Modernizácia Ružinovskej radiály

Opis projektu

Pôjde o modernizáciu jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od Amerického nám. po zastávku Chlumeckého v Ružinove okrem úsekov zrekonštruovaných v rokoch 2008 a 2010. Modernizácia tak bude rozdelená na tri úseky:

  1. Americké nám. – križovatka Krížna x Legionárska
  2. križovatka Krížna x Legionárska – zastávka Líščie nivy (len menšie úpravy, najmä zastávok, výmena výhybiek na Trnavskom mýte)
  3. zastávka Líščie nivy – križovatka Ružinovská x Čmelíkova

Z dôvodu plánovaného predĺženia električkovej trate k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov v blízkosti zastávky MHD Súhvezdná, predmetom rekonštrukcie nebude ani zastávka Astronomická a súčasné obratisko.

Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:

  • zlepšenie prestupu medzi električkami a trolejbusmi na Americkom námestí, preloženie električkovej trate bližšie k parku,
  • zlepšenie prestupného bodu Krížna,
  • celková rekonštrukcia Krížnej ulice "od fasády k fasáde" od Amerického nám. po Legionársku,
  • doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky,
  • redukcia počtu priecestí cez električkovú trať a tie, ktoré zostanú, budú riadené,
  • možnosť jazdy autobusov MHD po električkovej trati na časti Ružinovskej ul., čím sa zlepší prestupovanie (zastávky Nemocnica Ružinov a Herlianska budú riešené ako združené, rovnako aj zastávka Tomášikova smerom z centra),
  • zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách,
  • trať v úseku Líščie nivy – Čmelíkova navrhnutá na rýchlosť 65 km/h,
  • koľajová trať typu pevná jazdná dráha s protihlukovými prvkami,
  • zazelenanie niektorých úsekov trate (Bajkalská – Stropkovská, Herlianska – Tomášikova (iba smer do mesta), Tomášikova – Čmelíkova),
  • vybudovanie novej meniarne v obratisku Astronomická.

Aktuálny stav (k 7/2025)

Projektová príprava začala v októbri 2014 po uzavretí zmluvy o dielo so zhotoviteľom, firmou Dopravoprojekt, pričom projektové práce a získanie stavebných povolení bolo požadované do 14 mesiacov. V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) opätovne predložilo novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Súčasne bolo potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.

Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Žiadosť o NFP na projektovú dokumentáciu bola schválená a podpísaná v priebehu jesene 2019.

V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Vítazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt. Zmluva s víťazom bola uzatvorená v októbri 2019. V roku 2020 bol uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý zahŕňa zmenené požiadavky mesta na projektovanie Amerického nám., Krížnej ul. a križovatky Ružinovská - Tomášikova.

Projektová dokumentácia mala byť pôvodne vypracovaná do leta 2021, ale pre pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu z dôvodu pandémie bol termín predĺžený do decembra 2022.

V marci 2023 bolo pre projekt modernizácie Ružinovskej radiály vydané územné rozhodnutie. V priebehu rokov 2023 - 2024 mesto zabezpečovalo vysporiadavanie pozemkov potrebných pre stavbu ako aj pre umiestnenie dočasnej meniarne na Legionárskej ulici. V polovici leta 2024 začalo mesto obstarávať stavebný dozor pre túto stavbu.

Stavebné povolenie na najdôležitejšie objekty stavby (električková trať) vydal Bratislavský samosprávny kraj v auguste 2024. Následne však boli voči stavebnému povoleniu podané odvolania. Ministerstvo dopravy ako odvolací orgán následne vydané stavebné povolenie zrušilo, preto bolo stavebné konanie obnovené a rozhodnutie bolo vydané vo februári 2025. Stavebné povolenie pre rekonštrukciu uličných priestorov pozdĺž električkovej trate bolo vydané v decembri 2024.

V decembri 2024 začalo mesto realizovať prípravné trhové konzultácie pred vyhlásením verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Samotné obstarávanie zhotoviteľa bolo vyhlásené v januári 2025. Lehota na predkladanie ponúk v súťaži bola opakovane predlžovaná až do leta 2025. V termíne mesto dostalo iba jednu ponuku prevyšujúcu predpokladanú hodnotu zákazky, preto súťaž zrušilo a koncom júla 2025 ju vyhlásilo nanovo s upravenými podmienkami.

Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.)

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Americké nám. – križovatka Ružinovská x Čmelíkova
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3,75 km dvojkoľajne (bez úseku, kde nebude upravovaná samotná trať)
  • Počet modernizovaných zastávok: 9
  • Rozchod: 1000 mm
  • Maximálna prevádzková rýchlosť: 50 km/h, v úseku Líščie nivy – Čmelíkova 65 km/h
  • Predpokladaný termín realizácie: 2026 – 2028 (30 mesiacov)
  • Predpokladané náklady: 95 mil. € bez DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projektová dokumentácia) / Program Slovensko (realizácia), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #112:
Si na Slovensku 😃 ved to chceli aj predlzenie do Borov a vidis ako to dopadlo, zosuladenie projektov so ZSR trva skoro rok. Neschopaci su tam vsade.
Reakcia na: Zberač mínusiek #111:
Nemohli urobit jednym vrzom rovno s TIOPom ?
Toto sa týka predĺženia, ale dávam to sem.

