DPB dostane tri elektrobusy Otokar e-Kent

Turecký výrobca Otokar dodá bratislavskému dopravnému podniku v rámci urovnania vzájomného sporu tri elektrické autobusy.

Vozidlový park bratislavskej MHD má byť do polovice leta 2026 doplnený o tri nové 12-metrové elektrobusy Otokar e-Kent C od tureckého výrobcu autobusov Otokar Otomotiv. Vyplýva to z uzavretej dohody o urovnaní medzi Dopravným podnikom Bratislava a spoločnosťou Otokar Otomotiv.

Turecký výrobca dodal v roku 2022 do Bratislavy 71 kĺbových autobusov Otokar Kent C, na ktorých DPB evidoval viaceré nedostatky, za ktoré udelil výrobcovi tri zmluvné pokuty. Výrobca však uplatnené nároky DPB považoval za neopodstatnené a neodôvodnené, čím vznikol medzi oboma stranami spor. Napriek rozdielnym názorom sa obe strany dohodli na urovnaní sporu vzájomnou dohodou. Podstata urovnania spočíva v zániku doterajších nárokov DPB voči výrobcovi a ich nahradení novými záväzkami výrobcu voči DPB.

Výrobca sa zaviazal, že dopravnému podniku bezodplatne dodá nové náhradné diely na autobusy Otokar v hodnote 1,4 mil. € najneskôr do 5 mesiacov a súčasne tri nové 12-metrové elektrobusy s príslušenstvom v hodnote 1,650 mil. € (550-tisíc €/vozidlo) najneskôr do 31. júla 2026. Okrem toho výrobca riadne dorieši uplatnené a ešte nevybavené reklamácie. Náhradné diely aj elektrobusy výrobca dodá do bratislavského colného skladu, DPB bude musieť za ne zaplatiť DPH. Ak výrobca nedodá nové záväzky riadne a včas podľa dohody, DPB bude požadovať peňažnú náhradu v ich hodnote.

V prípade elektrobusov pôjde o vozidlá Otokar e-Kent C 12 s požadovaným dojazdom 220 až 230 kilometrov na jedno nabitie. Požadovaná kapacita akumulátora je najmenej 440 kWh. Ku každému vozidlu výrobca dodá nabíjaciu stanicu pre rýchle aj pomalé nabíjanie prostredníctvom kábla. Elektrobusy musia byť nové (r. v. najskôr 2025) s nájazdom najviac 1000 km. Záručná doba na elektrobus bude 5 rokov, na akumulátor 6 rokov (2000 nabíjacích cyklov). Životnosť elektrobusu musí byť najmenej 12 rokov. Elektrobusy plánuje DPB využívať v špičkách na linkách 53 a 75.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vie sa že za čo boli tie 3 zmluvné pokuty otokaru?
Viac by potesili asi klbaky, ale budiš. Dojazd znie super, tak snad to prehodnotia casom aj na ine linky.
Nečakané rozšírenie vozového parku elektrobusov. Nie som fanúšikom rôznych atypov vo vozovom parku, prípadne kusoviek. Ale nebolo by to prvý raz v histórii podniku a nebude to ani posledný raz. Napr. CNG Citaro 2020.
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
Tak stále 3 je viac ako 1 😅 za tú sumu mohlo kľudne dôjsť 5 klasických klbakov 🙂
Reakcia na: Petto #2:
Jazykové okienko. Ja som si myslel že to má byť budiž ako skratka buď tiež. Budiš je názov prameňa minerálky a ruším aj priľahlého potoku.
Reakcia na: Ma178rek #4:
Tri boli aj Ikarusy 412. Päť kĺbakov by bolo asi lepšie, s tým súhlasím.
Reakcia na: Ma178rek #4:
Mohlo, len musime este mam pocit kupit viac eko vozidiel v 2026 lebo zatial sme nesplnili %. 80 dieslov a len 20 CNG - je len 25%. Minimum je 48% podla vyhlasky. S tymi 3ks je to pomer 80 ku 23. Ale DPB ohlasoval ze bude nakupovat 35ks CNG SOR NSG18, tak to sedi a bude pomer 80 ku 38 ks -tj 48%
Ako sa hovorí, darovanému koňovi na zuby nepozeraj. Naozaj je nevídané a z môjho pohľadu je to skutočne sympatický krok zo strany Otokaru, že sa k veciam takto postavil a prejavil takúto pozornosť. Ja osobne by som bol určite rád za väčšiu flotilu autobusov tejto značky, pretože sa mi nimi cestuje najlepšie, sú priestranné a v lete veľmi dobre klimujú. Dobrá práca.
Reakcia na: csepka_3 #8:
Áno majú veľmi priateľský interiér ..
Ale či vidím na nich je dosť uvoľnených veci a zničených po 3-4 rokoch prevádzky a takéto veci neboli zničené ani na SORkach ale zase na druhej strane aspoň nepraskali zo začiatku 🙂


