbení
Škoda 706 RTO MTZ v neskoršom vyfarbení
Škoda 706 RTO CAR
Škoda 706 RTO CAR
Škoda 706 RTO LUX #401 - 403
Škoda 706 RTO LUX #401 - 403

Úvod

Modernizáciou autobusu Škoda 706 RO vznikol typ Škoda 706 RTO vyrábaný v rokoch 1958 - 1971. Karoséria pochádzala z dielní firmy Karosa Vysoké Mýto a podvozky s motormi dodávali závody LIAZ Rýnovice a Mnichovo Hradiště. Pracovalo sa aj na kĺbovej verzii RTO-K, ale vyrobil sa len jeden prototyp. Už koncom roku 1958 odkúpili Jelczańskie Zakłady Samochodowe licenciu na autobusové karosérie 706 RTO a tak výroba autobusov československého pôvodu prebiehala aj v Poľsku (podvozky a motory sa naďalej dovážali z Československa). Vďaka svojmu vzhľadu dostali autobusy prezývku "Uhorka".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 706 RTO MTZ 66, 68 – 78 1958 1959 1969 – 1972 12
2. Škoda 706 RTO MTZ 79 – 85 1959 1959 1969 – 1972 7
3. Škoda 706 RTO MTZ 86 – 89 1960 1960 1969 – 1973 4
4. Škoda 706 RTO MEX 90 – 92 1960 1960 1970 – 1974 3
5. Škoda 706 RTO MEX 12 – 13 1961 1961 1969 – 1972 2
6. Škoda 706 RTO MTZ 7 – 11 1961 1961 1972 – 1975 5
7. Škoda 706 RTO MTZ 4 – 6 1962 (?) – 1962 1962 1972 3
8. Škoda 706 RTO MTZ 34, 39, 41, 52, 58 1962 (?) 1962 1972 – 1973 5
9. Škoda 706 RTO MTZ 93 – 100 1963 1963 1969 – 1973 8
10. Škoda 706 RTO MTZ 54, 56, 61, 65, 67 1963 1963 1969 – 1975 5
11. Škoda 706 RTO MEX 2 – 3, 37 – 38, 40, 44 – 46, 48, 53, 59 – 60, 63 1963 1963 1970 – 1973 13
12. Škoda 706 RTO MTZ 1, 31, 35, 42 – 43, 51, 118 – 131 1964 1964 1970 – 1976 20
13. Škoda 706 RTO MEX 132 – 141 1964 1964 1973 – 1976 10
14. Škoda 706 RTO MTZ 27, 36, 148 – 155 1965 1965 1972 – 1975 10
15. Škoda 706 RTO MTZ 29, 33, 55, 64, 156 – 175 1965 1965 1968 – 1977 24
16. Škoda 706 RTO CAR 400 1965 1965 1977 1
17. Škoda 706 RTO MTZ 16, 23, 28, 30, 32, 57, 192 – 205 1966 1966 1972 – 1976 20
18. Škoda 706 RTO MTZ 17, 19 – 22, 24 – 26, 47, 49 – 50, 62, 206 – 207 1967 1967 1969 – 1979 14
19. Škoda 706 RTO MTZ 212 1967 1967 1976 1
20. Škoda 706 RTO MEX 213 – 220 1968 1968 1975 – 1977 8
21. Škoda 706 RTO MEX 221 – 227 1968 1968 1976 – 1979 7
22. Škoda 706 RTO MTZ 108 – 109, 117, 228 – 245 1968 1968 1973 – 1978* 21
23. Škoda 706 RTO MTZ 171II 1968 1968 1974 1
24. Škoda 706 RTO MTZ 104, 107, 110, 113 1968 1969 1977 – 1978 4
25. Škoda 706 RTO MTZ 111, 114 – 115, 143, 146 – 147 1969 1969 1976 – 1979 6
26. Škoda 706 RTO LUX 401 – 402 1969 1969 1978 2
27. Škoda 706 RTO MTZ 12II, 50II, 65II – 66II, 68II – 69II, 72II, 76II – 78II, 81II, 84II – 85II, 89II, 97II, 101, 103, 106, 112, 116, 142, 144 – 145, 176 – 177, 179, 181, 183 – 185 1970 1970 (?) – 1979 30
28. Škoda 706 RTO MTZ 14 – 15, 48II, 70II – 71II, 80II, 82II 1970 1970 1977 – 1979 7
29. Škoda 706 RTO MTZ 79II, 102, 178, 182, 186 – 191, 208 1970 1970 1976 – 1980 11
30. Škoda 706 RTO LUX 403 1971 1971 1978 1
Spolu 1958 – 1971   265
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 10520 mm
10810 mm (s ťažným zariadením)
Šírka 2500 mm
Výška 2900 mm (MTZ, MEX)
2980 mm (LUX, CAR)
Výška podlahy 885 mm
Rázvor 5450 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča (MTZ, MEX)
1 + 1 manipulačné pre vodiča (LUX, CAR)
Počet miest na sedenie ~ 20 + 2 (MTZ)
~ 29 + 2 (MEX)
35 + 2 (LUX)
Počet miest na státie ~ 58 (MTZ)
~ 52 (MEX)
Celkový počet miest ~ 78 + 2 (MTZ)
~ 81 + 2 (MEX)
35 + 2 (LUX)
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg (MTZ, MEX)
8900 kg (CAR)
8700 kg (LUX)
Celková hmotnosť do 14400 kg
Motor Škoda 706 RTO, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 117,8 kW / 1900 rpm
Objem motora 11781 cm3
Krútiaci moment motora 686 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h (MTZ, MEX)
75 km/h (CAR)
85 km/h (LUX)
Prevodovka Praga, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Nápravy predná: Škoda, tuhá, riadená, ráfiky kolies trilex
zadná: Škoda, tuhá, hnacia, ráfiky kolies trilex
Pneumatiky 11,00-20 eHD

