Opis projektu
Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály je navrhované postupne v troch etapách. V prvej etape by sa trať predĺžila od súčasnej konečnej zastávky Astronomická estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, ďalej okolo Hornbachu až k plánovanej železničnej zastávke Ružinov, ktorá má vzniknúť pri terajšom obratisku autobusov Ostredky, Súhvezdná. Tu by bola električková trať ukončená obratiskom na ploche medzi železnicou a biznis zónou na Galvaniho ulici. Navrhované sú dva varianty obratiska - prvý predpokladá vybudovanie slučkového obratiska za súčasného zrušenia pôvodného obratiska Astronomická, druhý uvažuje s vybudovaním trianglového obratiska za súčasného zachovania aj existujúcej slučky na Astronomickej. V tejto etape by vznikla jedna nová konečná zastávka a súčasná zastávka Astronomická by sa preložila do priestoru dnešného obratiska. Dĺžka tohto predĺženia by bola 995 metrov (1. variant), resp. 773 metrov (2. variant).
V druhej etape by trať mohla pokračovať krížom cez Galvaniho ulicu (križovanie mostom) k obchodnému centru Avion, kde by viedla v dnešnom zelenom páse medzi diaľnicou a parkoviskami obchodného centra. Druhá etapa by končila pri obchodnom dome IKEA úvraťovým obratiskom (ako v súčasnosti v Petržalke), keďže tam nie je priestor na vybudovanie slučkového obratiska. Na tejto predĺženej trase sa uvažuje s jednou novou zastávkou na úrovni parkoviska obchodného centra. Zároveň by bolo potrebné preložiť zastávku pri stanici Ružinov vybudovanú v prvej etape do novej polohy. Aj dĺžka trate v druhej etape by bola tesne pod 1 kilometer.
V poslednej etape by trať prekrižovala diaľnicu (navrhnuté sú dve alternatívy - šikmé a kolmé nadzemné križovanie) a pokračovala by koridorom paralelne s Ivanskou cestou až k Letisku, kde sú navrhnuté dve alternatívy umiestnenia slučkového obratiska (prvá v blízkosti letiskového terminálu, druhá v priestore medzi parkoviskom a plánovanou železničnou stanicou projektu TEN-T 17). Na tejto trase sa uvažuje s dvomi zastávkami električky. Prvá by bola za úrovňovým križovaním ulice Pri letisku, druhá na konci trasy pri letisku. Tretia etapa predĺženia by bola dlhá v závislosti od realizovaného variantu buď 1281 m (kratší variant), alebo 1607 m (dlhší variant).
V súčasnosti majú s ohľadom na počet potenciálnych používateľov najväčší význam prvé dve etapy predĺženia Ružinovskej radiály, o tretej etape bude možné uvažovať, až keď bude lokalita okolo letiska generovať dostatočný počet pravidelných cestujúcich.
Návrh predĺženia trate podľa Technicko-ekonomickej štúdie:
Aktuálny stav (k 3/2025)
V roku 2023 bola spracovaná Technicko-ekonomická štúdia predĺženia Ružinovskej radiály od zastávky Astronomická až po Letisko M. R. Štefánika. Následne v roku 2024 začalo mesto pripravovať zmeny a doplnky územného plánu tak, aby bolo možné zrealizovať navrhovanú prvú etapu predĺženia Ružinovskej radiály po budúcu žel. zastávku Ružinov. Verejné prerokovanie týchto zmien a doplnkov prebehlo na prelome rokov 2024 a 2025.
Koncom marca 2025 bol zámer predĺženia Ružinovskej radiály predložený na zisťovacie konanie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Základné údaje o 1. etape
- Predmet projektu: Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály
- Dĺžka električkovej trate: 0,995 km (variant 1) / 0,773 km (variant 2)
- Počet zastávok: 1 nová a 1 preložená
- Predpokladaný termín realizácie: ~2026 - 2028
- Predpokladané náklady: 40 mil. €
- Financovanie: nestanovené