Zmeny v MHD po spustení premávky električiek do Janíkovho dvora (od 27.7.2025)

Predĺžená a posilnená električková linka 3 nahradí linky 7 59 95 a čiastočne aj linku 192.

Od nedele 27. júla 2025 bude spustená premávka na novej električkovej trati do Janíkovho dvora. Zmeny v linkovom vedení budú iba v najnevyhnutnejšom rozsahu, keďže súčasné linkové vedenie v Petržalke už bolo pripravované s ohľadom na predĺženie električky do Janíkovho dvora.

  • Linka 3 bude predĺžená až na južný koniec Petržalky, pričom bude obsluhovať nové zastávky Jungmannova (v novej polohe), Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a Južné mesto.
    • Intervaly medzi spojmi budú nasledovné:
      • ranná špička pracovných dní: 2-3 minúty (školský rok) / 4 minúty (prázdniny),
      • sedlo pracovných dní: 5 minút
      • popoludňajšia špička pracovných dní: 4 minúty (školský rok) / 5 minút (prázdniny),
      • skoro ráno a večer v pracovných dňoch: 7-8 minút
      • voľné dni: 5 minút (deň) / 7-8 minút (ráno, večer).
    • Z dôvodu obnovenia činnosti vozovne Krasňany budú zrušené priame výjazdové a dojazdové spoje z Vajnorskej do Rače/do Petržalky a naopak.
  • Linka 7 bude zrušená.
    • Medzi Hlavnou stanicou a Račianskou bude možné cestovať linkami 61 71 s prestupom na linku 3 na Račianskom mýte.
  • Linky 68 96 N80 N99 nebudú obsluhovať zastávku Romanova, namiesto toho obslúžia novú zastávku Zrkadlový háj pri električkovej zastávke.
  • Linky 84 99 N99 budú obojsmerne obsluhovať nové nástupištia zastávky Farského (C, D) pri električkovej zastávke.
    • Linka N80 bude obsluhovať doterajšie nástupištia zastávky Farského.
  • Linka 59 bude zrušená.
    • Obsluha oblasti Na Pántoch je zabezpečená linkou 65, na ktorú je možné prestúpiť z linky 3 v Rači. Potreba priameho spojenia Petržalky a Na pántoch zanikla po zrušení všetkých škôl v uvedenej lokalite.
  • Linka 95 bude zrušená a nahradená predĺženou linkou 3.
  • Linka 192 bude premávať po skrátenej trase Červený most - Mlynská dolina - Einsteinova - Dvory - Jungmannova (obrat cez Farského).
    • Na Jungmannovej bude možné prestúpiť na električku smerom ďalej do Petržalky, resp. naopak.
    • Výjazdové a dojazdové spoje pôjdu naďalej z/do Depa Petržalka.
  • Nočná linka N99 bude obsluhovať zastávku Jungmannova na Jantárovej ceste (nástupištia C, D).
    • Zároveň bude medzi zastávkami Lúčanka a Ľubovnianska služobne premávať cez električkové obratisko v Janíkovom dvore ale bez obsluhy zastávky Južné mesto.

Všetky uvedené zmeny sú už zapracované v Plánovači cesty.

K termínu predĺženia linky 3 nebude dokončený cestný most na Kutlíkovej, preto budú linky 92 98 99 a N95 naďalej premávať po výlukových trasách. Nebude tiež ešte sprevádzkovaný prestupný uzol medzi linkami 3 91 191 na zastávke Južné mesto.

Prípadné ďalšie úpravy linkového vedenia v Petržalke bude možné očakávať po vyhodnotení aktuálnych zmien na správanie cestujúcich, t. j. približne v priebehu budúceho roka.

Prestupné väzby medzi električkou a autobusmi v Petržalke (cieľový stav po ukončení výluky na Kutlíkovej a sprevádzkovaní autobusovej zastávky Južné mesto):