Hlavne by som šiel do kúpy XL keby to bolo možné aspoň v sérii 20ks, lebo tá udávané kapacita 220osob znie veľmi zaujímavo
Reakcia na: Ma178rek #9:
XL Otokar nema papiere pre EU trh udajne. Ale zase to nemoze byt neprekonatelna prekazka ked existuje Capacity L v EU.
Nahrada Capacity SORmi o par rokov bude velmi zly "kapacitny" krok. Len na rannu spicku budu musiet zohnat kopu soferov, lebo to nezvladnu SORky kapacitne vozit z Dubravky pri 8min int.
Reakcia na: Petto #10:
Možno dovtedy prídu na L4 dlhé električky 🙃
Reakcia na: 3pa3ck3 #11:
Dlhé električky sú pre linku 3, nie 4 😉
Reakcia na: 3pa3ck3 #11:
Aktualna sanca ze pridu vobec nejake dlhe elektricky je blizke nule.

Nechodim casto s L3 sme Raca,ale je tam poobede pekna sardinkaren. To naozaj ziadny poslanec ani nikto neriesi ze tam idu ludia jak dobytok? Tam by mal byt urcite interval 3min poobede aspon od 16 do 18 na zaciatok. Vozidla su, kedze su aj rano s 2-3 min int.
Reakcia na: Petto #13:
Tak, presne
200 km dojazd na 400 kWh batériu. Čiže 2 kWh na km. Čiže 200 kWh na 100 km. Pri cene 13 centov za kWh 26 Euro na 100 km. Naftový bus zoberie 35 litrov nafty na 100 km, pri cene 1,4 za liter je to 49 euro na 100 km. Obstarávacia cena elektrobusu je pritom dvojnásobná. Náklady na údržbu vzhľadom na cenu novej batérie by som považoval za rovnaké. Elektrobusy čisto na batérie nemajú ekonomický zmysel.
Reakcia na: andrejandrej #15:
Kĺbový Otokar teda spotrebu 35l-40/100km naozaj nemá. To ma tak sorka. Otokar podľa mojich informácii papá 75-80l/100km čo už neni také ružové
Reakcia na: janci_194 #16:
12 metrová Sorka alebo Urbanway môže mať okolo 35-40 litrov spotrebu.
Reakcia na: Solider #17:
Doplním, že mám na mysli sorku NB 18 €6. Tam to aj reálne je tých 35-40l pripadne 45, €5ky žerú viac čo viem a aj NSy celkom si veľa vypýtajú lebo spotrebu nemajú o moc nižšiu ako €6 NB 18
Reakcia na: Petto #13:
To nikoho netrapi, urobili si pekny PR s novou tratou, a ci je stara trat pouzitelna uz ich nezaujima.
Reakcia na: Andrej #19:
O akej trati hovoris? Ja som asi uplne mimo
Reakcia na: Petto #7:
Hej klasicke "porucime vetru desti" 😃 A preco dali len 48%? Preco nie rovno 80%? Naco cakame 😃
Reakcia na: Brancibetar #20:
Myslel to, ze P.R.imator si urobil pekne fotecky pod spravnym uhlom, aby nebolo vidno nedokonceny paskvil Petrzalsky, a ze sa ludia v Raci vozia ako v Indii ho netrapi 🙂
Reakcia na: Brancibetar #20:
Racianska, tam sa zhorsil interval
Ja len nerozumiem naco, a zrovna na linky kde je to zbytočne, 75? Nech sa paci, mame dlhe aj kratke SORky a este aj Urbina, a 53? Mame NS 12 takych 6 kusov stojacich v depe a este aj ine busy. Neviem naco len 3, ale dobre.
Reakcia na: Andrej #19:
Ked sa to tam rozpadne a nebudu vozidla na NAD, to bude potom fun. To uz bude na uterak. Winklerovi staci urobit dalsie nechutne video o racianskej a zase si ziska dalsich. 😁
Prepáčte mi moju nevedomosť, ale do akého počtu sa môžu kúpiť autobusy bez verejného obstarávania? Veď už pri kúpe kĺbových OTOKAROV sa oprati verejnému obstarávaniu navyše kúpil jeden voz a teraz dostane Dopravný podnik 3 vozidlá tiež priamo.
Neviem, asi ma tu ukameňujete 😉 ale som jediný, komu sa zdá, že SOR-ky (NS18) sú lepšie než Otokary? Jasné, ťažko sa porovnáva 12 m verzia s 18 m, ale ten rozdiel tam proste cítiť je.
Som dosť zvedavý na nové SOR NS18 — tam sa už bude dať reálne porovnať Otokar vs. SOR.