Fotografie

Opis

Na podvozku Škoda 706 RTOch umiestnili oceľovú polosamonosnú karosériu trambusového typu, zvonku oplechovanú. Do pravej bočnice pri type MTZ (Mestská TuZemská) a MEX (Mestská EXportná) umiestnili pre rýchlu výmenu cestujúcich dvojicu dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. V zájazdovej verzii LUX umiestnili v prednej časti jedny jednokrídlové "búchacie" dvere. Bočnice a strop nad oknami v interiéri pokryli umakartom, zvyšnú časť stropu sololitovými doskami, pri niektorých sériách dierkovanými. Drevenú podlahu pokryli gumeným kobercom. Osvetlenie interiéru riešili žiarovkovými svietidlami. Pre cestujúcich umiestnili v interiéri spočiatku laminátové, neskôr koženkové sedadlá (rôznych typov) v priečnom usporiadaní 2 + 1, resp. 2 + 2 (CAR a niektoré verzie MEX). Pri zadných dverách umiestnili v prvých sériách sedadlo pre sprievodcu. Verziu LUX vybavili pohodlnejšími polohovateľnými sedadlami v usporiadaní 2 + 2, sieťkami na batožinu nad sedadlami a "záhradkou" na streche. Pracovisko vodiča s vlastnými dverami v ľavej bočnici oddelili od priestoru pre cestujúcich polovičnou zástenou a krytom motora.

Vykurovanie vozidla v zimnom období zabezpečili naftovým agregátom v bočnej schránke autobusu. Vetranie interiéru zabezpečili v prvých sériách (cca do r. 1960) dvoma veľkými stropnými vetrákmi a výklopnými časťami bočných okien. Pri ďalších sériách MTZ použili jeden veľký výklopný stropný vetrák, tri malé stropné vetráky pretlakového vetrania a posuvné horné časti bočných okien (spočiatku všetky, neskôr každé druhé). Exportné série MEX vybavovali dvoma veľkými a dvoma malými strešnými vetrákmi, niektoré série (z r. 1963 a 1964), pôvodne určené do teplejších krajín, vybavili aj veľkými posuvnými časťami bočných okien.

Autobusy prvých sérií MTZ a MEX dodali v červenom nátere s bielou strechou a okennou časťou. Neskoršie série (cca od polovice roka 1968) dostali v podokennej časti biely pás. Priestor pre linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele dostal pri prvých autobusoch hranatý, neskôr zaoblený tvar. Prvé série autobusov mali v prednom nárazníku umiestnenú dvojicu žltých reflektorov do hmly.

Úpravy

Prvým autobusom sa pri väčších opravách laminátové sedadlá vymieňali za čalúnené. Na predné čelo pod čelné sklo dostali vozidlá v 1960-tych rokoch malú krabičku na tabuľku s číslom linky. Po zavedení samoobsluhy sa ku dverám na bočnicu z vonkajšej strany montovali výstražné svetlá. Vozidlá počas svojho života absolvovali 1 až 3 generálne opravy. Približne od roku 1967 sa aj starším autobusom pri prelakovaní maľoval biely pás v podokennej časti.

Prevádzka

Prvých 19 vozidiel RTO sa do premávky zaradilo v januári až apríli 1959, pričom v prvej polovici roka sa vo veľkej miere využívali aj na nepravidelnú dopravu. Od 1.7.1959 boli trvalo zaradené na pravidelné linky MHD.

Začiatkom roku 1966 bolo dodaných 20 RTO-čiek pri príležitosti konania Majstrovstiev Európy v krasokorčuľovaní v Bratislave. Po ich skončení sa autobusy využívali na nepravidelnú dopravu a expresné linky do rekreačných oblastí.

RTO-čky postupne v prevádzke úplne nahradili Škody 706 RO a dokonca aj svojho súčasníka Ikarus 620. Obľúbené, spoľahlivé a jednoduché RTO-čky vytlačili až početné dodávky autobusov ŠM 11. Niekoľko vozidiel z roku 1963 bolo odkúpených z DP Praha.