14:00
Okresný úrad Bratislava prerušil posudzovanie zámeru predĺžiť električkovú trať v Ružinove. Žiadosť podal bratislavský magistrát, keď úrad chcel ďalšie podklady. Mesto medzičasom opakuje súťaž na modernizáciu súčasnej trate za 102 miliónov eur.

Do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) bol v marci zaradený zámer prvej etapy predĺženia Ružinovskej radiály, teda od existujúceho obratiska na Ružinovskej ulici smerom k pripravovanému prestupnému terminálu TIOP Ružinov.

Na prvú etapu majú neskôr v budúcnosti nadviazať ďalšie dve, električková radiála sa nimi má predĺžiť k obchodnému komplexu na Ivanskej ceste a potom aj k Letisku M. R. Štefánika.

Magistrát vypísal súťaž na ružinovskú radiálu opakovane, predchádzajúcu zrušil, keď sa prihlásil len jeden uchádzač. (tasr, e)
Inak toto sa riesi dokola od roku 2016? sutaz-zrusenie-strata z eurofondov. naplanovane na druhe programove obdobie-sutaz-zrusenie a polka programka fuc a opat nic sa nedeje,stale dokola sa riesia papiere ohladom verejneho obstaravania. bud je to z uplnej hluposti,alebo niekto ma evidentne zaujem robit zle aby to nefungovalo..
Reakcia na: janci_194 #107:
No veru neviem. Po starom to vychadzalo v spicke na 2 a pol spoja za 5 minut, po novom budu uz len 2. K znizeniu kapacity urcite dojde. Otazka je, ci by sa pri 2,5 minutovom intervale L3 este vobec dalo nieco vlozit.
Autobusy by boli fajn, keby nestali v zapche s autami. Taka ranna L40 je teda vazne chutovka. Len medzi stanicou a Rackom naberie 5-10 minut podla situacie. Na Culenovu to trva niekedy 25 minut.
A ak sa toto deje L40, deje sa to aj L61 a L71.
Pouzitie vlaku - kde by si nastupoval? Elektricka v Raci nezachadza k stanici BA-Raca. Este ako tak na Vinohradoch, ale aj tam sa musis niecim dopravit. Kde by si vystupoval, napr. ak potrebujes ist do downtownu? Vlak je pouzitelny len pre severnu cast centra. Pre juznu cast s Dunajskym nabrezim je to uplne mimo.
Reakcia na: janci_194 #107:
Linka 7 bola hlavne posila pre linku 3 ktorá nestíhala brať ľudí