A keď sa porovnávam na kazovosť SOR-iek a Otokarov (hlavne tých z 2021/22)… aktuálnu radšej ani nespomínam.

Ale zároveň sa teším aj na tieto elektro, snáď nedopadnú ako niektoré E-SOR-ky
Reakcia na: Michal987 #27:
Zaujímave ze vieš že NS sorky sú už lepšie. Podľa mňa si ešte ani klbakom nesiel NS 😈. Košice ten plynový klbak veru noc neschválili po fórach.
Reakcia na: juraj76 #26:
No len toto nie je kúpa, ale vzájomné vysporiadanie záväzkov. Čiže nenakladá sa priamo s verejnými prostriedkami a tak nie je čo verejne obstarávať.
Reakcia na: Petto #28:
Pravda, ja som myslel NS12 preklep. 😉.
Reakcia na: Solider #29:
Ďakujem za vysvetlenie.
Reakcia na: Michal987 #30:
NS12 mne príde podarený tiež, NS18 v žiadnej verzii
Reakcia na: Petto #25:
Winkler je ten taxikar?
Reakcia na: hanzija #33:
...
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Budiš je obec. 🙂 Podľa nej sa nazýva minerálka. Toto malo byť "budiž", ale nie je to skratka od "buď tiež", je to taká zastaralá forma rozkazovacieho spôsobu, ktorá znamená "nech je" alebo "nech bude".
Reakcia na: Michal987 #27:
Ja to vidím podobne. Otokarmi cestujem rád, ale podľa toho, čo počúvam všade o ich poruchách, to nie žiadna sláva. A som zvedavý, ako budú fungovať tie elektrobusy, ak raz naozaj dorazia. Rád sa nechám príjemne prekvapiť, ale optimista nie som.
Reakcia na: Solider #29:
Že dostanú diely, okey. Ale dostať vozidlá ktorými si výrobca zabezpečil, že podnik bude na Oto závislý, to je frajerina (servis, diely). Mali trvať na peniazoch.
Reakcia na: johnym #38:
A Oto si tým zlepší podiel predaných elektrobusov.
Reakcia na: Petto #13:
Tak pozor, sardinkaren je na L3 aj v rannej spicke pri 2-3 min intervale. 🤔
Reakcia na: Michal987 #27:
Ja s tebou súhlasím. Pre m a j neporovnateľný pôžitok z jazdy keď iba prestúpim z otokaru hneď do sorky NB 18 a zo kladne aj to kľudne aj do tej z 2010 (okrem pár výnimiek, pár rozpadnutých vozov). Hneď mi prišlo lepšie že sorka ma 5 dverí, Otokar 4 ale podľa mňa ni dobre rozmiestnené, medzi 1 a 2 dverami je velká medzera, ďalej majú tlačítko na otváranie dveri dopytom na dverách, nie vedľa vo ja už viem že na otokare mám čakať tlačítko vedľa dveri ale vlčaci to neriešia že čo im ide tak ho chvíľu hľadajú. Ale toto je pomerne drobnosť, ale ja momentálne ako cestujúci pociťujem najväčší rozdiel v podvozku, Otokar ťa pekne vytrasie, sorka nie. Proste v sorke sme prešli dieru a ani som o tom skoro nevedel, v otokare ma to pekne vytriaslo a to boli rovnaké diery. Ďalej, toto už sa cestujúcich netýka ale mne príde na otokaroch tak debilna kabína. Nie že by bola mala to ako tak stačí, ale prečo sa nedá posunúť sedadlo ďalej, ja som mal tu česť si tam na dod sadnúť a mňa normálne že boleli nohy z toho uhlu na tie pedále ako sa tá sedačka nedá odsunúť ďalej. V sorke je to iná dimenzia, tam keď dám sedadlo najďalej ani nedočiahně na pedále pokiaľ si správne pamätám. Na tej som mal už aj možnosť si pojazdiť a ako dosť dobrý voz to je podľa mňa.
Reakcia na: Michal987 #27:
Pohľad cestujúceho sa môže zásadne líšiť od pohľadu vodiča a ten od pohľadu dieľne. Preto pri porovnávaní SOR a Otokar treba písať, z akého pohľadu.
Reakcia na: JjJ1231 #40:
A máme vôbec toľko elektriciek aby sme vedeli vyjazdit L3 ráno s 2min int? Dnes je 41 vozov tj točia sa každé kolo cca 102 minut z každej konecnej. Na 2 minutovy Interval teda treba ďalších aspoň 9 vozov a to už asi fakt nemame ráno free.
Reakcia na: Petto #43:
Celková denná potreba súprav/vlakov je 96 ak dobre rátam ..
Máme 90* škodovky, 18* T3 a 29*T6
To máme cca 39 všetkých súprav v zálohe lenže treba odrátať všetky dlhodobo odstavené súpravy a dostaneme sa k číslu že nám ostane 15 vozov možno? Z toho 5 je ako ZV ..
Oof bolo by to tesno ale musela by sa zlepšiť údržba to znamená 2 zmeny a nielen 6-14 ako to je od nástupu vedenia a samozrejme viac pracovníkov ..
Reakcia na: Petto #28:
Nechapem, preco Ti skryli ten prispevok. Lebo ozaj NS18 je vpredu jaktak, ale vlecka je to iste, co NB18. Stiesnena, nepohodlna. A nie je to len styroma sedadlami na nizkej podlahe. Kosicky NSG18 je des.
Reakcia na: Drew5 #45:
Výhoda NS18 už bude 2. priestor pre kočíky za kĺbom oproti 3. dveram.
Reakcia na: johnym #38:
Všetko má svoje pre a proti. Za tie peniaze mohli maximálne doobjednať o 3 CNG NS 18 naviac. Ale zároveň treba obnovovať aj krátke vozy a tam taký tender/zmluva nie sú.
Reakcia na: Petto #46:
Ano. Ale neriesi to klb, ktoreho konstrukcia zasahuje do interieru, ani stiesnenu ulicku nad zadnou napravou.
Reakcia na: Ma178rek #44:
Namiesto toho aby odstavovali T3G a kacice ked pride 10ks novych 29 T tak by sa radsej mali pouzit na zlepsenie intervalu.
Reakcia na: Andrej #49:
Zahustenie intervalu linky 3 plne podporujem.
Reakcia na: Andrej #49:
Ono možno odstaviť fakt nerentabilné stroje ..
K2 môžu aj teraz... Jedine žeby ich upravili za lacno na mnohočlen a môžu jazdiť v súpravách
Reakcia na: Ma178rek #51:
Už tu bolo x-krát písané, že K2 v súpravách konštrukčne jazdiť nemôžu...
"DPB evidoval viaceré nedostatky, za ktoré udelil výrobcovi tri zmluvné pokuty."