Pri veľkom prečíslovaní vozidiel v roku 1976 dostali evidenčné čísla z radov 10xx (vozovňa Trnávka), 20xx (Jurajov dvor) a 30xx (Krasňany). Niektoré vozidlá po vyradení z premávky s cestujúcimi slúžili ako predajne cestovných lístkov a dielenské i pracovné vozidlá.

Väčšina posledných autobusov dojazdila na linkách MHD do roku 1978. Niekoľko vozidiel bolo ešte v roku 1979 núdzovo nasadených do premávky pre oneskorené dodávky nových vozidiel.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli postupne nahrádzané novšími dodávkami "RTO-čiek" a neskôr radom Š 11. Niekoľko vozidiel po vyradení odpredali. Jediný zachovaný autobus #236 bol umiestnený vo Vozovni Krasňany, neskôr však poslúžil iba ako náhradné diely pre historický autobus s rovnakým číslom, ktorý však pochádza z JRD Vajnory.

Katalóg vozidiel

66 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78

43II 80 81 82 83 84 85

86 192II 88 89

90 166II 92

12 13

7 202II 9 10 11

4 5 6

34 52 39 41 58

93 94 95 96 97 98 99 100

54 238II 61 65 67

2 3 37 38 40 44 45 46 48 53 59 60 63

1 31 35 42 43 51 118 119 120 192III 122 123 124 125 126 127 128 137II 130 135II

132 133 134 135 136 1003 47II 205II 140 141

27 36 148 149 150 151 152 153 154 155

29 33 55 64 156 157 169II 159 160 161 162 163 174II 165 203III 167 168 169 170 171 172 3001 174 175

1047

16 1001 194II 30 2001 57 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205

17 1002 2002 2004 1004 24 8205 1007 47 49 50 62 2036 207

245II

1034 214 2037 216 217 2038 1035 1036

1037 1038 2034II 3002 2040 2041 1039

2011II 109 1021 3003 1040 230 3002II 2042 2043 234 1042 236II 2044 238 2045 240 1043 2046 2018II 244 245

171II

1017 2020 2022 1023II

1018 1019 8206 1022 2028 2029

1048 1049

1005 2007 1008 2008 1009 8207 2012 2013 1010 8220 2015 8218 2017 2018 1013 1014 1016 2019 2023 8219 8217 1023 2034III 2030 2031 2033 1024 1026 2034 1027

1006 2003 2006 2010 2011 2014 2016

1012 1015 2032 1025 8215 1029 1030 2035 8214 1032 1033

1050

Legenda a štatistika

236IInevyradené vozidlo: 1 (0,4 %)
236IIodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (0,4 %)
66vyradené vozidlo: 264 (99,6 %)
236IIhistorické vozidlo: 1 (0,4 %)
197technologické vozidlo: 3 (1,1 %)
43IIevidenčné číslo 43 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
8 202II   
14 1006   
15 2003   
19 1002   
20 2002   
21 2004   
22 1004   
23 17II 1001  
25 2005 8205  
26 1007   
28 194II   
32 2001   
56 238II   
79 43II   
87 192II   
91 203II 166II  
101 1014   
102 1015   
103 1016   
104 1017   
106 2019   
107 2020   
108 2021 2011II  
110 2022   
111 1018   
112 2023   
113 2024 1023II  
114 1019   
115 2025 8206  
116 1020 8219  
117 1021   
121 204II 192III  
129 137II   
131 62II 135II  
137 129II 162II 1003 
138 47II   
139 205II   
142 2026 8217  
143 1022   
144 1023   
145 2027 2034III  
146 2028   
147 2029   
158 169II   
164 174II   
166 203III   
173 216II 3001  
176 2030   
177 2031   
178 2032   
179 2033   
181 1024   
182 1025   
183 1026   
184 2034   
185 1027   
186 1028 8215  
187 1029   
188 1030   
189 2035   
190 1031 8214  
191 1032   
206 2036   
208 1033   
212 245II 245II  
213 1034   
215 2037   
218 2038   
219 1035   
220 1036   
221 1037   
222 1038   
223 2039 2034II  
224 3002   
225 2040   
226 2041   
227 1039   
228 3003   
229 1040   
231 1041 3002II  
232 2042   
233 2043   
235 1042   
236 236II   
237 2044   
239 2045   
241 1043   
242 2046   
243 3004 2018II  
400 1047   
401 1048   
402 1049   
403 1050   
12II 1005   
48II 2006   
50II 2007   
65II 1008   
66II 2008   
68II 1009   
69II 2009 8207  
70II 2010   
71II 2011   
72II 2012   
76II 2013   
77II 1010   
78II 1011 8220  
79II 1012   
80II 2014   
81II 2015   
82II 2016   
84II 3005 8218  
85II 2017   
89II 2018   
97II 1013   

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nevie niekto, na ktorých linkách jazdili v Bratislave posledné autobusy tohto typu ?