Výstavba trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho je zazmluvnená

Nová trolejbusová trať na Trnávke by mala byť realitou v prvej polovici roka 2026.

Mesto Bratislava podpísalo 7. augusta 2025 zmluvu o dielo na výstavbu trolejbusovej trate Bulharská – Galvaniho s víťazom verejnej súťaže, ktorým je stavebná spoločnosť OHLA ŽS, a. s., Brno.

Zmluvná cena výstavby trate je 3 899 999 € bez DPH s požadovanou lehotou výstavby najviac 11 mesiacov od začatia prác. Podobne ako pri trolejbusovej trati Riviéra – Patrónka, aj v tomto prípade je v zmluve zakotvená možnosť poskytnutia finančného bonusu zhotoviteľovi za predčasné odovzdanie diela do 31. januára 2026. Výška bonusu je stanovená na 3 % zo zmluvnej ceny, t. j. 117 000 €. Financovanie výstavby bude zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti cez kapitolu REPowerEU.

Výstavbou novej trate sa predĺži trolejbusová trať na Trnávke z Bulharskej ulice až po Avion Shopping Park, čo umožní trolejbusom na linke 61 skrátiť jazdu na pomocný batériový pohon iba na úsek Avion Shopping Park – Letisko (do výstavby trate musia trolejbusy jazdiť na batériový pohon už od Bulharskej ulice). Zároveň bude zmodernizovaná trať na Rádiovej ulici, po ktorej premáva trolejbusová linka 60. Na napájanie novej trate bude vybudovaná kontajnerová meniareň v areáli vozovne na Trnávke.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 9 Tr #58:
Vieš mi prosím dať link na tie štúdie? Fakt ma to zaujíma. Jedna nepríjemná vec totiž je, že cena výstavby trolejbusovej trate rokmi stúpa, batérie zatiaľ výrazne klesali.
Z toho čo som sa pýtal, sa napríklad pri Petronka- Riviéra žiaden prepočet nerobil. Robí sa to len preto, že sa to bralo ako podmienka kvôli tomu že to je v 12 rokov starom dokumente, ktorý je úplne neaktuálny.
Reakcia na: Petto #70:
Akože bolo by to o niečo dlhšie, ale 4-5 minút určite nie. Maximálne nejaké 2-3 minúty, čo by veľmi nevadilo, hlavne keby sa vďaka tomu obslúžili aj tie business centrá.
Reakcia na: Urbanway 2423 #69:
ANo tam, len zase nevyhoda ze smerom k P+R Pristavny most by si sa vozil okruhom cca 4-5 minuty navyse.
Reakcia na: Petto #68:
Akože pod tým Prístavným mostom by tá zastávka kľudne mohla byť aj niekde v týchto miestach: https://maps.app.goo.gl/DHKgLftdTv4xWL896?g_st=ac
29 by jazdila okruhom Plynárenská (tu by boli 1-2 zastávky pre business centrá) > Mlynské nivy > Prístavná, pod Prístavným mostom by mala len vyrovnávací čas.

Pri tom Tescu Lamač som myslel, že by sa využila tá vyšráfovaná plocha, vďaka čomu by autobusy mohli mať voľno v podstate stále, keďže by nekrižovali vychádzajúcu dopravu od Tesca smerom na Patrónku. V tvojom návrhu by ale zase chodci nemuseli križovať oba smery.
Reakcia na: Urbanway 2423 #67:
To som na zaciatku navrhoval uz o tej L29. Chcelo by to ale nove odbocenie k tomu P+R v smere od centra , niekde v tychto miestach. A novy semafor, kedze by tam zramovali auta od Slovnaftu klbovu L29.

https://www.google.com/maps/@48.1403177,17.1472104,3a,75y,76.34h,85.27t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8Ukif-KZ4l0vMPrMX-1TBg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D4.731155354101716%26panoid%3D8Ukif-KZ4l0vMPrMX-1TBg%26yaw%3D76.33865219190758!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D


Detto Tesco Lamac zastavka uz mala byt davno + prechod, chodnik tam uz je - veduci nikam viacmenej, len k pumpe.