A v tomto kontexte by ma celkom zaujimali tie udelene zmluvne pokuty od Vallova za DKR a Petrzalsku trat... 🙂
Reakcia na: Drew5 #48:
AKo bolo povedane , SOR ma zial vlastnu zastaranu koncepciu klbu, preto je ten interier jak pises.
Niekto sice este pise ze Otokar ma 1. a 2.dvere daleko od seba co je nevyhoda. No este asi nevidel 2. a 3.dvere v NS18 - tam je 5 radov sedadiel prevazne v 2+2, dalej uzky klb a sikme sedenie za klbom. Odhadujem ze to bude vitaz najdlhsieho "stanicovania" v zastavkach pri preplnenom vozidle.
Reakcia na: trolejbus6207 #52:
Prosím, pripomeň mi, čím je to konštrukčne dané, že sa odtlačiť s vypätím všetkých síl vedia, ale dlhodobo v súpravách jazdiť nemôžu? A to ani na nejakej rovinatej linke, napr. ex 14? Nehádam sa, len prosím o osvieženie pamäte.
Reakcia na: samkoh #55:
Konštrukčne je to dané neprítomnosťou mnohočlenného riadenia.
Reakcia na: andy27 #42:
To je pravda. Ja ako cestujúci to tak vnímam. Či kvôli pohodliu, alebo napr. s otokarom sa trasie celý autobus pri sorkach nie . Včera som išiel 2010-kovou SOR a poviem ze to bolo lepšie(nie oveľa ale bolo) oproti otokarom. A ako vravím kazovosť otokarov oproti NS12 je neuveriteľný aj keď je ich o 10 menej a nie sú to klbaky. A často sa mi stava keď idem z roboty natlačený otokar stojím nalepený na dverách vystupujem na menej frekventovanej ulici a dostať sa k tlačítku na otváranie nie vždy je ľahké. To isté majú aj iveco.
Som zvedavý, aké čísla dostanú. Od 3017 či 3021 zjavne nie, keďže 3xxx majú byť kĺbáky, takže 2xxx, ale ktorá stovka? Ja by som ich ako atyp pridal k ďalším atypom: 2611-2613. Viete niekto niečo bližšie?
Reakcia na: Mhr1 #58:
Pri tom ako (ne)jazdia vodíkové zhoralisy a aká je (našťastie) pravdepodobnosť že už žiadne ďalšie mať nebudeme nemusíme ani načínať novú desiatku a môžu ísť hneď za posledným vodíkom (teda 2605-2608)
To Otokar nevedel radsej nieco taketo dodat ako do Povazskej Bystrice ? Isuzu ponuka dojazd nad 500 km
https://imhd.sk/pb/doc/sk/24056/DPMPB-obstaráva-nové-elektrobusy
Reakcia na: Michal987 #57:
Za mňa je Otokar super lebo má miesta s dostatkom priestoru na kolená nepozerám sa pri sedení na spoj okna a nebúcham si hlavu v priestore na státie. Sorka je v tomto taký neutrál, neni to komfort ale dá sa cestovať, no tie nové trolejbusy Škoda to je čistý dobytčák ktorý ma odrádza cestovať MHD a linke 71 sa zásadne vyhýbam aj keď mi smeruje k domu. A je mi úplne jedno či trase alebo netrase, väčšinou je to skôr od toho aký je vodič v tomto sa bohužiaľ nikdy autobusy nevyrovnajú električkám.
Reakcia na: tom_sk #61:
Co je novy trolejbus SKODA ? Lebo tu mame X verzii s 2 skeletmi 😂.
Reakcia na: Petto #62:
Konkrétne som myslel Škoda-Solaris Trollino 24 ale predpokladám, že Škoda 27 Tr Solaris na tom bude veľmi podobne.
Reakcia na: Cancer #59:
Ako (ne)jazdia vodikove Solarisy? Dnes jazdia 3 kusy a vcera vsetky 4.

