Zmeny v deponovaní električiek a elektrobusov

Bratislavské električky dostali k svojim 130. narodeninám darček v podobe prvej modernej vozovne.

Od 27. júla 2025 je obnovená prevádzka vozovne Krasňany, ktorá sa od novembra 2023 podrobovala rozsiahlej modernizácii. Do tejto vozovne sa opäť nasťahovali električky a elektrické autobusy, no oproti predchádzajúcemu stavu sa zmenila štruktúra električiek, ktoré sú tu deponované. Zatiaľ ešte neboli sprevádzkované všetky pracoviská vo vozovni Krasňany z dôvodu dodatočnej modernizácie niektorých priestorov, ktoré pôvodne neboli zahrnuté do plánu modernizácie. Opravy električiek a výmeny vozidiel po poruchách sa preto naďalej vykonávajú vo vozovni Jurajov dvor.

Po novom je vozovňa Krasňany domovskou pre všetky obojsmerné električky Škoda 30T ForCity Plus, najnovšie jednosmerné električky Škoda 29T3 ForCity Plus a zo starých vozidiel sa sem opäť vrátili súpravy ČKD Tatra T6A5. Táto vozovňa vypravuje električky na linky 3 (30T + T6A5) a 9 (29T + T6A5). Časť obojsmerných električiek pre linku 3 bude počas noci garážovať v Janíkovom dvore, kde sa pre ne dokončuje hala dennej kontroly a ošetrenia.

Vo vozovni Jurajov dvor zostali jednosmerné električky Škoda 29T ForCity plus prvých dvoch sérií, súpravy električiek ČKD Tatra T3 všetkých podtypov (T3M, T3P, T3S, T3G) a kĺbové električky K2S. Jurajov dvor vypravuje električky na linky 1 (29T + K2S) a 4 (29T + T3), počas víkendu aj niektoré poradia linky 9 (K2S). Pre aktuálne veľký počet odstavených električiek Škoda 29T z rokov 2015 a 2016 (v procese opravy, čakajúce na opravy/prehliadky) výpravu na uvedených linkách pokrýva ešte aj niekoľko novších električiek Škoda 29T3.

Do vozovne Krasňany sa vrátila aj väčšina elektrobusov, ktoré boli dočasne deponované prevažne v trolejbusovej vozovni Hroboňova, čiastočne na Trnávke. Výnimkou sú vozidlá #3901 a 3013, ktoré sú naďalej deponované vo vozovni Trnávka. Výprava elektrobusov sa zatiaľ nezmenila, zostáva na 8 vozidlách. Päť veľkých elektrobusov je dlhodobo odstavených z dôvodu čakania na nové batérie, ktoré sú už objednané od firmy EVC Group. Rovnako sú objednané nové sady batérií pre malé elektrobusy, ktoré však zatiaľ jazdia.

Pôvodne boli vo vozovni Krasňany deponované aj autoškolské električky a autobusy. Tie zatiaľ zostávajú vo vozovni Jurajov dvor a do Krasňan je plánovaný ich návrat až po plánovanej rekonštrukcii výškovej administratívnej budovy, ktorá sa teraz nerekonštruovala.

Koľajisko s trolejovým vedením vo vozovni Krasňany bolo vybudované kompletne nanovo. Pôvodné značne opotrebované koľajisko ešte zo začiatku 1970-tych rokov s ručným prestavovaním výhybiek bolo nahradené novým typu pevná jazdná dráha vybaveným moderným systémom s automatickým stavaním vlakovej cesty. Predĺžená a kompletne vynovená bola krytá odstavná hala pre električky, ktorá má po novom 12 krytých koľají dĺžky 120 metrov. V zmodernizovanej hale dennej kontroly a údržby pribudla tretia koľaj s umyvárňou vozidiel. Na severnej a južnej strane vozovne pôvodnú jednu objazdnú koľaj nahradili dve koľaje. Pre nové dlhšie elekričky bola prispôsobená aj hala kontrolných prehliadok a opráv so štyrmi koľajami, ktorá bola predĺžená na úkor pôvodného otvoreného átria. Zásobovanie vozovne trakčnou energiou zabezpečuje novovybudovaná meniareň na mieste bývalého CO výjazdu. Bratislavské električky tak dostali k svojim tohtoročným 130. narodeninám darček v podobe prvej modernej vozovne na úrovni 21. storočia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A dalsie 7451-60 idu tiez sem ? 🙃
Reakcia na: Petto #1:
Pravdepodobne áno. Je lepšie mať nové vozy v novej vozovni a pod strechou.
Reakcia na: Petto #1:
Osobne by bolo lepšie nech sú v JD kvôli prehliadkam aby malo čo jazdiť ale stále sa vedia vyposuvat vozy z depa
Vďaka za článok, len jedno mi nie je jasné - už aj zvyšných 8ks 30T odišlo z Juráku do Krasňan?
Reakcia na: Viko #4:
Vyzerá to tak že áno, už aj informácia pri vozidlách je taká že sú v depe Krasňany
"Pôvodne boli vo vozovni Krasňany deponované aj autoškolské električky a autobusy. Tie zatiaľ zostávajú vo vozovni Jurajov dvor a do Krasňan je plánovaný ich návrat až po plánovanej rekonštrukcii výškovej administratívnej budovy, ktorá sa teraz nerekonštruovala."