Reakcia na: Petto #64:
Škoda, že sa pod ten Prístavný most (resp. niekde na Plynárenskú) nepotiahne cez pracovné dni 29. Aj kvôli P+R, aj kvôli business centrám. Pri Tescu Lamač by dosť pomohlo, keby sa spravila zastávka s prechodom priamo na hlavnej ceste pre 37, 63, 83 a 84. Potom by sa to už dalo považovať za P+R.
Reakcia na: Petto #64:
Pod Prístavným ťa mesto predsa od začiatku posiela na kolobežku alebo zdielané bicykle.. 😂 😂
Reakcia na: david11 #63:
ADD2 no este ze stoji jednosmerne ta L37 tam aspon.
Reakcia na: david11 #63:
Tak potom nech mesto neudava Tesco Lamac ako P+R ked tam nic poriadne nestoji, rovnako to pod Pristavnym mostom kde len prefrci L87 bez zastavenia
Reakcia na: Petto #62:
Veď optimalizácia liniek v Lamači. Pod most posilnená L37 jedine.
Reakcia na: david11 #61:
Ale L4 ide aspon do centra zo Zlatych, ale L30 vikend kazdych 30min po Patronku
Reakcia na: Petto #57:
Na Zlatých je tiež P+R a MHD odtiaľ L4. Každý druhý spoj.
Reakcia na: VeronikaS21 #59:
Stĺpy sú tam aj teraz pre rozvod NN. Tie čo držia vedenie sú po Rádiovú na druhej strane.
Mňa by len zaujímalo ako chcú natiahnuť trolejové vedenie na Bulharskej smerom ku Galvaniho. Od miesta kde končí trolejové vedenie teraz až po Galvaniho, nie je ani poriadne chodník a ako tak prejde jeden človek, ako je úzky. Zrušia teda chodník úplne aby tam dali stĺpy na trolejové vedenie 🤔
Reakcia na: Colon #42:
Jakmile je něco z dotací, tak se propočet dělá a je součástí schvalovací dokumentce. Ovšem asi to nebude veřejné
Všeobecně se ale můžeme bavit, že baterie nejsou zadarmo, po nějakém čase je nutné je vyměnit (na to není už dotace) a jejich životnost je omezená. Výstavba trolejbusové trati fakticky řeší, při správném zadání i údržbu veřejnéo osvětlení. Dám příklad z Jihlavy. Na 5,5 km dlouhé trati bylo staré VO. Náklady na rekonstrukci cca 30 mil. Kč. Životnost lampy 20-30 let. Životnost trakčního stožáru (těch současných) cca 100 let. Aktuálně máme v provozu stožáry z r. 1948, v jiných městech lze najít stožáry i o desítky let starší. Jsou to jednotky kusů, ale už to je ukázka trvanlivosti. Většinou stožár skončí ne na degradaci materiálu, ale na uličních úpravách.
náklady na trať 160 mil Kč, dotace byla 100 mil. Město si teda doplatilo ze svého 30 mil a získalo věc, která bude v provozu- trolej 40-50 let, stožáry dvojnásobek.
Pokud v bateriovém trolejbuse klekne baterka, tak trolejbus dokáže i nadále jezdit. Ovšem musí mít kde.
Tato investice není na délku volebního období politika, ale je to investice do budoucna. A pokud je možnost čerpat dotace, tak je potřeba postavit co nejvíce, aby až tohle skončí se ony baterie využily na co možná největší obsluhu území. Navíc nevýhoda baterek je trvalá mrtvá zátěž 2t a nemožnost rekuperovat do sítě, dke to použije jiný vůz. A pokud se to důkladně propočítá, tak ty baterky v čemkoliv vychází velice nevýhodně. Což ukázaly studie pro Prahu, Berlín, Drážďany, Linz... Že výstavba troleje má stále smysl a baterie jen na nějaké krátké, koncové úseky.

Reakcia na: Trolley #54:
Ako pise Matej. Ta L30 hoc aj s 15min int. ta motivuje aby si tam nechal auto ? A cez vikend kto by tam uz len nechal auto? Ked je plno miest v meste zadarmo cely den - dokonca aj kusok od Stareho mesta.
Reakcia na: MatejBA #55:
Ano, no prave preto je uplne odveci ci tam bude len L30 alebo 30+45, ktore idu vlastne nikam. Presne ako pises tam treba zastavku 83,84 prip aj 63 ako volakedy.
Reakcia na: Petto #53:
Pretoze je to oficialne P&R, kde ludia zo Zahoria maju nechat svoje auto. A interval 15/30 minut odtial resp. na prestupny uzol Patronka je trapny. Keby aspon stali autobusy na Lamacskej ceste pri Tescu Lamac (83, 84, 37, 63), ze prejdes do 100m a ides priamo do mesta, ale takto je to parodia.

Straaaaasne by ma to motivovalo nechat tam auto, kebyze uz som davno v meste, musim ist na spoj, ktory ked mi ujde, tak musim cakat 15 minut, a potom zase prestupovat. 😃
Reakcia na: Petto #53:
L30 tam chodí každých 15 minút len v pracovných dňoch, cez víkend je tam biednych 30 minút.
Reakcia na: Urbanway 2423 #50:
A naco treba dalsi spoj k Tesco Lamac ? L30 tam uz chodi v intervale 15min. ADD2 L45 s tym int. 30min poobede je uz uplne odveci a ziadna pridana hodnota. Dajme tomu este rano ked jazdi L45 castejsie.