Navrhovaný priebeh modernizácie Ružinovskej radiály.
Mesto Bratislava vyhlásilo na prelome júla a augusta verejnú súťaž na obstaranie stavebného dozoru pre projekt modernizácie Ružinovskej radiály. V súťažných podkladoch je možné nájsť dokumentáciu pre stavebné povolenie, ktorej súčasťou je aj návrh projektu organizácie výstavby (POV). Projektant navrhuje celú modernizáciu rozložiť do štyroch etáp v priebehu dvoch rokov. Začiatok je nateraz ešte otázny, keďže bude závisieť od výberu zhotoviteľa stavby (súťaž zatiaľ nevyhlásená) a získania financovania projektu.
V prvom roku realizácie sa navrhuje realizovať modernizáciu električkovej trate na Ružinovskej ulici v úseku od zastávky Líščie nivy po Čmelíkovu ulicu v dĺžke približne 2,5 km. Súčasťou je aj modernizácia meniarne Ružová dolina a výstavba novej meniarne v obratisku Astronomická. Odhadované trvanie tejto 1. etapy je 8 mesiacov, z toho 6 mesiacov pre samotné stavebné práce a 2 mesiace pre kolaudáciu. Táto etapa bude realizovaná za úplnej výluky električiek v úseku Trnavské mýto – Ružinov. Električky budú počas výluky nahradené autobusovou dopravou. V ďalších etapách by už bola táto zmodernizovaná trať v prevádzke.
Najnáročnejšie stavebné práce na Americkom námestí a Krížnej ulici by sa mali realizovať v druhom roku v ďalších troch etapách. Druhá etapa má zahŕňať modernizáciu električkovej trate a celého uličného priestoru v úseku od Amerického námestia po koľajový triangel na Vazovovej ulici v dĺžke 410 metrov. Na ňu nadväzuje tretia etapa od koľajového triangla po Legionársku ulicu v dĺžke 355 metrov, vrátane úpravy Trnavského mýta. Na realizáciu oboch týchto etáp je navrhovaných približne 8 mesiacov. V týchto etapách bude zmodernizovaná aj meniareň Legionárska. Počas 2. a 3. etapy bude úplná výluka električiek medzi Americkým nám. a Vazovovou (so zachovanou premávkou medzi Špitálskou a Blumentálom) a zároveň počas tretej etapy aj výluka električiek medzi Vazovovou a Trnavským mýtom. Dopravný podnik požaduje prerušenie premávky medzi Vazovovou a Trnavským mýtom maximálne na 4 mesiace v období mimo vysokoškolského vyučovania (máj až september). Pre zabezpečenie premávky električiek na Vajnorskej a Ružinovskej radiále počas tejto výluky je na Trnavskom mýte navrhnutá stavebná výhybka, ktorá umožní premávku obojsmerných električiek v úsekoch Trnavské mýto – Zlaté piesky a Trnavské mýto – Ružinov. Zvyšné radiály by boli obsluhované električkami z vozovne Krasňany. Vytvorené tak budú dve samostatné električkové prevádzky, jedna obsluhovaná električkami z Jurajovho dvora, druhá električkami z Krasňan. Potreba zmodernizovania dvoch koľajových výhybiek na Trnavskom mýte si vyžiada krátkodobú výluku električiek aj na Vajnorskej a Ružinovskej s nasadením náhradnej autobusovej dopravy.
V poslednej etape by malo prísť k napojeniu modernizovanej trate na Americkom námestí na trať na Špitálskej ulici, čo si vyžiada úpravu trate pred Metropolkou v dĺžke 211 metrov. Trvanie tejto etape je odhadované na 3 mesiace s výlukou električiek na Špitálskej, Americkom námestí a Krížnej (po Vazovovou).
Konkrétny priebeh prác bude známy až po výbere zhotoviteľa stavby, ktorý si stanoví harmonogram prác na základe vlastných možností.
Erasmus
Podobná situácia bola na jeseň 2018, len stavebná výhybka o zastávku ďalej. Niekoľko dní bola vtedy výluka medzi zastávkou Krížna a križovatkou Krížna x Vazovova so stavebnou výhybkou na zast. Krížna, kde končili električky zo ZP a Ružinova.