Uvidíme v septembri či to bude stačiť pri intervale 2.5 minúty ale mám vážne pochybnosti že to stačiť nebude ...
Reakcia na: ribbit #106:
Ja osobne nevidím ďovod že prečo by mala 7 ostať. V tej linke sa vozil že vzduch a vodič. Oveľa lepšie by bolo keby sa vozy z nej radšej využili niekde kde to aj ľudia využívajú
Pri najhoršom že ak nutne musíš ísť tu trasu môžeš ísť s 71, 40, 61 z Hl Stn a na račku prestúpiť na 3 a je to rovnako rýchle alebo použiť aj vlak čo je rýchlejšie ale musíš mať to šťastie že ti ide
Nevidim dovod v ruseni linky7, chapem ze mesto chce najviac vyuzit novu trat v petrzalke a co najviac zvysit intervaly ale v buducnosti s vystavbou a otvorenim novych trati (napr. pribinova kosicka) budu musiet vzniknut nove spoje koli ktorym potom budu musiet byt znizene intervaly ostatnych spojov. Preco naprklikad namiesto rusenia linky 7 nepridat novu linku ktora by obsluhovala petrzalku spolu s linkou 3. (priklad: linka 2 ktora by jazdila z petrzalky na hlavnu stanicu ako kedysi jazdila linka 1)
Reakcia na: david11 #104:
A to uz bolo nejake druhe kolo?
Mesto zrušilo výberové konanie. Prihlásil sa, iba jeden uchádzač a ten bol s ponukou nad plánovaným rozpočtom.
Reakcia na: triskaidekafobia #100:
Vlastne az po dokladnom precitani toho clanku mi doslo, ze sucastou modernizacie nie je ani zastavka Trnavske Myto a ani cela cast od Legionarskej, aj ked ono je to vidno aj na scheme a asi som si to nejako neuvedomil. Tak to je fail.
Reakcia na: triskaidekafobia #100:
A v tych 147 mega je aj ten hrdy most k TIOPu Ruzinov, ci len modernizacia existujucej trate?
Mimochodom, keby mi niekto povedal, ze mam este pred ostrou robotou urobit na 500m nejaky labak, kde si budem na vlastne naklady skusat, ako maju byt ulozene vrstvy, aby to naozaj tlmilo hluk, asi by som si to tiez zapocital do ceny.
Reakcia na: triskaidekafobia #100:
90 miliónov je nereálnych s tým, že sa má komplet robiť robiť Krížna aj Legionárska. A inde aj veľa cyklotrás a vecí okolo. 4km v Petržalke na zelenej lúke vyšli na 90 miliónov, Ružinovská bude oveľa komplikovanejšia, keďže to je zastavané územie a kto vie, čo všetko sa nájde, ak sa začne kopať.
https://www.yimba.sk/modernizacia-ruzinovskej-radialy/ziadne-komplikacie-mesto-odmieta-zdrzanie-pri-modernizacii-ruzinovskej-radialy
Ako to u nás poznám… Predpokladajú 95 miliónov, ponuka bola 147… vyhlásia novú súťaž, kde niekto predloží 90 miliónov, ale kým to dokončí, reálne to bude aj tak stáť 147… 😄
Predĺženie električkovej trate v Ružinove. Kadiaľ bude viesť?
https://youtu.be/zU6hQIw1uKk?si=sn02fnXbAn3pMpen
Reakcia na: S499.1023 #89:
Ja Tvoj vodičský preukaz nemám, preto Ti ho nemožem vrátiť. Mohol si sa však namiesto nezrozumiteľných poznámok bližšie pozrieť na zverejnené dokumenty, napr. https://www.asb.sk/architektura/ruzinovska-radiala-ma-prve-povolenia-ak-zastavia-eurofondy-je-koniec/attachment/schema5💀 ❗
Reakcia na: Geravy #59:
Určite to odbočenie na Vazovovu nebude smerovo optimalizované, lebo Tí, čo navrhovali tento projekt v časti Amerického námestia museli byť úplne mimo realitu a takým detailom, že Vás v každom odbočovaní hádže zo strany na stranu sa predsa nebudú zdržovať!
https://www.asb.sk/architektura/ruzinovska-radiala-ma-prve-povolenia-ak-zastavia-eurofondy-je-koniec/attachment/schema4
Reakcia na: Ma178rek #93:
Problém je ten, že mesto nechce dokončiť severný obchvat, niečo ako severná tangenta pritom tu reže dopravu. Aj včera status pána primátora o Novom Lide. Čo som našiel život tam má 12+ tisíc ľudí, pracovať + chodiť tam za zábavou ďalších 20 tisíc ľudí, keďže tam majú vyrásť ďalšieho kancelárie a obchodné priestory (máme najviac m² obchodných plôch na obyvateľa v Európe, stovky tisíc m² nevyužitých kancelárskych priestorov, ozaj treba ďalšie?) a všetci tí ľudia tam budú jazdiť buď cez Prístavný Most a Apollo po Einsteinovej (však má podľa primátora 8 pruhov, aký problém, škoda že mosty majú len po 4 pruhy) a odjazd bude zase len po Einsteinovej buď smer Lanfranconi, alebo sa budú využívať nadjazd pri Auparku, aby sa dostali smer Prístavný most, či Apollo, alebo cez Most SNP do centra. Naplánované MHD tam nikde nevidíš, jediné spomenuté je električka do Petržalky, ktorá už teraz nestíha a nebude stíhať ani potom a aby som nezabudol, pešia lávka cez Dunaj do Eurovea, kde zase tie spoje sú také, že čo ďalej? Nehovoriac o tom, že na to, aby si sa dostal na zastávku MHD, tak budeš musieť šliapať podľa toho kde si od 300m po 1800m k existujúcim zastávkam. Samozrejme, môžeš tam zaviesť autobusové linky, ale odkiaľ zoberieš šoférov? Sa zrušia zase iné linky? V realite to vyzerá tak, že 30 tisíc ľudí bude odkázaných na jedinú prístupovú cestu Einsteinovu, alebo to, že si to pešo podľa toho čo bude odšliapu k TPD, k Ekonomické univerzite, k Eurovee alebo na zastávku Most Apollo. A čo som pozeral, tak podľa vizualizácií, zrejme zmizne aj cyklotrasa čo je teraz na hrádzi medzi Mostom Apollo a Starým Mostom a asi to nahradia nejakým bulvárom so spoločným priestorom pre cyklistov a chodcov (komu sa to nezdá, že však bude to dobrý nápad, odporúčam vyskúšať bratislavské nábrežie medzi Mostom SNP a Lanfranconi, to je otras sa tade presúvať bicyklom).