Koncept obsluhy Petržalky bude založený na nosnej električkovej linke a autobusových linkách. Tie budú slúžiť ako napájače na električkovú dopravu, preto na styku električky a autobusov budú zastávky umiestnené blízko seba, aby sa dalo medzi jednotlivými linkami prestupovať. Samozrejme, autobusy budú naďalej zabezpečovať obsluhu po ostatných mostoch.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TomJ #476:
Podla mna ked tam vybuduju to P+R parkovisko, tak to spoja so zastavkou, asi sa to pripoji priamo na zastavku smer konecna. A cez parkovisko by sa dalo tym padom prejst 🙂
Reakcia na: TomJ #476:
Dá, ale človek musí ísť až k tej poslednej križovatke električkovej trate s cestou (ako vchádzajú autobusy na trať). Ale cez trávu je to predsalen o niečo kratšie. Na zastávku 93 smer Hl. st. je to ale z Južného mesta dobrých 350 metrov aj krížom cez trávu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #473:
Dá sa vlastne normálne peši prejsť z Vyšehradskej na Južné mesto? Je tam chodník alebo len krížom cez trávu?
Reakcia na: kecho #474:
V nadpise článku sa spomínajú električky, preto sa dalo predpokladať, že sa myslí prestup z L3
Reakcia na: lostrail #471:
To bola presna odpoved podla zadanej otazky. Konstatuje, ze sa nikde neda prestupit na 93, nepise z coho, kadial ani nic detailnejsie. A kedze 93 ma v Pe 12 zastavok, tak sa na nu da prestupit na 12 miestach.
Reakcia na: lostrail #471:
Ja stále trochu dúfam, že po dokončení električky tú 93 predĺžia na Južné mesto. Keď tadiaľ už teraz jazdí N99 a NAD, tak prečo by nemohla aj 93.
Reakcia na: Karinuska73 #467:
Odkial kam potrebujes cestovat?
Reakcia na: kecho #468:
Vies uviest priklad? Lebo ak to mysli tak, ze sa neda prestupit priamo na elektricku alebo z nej, tak ma pravdu. Teda, ak tam nemas absolvovat 10 min. a viac presuny.

Za mna je takato situacia dovod, preco maju stale zmysel tie geometricke mapy s linkami. Z celej schemy liniek sa clovek nevyzna a takto by si lahko nasiel, kde vsade vie prestupit alebo ci to ma / nema zmysel. Predtym sa dalo prestupit z L95 na Vysehradskej. Tusim raz som to vyuzil. Ale aj ked sa neda, aspon by si clovek nasiel nejaku vhodnejsiu linku, napr. L83, ktora na Staromestskej strane kopiruje 95% trasy L93 (okrem odbocenia na stanicu) a zachadza napr. na Jungmannovu, kde sa teraz uz da prestupit pohodlne.

Ale inak predlzit L93 k niektorej elektrickovej zastavke zmysel dava a divim sa, preco to este neurobili.
Reakcia na: kecho #469:
Tam to možno uhrali tak, že je to len obnova už existujúceho priechodu; v tom prípade nemusí spĺňať podmienky podľa TP 117, ak na ňom doposiaľ nedošlo k nehode.
Reakcia na: Karinuska73 #467:
V Petrzalke ma L93 asi 12 zastavok, takze na 12 miestach by sa malo dat.
Nikde sa nedá prestúpiť na linku 93.
Reakcia na: 3pa3ck3 #464:
Ten štandard hovorí, že chodec, či cyklista je tupé teľa, čo sa nevie naučiť ani základné pravidlá cestnej premávky (v prípade chodca sa to zmestí na A5 papier) a vodič auta je zodpovedný za to, že to tupé teliatko neumrie, ani sa u nič nestane a tak nejak sa očakáva, že vodič bude mať krištáľovú guľu na veštenie budúcnosti.
Reakcia na: kecho #457:
Zákaz vyznačovať priechody cez trať vychádza z toho, že priechod má chodcom asociovať miesto, kde majú prednosť. Keďže pred električkami prednosť nemajú a ani nebudú mať, mohlo by to viesť k fatálnym omylom. Keďže na MNP prednosť nemajú, s ich vyznačením na električkovej trati problém nie je.

Používanie MNP so semaformi vychádza z toho, že sa môže používať aj tam, kde je priechod neprípustný - napr. ak máme viac ako jeden pruh v jednom smere jazdy
Reakcia na: bobitwo #463:
Pointa úpravy je v tom, aby priechod pre chodcov bol vnímaný ako kvázi križovatka, kde je chodec na hlavnej ceste. Takto to vyplýva z Viedenského dohovoru a teda konečne prejdeme na európsky štandard.
Reakcia na: 3pa3ck3 #462:
Tá úprava len v realite tvrdí, že chodec môže skočiť hlavičku pod auto a šofér je na vine, lebo mal mať vešteckú guľu.
Reakcia na: kecho #460:
V súčasnosti nemá prednosť ani na priechode, tú dostane až po schválení novely zákona, ktorá je v MPK
Reakcia na: kecho #460:
Kde sa tam píše, že vodič vozidla môže beztrestne zrážať chodcovi? Nikde.

Mimochodom, zabudol si, že pre prechod pre chodcov, aj miesto pre prechádzanie platí začiatok:
8/2009 Z.z.
§54
(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55a ods. 2 nie je ustanovené inak.
(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.
Reakcia na: bobitwo #459:
Chodec ma prednost na priechode. Na mieste na prechadzanie prednost nema.

§ 4 Povinnosti vodiča
(1)
Vodič je povinný
f)
dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,
Reakcia na: kecho #457:
Prečítaj si zákon, nikto nemôže nikoho beztrestne zrážať.