Ze to bol nevhodny nakup suhlasim, a to ze jazdia na delenych poradiach je tiez velmi nestastne, ale nezda sa mi ze by s nimi inac boli nejake extremne problemy s dostupnostou...
Reakcia na: Andrej #64:
Ako vyzerá ekonomická stránka prevádzky vodíkových autobusov DPB? Neviem, pýtam sa. Ekologická vychádza asi tak, že pri výrobe, kompresii, skladovaní a využití vodíka sú emisie CO2 asi polovičné v porovnaní s naftovým autobusom.
Reakcia na: Andrej #64:
Hlavne vedia ich uz natlakovat na vacsi dojazd tak neviem preco jazdia stale na delenky, uz by mali zvladnut aj kratsie celodenky napriklad 87/1 ktora jazdi okolo plnicky a jazdi cca 14h. od 6.30 do 20.00
Reakcia na: Andrej #64:
Podla mňa je málo keď fungl nové vozdilo odjazdí sotva pol dňa (lebo jazdí iba rannú a poobednú špičku) a cez víkend nejazdí vôbec.

Šak aj keď sú plne pojazdné viacej stoja ako jazdia oproti ostatným vozidlám…
Reakcia na: upravovač fotiek #65:
Tu je článok ktory som si čítal už dávnejšie. Sú tam už nejake nepresnosti nakolko článok je starý zhruba rok
https://www.cs-dopravak.cz/36x-drazsi-nez-nafta-ohlednuti-za-vodikovymi-autobusy-v-bratislave/
Reakcia na: Cancer #67:
Dobre, to beriem. Som si myslel ze narazas na nejake problemy so spolahlivostou.
Reakcia na: janci_194 #68:
Ďakujem, zabudol som na ten článok.
Reakcia na: Andrej #64:
Nevýhodný nákup? Bolo to hradené z eurofondovej dotácie. Reálne mohlo prísť nula až päť autobusov a odklepli sa peniaze na štyri vozidlá. Koľko autobusov okrem týchto štyroch získal v ostatnom čase DPB z eurofondov v podstate zdarma? Nula? 🙄
Reakcia na: Solider #71:
Píše nevhodný, nie nevýhodný.