A počíta sa s nimi ešte v premávke, či už budú slúžiť len pre autoškolu? Celé je to nejaké divné - faktom je, že moderné dopravné podniky preferujú aby vozidlá ktorých nie je obrovský počet boli všetky v jednej vozovni, lebo je neefektívne aby vo viacero vozovniach mali diely, technologie, personál na obsluhu malého počtu vozidiel, a teda si neviem predstaviť že na Juráku zostane zázemie pre dennú údržbu len 2 žehličiek, a naopak že by po reko admin budovy mali zázemie pre bežnú údržbu jednej T3 a dvoch kačíc. či?
Ináč to rozdelenie je dosť odveci...
Krasňany pokiaľ sa nič nezmení budú vypravovat cez školský rok
26*30T na linku 3 + 15x T6
18*29T na linku 9 + 5x T6
V zálohe budú mať teda 2* 29T, 14* 30T a 9*T6

JD bude vypravovať
Linka 1: 3* 29T, 6* K2S
Linka 4: 12* 29T, 12* T3 + 6* T3/29T
Ak dobre rátam majú 15 súprav T3
Pričom JD má vsetky 29T ktoré majú veľa kilometrov alebo zjazdné obruče takže budú mať čo robiť aby vypravili všetko...
Reakcia na: Ma178rek #7:
Pravda, v JD ešte mali nechať natrvalo aspoň ďalších 5 29T, potom by tá výprava vyšla v oboch vozovniach. Snáď im tam niečo preradia po príchode ďalších 29T.
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Hlavne tam mali nechať platnove T6,.lebo aj s tými T3 to bude o hubu
A áno 5* 29T by bol ideálny stav ale nemyslím si že vozidlá budú pevne viazané
Ale stále je to hlavne hanba a maslo.na hlave že žiadna električka nešla ešte na VP či sa niečo zmenilo???
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Logické by bolo mať v oboch vozovniach obojsmerné električky približne v rovnakom počte, kvôli plánovaným výlukám aj neplánovaným. Prvých 15 alebo 20 vozidiel Škoda 30T ForCity + by mi dávalo väčší zmysel umiestniť na Trnávku. Hlavne keď pominul dôvod vypravovať ich na linku 3. K2S by zas logickejšie bolo umiestniť do Krasnian, je to bližšie k linke 1, ktorú mohli celú vypravovať Krasňany, naopak časť linky 9 mohla vypravovať Trnávka. A tým pádom T3S tiež do Krasnian. T3AS a T3Mod sa už v texte nespomínajú, ktovie prečo (je to rečnícka otázka). 😁
Reakcia na: Majo #10:
Lenže 3 bude podľa všetkého aj naďalej obsluhovaná len 30T s výnimkou rannej špičky. Podľa mňa počítajú s tým, že v prípade MU operatívne ukončia 3 na Jungmannovej a NAD sa zavedie len v úseku Farského - Centrum/Južné mesto. To je podľa mňa celkom logické, keď inde takúto spojku nemáme, respektíve na pokrytie 4 a 9 (úvrať na Riviére) by sme nemali dostatok 30T. Veď tie 30T môžu dočasne preradiť, keď ich bude treba napríklad pri rekonštrukcii trate na Krížnej (úvrať na Trnavskom mýte).
Neviete niekto, ako je to nakoniec s rozmiestnením električiek? Lebo pri 7414 sa uvádza, že je na Juráku, ale v posledných 3 dňoch jazdila na e-9, aj dnes. Je teda zapožičaná do Krasňan, alebo je na JD a vypravovaná, v rozpore s tým, čo sa tu písalo, na e-9?
Reakcia na: Mhr1 #12:
Miešajú sa navzájom... Najskôr boli v JD 7432,33,41,42 a zase je to inakšie...
Pravdepodobne to bude na dlhšie
Reakcia na: Majo #10:
L1 má podobný výjazd z oboch vozovní. L9 sa ti musí ráno zbytočne krútiť cez centrum, aby sa z Juráku dostala do Ružinova. Večer naspäť detto. Teraz sa ušetrí dosť jalových km. Ak by nocovalo pár poradí L4 v Dúbravke tak ešte viac.
Reakcia na: david11 #14:
Pri 9 je určite lepšia výprava z Krasňan práve kvôli výjazdom a dojazdom, odpadá kolečko cez mesto, ale ak by niektoré deviny boli z JD, tak by mohli začínať riadnu trasu v skoršom čase už od Trnavského mýta a nie až od Blumentálu. Mňa skôr mrzia zrušené 9 cez centrum v PD a PDL, je tam do najbližšieho nočáku hodinová diera, toto nepovažujem za dobré riešenie, aj keď súhlasím, že sa tu bavíme o jednotkách cestujúcich a nie o masách. Na Račianskej už taký problém nie je, keďže o 23:30 hod. ide nočák.
Reakcia na: david11 #14:
Na Hlavnú stanicu je bližšie z Krasnian ako z Trnávky, aj keď ten rozdiel nie je veľký. Pri linke 9 som narážal na spoje, čo začínajú v smere do Karlovej Vsi a končia v smere z Karlovej Vsi. Toto som považoval za samozrejmé, takže som nepokladal za potrebné to vypisovať, a predsa sa našiel niekto, kto to nepochopil, nevadí. Hádam nebudem viesť výjazdové spoje z Krasnian do Karlovej Vsi s vynechaním Trnavského mýta, a súčasne z Trnávky do Ružinova okľukou cez centrum. Kedysi, pri 3-linkovom variante, bola práve linka 9 jediná, ktorá bola vypravovaná z obidvoch vozovní, a to práve kvôli tomu, že z Ružinova je kvôli neexistencii koľaje na Trnavskom mýte bližšie do Krasnian, zatiaľ čo v opačnom smere pôjde vozidlo dlhšie po trase linky 9, ak pôjde na Trnávku. Boli aj časy, keď sa vychádzalo z Trnávky na linku 8 do Ružinova trianglením na Vazovovej (akurát to asi nikdy nebolo oficiálne, Igor bude vedieť), ale so sólo T3 je to predsa len jednoduchšie ako so súpravou alebo s 32-metrovou električkou.
Reakcia na: Urbanway 2423 #11:
Je v tom logika, otázka znie, či kvôli tejto teoretickej možnosti, ktorá môže byť využitá raz za rok, má význam každý deň nabiehať zbytočné kilometre.
Reakcia na: Majo #17:
Aké zbytočné kilometre myslíš? Veď Krasňany sú priamo na trase 3 a je v podstate jedno, či z tadiaľ vychádzajú 29T alebo 30T. Rovnako ako je z hľadiska kilometrov jedno, či na 4 vychádza z JD 29T alebo 30T. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
Na linku 1 (vozovňa Krasňany - STU / vozovňa Trnávka - STU) a takisto počas prípadných presunov obojsmerných vozidiel kvôli výluke, pri ktorej budú potrebné na Trnávke.
Reakcia na: Solider #15:
Dojazdy L9 ti idú z Ružinova po Krížnu a potom na hrane máš N53 23:16, 23:46 cez Hodžovo n. smer stanica . Prípadne z Trnavského mýta L61 do 23:46 smer stanica.
Reakcia na: Majo #16:
Neviem o tom, že by sa trianglovalo pri výjazdoch. Jedine výnimočne, ak niekto zaspal a nebola záloha. Okrem toho je jednoduchšie cúvať so súpravou alebo Škodovkou so zadným panelom ako so sólom bez neho. A vtedy bolo esíčko od 7737 vyššie na sólo linke vzácnosťou. Kvôli týmto výjazdom a záťahom mal BW nakreslenú tú koľaj na Amerikánskom námestí okolo benzínovej pumpy, ktorá sa bohužiaľ okrem zabudovania výhybky nikdy nerealizovala.
Reakcia na: Majo #16:
Výjazdové smer Karlovka ti idú cez Račianske mýto. Kde je problém? Z Trnavského máš stále výjazdy L4 už od 4:00h.
Reakcia na: david11 #22:
Ide hlavne o niečo iné než výjazdové/dojazdové spoje linky 9 (hádam som to dostatočne jasne popísal), tie sú len ďalšia pridaná hodnota.
Reakcia na: Majo #19:
Aha, už rozumiem. Takže linka 1 by teda začínala z Krasňan a JD by namiesto nej robil niekoľko poradí na 9 s výjazdom smer KV. K2 by sa teda preradil do Krasňan a do JD by odišli napríklad platňové T6 na 4. Prvý spoj z Vinohradov smer Blumentál by išiel cca v rovnakom čase (okolo 4:20) len by to bola 1 namiesto 9. Výjazdy 9 by zase išli už od Trnavského mýta a nie až od Blumentálu. To by celkom dávalo zmysel, aj keď podľa mňa spojenie Račianska - Obchodná - KV (výjazdy 9) je podľa mňa užitočnejšie ako výjazd 1 na Hl. st. a ani nejako veľa km by sa tým podľa mňa neušetrilo, takže ani súčasný stav nie je nejaký strašný.
Reakcia na: Urbanway 2423 #24:
Skoro. 😁 T6A5 by som určite nechal všetky spolu v Krasňanoch. Na Trnávku by som preradil časť 30T (alebo ak chce mať niekto za každú cenu každé bezbariérové poradie linky 3 obojsmerné, tak 29T), aby bola dostatočná rezerva aj pri výprave časti linky 9 z Trnávky a všetky K2S do Krasnian, odkiaľ by sa cez týždeň vypravovali na linku 1 a cez víkend na časť poradí linky 9 (hoci tam by som radšej videl súpravy, ale vychádzam zo súčasného stavu). Ušetrené km (nie je to veľa, viem) by som využil napr. na zlepšenie intervalu večer na linkách 4 a 9 (o niečo dlhšie 7,5-minútový interval namiesto 10).